Světýlka: film o nejistotách dětství
Přítomnost.cz |
Světýlka
| Recenze
Je třeba ocenit, že autorka vystihla atmosféru rozpadu – přesněji dopad rozpadu na dětskou duši s empatií a emocionální silou.
Z Police nad Metují na Smetanovu Litomyšl
Přítomnost.cz |
Velký finále PSO
| Recenze
Jde o snímek s mimořádně pozitivním vyzněním, jehož obsahem je radost a také sny, za nimiž stojí za to jít.
Konec světa naštěstí nepřišel
Přítomnost.cz |
Konec světa
| Recenze
Pokud přijmeme, že stačí, když film dokáže poutavě vyprávět, pak budeme vděčnými diváky novinky Bohdana Slámy Konec světa.
Existenciální reflexe mladých filmařů
Přítomnost.cz |
Mord
| Recenze
Martincův debut patří ke kladným položkám letošní domácí filmové produkce a autor k nadějným příslibům do budoucna. Platí to i i pro Šimona Holého.
Vlny v kinech
Přítomnost.cz |
Vlny
| Recenze
Vlny mají emocionální sílu, která nestoupá do zbytečně patetických výšek, ale zůstává „při zemi“, přitom s obdivuhodnou přesvědčivostí zachycuje atmosféru doby.
Skryté pouště a propasti v duši vraha
Přítomnost.cz |
Lesní vrah
| Recenze
Určitě jste si taky všimli, že nás obklíčily kriminální seriály a filmy.
Dějiny se osvobozují
Přítomnost.cz |
Vězení dějin
| Recenze
Je to dost zvláštní film. Jeho dějištěm se stala robustní budova a okolí staré věznice v Uherském Hradišti.
Stojí za to, ho stále slyšet
Přítomnost.cz |
Tady Havel, slyšíte mě?
| Recenze
U mimořádné osobnosti je pořád možné objevovat něco nového.
Válečné dny charkovského metra
Přítomnost.cz |
Světloplachost
| Recenze
Sedmdesátiminutová dokumentární esej s mimořádnou působivostí líčí život v charkovském metru.
Do Berlína za třicet temně totalitních dní
Přítomnost.cz |
Útěk do Berlína
| Recenze
Dokument přináší podněty k přemýšlení o smyslu poselství, jež zanechávají třeba i sporné kapitoly našich historických příběhů.
Němá tajemství nejsou tak docela němá
Přítomnost.cz |
Němá tajemství
| Recenze
Režisér porozuměl a zachoval dikci scénáře, akcentoval jeho silné stránky a výrazně obohatil o vlastní tvůrčí podíl.
„Všichni padáme, ale nesmíme zůstat ležet“
Přítomnost |
Stop Time
| Recenze
Každý pojal čas pandemie jinak, po svém, a vysílá do světa poněkud jiný vzkaz.
Co přijde po Dětech Nagana?
Přítomnost |
Děti Nagana
| Recenze
Z fenoménu Nagana se zrodil také jeden velmi slušný rodinný film.
Kino morálního neklidu
Přítomnost |
Slovo
| Recenze
Publicistické ohlasy už v průběhu festivalu signalizovaly, že přijetí Slova nebude jednoznačné.
Rockerova cesta do politiky
Přítomnost |
Michael Kocáb – rocker versus politik
| Recenze
Dokument přináší do veřejného prostoru nejednu naléhavou otázku.
Chvála nejednoznačnosti
Přítomnost |
Velká premiéra
| Recenze
Budí sympatie už tím, že je veskrze „krobotovský“ – humorem, který se nevnucuje, ale tiše trvá po celý film.
Nečekané návštěvě je třeba vyhovět. Film Okupace je příjemným překvapením filmového roku
Týdeník Rozhlas |
Okupace
| Recenze
Režijní debut Michala Nohejla obratně osciluje mezi dramatem a černou komedií.
Vesnická kronika z časů dvou totalit
Týdeník Rozhlas |
Krajina ve stínu
| Recenze
Můžeme vyslovit uznání ušlechtilým, byť jen zčásti naplněným úmyslům autorů a jejich odvaze bojovat s nesnadným tématem.
Talentovaný „šarlatán“ mezi mlýnskými kameny doby
Týdeník Rozhlas |
Šarlatán
| Recenze
Agnieszka Holland natočila příběh s filmařskou suverenitou sobě vlastní. K perfektní znalosti řemesla přidala vlastní kreativní hřivny: nespokojenost s předem danými schématy, tvůrčí neklid.
Jak se z dramatika stal politik. Filmový Václav Havel je podobný tomu skutečnému
Týdeník Rozhlas |
Havel
| Recenze
Film Havel je poctivě a civilně ztvárněný příběh proměny divadelního autora v disidenta, drama vnějších dějů i vnitřních zápasů Václava Havla.
To je fotograf Kratochvíl. Proslulý umělec v dokumentu Andrey Sedláčkové
Týdeník Rozhlas |
Můj otec Antonín Kratochvíl
| Recenze
Režisérce se přesvědčivě, přitom citlivě podařilo zachytit toto dusno, stejně jako okamžiky souznění. A „zvládnout“ Kratochvíla staršího, což jistě nebylo snadné.
Místo pro dva na střeše i pod ní
Týdeník Rozhlas |
Na střeše
| Recenze
Režisér a autor scénáře pečlivě promyslel konstrukci příběhu od spolehlivě nosného základu až po nejmenší detaily stavby.
S dronem do boje za lepší svět. O novém filmu Petra Zelenky
Týdeník Rozhlas |
Modelář
| Recenze
Petr Zelenka zase natočil nekonvenční, nestandardní snímek, který obohacuje diskurz o stavu a úrovni domácí produkce.
Já jsem vlastník a nemusím nic!
Týdeník Rozhlas |
Vlastníci
| Recenze
Vznikla vynikající komedie, jakých se u nás nerodí moc.
Umělecký i lidský rozměr Jiřího Trnky
Týdeník Rozhlas |
Jiří Trnka: Nalezený přítel
| Recenze
Tvůrcům patří uznání, že jejich snímek Nalezený přítel se snaží přistoupit k životopisnému dokumentu trochu jinak než bývá obvyklé.
Pohádka, jež měla skončit o dost líp
Týdeník Rozhlas |
Hodinářův učeň
| Recenze
Výsledný dojem z filmu působí jaksi nehotově. Přitom až tak moc nepotřeboval, jen ponechat o chvilku déle.
Úzkostné chvilky mladé altruistky
Týdeník Rozhlas |
Chvilky
| Recenze
Epizodický snímek je sólem pro herečku a muzikantku Jenovéfu Bokovou.
František Kriegel se Rusů nebál
Přítomnost |
Muž, který stál v cestě
| Rozhovor
„Chci, aby to byla zpráva o chování statečného člověka.“ Těmito slovy posílá režisér PETR NIKOLAEV do světa svůj nový film MUŽ, KTERÝ STÁL V CESTĚ.
Režisérka Alice Nellis: Můj příběh je jiný než příběhy mých filmů
Týdeník Rozhlas |
| Rozhovor
„Buď se člověk bojí změn a začne se schovávat za něco, co ho odvádí od přítomnosti, kterou právě prožívá, nebo se naplno vystaví realitě,“ říká
Režisér a producent Viktor Tauš: Zajímají mě otázky, ne odpovědi
Týdeník Rozhlas |
| Rozhovor
„Považuju se za vypravěče příběhu Amerikánky,“ říká o sobě režisér a producent Viktor Tauš.
Nejsem vždycky veselý chlapík, říká herec Martin Dejdar
Týdeník Rozhlas |
| Rozhovor
Martin Dejdar: „Mám rád, když jsou mé role rozdílné, baví mě to. Nerad bych uvízl v nějaké škatulce, myslím si, že v herecké práci by
Michaela Pavlátová: Dokážu nakreslit taky potvory!
Týdeník Rozhlas |
Moje slunce Mad
| Rozhovor
„V animaci přece jen můžu líp nakládat s realitou a víc si to udělat podle svýho,“ říká Michaela Pavlátová.
Díky Zátopkovi vím, co jsem zač, říká herec Václav Neužil
Týdeník Rozhlas |
Zátopek
| Rozhovor
Václav Neužil: „V životě celkově hledám rovnováhu. Mezi klidem a akcí, mezi prací a volnem, vlastně všude. Zkoušet žít přítomným okamžikem je fakt slušná zábava.
Tušila jsem, že jsou to jeho poslední Vánoce, říká Olga Malířová Špátová o natáčení dokumentu Karel
Týdeník Rozhlas |
Karel
| Rozhovor
„Jak a co točím, je můj názor na člověka, na příběh, na situaci,“ říká Olga Malířová Špátová.
Dítě jako rodinný projekt. Nový film Eriky Hníkové se věnuje problematice výchovy dětí
Týdeník Rozhlas |
Každá minuta života
| Rozhovor
Snímky dokumentaristky Eriky Hníkové se většinou věnují aktuálním společenským a sociálním tématům, její nový film Každá minuta života problematice výchovy dětí.
Cítím se v Praze doma, říká naděje českého filmu, původem slovinský režisér Olmo Omerzu
Týdeník Rozhlas |
Atlas ptáků
| Rozhovor
„Rodina je plátno, na něž lze leccos promítat. Jestli je v krizi, to těžko říct, spíš mi přijde, že byla v krizi vždycky,“ říká Olmo Omerzu.
Komedie je můj nejvlastnější žánr, říká režisér Jan Hřebejk
Tádeník Rozhlas |
| Rozhovor
Režisér pozorně sleduje vývoj v oboru a vidí i očekává velké změny. Co se stane s kiny? „Je možné, že budou uvádět jen takové filmy,
Umění je strašně nejisté povolání, říká herec a režisér Jiří Mádl
Týdeník Rozhlas |
Modelář
| Rozhovor
Jiří Mádl vysílá pozitivní energii, zároveň působí jako přemýšlivý mladý muž. Váží slova, formuluje přesně.
Příjmení a fandovství se dědí, říká herec Ivan Trojan
Týdeník Rozhlas |
Šarlatán
| Rozhovor
„Maximálně mi vyhovuje, když se jako herec stávám spolutvůrcem textu, jsem do něj vtažen a můžu ten příběh nějakým způsobem ovlivňovat,“ říká Ivan Trojan.
Režisér Slávek Horák: Havel je téma pro každý den
Týdeník Rozhlas |
Havel
| Rozhovor
Podnětem k druhému filmu se stala osobnost Václava Havla, protože „poslouchal své svědomí a jednal podle něj, i když mu to přinášelo problémy“.
Nabarvené ptáče. Světlo rámované tmou
Týdeník Rozhlas |
Nabarvené ptáče
| Rozhovor
Jeden z nejvýraznějších českých filmových režisérů Václav Marhoul se nejdřív prosadil jako producent filmů, manažer skupiny malířů a sochařů Trvrdohlaví či Divadla Sklep.
Měla jsem v životě kliku
Týdeník Rozhlas |
Jiří Suchý – Lehce s životem se prát
| Rozhovor
Téměř všechny filmy dokumentaristky Olgy Sommerové sklízejí úspěch.
Trabantem na konec světa a zase zpátky
Týdeník Rozhlas |
Trabantem tam a zase zpátky
| Rozhovor
Dan Přibáň, náčelník cestovatelských projektů Transtrabant a režisér dokumentárních filmů o ,,trabantích“ výpravách, je vzděláním elektrotechnik, původním povoláním novinář.
Každý z nás hledá parťáka
Týdeník Rozhlas |
Na střeše
| Rozhovor
Uznávaný, často obsazovaný mladý herec vstoupil do veřejného prostoru jako režisér před pěti lety snímkem Pojedeme k moři, nyní představuje svůj druhý film.
Nezáleží na generaci, ale na kvalitě látky
Týdeník Rozhlas |
Nabarvené ptáče
| Rozhovor
Křišťálový glóbus, sedm Českých lvů a hlavně přes padesát filmových titulů, na nichž se podílel. Tyto ,,položky“ má na svém tvůrčím účtu kameraman Vladimír Smutný.
Skutečný život je na sídlišti
Týdeník Rozhlas |
Národní třída
| Rozhovor
Spisovatel Jaroslav Rudiš je spoluautorem tří celovečerních filmů – Grandhotelu režiséra Davida Ondříčka, Aloise Nebela v režii Tomáše Luňáka a Národní třídy.
Ivan Zachariáš: Víc, než jen vyprávět příběh
Týdeník Rozhlas |
Bez vědomí (Mimo kino)
| Rozhovor
Režisér Ivan Zachariáš se k médiím chová vlídně, ale publicitu nevyhledává. Nicméně z „anonymity“ v poslední době vystoupil přinejmenším dvěma kvalitními filmovými seriály.
Národ se nedefinuje výší HDP
Týdeník Rozhlas |
| Rozhovor
Šarmantní gentleman i obávaný vladař, romantický hrdina i arménský uprchlík, statečný odbojář či pohádkový čert. Jiří Dvořák je výrazná herecká osobnost.
Ivan Zachariáš: Víc, než jen vyprávět příběh
Týdeník Rozhlas |
Bez vědomí (Mimo kino)
| Rozhovor
„Člověk musí dávat pozor, co dělá, a když už to dělá, aby tím taky něco řekl,“ říká režisér Bez vědomí Ivan Zachariáš
David Ondříček: Radši se dívám dopředu
Týdeník Rozhlas |
Dukla 61
| Rozhovor
„Zátopek bude možná pro mnohé překvapení, protože má i komediální potenciál,“ říká režisér David Ondříček.
Sázka na nejistotu
Týdeník Rozhlas |
| Rozhovor
,,Jestli jsem respektovaná? Možná, ale určitě i kritizovaná. Kritika mi nevadí, znám to z dětství. Moje máma byla hodně kritická žena,“ říká dokumentaristka Helena Třeštíková.
Baví mě dělat to, co neumím
Týdeník Rozhlas |
Teroristka
| Rozhovor
„Říká se, že komedie a humor je ve své podstatě pravda a bolest. A pokud to film nerespektuje, spíš nebude fungovat,“ říká režisér Radek Bajgar.
Snažím se být to, co píšu, říká scenárista Marek Epstein
Týdeník Rozhlas |
Šarlatán
| Rozhovor
„V informacích o panu Mikoláškovi je spousta děr v jeho profesním i osobním životě. A to scenáristu vždy jistým způsobem vábí,“ říká scenárista filmu Šarlatán.
Měla jsem v životě kliku
Týdeník ROZHLAS |
Jiří Suchý – Lehce s životem se prát
| Rozhovor
Téměř všechny filmy dokumentaristky Olgy Sommerové sklízejí úspěch. Na portálu Česko-Slovenské filmové databáze zpravidla dostávají velmi kladná hodnocení.
Setkávání s Janem Kačerem
Přítomnost.cz |
| Téma
K nevšednosti Kačerovy osobnosti podle mě patřila i obdivuhodná schopnost dívat se na všechno, zejména pak na sebe, s nadhledem.
Průběžná zpráva o filmovém roce 2023
Přítomnost.cz |
Přišla v noci
| Téma
Celkově lze říct, že filmová tvorba v roce 2023 nerozrušila poklidnou hladinu přelomovou „bombovou“ událostí; nicméně vznikla řada kvalitních a ambiciózních filmů.
BRATŘI na cestě ke svobodě i za dobrodružstvím
Přítomnost.cz |
Bratři
| Téma
Na nedávném debatním večeru časopisu Přítomnost byl hlavním hostem filmový režisér Tomáš Mašín.
Déčko a ČT art: lekce veřejnoprávnosti
Přítomnost.cz |
| Téma
Sedmdesát let televizního vysílání slaví letos Česká televize celý rok.
Podněty a výzvy festivalového týdne
Přítomnost |
Slovo
| Téma
Letošní 56. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech (1.– 9. 7. 2022) netrpěl diváckou krizí ani nouzí o hvězdy.
Na návštěvě ve filmovém muzeu
Týdeník Rozhlas |
| Téma
Filmové muzeum ve Františkánské zahradě není běžná sbírka historických předmětů, ale i prostor pro imaginaci, fantazii a kreativitu.
Ze světa asociálních sítí
Týdeník Rozhlas |
V síti
| Téma
Ještě než se snímek Barbory Chalupové a Víta Klusáka V síti dostal do kin, už se z něj stala instituce.