Pilátová Agáta

O „těch druhých“ se moc nemluví

Citlivý snímek dokáže oslovit širokou diváckou obec a určitě téměř každého, kdo s problémem „skleněných dětí“ přišel tak či onak do kontaktu. 

Úvahy nad novým dokumentem: Kam se poděla aktivita Milionu chvilek?

Přes citelné nedostatky a přes to, co v něm chybí nebo přebývá, je film sympatický svou spontánní upřímností a jasným názorem, taky zájmem o člověka a jeho budoucnost. 

Osamělý plavec v ledové tříšti řeky Ob

Za obyčejností pulzuje vzrušující niterné drama každého jednotlivce, poněkud bizarní rodinné komunity i celé (nejen zdejší) ruské společnosti. 

Amerikánka na cestě

Emotivní výpověď o síle osobnosti a naději by patrně vyzněla ještě přesvědčivěji, kdyby se chvílemi neztrácela v efektních filmařských kouzlech.

Dobrá zpráva: Skvělý příběh bez konfliktu

Citová nálož je tak akorát, nesklouzává k sentimentu ani ke kýči. Zato je tu hodně něhy, dávkované s disciplinovanou uměřeností.

Hledání je příznakem dobré kondice

Co v novém dokumentu Kláry Tasovské obdivovat dřív – fotografie Libuše Jarcovjákové, nebo samotný snímek, který o ní a její tvorbě natočila? 

Jak prožít rok vdovy

Film Rok vdovy možná mnohé překvapí nejen nevšedním námětem, ale i intenzitou, jakousi tichou naléhavostí.

Když z rádia zní střelba, co když je to vysavač?

Není třeba ve filmu za každou cenu hledat přesný odraz reality ani hlubokomyslné myšlenkové jádro

Světýlka: film o nejistotách dětství

Je třeba ocenit, že autorka vystihla atmosféru rozpadu – přesněji dopad rozpadu na dětskou duši s empatií a emocionální silou.

Z Police nad Metují na Smetanovu Litomyšl

Jde o snímek s mimořádně pozitivním vyzněním, jehož obsahem je radost a také sny, za nimiž stojí za to jít.

Konec světa naštěstí nepřišel

Pokud přijmeme, že stačí, když film dokáže poutavě vyprávět, pak budeme vděčnými diváky novinky Bohdana Slámy Konec světa. 

Existenciální reflexe mladých filmařů

Martincův debut patří ke kladným položkám letošní domácí filmové produkce a autor k nadějným příslibům do budoucna. Platí to i i pro Šimona Holého.

Vlny v kinech

Vlny mají emocionální sílu, která nestoupá do zbytečně patetických výšek, ale zůstává „při zemi“, přitom s obdivuhodnou přesvědčivostí zachycuje atmosféru doby.

Skryté pouště a propasti v duši vraha

Určitě jste si taky všimli, že nás obklíčily kriminální seriály a filmy. 

Dějiny se osvobozují

Je to dost zvláštní film. Jeho dějištěm se stala robustní budova a okolí staré věznice v Uherském Hradišti. 

Stojí za to, ho stále slyšet

U mimořádné osobnosti je pořád možné objevovat něco nového. 

Válečné dny charkovského metra

Sedmdesátiminutová dokumentární esej s mimořádnou působivostí líčí život v charkovském metru.

Do Berlína za třicet temně totalitních dní

Dokument přináší podněty k přemýšlení o smyslu poselství, jež zanechávají třeba i sporné kapitoly našich historických příběhů.

Němá tajemství nejsou tak docela němá

Režisér porozuměl a zachoval dikci scénáře, akcentoval jeho silné stránky a výrazně obohatil o vlastní tvůrčí podíl.

„Všichni padáme, ale nesmíme zůstat ležet“

Každý pojal čas pandemie jinak, po svém, a vysílá do světa poněkud jiný vzkaz.

Co přijde po Dětech Nagana?

Z fenoménu Nagana se zrodil také jeden velmi slušný rodinný film.

Kino morálního neklidu

Publicistické ohlasy už v průběhu festivalu signalizovaly, že přijetí Slova nebude jednoznačné.

Rockerova cesta do politiky

Dokument přináší do veřejného prostoru nejednu naléhavou otázku.

Chvála nejednoznačnosti

Budí sympatie už tím, že je veskrze „krobotovský“ – humorem, který se nevnucuje, ale tiše trvá po celý film.

Nečekané návštěvě je třeba vyhovět. Film Okupace je příjemným překvapením filmového roku

Režijní debut Michala Nohejla obratně osciluje mezi dramatem a černou komedií.

Vesnická kronika z časů dvou totalit

Můžeme vyslovit uznání ušlechtilým, byť jen zčásti naplněným úmyslům autorů a jejich odvaze bojovat s nesnadným tématem.

Talentovaný „šarlatán“ mezi mlýnskými kameny doby

Agnieszka Holland natočila příběh s filmařskou suverenitou sobě vlastní. K perfektní znalosti řemesla přidala vlastní kreativní hřivny: nespokojenost s předem danými schématy, tvůrčí neklid.

Jak se z dramatika stal politik. Filmový Václav Havel je podobný tomu skutečnému

Film Havel je poctivě a civilně ztvárněný příběh proměny divadelního autora v disidenta, drama vnějších dějů i vnitřních zápasů Václava Havla.

To je fotograf Kratochvíl. Proslulý umělec v dokumentu Andrey Sedláčkové

Režisérce se přesvědčivě, přitom citlivě podařilo zachytit toto dusno, stejně jako okamžiky souznění. A „zvládnout“ Kratochvíla staršího, což jistě nebylo snadné.

Místo pro dva na střeše i pod ní

Režisér a autor scénáře pečlivě promyslel konstrukci příběhu od spolehlivě nosného základu až po nejmenší detaily stavby.

S dronem do boje za lepší svět. O novém filmu Petra Zelenky

Petr Zelenka zase natočil nekonvenční, nestandardní snímek, který obohacuje diskurz o stavu a úrovni domácí produkce.

Já jsem vlastník a nemusím nic!

Vznikla vynikající komedie, jakých se u nás nerodí moc.

Umělecký i lidský rozměr Jiřího Trnky

Tvůrcům patří uznání, že jejich snímek Nalezený přítel se snaží přistoupit k životopisnému dokumentu trochu jinak než bývá obvyklé.

Pohádka, jež měla skončit o dost líp

Výsledný dojem z filmu působí jaksi nehotově. Přitom až tak moc nepotřeboval, jen ponechat o chvilku déle.

Úzkostné chvilky mladé altruistky

Epizodický snímek je sólem pro herečku a muzikantku Jenovéfu Bokovou.

Dokumentarista Filip Remunda přivezl ze Sibiře svědectví o frustraci (některých) Rusů a všudypřítomné propagandě

„Když se na film díváte, měli byste se dostat do reality těch věčně zamrzlých měst a plání,“ říká Filip Remunda.

Strach ze smrti překáží životu

S režisérem Viliamem Poltikovičem o filmu na ožehavé téma.

František Kriegel se Rusů nebál

„Chci, aby to byla zpráva o chování statečného člověka.“ Těmito slovy posílá režisér PETR NIKOLAEV do světa svůj nový film MUŽ, KTERÝ STÁL V CESTĚ.

Režisérka Alice Nellis: Můj příběh je jiný než příběhy mých filmů

„Buď se člověk bojí změn a začne se schovávat za něco, co ho odvádí od přítomnosti, kterou právě prožívá, nebo se naplno vystaví realitě,“ říká

Režisér a producent Viktor Tauš: Zajímají mě otázky, ne odpovědi

„Považuju se za vypravěče příběhu Amerikánky,“ říká o sobě režisér a producent Viktor Tauš.

Nejsem vždycky veselý chlapík, říká herec Martin Dejdar

Martin Dejdar: „Mám rád, když jsou mé role rozdílné, baví mě to. Nerad bych uvízl v nějaké škatulce, myslím si, že v herecké práci by

Michaela Pavlátová: Dokážu nakreslit taky potvory!

„V animaci přece jen můžu líp nakládat s realitou a víc si to udělat podle svýho,“ říká Michaela Pavlátová.

Díky Zátopkovi vím, co jsem zač, říká herec Václav Neužil

Václav Neužil: „V životě celkově hledám rovnováhu. Mezi klidem a akcí, mezi prací a volnem, vlastně všude. Zkoušet žít přítomným okamžikem je fakt slušná zábava.

Tušila jsem, že jsou to jeho poslední Vánoce, říká Olga Malířová Špátová o natáčení dokumentu Karel

„Jak a co točím, je můj názor na člověka, na příběh, na situaci,“ říká Olga Malířová Špátová.

Dítě jako rodinný projekt. Nový film Eriky Hníkové se věnuje problematice výchovy dětí

Snímky dokumentaristky Eriky Hníkové se většinou věnují aktuálním společenským a sociálním tématům, její nový film Každá minuta života problematice výchovy dětí.

Cítím se v Praze doma, říká naděje českého filmu, původem slovinský režisér Olmo Omerzu

„Rodina je plátno, na něž lze leccos promítat. Jestli je v krizi, to těžko říct, spíš mi přijde, že byla v krizi vždycky,“ říká Olmo Omerzu.

Komedie je můj nejvlastnější žánr, říká režisér Jan Hřebejk

Režisér pozorně sleduje vývoj v oboru a vidí i očekává velké změny. Co se stane s kiny? „Je možné, že budou uvádět jen takové filmy,

Umění je strašně nejisté povolání, říká herec a režisér Jiří Mádl

Jiří Mádl vysílá pozitivní energii, zároveň působí jako přemýšlivý mladý muž. Váží slova, formuluje přesně.

Příjmení a fandovství se dědí, říká herec Ivan Trojan

„Maximálně mi vyhovuje, když se jako herec stávám spolutvůrcem textu, jsem do něj vtažen a můžu ten příběh nějakým způsobem ovlivňovat,“ říká Ivan Trojan.

Režisér Slávek Horák: Havel je téma pro každý den

Podnětem k druhému filmu se stala osobnost Václava Havla, protože „poslouchal své svědomí a jednal podle něj, i když mu to přinášelo problémy“.

Nabarvené ptáče. Světlo rámované tmou

Jeden z nejvýraznějších českých filmových režisérů Václav Marhoul se nejdřív prosadil jako producent filmů, manažer skupiny malířů a sochařů Trvrdohlaví či Divadla Sklep.

Měla jsem v životě kliku

Téměř všechny filmy dokumentaristky Olgy Sommerové sklízejí úspěch.

Trabantem na konec světa a zase zpátky

Dan Přibáň, náčelník cestovatelských projektů Transtrabant a režisér dokumentárních filmů o ,,trabantích“ výpravách, je vzděláním elektrotechnik, původním povoláním novinář.

Každý z nás hledá parťáka

Uznávaný, často obsazovaný mladý herec vstoupil do veřejného prostoru jako režisér před pěti lety snímkem Pojedeme k moři, nyní představuje svůj druhý film.

Nezáleží na generaci, ale na kvalitě látky

Křišťálový glóbus, sedm Českých lvů a hlavně přes padesát filmových titulů, na nichž se podílel. Tyto ,,položky“ má na svém tvůrčím účtu kameraman Vladimír Smutný.

Skutečný život je na sídlišti

Spisovatel Jaroslav Rudiš je spoluautorem tří celovečerních filmů – Grandhotelu režiséra Davida Ondříčka, Aloise Nebela v režii Tomáše Luňáka a Národní třídy.

Ivan Zachariáš: Víc, než jen vyprávět příběh

Režisér Ivan Zachariáš se k médiím chová vlídně, ale publicitu nevyhledává. Nicméně z „anonymity“ v poslední době vystoupil přinejmenším dvěma kvalitními filmovými seriály.

Národ se nedefinuje výší HDP

Šarmantní gentleman i obávaný vladař, romantický hrdina i arménský uprchlík, statečný odbojář či pohádkový čert. Jiří Dvořák je výrazná herecká osobnost.

Ivan Zachariáš: Víc, než jen vyprávět příběh

„Člověk musí dávat pozor, co dělá, a když už to dělá, aby tím taky něco řekl,“ říká režisér Bez vědomí Ivan Zachariáš

David Ondříček: Radši se dívám dopředu

„Zátopek bude možná pro mnohé překvapení, protože má i komediální potenciál,“ říká režisér David Ondříček.

Sázka na nejistotu

,,Jestli jsem respektovaná? Možná, ale určitě i kritizovaná. Kritika mi nevadí, znám to z dětství. Moje máma byla hodně kritická žena,“ říká dokumentaristka Helena Třeštíková.

Baví mě dělat to, co neumím

„Říká se, že komedie a humor je ve své podstatě pravda a bolest. A pokud to film nerespektuje, spíš nebude fungovat,“ říká režisér Radek Bajgar.

Snažím se být to, co píšu, říká scenárista Marek Epstein

„V informacích o panu Mikoláškovi je spousta děr v jeho profesním i osobním životě. A to scenáristu vždy jistým způsobem vábí,“ říká scenárista filmu Šarlatán.

Měla jsem v životě kliku

Téměř všechny filmy dokumentaristky Olgy Sommerové sklízejí úspěch. Na portálu Česko-Slovenské filmové databáze zpravidla dostávají velmi kladná hodnocení.

Od ledna do prosince: České filmy roku 2024, které stojí za to vidět

Jako další pozitivní rys tohoto období lze vnímat projekty, jejichž autory jsou debutanti. Jejich snímky přinesly nové pohledy na současný život a problémy.

Setkávání s Janem Kačerem

K nevšednosti Kačerovy osobnosti podle mě patřila i obdivuhodná schopnost dívat se na všechno, zejména pak na sebe, s nadhledem. 

Průběžná zpráva o filmovém roce 2023

Celkově lze říct, že filmová tvorba v roce 2023 nerozrušila poklidnou hladinu přelomovou „bombovou“ událostí; nicméně vznikla řada kvalitních a ambiciózních filmů.

BRATŘI na cestě ke svobodě i za dobrodružstvím

Na nedávném debatním večeru časopisu Přítomnost byl hlavním hostem filmový režisér Tomáš Mašín.

Déčko a ČT art: lekce veřejnoprávnosti

Sedmdesát let televizního vysílání slaví letos Česká televize celý rok.

Podněty a výzvy festivalového týdne

Letošní 56. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech (1.– 9. 7. 2022) netrpěl diváckou krizí ani nouzí o hvězdy.

Na návštěvě ve filmovém muzeu

Filmové muzeum ve Františkánské zahradě není běžná sbírka historických předmětů, ale i prostor pro imaginaci, fantazii a kreativitu.

Ze světa asociálních sítí

Ještě než se snímek Barbory Chalupové a Víta Klusáka V síti dostal do kin, už se z něj stala instituce.
Agata Pilatova_3_zmensena

Filmová a kulturní publicistka

Na Filosofické fakultě UK vystudovala obory český jazyk a literatura, estetika a žurnalistika, má titul PhDr. Po ukončení studií působila v médiích jako kulturní redaktorka do r. 1969, kdy byla propuštěna z redakce a téměř 20 let nemohla publikovat.

Od r. 1990 se věnuje kulturní publicistice, zejména filmu a televizi. Působila např. jako vedoucí kulturní rubriky deníku Práce, jako šéfredaktorka časopisů (Týdeník Rozhlas, Naše rodina). Kromě časopisecké publicistiky je spoluautorkou několika knižních publikací (série Destigma nakl. Vyšehrad) a editorkou desítek dalších. Pravidelně publikuje filmové recenze, rozhovory a další publicistické texty v oblasti filmu, literatury, aktuálně v časopise Přítomnost. Publicisticky se věnuje i problematice národnostních menšin, rediguje časopis Podkarpatská Rus. Působí v organizaci rusínské národností menšiny.