Freiberg Roman

Manželé Stodolovi – skutečný příběh lásky, která zabíjela

Film se dá interpretovat jako studie zhoubné závislosti – a z tohoto hlediska je velice působivý.

Bratři – velký příběh zbavený hloubky a kontroverze

Jsou to právě různé nuance a detaily, které Bratrům schází k tomu, aby byly skutečně vynikajícím počinem.

Úsvit – dojemný příběh v hávu dobové detektivky

Z dobře vypadajícího a napínavého příběhu o vyšetřování se plynule stává velmi empatické drama o jinakosti.

Moje nová tvář – emotivní zpověď, v níž bolest střídá naděje

Film je věcnou a střídmou observací, která vyvolává emoce, zároveň se ale nesnaží publikum lacině dojímat.

Mišík sellí Kolumbii a touží se stát rapovou hvězdou

Nejsilnější stránkou filmu je jeho formální uchopení. Tvůrcům v čele se Sedlákem se podařilo dát filmu specifickou tvář.

Pánský klub – léčba sexuální závislosti infantilním humorem

Další hvězdně obsazená česká vztahová komedie. Atraktivní téma je v ní ale ubito pochybným konformismem.

Betlémské světlo je nejhorší film Jana Svěráka. Místo českého Muže z Acapulca úmorný odvar Vratných lahví

Od statusu naprosté katastrofy snímek dělí především solidní herecké výkony všech zúčastněných.

Génius i dylina, Lavi se řítí do kina. Bláznivá komedie Vyšehrad: FYLM se vysmívá fotbalové mafii i dobrým mravům

Jedná se primárně o bláznivou řachandu bez vyšších ambicí, jakých Hollywood každý rok vysype nejméně tucet.

Chlapi smrdí a jsou posedlí fotbalem. V hloubi duše jsou ale dobráci, vyplývá z pokračování úspěšné komedie Po čem muži touží

Pokud holdujete zjednodušujícímu škatulkování lidí a velmi nenáročnému stylu humoru, pravděpodobně si snímek užijete.

Konverzační český thriller Promlčeno si vystačí s málem, aby publikum udržel v napětí

Promlčeno je dramatem o tíze svědomí a o snaze vykoupit své hříchy. Tento záměr je celou dobu jasně patrný, podivně zkonstruovaný závěr ho ale hatí.

Známí neznámí jsou doslovnou kopií italského komediálního hitu. České publikum si film užije díky hercům

Logicky nejvíc si film užije domácí publikum, které žádnou z předchozích verzí nevidělo. Poutavý, nápaditý a univerzálně srozumitelný děj jim zprostředkují skvěle vybraní herci.

Komedie Mimořádná událost je kočkopes, který má blíže k Troškovi než k Formanovi

Mimořádná událost je velmi nedokonalým snímkem, v němž se nešťastně tříští příliš mnoho rozdílných přístupů.

Minisérie Guru pojednává o problematice sexuálního násilí. Více než na „odháčkování“ se tvůrci zaměřují na oběti a jejich traumata

Guru je celkově o trochu lepší než Případ Roubal, protože v něm o něco zdařileji fungují osobní linie, díky nimž má seriál šanci rezonovat ve společnosti.

Okupace debutujícího Michala Nohejla zpracovává bolestivé téma neotřelým způsobem, který stojí za pozornost

Jednoduchá výchozí situace má záměrně značně metaforický charakter a tvůrcům se z ní povedlo vytěžit jak zábavnou (vtipnou i napínavou), tak i dostatečně podnětnou podívanou.

První dojmy: Seriálu Devadesátky jde spíš o zachycení doby než o řešení kriminálních případů

Je vidět, že tvůrci to s touhle látkou zřejmě myslí vážně a že jejich schopnosti natočit relevantní a osobitou kriminálku je naštěstí neopustily.

Případ Roubal: démonický Hynek Čermák hraje usvědčeného sériového vraha. Seriálu ale schází punc výjimečnosti

Pokud někdo doufal, že minisérie přinese komplexní vhled do kontroverzní (a psychicky silně narušené) Roubalovy mysli, má v podstatě smůlu.

Kurz manželské touhy představuje další „vítězství“ českého filmového mainstreamu nad zlem feminismu a genderové rovnosti

Současný český filmový mainstream (opět) dokázal, že moderní společenská témata jako feminismus či genderová rovnost v něm stále nemají místo.

Dospělý animák Moje slunce Mad vypráví dojemný rodinný příběh na pozadí střetu dvou rozdílných kultur

Moje slunce Mad je na poměry domácí kinematografie zásluhou kombinace těžkého a složitého tématu a jeho netypického zpracování dosti unikátním dílem.

Hvězdně obsazené Přání Ježíškovi je odvarem městských vánočních romantik v čele s Láskou nebeskou. Svůj účel ale plní

Pokud se chcete ke konci roku v kině mermomocí dojmout ve společnosti několika domácích hereckých (a pěveckých) hvězd, máte možnost.

Dokument Každá minuta života je obrazem kontroverzní výchovy dítěte k dokonalosti

V této podobě snímek může působit poněkud polovičatě, přestože jako „katalyzátor“ debaty zafungoval přímo ukázkově.

Kolečkův Zbožňovaný lavíruje mezi bláznivou komedií a vztahovým dramatem. Z mužů dělá záletné pitomce, z žen obětavé chudinky

Snímek nevybočuje ze současného českého komediálního standardu, kdy na pár solidních scének vychází mnoho minut prvoplánové řachandy na úrovni televizních estrád z dob minulých.

Minuta věčnosti omámí krásami islandské přírody a zamotá hlavu pokusem o psychologický thriller

Kdyby film setrval ve svém původním nastavení,  80 minut by bylo přiměřených. Takto vyznívá dojmem půlhodinové žánrové povídky uměle natažené na celovečerní stopáž.

Dokument Láska pod kapotou je Rychle a zběsile po česku s výživným sociálním podtextem

Kromě dostatečně výrazných lidských objektů je snímek divácky atraktivní podívanou také zásluhou výběru hudby či díky překvapivě dravě a dynamicky natočeným závodům.

Hororová komedie Shoky & Morthy se naváží do největších zločinců současnosti – youtuberů. Kozub, Štáfek i Magnusek jsou výborní!

Nejsilnější stránkou Fehuova aktuálního díla je pohled na youtubering a především na jeho představitele.

Krimikomedie Ubal a zmiz je českým pokusem o stylový nářez v duchu Guye Ritchieho. A vůbec ne špatný!

Film se nese v příjemně uvolněném černohumorném duchu, tvůrci netlačí příliš na pilu, „pouze“ se snaží kvalitně odvyprávět jednu docela chytře a zábavně napsanou historku.

Černá komedie Mstitel je plná podvratnosti, absurdit a alkoholu. Její odvaha nepodbízet se většinovému publiku zasluhuje úctu

Není to film, jenž bych měl potřebu někdy vidět znovu, jeho zhlédnutí ale rozhodně nelituji, protože z hlediska současné české kinematografie jde o příjemné zpestření.

Komedie Matky spíše než smích vyvolává depresi. Diváky od rodičovství spolehlivě odradí

Jako komedie Matky příliš nefungují (což je samozřejmě velmi subjektivní) a na kvalitní vztahové či rodinné drama mají příliš povrchní a nedotažený scénář.

Krimi seriál Hlava medúzy by neoslnil ani v dobách Detektiva Martina Tomsy

Jde o otravnou, hloupou nudu, která nemá divákovi, rozmazlenému množstvím různými způsoby atraktivních zahraničních kusů, co pozitivního nabídnout.

Zrádci poskytují svébytný obraz boje s drogovým byznysem v současném Česku

Kromě výživných a pamětihodných hereckých výkonů problematickou a diskutabilní formu stejnou měrou kompenzuje dobře rozehraný a velmi atraktivně se vyvíjející scénář.

Havel – klasický životopis, nebo něco víc?

Je Havel dobrý filmový životopis? Ano. Je ale i výjimečným či progresivním filmem, o němž by se mělo učit na filmových školách? To asi bohužel ne.

Šarlatán – Ivan Trojan, Josef Trojan a lahvička s močí. Jak dopadlo ambiciózní drama vynikající režisérky?

Na Šarlatánovi osobně asi nejvíce oceňuji snahu ústřední postavu nevykreslit jednostranně a pouze ji tak mramorizovat.

V síti – Dokument hodný pozornosti, nebo jen honba za senzací?

Vít Klusák vyhmátl další palčivé téma. Na jeho zpracování se však nekouká zrovna lehce.

Dokument Králové videa je láskyplným ohlédnutím za bizarní dobou amatérského rychlodabingu

Tento počin má hodnotu jak pro (nejen) filmové historiky, tak i pro běžné fanoušky. A navíc je to fajn legrace.

Bábovky

Hlavní problém filmových Bábovek je v samotné látce, která i přes očividnou snahu zkrátka nedokáže dostát svým příliš velkým ambicím.

Bourák – zdařilá černá komedie, nebo nesourodý blábol?

Bourák je zkrátka jeden velký bordel. Žánrový, stylistický i tematický.

Víc by mi chyběl sluch než zrak, říká Martina z emotivního dokumentu Moje nová tvář

Se sympatickou protagonistkou jsme udělali rozhovor (nejen) o náročných událostech a výzvách, jimž musela od osudného dne čelit.

Chtěl jsem natočit Dealera pro generaci TikToku, říká režisér filmu BANGER.

Adam Sedlák nyní sklízí nadšené kritiky za své černohumorné drama BANGER., které je velice svébytnou výpovědí o současné zlaté mládeži.

Žít mimo systém je jen iluze, míní hvězda seriálu Jitřní záře

Herečka Petra Bučková, představitelka hlavní ženské role v minisérii Jitřní záře, nám sdělila, co si o emotivním příběhu a své postavě myslí.

„V současném českém filmu chybí aktuální témata a přebývají machismus a sexismus,“ říká exkluzivně pro Kinobox herečka Hana Vagnerová

„Moc bych chtěla zrežírovat aspoň krátkometrážní film, ale nemám na to zatím ještě odvahu,“ říká Hana Vagnerová.

Chtěla bych si zahrát zajímavou psychopatku i cool princeznu, říká exkluzivně pro Kinobox herečka Martina Babišová

Co nám vycházející herecká hvězda prozradila o zmíněných dvou filmech, svých kariérních ambicích, filmovém vkusu a plánech do budoucna?

„Rád bych natočil historický film ze středověku, na romantiku si zatím netroufám,“ říká autor zdařilé komedie Shoky & Morthy

Co si Andy Fehu myslí o youtuberingu, jaký zaujímá postoj k současné české kinematografii a mohou se Shoky & Morthy dočkat pokračování?

„Současným českým filmům chybí světovost,“ říká Tereza Polachová z českého HBO

S vedoucí původní dramatické tvorby českého HBO jsme si popovídali o jejich seriálové produkci, neduzích současné české kinematografie, oblíbených filmech a dalších tématech.
pixar

Filmový publicista a recenzent

Studoval Humanitní vědy na Filozofické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Jako filmový publicista a recenzent začal působit v roce 2014 na webu StudentPoint.cz. Mezi roky 2019 a 2022 byl redaktorem filmového webu Kinobox.cz, kde se věnoval informování o novinkách ze světa filmu a televize, recenzování filmů a seriálů, tematickým článkům a rozhovorům. V současnosti je externistou webu MovieScreen.cz. Členem Sdružení českých filmových kritiků je od roku 2020.