Gmiterková Šárka

Anatomie filmových vzestupů a pádů. Vypouštíme toxický hadí plyn z Varů

Podtrhla bych výkon Elišky Křenkové, která dokáže odstínit plochy své postavy. Film hezky pracuje s barvami, kompozicemi.

Šťastně až na věky

Formálně nevýrazný časosběr, ale téma hledání funkčního modelu vztahu je tam citlivě uchopené.

Zločiny a přísliby karlovarského festivalu – Hranice lásky

Film má silný start, i co se týče práce s kamerou, nicméně v závěru slábne a je čím dál víc konzervativní.

Čeští Staříci na cestě za spravedlností

Je to skvěle odvyprávěné a má to vynikající tempo a tah. Od komedie se dostáváme až ke zdrcujícímu, ale žánrově ukotvenému thrillerovému finále.

V síti. Sledování dokumentu mě proměnilo ve znuděného voyeura, říká filmový publicista

„Je to zmnožování obrazů, které nás samozřejmě emocionálně zasahují, ale jejich množství už nijak nerozšiřuje smysl řečeného,“ míní Lukáš Jirsa.

Šváb v pivu, lidstvo v hmyzu. Poslední film Jana Švankmajera

Dá se snímek považovat za surrelistický film?

Chuť moci zn. střední Evropa. Snímek Mečiar zahájil jihlavský festival dokumentárních filmů

V dokumentu je silný moment, že politická situace zasahovalo do života dětí, které se nemohly chránit, jen kopírovaly pozice rodičů.

Gmiterková: I komunistický režim potřeboval hvězdy. Oldřicha Nového si považoval

Monografie ON: Kristian v montérkách mj. odhaluje, jak se herec jemných mravů prosadil v době, která místo gentlemanů začala uctívat umouněné dělníky.

Více než režim ho zasáhlo stárnutí. Šárka Gmiterková vydala knihu o Oldřichu Novém

Filmová vědkyně Šárka Gmiterková napsala knihu ON. Kristian v montérkách (NFA 2022), monografii o herci Oldřichu Novém.

S Šárkou Gmiterkovou o Oldřichu Novém a prvorepublikové kinematografii (podcast)

S Šárkou Gmiterkovou jsme si v Hradišti povídali o důvodech hercovy popularity a jeho kariéře, ale i paralelách tuzemské prvorepublikové kinematografie s tou dnešní.

Intimní a intenzivní film Dcera je nominován na Oscara

„Každý člověk zažil nějaké nepochopení s rodiči, nebo i křivdu. I když to nějak výrazně nevnímáme, mohlo to ovlivnit i naše chování v dospělosti,“ říká Daria Kashcheeva.

Ester Krumbachová provokovala. Její kostýmy herce krotily, ale nikdo se nevzpíral

Připomínáme si 100. výročí narození kostýmní výtvarnice, scenáristky, režisérky, dramatičky, spisovatelky a scénografky Ester Krumbachové.

Hvězdy Jana Brejchová a Oldřich Nový v nových monografiích. Jedna z nich je vzpomínková, druhá odborná

Monografie oblíbených herců patří u českých čtenářů k vyhledávané literatuře. Na čtenářský zájem teď reagují hned dvě výpravné publikace.

Tanečnice / Umělci směřující do zatracení

Do filmového světa František Čáp přichází roku 1937 jako scenárista a režisér společnosti Lucernafilm, vlastněné Milošem Havlem.

Nominace na Cenu innogy pro objev roku – Diana Cam Van Nguyen

Proč by měla Diana Cam Van Nguyen za svůj film Milý tati dostat Cenu innogy pro objev roku, vysvětluje filmová kritička Šárka Gmiterková.

Zamilovaný netykavka, nezkažený bohatstvím

Oldřich Nový jako filmový herec v letech 1936–1945

Oldřich Nový 120. Jak se měnila hvězda během tří dekád a pěti politických režimů?

Speciál pořadu Reflexe k srpnovému výročí nejslavnějšího filmového milovníka v dějinách české kinematografie.

Festival, který si říká o kritiku. Nejsilnější filmy a trendy 23. dokumentárního festivalu Ji.hlava

Festival dokumentárních filmů Ji.hlava letos osciloval mezi svědectvím, kritikou a podtrhovanou společenskou agendou.

Nejlepší české filmy roku 2019. Staříci a Dcera jako dva vrcholy domácí tvorby

Filmové Reflexe přinášejí bilanci české kinematografie v roce 2019 a diskusi o nejvýznamnějších titulech.

Diktátor času. Výstava a kniha představuje Laternu magiku jako médium, instituci i politikum

Po čtyřech letech se završil vědecký výzkum, jehož výsledkem je výstava a kniha Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky.

Nejlepší české filmy roku 2018

Filmové Reflexe přinášejí výběr toho nejlepšího, co přinesla domácí kinematografie v roce 2018.
SAGM

Filmová historička a publicistka, moderátorka pořadu Reflexe: Film!

Na Ústavu filmu a audiovizuální kultury Filozofické fakulty Univerzity Karlovy dokončila disertační práci o Oldřichu Novém. Spolu s Pavlem Sladkým se podílí se na přípravě a moderování pořadu Reflexe: Film! na ČRo Vltava. Spolupracuje s časopisy Iluminace a Cinepur, stejně tak s kulturním čtrnáctideníkem A2; o českém filmu z historické perspektivy publikuje také v zahraničí.