zasloužilý bývalý člen Foll Jan

Dobrodružství intimních poznání – Fenomenologie novodobých partnerství

Kouzlo dokumentu Manželské etudy: Nová generace tkví v obyčejnosti jeho hrdinů.

Radikální pomsta a neschopnost domluvy

Staříci jsou v době vzrůstající komunistické bezostyšnosti důležitým filmařským i občanským počinem. … Vlastníci jsou sarkastickou alegorií o lidské malichernosti a nesnášenlivosti.

Palachův kubistický portrét

Nejodvážnější filmařský počin letošního roku paradoxně vznikl na téma zdánlivě nejkonvenčnější.

Okázale stylizované podobenství

Opatří si kyslíkový stan, který je ústřední rekvizitou této odstrašující alegorie přerůstající až v klaustrofobický horor.

Zdání klame

Road movie Všechno bude – vyznamenanou Cenou za nejlepší režii – realizoval jako svůj třetí celovečerní projekt slovinský režisér Olmo Omerzu.

Hastrman u nebeské brány

Drama o sváru životních principů – frázované proměnami ročních dob a starodávnými venkovskými zvyklostmi – rámuje magická krajina.

Hmyz na divadle a u voleb

Satira Prezident Blaník sice není nadčasová ani nijak zvlášť hluboká, nabízí však pozoruhodné svědectví o soudobém Česku.

Hmyz na divadle a u voleb

Ve čtyřiaosmdesáti letech kašle na jakékoli kánony a své radosti i běsy vyjadřuje neustále originálně a vždy po svém. S obdivuhodnou nápaditostí a vitalitou.

Dobrodružství poznání v keňské divočině

Při natáčení svého celovečerního debutu ARCHA SVĚTEL A STÍNŮ se mladí čeští dokumentaristé, režisér Jan Svatoš a kameramanka Romi Straková, vypravili do odlehlých oblastí Afriky.

Zpackaná soutěž a rozkradená tombola

Ať už Miloš Forman točil satirické komedie, nebo hollywoodské velkofilmy, soustřeďoval se především na outsidery a klíčové téma, které opakovaně zpracovával, byla svoboda.

Momenty beznadějí i triumfů

První únorovou sobotu se v pražském Divadle Archa už podeváté předávaly Ceny české filmové kritiky. V devíti kategoriích bylo vyznamenáno osm filmů různorodých žánrů, obsahů i poselství.
Foll

Filmový a televizní publicista spolupracující s magazíny Xantypa a Divadelní noviny

Vystudoval Filozofickou fakultu UK (obor filozofie-dějepis), v letech 1974–1990 pracoval jako redaktor titulků v Ústřední půjčovně filmů. Po listopadu 1989 byl dramaturgem v Československé, později České televizi (1990–1992). V letech 1992–1997 byl zaměstnán v kulturní rubrice Lidových novin, kam přispíval už v jejich samizdatové éře. Více než čtyřicet let publikoval  v různých novinách a časopisech (Film a doba, Kino, Scéna, Týden, Hospodářské noviny a další). Od roku 1997 byl na volné noze. Externě spolupracoval s HBO Europe. Pravidelně spolupracoval s Českým rozhlasem a s Českou televizí. Podílel se na přípravách MFF Karlovy Vary, Febiofestu a Finále. V letech 2013–2015 spoluvytvářel a moderoval program pražského Era Art Klubu. V poslední době publikoval především v měsíčníku Xantypa a v Divadelních novinách. Je autorem monografie o Miloši Formanovi (ČS Filmový ústav, 1989) a knížky rozhovorů Deset tváří (Jota, 1999). Zemřel v dubnu 2021.