Šrajer Martin

Žijí pro lásku a túrování motorů. Jejich odvrácenou tvář film odkrývá pomalu

Dokument vyprávějící o vtipné i napínavé cestě za životním snem je současně cenným doplňkem výzkumů popisujících stále větší roztříštěnost české společnosti.

Vydolovat dobrý příběh

Pro nudu, nahodilost a nicneříkající prodlevy, jichž je skutečný život plný, v Nové šichtě není prostor. Všechno slouží vyprávění.

Chci tě, jestli to dokážeš. Další český dokument o životě s postižením se neptá na příčiny problémů

V odvážně otevřeném dokumentu o komplikovaném vztahu matky k její hendikepované dceři není prostor pro lítost. Ale ani pro otázky ohledně přístupu české společnosti k lidem s postižením.

Ta krajina už mi leze na nervy. Proč Češi jezdí rybařit do Norska

O rybářích, české pivní kultuře ani sportovním rybolovu toho na konci nevíme víc než na začátku.

Osobní život díry

Kolážovitý, tematicky široce rozepjatý film vybízí k přemýšlení nad tím, co není.

Prostituci nevnímala jako ponížení. Anny se nevzdávala naděje, že najde pravou lásku

Film neobstojí ani jako psychologická nebo sociologická sonda, ani jako dobře vystavěné drama.

Kohoutek, slepička a mrtvý pes

Svébytný autorský experiment pojednává o selhávající rodinné komunikaci. Je nepříjemný a nenabízí jednoznačná řešení – podobně jako toxické vztahy, jež zobrazuje.

Poznávání hrou

Důvěra, kterou režisérům Kallista se Švankmajerem svěřili, jim umožnila proniknout nejen do mistrova soukromí, ale také – a to především – do hlubin jeho mysli.

Minisérie s Cinou o 50. letech je vyhrocené drama. Všude tma, lidé se tváří nešťastně

Jan Cina a Jenovéfa Boková září v dramatu z éry stalinismu, které mohlo nabídnout nuancovaný portrét člověka a doby. Pohybuje se ale v krajních polohách.

Minisérie Zrádci patří mezi vrcholy tuzemské televizní tvorby

Sebeklam znemožňující lidem dohlédnout za horizont vlastních rozhodnutí je další z témat, k jejichž prozkoumání Viktor Tauš využil půdorysu televizní detektivky.

Alchymická pec

Tvůrci vytvořili hravý a pronikavý mozaikovitý portrét, který je v převádění snů a reality do obrazů a zvuků podobně originální jako sám Švankmajer.

Vlci na hranicích

Martin Páv zaujal pozici nestranného pozorovatele a zohledňuje argumenty všech účastníků sporu, v jehož jádru nestojí vlci a ovce, ale společenská nejistota a strach z cizího.

Živočeši mezi odpady

Některé z českých dokumentů, jež se věnují našemu vztahu k životnímu prostředí, se pokoušejí o vnější, nelidský pohled.

Postiženi muzikou: dokument až příliš uhranutý pozitivní energií

Dokumentární portrét kapely The Tap Tap dokáže strhnout svou energií, ale k hlubšímu zamyšlení nad sociální integrací handicapovaných osob nevybízí.

Dobro, zlo a časová smyčka. Pohádka Princezna zakletá v čase příjemně překvapí

Pohádka nečaruje s dvakrát originálními vizuálními či vypravěčskými nápady. Přesto nabízí osvěžující mix tradičního a moderního.

Za hranice

Kombinace individuálních příběhů s výpovědí o směřování celého města vytváří členitý portrét západní společnosti.

Osobně o druhých

Podstatnou složkou dokumentu umně zpřehledňujícího terén raného českého videoartu jsou zevrubně vytěžené a výstižně volené archivní záběry.

Umělci a jejich doba

Poněkud uspěchaný a nesoustředěný film ze všeho nejvíc připomíná videoklip, pro nějž je prioritou neztratit rytmus, nikoli lépe pochopit člověka, o němž vypráví.

Nabouraný film

Jsou různé možnosti, jak se vypořádat s krizí středního věku. Někdo začne meditovat, někdo napíše a natočí film, do něhož projektuje všechna svá tajná přání.

Disidentské polyamory. Film Havel překládá život intelektuála do neintelektuálního jazyka

První celovečerní hraný film věnovaný Václavu Havlovi působí jako ohledávání různých možností, jak život českého dramatika, disidenta a politika uchopit divácky vděčným způsobem.

Můj otec Antonín Kratochvíl. Portrét muže, který zklamal

Film místo důsledného průzkumu osobnosti Antonína Kratochvíla nabízí jen nesmělé ohledávání především těch znaků jeho osobnosti, které dává na odiv.

–Jak se máš? –To nevím

Věrná nápodoba skutečnosti Karáskovi slouží k tomu, aby mohl bez okatého předkládání velkých životních pravd přesně vypovědět o pomíjivosti vztahů.

Pro a proti: Nabarvené ptáče

Jde o věrnou adaptaci předlohy, která dokonce vylepšuje nebo napravuje nedostatky knihy… Nejen že Marhoul vystihl podstatu knihy, ale povýšil předlohu dál.

Hravé oživování počátků českého videoartu

Semknutá narativní struktura, nepolevující spád a nekřečovitý humor dokážou probudit fascinaci primitivní animací i v nezasvěcených divácích.

Dáma na kolejích

Skutečně si  film, kterým chtěli tvůrci navázat na úspěch Starců, zaslouží příkré hodnocení? Nebo jde o podvratný, nápaditý a nedoceněný feministický muzikál, který předběhl svou dobu?

Profakovat se ke svobodě

Film, který nedokáže roztroušené motivy poskládat do koherentního tvaru, vyznívá banálněji. Postavy se jeví být nespokojené zkrátka proto, že je nikdo neuspokojil.

Film V síti dává zakusit, co zažívají oběti sexuálních predátorů, podstatu problému ale míjí

Dokument, v němž herečky v rolích pubertálních dívek čelí internetovým predátorům, se pohybuje na hraně ušlechtilého upozorňování na problém a senzacechtivé fascinace.

Hledání rovnováhy

Marečkův upřímný, citlivý, vtipný i posmutnělý dokument ukazuje, že dosažení rovnováhy ve vztazích je dlouhým a složitým procesem.

Sám mezi všemi

Portrét talentovaného klavíristy je příběhem hledání rovnováhy mezi potřebou vnitřního ticha a touhou být slyšen.

Dlouhá cesta domů – Nabarvené ptáče

Nabarvené ptáče je především filmem o touze po domově a všem, co si s ním spojujeme.

Když je Petr Kolečko milý, bolí to – Přes prsty

Oceňuji, když je nějaký film konzistentní. Třeba režijní debut scenáristy Petra Kolečka Přes prsty je konzistentní svým sexismem, nevtipností,…

TvMiniUni: Zloděj otázek

V zásadě jde o sympatický počin, který po nás žádá, abychom se na chvíli zřekli nároku na logiku a smysluplný příběh.

Film Hodinářův učeň s Preissem: originální autorská pohádka, která nezapadne

Jitka Rudolfová sice naplňuje známé pohádkové schéma, na rozdíl od mnohých kolegů ale nerezignovala na propracovanější kinematografický jazyk, prokreslenější postavy a myšlenkovou hloubku.

Nabarvené ptáče zastiňuje vše, co u nás bylo v poslední době natočeno

Film Václava Marhoula, který vzbudil vzrušené reakce na festivalu v Benátkách, je lepší než knižní předloha Jerzyho Kosińského.

Dobře utajené sci-fi – Uzly a pomeranče

Uzly a pomeranče budou ovšem působit stejně jalově, ať už je postavíme po bok filmů z jakékoli éry a krajiny.

Hledání domova – recenze filmu Sněží!

V české filmu, vyznačujícím se dlouhodobě převahou mužské perspektivy a nedostatkem empatie, jde o jev vzácný a cenný.

Nová naděje časosběrného dokumentu

Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je nadějnější než budoucnost moderních vztahů.

Brokovnici do každé rodiny – recenze filmu Teroristka

Teroristka v sobě nese potenciál velmi dobré a provokativní tragikomedie. Jenomže jej zabíjí dramaturgickými přehmaty, nezvládnutými změnami tónu a myšlenkově pokřiveným vyzněním.

Narušitel

Jinak si nesnesitelný tlak, kterému hrdinové čelí a kvůli němuž chtějí Československo opustit, musíme domyslet. Drama, konflikty a akční scény také.

Vývoz septiku – Léto s gentlemanem

Sledovat Léto s gentlemanem je podobně příjemné jako poslouchat, když Zeman, Kubera a jiní staří prasáci mluví o (mladších) ženách.

Výsměch divákům a vyprávěcí logice – Úhoři mají nabito

Nový produkt (zdráhám se použít označení „film“) Vladimíra Michálka Úhoři mají nabito obsahuje tolik rozporů, že prohrává na všech frontách.

Cena za štěstí

Cena za štěstí je fascinující pásmo tonálně různorodých scén, které spíše než slzy dojetí vyvolává nechtěný smích.

Dobrý příslib výborného filmu – Na střeše

Kdyby měl autor lépe ujasněno, kterým směrem chce vyprávění vést a které z jeho mnoha rovin více akcentovat, mohlo by jít o výborný film.

Ženy v běhu

Ženy v běhu je ovšem bolestivé sledovat také coby ukázku toho, jak si většina českých tvůrců představuje filmy o ženách a pro ženy.

Návrat ztraceného syna

Zřejmě žádný český film nedokázal pocit ztráty smyslu a víry ve vlastní existenci zprostředkovat lépe než Návrat ztraceného syna od Evalda Schorma.

Scény z rodinného života – Chata na prodej

Film díky tomu nejen baví dobře odpozorovanými situacemi (vnucování chlebíčků, dušičky, táborák), ale skrze postavy také podněcuje k úvahám nad zpohodlnělostí nebo nenaplněnými ambicemi.

Východ-Západ / Švéd v žigulíku

Horký svůj film založil na ironicky vyznívající konfrontaci dvou světů neschopných konstruktivního dialogu, a to nejenom kvůli jazykové bariéře.

Český dokument ve světě – Vratislav Šlajer

Dalším z námi oslovených českých producentů s mezinárodním rozhledem byl Vratislav Šlajer ze společnosti Bionaut.

Český dokument ve světě – Kristýna Michálek Květová

Producentka Kristýna Michálek Květová o cestě dokumentární eseje The Sound Is Innocent i užitečnosti workshopů a nezbytnosti zahraničních zdrojů financování.

Česká dokumentární klasika I. 1930–1945

YouTube kanál Česká filmová klasika nabízí také široký výběr nonfikčních titulů, které nastiňují obrysy dějin jejich výroby na českém území od 30. do 60. let.

Krátké české filmy na zahraničních festivalech

Česká kinematografie na sebe v posledních měsících v zahraničí upozorňovala zejména krátkometrážní tvorbou.

Spolupráce Karla Kachyni a Jana Procházky

Sledovat společnou tvorbu Karla Kachyni a Jana Procházky znamená zmapovat přes dvě dekády dějin československé kinematografie.

Co zůstalo pod sítí ― Český dokument v roce 2020

Pokud bychom chtěli najít prvek příznačný pro český dokument v roce 2020, mohlo by jít o pokračující sílení ženského hlasu, patrné již v roce předcházejícím.

Na bydlení a manželství pro všechny zapomeňte! České dokumenty ukazují, jak vězíme v minulosti

Jeden svět představil devět nových českých dokumentů. Tématem spojujícím několik z nich je lpění na přežitých tradicích.

České filmy v roce 2020

Jisté je, že otřes, který audiovize v roce 2020 zažila, nezůstane bez následků.

Pandemický ceremoniál ukázal, že Čeští lvi tvoří svět sám pro sebe

Namísto toho, aby se dočkali úlevy od zpravodajství, mohli diváci v sobotu večer na ČT dvě hodiny poslouchat, jak náročnými časy procházíme.

Perličky na dně

Kolektivní dílo nastupující filmařské generace bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých osobností.

Clickbaitová žurnalistika

Hlavní české deníky a zpravodajské weby věnují kultuře stále menší prostor, v některé dny v nich kulturní sekce zcela chybí.

Svatba jako řemen

Svatba jako řemen kulturu znevažující znásilnění zčásti kritizuje a zčásti ji přiživuje. S vědomím této ambivalence je dobré film sledovat.

Není jeden feminismus

Zamyšlení nad dokumentaristkami inspirované knihou Barbory Baronové Ženy o ženách.

Lhostejnost odpustit nedovedu – Ester Krumbachová

Koncept emanace umění z geniální mysli by měla nahradit emancipace filmových pracovníků. Potřebnost tohoto kroku si člověk uvědomí, když začne prozkoumávat kariéru Ester Krumbachové.

„Všichni to nějak pytlíkujeme. Po krizi nás bude míň.“ Anketa s lidmi z filmového průmyslu

Se zavřenými kiny, zrušenými festivaly, odloženými premiérami a přerušeným natáčením je situace v oblasti audiovize celosvětově značně nejistá.

Čeští lvi překvapivě předvedli, jak může vypadat důstojná oslava českého filmu

27. předávání cen České filmové a televizní akademie vládlo nejen Nabarvené ptáče, oceněné v osmi kategoriích včetně té hlavní, ale i nenucený humor.

Daleká cesta

První celovečerní film divadelního režiséra Alfréda Radoka byl zároveň prvním českým filmem o holocaustu.

Ceny českých filmových kritiků 2020: trpký návrat do minulosti

Jubilejní 10. ročník cen udělovaných lidmi, kteří se v Česku vyjadřují k filmům, vyvolal rozpaky nejen kvůli vyzdvihnutí některých snímků, ale i pojetím večera.

České filmy a filmová distribuce v roce 2019

Bylo by žádoucí, aby filmoví producenti více využívali nových možností distribuce a zvýšili tím pravděpodobnost, že si jejich film najde své publikum.

„Musíš se naučit flákat.“ Ivan Passer byl tvůrce, který uměl pozorovat a dát prostor jiným

Ve věku šestaosmdesáti let zemřel Ivan Passer, jeden z tvůrců československé nové vlny a nejznámějších českých režisérů.

České filmy v roce 2019

Poctivě jsem se nicméně snažil nakoukávat filmy mimo běžnou distribuci a také díky nim považuji úroveň letošní české filmové produkce za velmi dobrou a povzbuzující,

Jiří Trnka ve filmech

V česko-francouzské koprodukci natočený film režiséra Joëla Fargese je dosud nejambicióznějším, ale zdaleka ne prvním filmovým medailonem známého výtvarníka, ilustrátora, spisovatele a loutkáře.

Nejlepší filmy letošní soutěžní sekce festivalu v Jihlavě natočily dokumentaristky

Sekce Česká radost jihlavského festivalu je považována za reprezentativní přehlídku nových tuzemských dokumentů. Pokud o něčem vypovídá letošní nabídka, pak o feminizaci zdejší dokumentární krajiny.

Česká radost 2019

Několik poznámek k vybraným filmům české soutěže 23. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.

10 pozoruhodných českých filmů roku 2018

Podle filmového kritika Martina Šrajera

Být number one

Muži v současných českých komediích

TGM Osvoboditel

Střihová dokumentární esej Věry Chytilové je osobitým portrétem i důstojnou připomínkou filozofa, politika, sociologa a prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka.

Démanty noci

Vrcholné dílo československé nové vlny zkoumání lidského údělu v časech války zároveň rozšiřuje směrem k existenciálnímu dramatu.
bty

Redaktor Filmu a doby

Absolvent filmové vědy FF UK, zaměstnanec Národního filmového archivu, redaktor Filmu a doby. Příležitostný spolupracovník jihlavského a karlovarského festivalu a Letní filmové školy, externí přispěvatel do periodik A2 a Cinepur nebo na web IndieFilm. Profesionální overthinker se slabostí pro podrobné rešerše, Itálii a Gretu Gerwig.