Šrajer Martin

SVĚTLOPLACHOST. O PŘÁTELSTVÍ VÁLCE NAVZDORY

Pohled do nitra charkovského metra nevypovídá pouze o válečné každodennosti. Je také filmem o světle a světech, které umí vyčarovat. 

COŽ TAKHLE DÁT SI SOCIALISTICKÁ AKTA X. NOVÝ SERIÁL ČESKÉ TELEVIZE JE PODIVUHODNÝ ŽÁNROVÝ HYBRID

Dílo, které hravě a neuctivě nakládá s historií i různými žánry. 

TAKOVÍ NORMÁLNÍ ZABIJÁCI. FILMOVÍ MANŽELÉ STODOLOVI SE NEŽENOU ZA SENZACÍ

Petr Hátle natočil nepříjemný, nedivácký, dlouho doznívající film, který znepokojuje tím, že se pro temnotu nesnaží najít pochopení. 

KDYŽ SOUSEDSKÉ VZTAHY OTRAVUJÍ KRAJINU. FILM SUCHO JE VÝZVOU K NASLOUCHÁNÍ

Sucho je pokusem o mezigenerační naslouchání. Nedokonalým, ale pro zdejší film i společnost potřebným.

Holky a kluci to chtěj taky. Seriál Adikts od Adama Sedláka se drog nebojí

S fikčním světem pracuje ledabyle, má ale potenciál stát se zásobárnou hlášek na TikToku.

Art týden: film Úsvit Matěje Chlupáčka

Film považuji za moderní, svěží. Forma odráží působivě podstatu filmu a téma.

Dobré ráno jedině s kokainem. Tvůrce Mostu si utahuje z veřejnoprávní ČT

Seriál z televizního prostředí Dobré ráno, Brno je sprostá, ne moc ostrá satira, která baví hlavně dílčími nápady.

Kličkování mezi kulkami. Film o Mašínech nabízí zážitek, ne materiál k přemýšlení

Film je vyprávěn bez hluchých míst, ale i bez hloubky a kontextu.

Nejlepší český film roku? Loutková pohádka, která vás rozzáří

Debut Filipa Pošivače je druhý letošní český film, který komplexně tematizuje, jak se stavíme k jinakosti.

SPOLU KAŽDÝ SÁM. RODINNÝ HOROR PŘIŠLA V NOCI KLAME TĚLEM

Film suverénně mísí komedii s dramatem i hororem. Stojí zejména na přesně odpozorovaných vztahových situacích a na výkonu Simony Pekové.

Martině polil expřítel tvář kyselinou. Moje nová tvář je intimní a citlivý dokument natáčený devět let

Intimní a intenzivní dokument mění perspektivu, z jaké je v médiích zpravidla pohlíženo na oběti genderově podmíněného násilí.

#annaismissing: Tvůrci seriálu oceněného Emmy přicházejí s filmem o světě influencerů i revenge porna

#annaismissing je jako každé pokračování větší a ambicióznější. Pokrývá díky tomu víc důležitých témat, ale povrchněji.

Lze si zachovat příčetnost ve vyšinutém světě? Hraný debut Zuzany Piussi hledá odpověď

Film nachází podnětné paralely mezi narušenými společenskými strukturami a individuální úzkostí.

Matematika zločinu mohla kritizovat české soudnictví. Raději počítá diváky

Do rámce kriminálního, později soudního a vězeňského dramatu zasahují prvky rodinného melodramatu, což negativně ovlivňuje spád i napětí.

Zlatá labuť je laciná telenovela v luxusních kulisách

Mnohadílné kostýmní melodrama nevybočuje z řady. Na povrchu je hezké, uvnitř prázdné.

S botoxovými rty připravená uklízet, mužská představa o ženě. Electra vidí muže jako příčinu úzkosti

 Minuciózní forma neslouží k manýristické prezentaci režisérčina výjimečného talentu. Odráží prožívání hlavní hrdinky a usnadňuje nám ztotožnění s jejími pocity.

Samet a svoboda? Ne pro Ivetu. Osud popové ikony byl po listopadu horor

V obrazech se toho odehrává víc než v zacyklených dialozích a stylistická přemrštěnost nakonec poskytuje větší uspokojení než frustrující vyprávění.

Muži, který stál v cestě, se vyhněte. Dějiny vidí černobíle

Jde o dvouhodinovou přehlídku plochých postav a dějových i vizuálních klišé.

Svině od první minuty. Hrdina seriálu Volha by se prosadil v každém režimu

Fikční svět ale v důsledku působí uměle, jako rozlehlé retro muzeum. Také hlavní antihrdina je víc kompilátem charakterových vad než reálným člověkem.

Jak v Česku řešíme krize? Hlavně vytěsňováním, ukazuje film o covidu-19

Kronika covidových měsíců Velké nic je cennou připomínkou, jak jako národ (ne)umíme překonávat krize. Vít Klusák natočil s Marikou Pecháčkovou svůj nejrozjímavější film.

Začít u kořenů. Český dokument Návštěvníci promýšlí, co člověk zmůže proti globálním problémům

Subtilní psychologické drama outsiderky hledající stabilitu v podmanivých arktických kulisách

Good Old Czechs

Jejich film není lekcí dějepisu, ale civilně podaným příběhem dvou odvážných mladých mužů, kterým do životů vstoupila válka.

Prokecat se k vrahovi. Detektivka s Ivanem Trojanem vás uspí

Docent láká na známé herce a příběh od osvědčeného scenáristického dua. Zoufale však postrádá napětí, spád i svěží nápady.

Král Šumavy se vrací. V televizní sérii je z něj superhrdina třetího odboje

Jakkoli se ale Voyo snaží nového Krále Šumavy prodávat jako „opravdovější“ verzi někdejších událostí, v jádru jde o dobrodružné melodrama kreslené hrubými tahy.

Klam ve vztazích, pravda v kartách. Film A pak přišla láska… si žádá citovou investici

Holý dokáže vyjádřit všednost tak, aby nevyznívala banálně, ale abychom se jejím prostřednictvím dozvídali něco o postavách.

Z pošuků dělá hrdiny. Grand Prix s Kozubem je komedie roku

Jan Prušinovský proměnil jednoduchou anekdotu v energickou černohumornou road movie.

Konečně český film marvelovské úrovně. Princezna zakletá v čase 2 ale trpí neduhy

Pokračování po obrazové stránce ohromí. Přebujelý scénář se ale ke smůle diváků řídí zásadou, že více znamená lépe.

Nesnášíme víc Romy, nebo Ukrajince? Film pozoruje české strachy zvenku

Sociálně kritické drama je filmem evropské úrovně. Jak tématem společenské radikalizace, tak čistou formální stránkou a soustředěným vyprávěním.

Hovno, nebo krev? Dokument Zkouška umění svým aktérům nedává na výběr

Vznikla komedie, která ale o povaze umění a uměleckých institucí mnoho neříká.

Jak dekódovat Jana Kapra. Dokumentární opera o téměř zapomenutém hudebním skladateli

KaprKód je film komplexní a autentický svou odvahou přiznat vlastní nevědomost, neschopnost postihnout vzdálenou minulost bez prázdných míst.

Byla znásilněná a zraňuje ostatní. Seriál překvapuje, jak citlivě ukazuje oběť i útočníka

Seriál, který ke styku bez konsentu přistupuje citlivě a komplexně, by se mnohem lépe vyjímal v hlavním vysílacím čase.

Film o Adamu Ondrovi testuje hranice těla i lásky

Namísto oslavného medailonu vznikl ambivalentní portrét jednoho výjimečného sportovce a jednoho vztahu plného výzev.

Krizí už bylo tolik, že nedokážeme jednat. Hrdinky filmu žijí v apokalyptické Praze

Běžná selhání nezůstávají u podmanivého vyjádření existenciální úzkosti naší doby. Zamýšlejí se i nad možným východiskem.

Překonat strach ze života. Seniorce ve filmu manžel škodolibě odkázal koně

Buko je filmem komorním, vkusným a široce srozumitelným, byť formálně i tematicky opatrným, málo dějovým a zároveň ne dost lyrickým.

Film natočený na iPhone. Banger je energická jízda

Banger je nálož rapové energie, jakou česká kinematografie dlouho potřebovala.

Nový thriller režiséra Devadesátek: hlavně krev, slzy a osamění

Stínohra je intenzivní český thriller o pomstě a spravedlnosti, který funguje tím lépe, čím méně se snažíte nahlédnout pod jeho efektní povrch.

Arvéd je ďábelsky dobrý film o nelítostném divadle života

Fascinující osud Jiřího Arvéda Smíchovského proměnil Vojtěch Mašek v temně groteskní podobenství o životě coby divadlu, v němž se rozplývá naše identita.

Na Petříně žije plch, u nemocnice mufloni. Planeta Praha se vyrovná dokumentům BBC

Film ve fascinujících detailech odhaluje divočinu skrytou v srdci metropole.

Když se radikalizuje česká vesnice. V novém filmu hasiči brání tradiční hodnoty

Úsměvné scény z venkovského života podávají dohromady trudné svědectví o lidech, kteří si konstruují vlastní verzi skutečnosti, aby ji mohli mít pod kontrolou.

Nemá názor, osobnost, jen vyplašeně kouká. Minisérie o Bartošové je retro pohádka

Minisérie populární zpěvačku představuje jako princeznu českého popu, kterou nezajímalo nic než zpěv a láska.

Devadesátky jako vytěsněné trauma. Roden se ve filmu Promlčeno jde mstít

Výsledek snahy o vpasování společenského komentáře do žánrového rámce tentokrát budí rozpaky.

Upřímně o dospívání. Martin Šrajer o seriálu TBH

Seriál vypravěčsky svěžím způsobem, bez křečovitého humoru a dějových klišé vyjadřuje, jak obtížné je dosáhnout souladu s kolektivem i se sebou samým.

Příliš málo hrdinů, příliš mnoho lhářů. Havelkův film se snaží popsat problémy Čechů

Mimořádná událost rámec přesahuje do příliš mnoha směrů, nahodile a nerytmicky. Jako kdyby scénář vznikal bez předem ujasněného záměru, improvizovaným napojováním dalších a dalších nápadů.

Temná strana Kamila Fily? Dokument ukazuje rozpolceného antihrdinu, který se předvádí světu

Právě i tím, že řešení nenabízí a z hlediska klasického vyprávění zůstává neuzavřená, podněcuje Síla k promýšlení obsažených motivů nad rámec života jednoho člověka.

Dokument Jednotka intenzivního života otevírá debatu o smrti

Snímek zaměřený na oddělení paliativní péče je natočen s úctou k pacientům a obdivem nad prací lékařů. Víc než celovečerní film ale připomíná úvodní epizodu televizního seriálu.

Český národ jako hovno na botě dějin. Satirická Okupace je suverénní režijní debut

Thrillerově černá komedie rozvíjí jednoduchou anekdotu do podoby jízlivé alegorie o všech šancích na hrdinství, které jsme jako jednotlivci i národ promarnili.

Animovaný film Moje slunce Mad nabízí jen anekdotický portrét složité afghánské reality

Stejně anekdoticky jako dnešní Afghánistán jsou prezentovány také nepropracované postavy, jejichž vztahy mají být jádrem vyprávění.

Vzpomínky na lásku

I film se událostí spjatých s historií jednoho vztahu v impresionistických fragmentech jen letmo dotýká. Pocity, které tím vyvolává, jsou ovšem intenzivní.

Bambuškův film o Sudetech je čistý, bohužel až nesnesitelný punk

Ve filmové alegorii režisér pokouší trpělivost diváků. Nejen bolestivým vyrovnáváním se s odkazem Sudet, ale také vykloubeností z času a prostoru.

Věřící bloudí zemí, kde nikdo nevěří nikomu. Film vypráví o českých 50. letech

Úvahy nad morálkou a vizuální působivost lokací, přispívajících k nepolevující úzkosti, byly pro tvůrce zřejmě důležitější než vytvoření živoucího fikčního světa.

Překonat citový analfabetismus a přijmout průměrnost. Zrcadla ve tmě jsou formálně odvážný debut

Šimon Holý natočil málo komunikativní, přesto ale výmluvnou studii nefunkčních vztahů ke druhým i k sobě samému. Ve výtvarně výrazném filmu záleží na každé změně úhlu.

Dokument Každá minuta života o výchově úspěšného dítěte odhaluje principy, jež dnes řídí společnost

Nový film Eriky Hníkové se odehrává v uzavřeném mikrosvětě rodiny, kde pro neúspěch není místo. Ani pro solidaritu, empatii a uvolnění.

Žijí pro lásku a túrování motorů. Jejich odvrácenou tvář film odkrývá pomalu

Dokument vyprávějící o vtipné i napínavé cestě za životním snem je současně cenným doplňkem výzkumů popisujících stále větší roztříštěnost české společnosti.

Vydolovat dobrý příběh

Pro nudu, nahodilost a nicneříkající prodlevy, jichž je skutečný život plný, v Nové šichtě není prostor. Všechno slouží vyprávění.

Chci tě, jestli to dokážeš. Další český dokument o životě s postižením se neptá na příčiny problémů

V odvážně otevřeném dokumentu o komplikovaném vztahu matky k její hendikepované dceři není prostor pro lítost. Ale ani pro otázky ohledně přístupu české společnosti k lidem s postižením.

Ta krajina už mi leze na nervy. Proč Češi jezdí rybařit do Norska

O rybářích, české pivní kultuře ani sportovním rybolovu toho na konci nevíme víc než na začátku.

Osobní život díry

Kolážovitý, tematicky široce rozepjatý film vybízí k přemýšlení nad tím, co není.

Prostituci nevnímala jako ponížení. Anny se nevzdávala naděje, že najde pravou lásku

Film neobstojí ani jako psychologická nebo sociologická sonda, ani jako dobře vystavěné drama.

Kohoutek, slepička a mrtvý pes

Svébytný autorský experiment pojednává o selhávající rodinné komunikaci. Je nepříjemný a nenabízí jednoznačná řešení – podobně jako toxické vztahy, jež zobrazuje.

Poznávání hrou

Důvěra, kterou režisérům Kallista se Švankmajerem svěřili, jim umožnila proniknout nejen do mistrova soukromí, ale také – a to především – do hlubin jeho mysli.

Minisérie s Cinou o 50. letech je vyhrocené drama. Všude tma, lidé se tváří nešťastně

Jan Cina a Jenovéfa Boková září v dramatu z éry stalinismu, které mohlo nabídnout nuancovaný portrét člověka a doby. Pohybuje se ale v krajních polohách.

Minisérie Zrádci patří mezi vrcholy tuzemské televizní tvorby

Sebeklam znemožňující lidem dohlédnout za horizont vlastních rozhodnutí je další z témat, k jejichž prozkoumání Viktor Tauš využil půdorysu televizní detektivky.

Alchymická pec

Tvůrci vytvořili hravý a pronikavý mozaikovitý portrét, který je v převádění snů a reality do obrazů a zvuků podobně originální jako sám Švankmajer.

Vlci na hranicích

Martin Páv zaujal pozici nestranného pozorovatele a zohledňuje argumenty všech účastníků sporu, v jehož jádru nestojí vlci a ovce, ale společenská nejistota a strach z cizího.

Živočeši mezi odpady

Některé z českých dokumentů, jež se věnují našemu vztahu k životnímu prostředí, se pokoušejí o vnější, nelidský pohled.

Postiženi muzikou: dokument až příliš uhranutý pozitivní energií

Dokumentární portrét kapely The Tap Tap dokáže strhnout svou energií, ale k hlubšímu zamyšlení nad sociální integrací handicapovaných osob nevybízí.

Dobro, zlo a časová smyčka. Pohádka Princezna zakletá v čase příjemně překvapí

Pohádka nečaruje s dvakrát originálními vizuálními či vypravěčskými nápady. Přesto nabízí osvěžující mix tradičního a moderního.

Za hranice

Kombinace individuálních příběhů s výpovědí o směřování celého města vytváří členitý portrét západní společnosti.

Osobně o druhých

Podstatnou složkou dokumentu umně zpřehledňujícího terén raného českého videoartu jsou zevrubně vytěžené a výstižně volené archivní záběry.

Umělci a jejich doba

Poněkud uspěchaný a nesoustředěný film ze všeho nejvíc připomíná videoklip, pro nějž je prioritou neztratit rytmus, nikoli lépe pochopit člověka, o němž vypráví.

Nabouraný film

Jsou různé možnosti, jak se vypořádat s krizí středního věku. Někdo začne meditovat, někdo napíše a natočí film, do něhož projektuje všechna svá tajná přání.

Disidentské polyamory. Film Havel překládá život intelektuála do neintelektuálního jazyka

První celovečerní hraný film věnovaný Václavu Havlovi působí jako ohledávání různých možností, jak život českého dramatika, disidenta a politika uchopit divácky vděčným způsobem.

Můj otec Antonín Kratochvíl. Portrét muže, který zklamal

Film místo důsledného průzkumu osobnosti Antonína Kratochvíla nabízí jen nesmělé ohledávání především těch znaků jeho osobnosti, které dává na odiv.

–Jak se máš? –To nevím

Věrná nápodoba skutečnosti Karáskovi slouží k tomu, aby mohl bez okatého předkládání velkých životních pravd přesně vypovědět o pomíjivosti vztahů.

Pro a proti: Nabarvené ptáče

Jde o věrnou adaptaci předlohy, která dokonce vylepšuje nebo napravuje nedostatky knihy… Nejen že Marhoul vystihl podstatu knihy, ale povýšil předlohu dál.

Hravé oživování počátků českého videoartu

Semknutá narativní struktura, nepolevující spád a nekřečovitý humor dokážou probudit fascinaci primitivní animací i v nezasvěcených divácích.

Dáma na kolejích

Skutečně si  film, kterým chtěli tvůrci navázat na úspěch Starců, zaslouží příkré hodnocení? Nebo jde o podvratný, nápaditý a nedoceněný feministický muzikál, který předběhl svou dobu?

Profakovat se ke svobodě

Film, který nedokáže roztroušené motivy poskládat do koherentního tvaru, vyznívá banálněji. Postavy se jeví být nespokojené zkrátka proto, že je nikdo neuspokojil.

Film V síti dává zakusit, co zažívají oběti sexuálních predátorů, podstatu problému ale míjí

Dokument, v němž herečky v rolích pubertálních dívek čelí internetovým predátorům, se pohybuje na hraně ušlechtilého upozorňování na problém a senzacechtivé fascinace.

Hledání rovnováhy

Marečkův upřímný, citlivý, vtipný i posmutnělý dokument ukazuje, že dosažení rovnováhy ve vztazích je dlouhým a složitým procesem.

Sám mezi všemi

Portrét talentovaného klavíristy je příběhem hledání rovnováhy mezi potřebou vnitřního ticha a touhou být slyšen.

Dlouhá cesta domů – Nabarvené ptáče

Nabarvené ptáče je především filmem o touze po domově a všem, co si s ním spojujeme.

Když je Petr Kolečko milý, bolí to – Přes prsty

Oceňuji, když je nějaký film konzistentní. Třeba režijní debut scenáristy Petra Kolečka Přes prsty je konzistentní svým sexismem, nevtipností,…

TvMiniUni: Zloděj otázek

V zásadě jde o sympatický počin, který po nás žádá, abychom se na chvíli zřekli nároku na logiku a smysluplný příběh.

Film Hodinářův učeň s Preissem: originální autorská pohádka, která nezapadne

Jitka Rudolfová sice naplňuje známé pohádkové schéma, na rozdíl od mnohých kolegů ale nerezignovala na propracovanější kinematografický jazyk, prokreslenější postavy a myšlenkovou hloubku.

Nabarvené ptáče zastiňuje vše, co u nás bylo v poslední době natočeno

Film Václava Marhoula, který vzbudil vzrušené reakce na festivalu v Benátkách, je lepší než knižní předloha Jerzyho Kosińského.

Dobře utajené sci-fi – Uzly a pomeranče

Uzly a pomeranče budou ovšem působit stejně jalově, ať už je postavíme po bok filmů z jakékoli éry a krajiny.

Hledání domova – recenze filmu Sněží!

V české filmu, vyznačujícím se dlouhodobě převahou mužské perspektivy a nedostatkem empatie, jde o jev vzácný a cenný.

Nová naděje časosběrného dokumentu

Z Nové generace si tak můžeme odnést poučení, že budoucnost českého časosběrného dokumentu je nadějnější než budoucnost moderních vztahů.

Brokovnici do každé rodiny – recenze filmu Teroristka

Teroristka v sobě nese potenciál velmi dobré a provokativní tragikomedie. Jenomže jej zabíjí dramaturgickými přehmaty, nezvládnutými změnami tónu a myšlenkově pokřiveným vyzněním.

Narušitel

Jinak si nesnesitelný tlak, kterému hrdinové čelí a kvůli němuž chtějí Československo opustit, musíme domyslet. Drama, konflikty a akční scény také.

Vývoz septiku – Léto s gentlemanem

Sledovat Léto s gentlemanem je podobně příjemné jako poslouchat, když Zeman, Kubera a jiní staří prasáci mluví o (mladších) ženách.

Výsměch divákům a vyprávěcí logice – Úhoři mají nabito

Nový produkt (zdráhám se použít označení „film“) Vladimíra Michálka Úhoři mají nabito obsahuje tolik rozporů, že prohrává na všech frontách.

Cena za štěstí

Cena za štěstí je fascinující pásmo tonálně různorodých scén, které spíše než slzy dojetí vyvolává nechtěný smích.

Dobrý příslib výborného filmu – Na střeše

Kdyby měl autor lépe ujasněno, kterým směrem chce vyprávění vést a které z jeho mnoha rovin více akcentovat, mohlo by jít o výborný film.

Ženy v běhu

Ženy v běhu je ovšem bolestivé sledovat také coby ukázku toho, jak si většina českých tvůrců představuje filmy o ženách a pro ženy.

Návrat ztraceného syna

Zřejmě žádný český film nedokázal pocit ztráty smyslu a víry ve vlastní existenci zprostředkovat lépe než Návrat ztraceného syna od Evalda Schorma.

Scény z rodinného života – Chata na prodej

Film díky tomu nejen baví dobře odpozorovanými situacemi (vnucování chlebíčků, dušičky, táborák), ale skrze postavy také podněcuje k úvahám nad zpohodlnělostí nebo nenaplněnými ambicemi.

Východ-Západ / Švéd v žigulíku

Horký svůj film založil na ironicky vyznívající konfrontaci dvou světů neschopných konstruktivního dialogu, a to nejenom kvůli jazykové bariéře.

Český dokument ve světě – Vratislav Šlajer

Dalším z námi oslovených českých producentů s mezinárodním rozhledem byl Vratislav Šlajer ze společnosti Bionaut.

Český dokument ve světě – Kristýna Michálek Květová

Producentka Kristýna Michálek Květová o cestě dokumentární eseje The Sound Is Innocent i užitečnosti workshopů a nezbytnosti zahraničních zdrojů financování.

Česká kinematografie v roce 2023

Uplynulý rok přinesl mnoho velkých změn. O jejich dopadu na tuzemskou audiovizi ovšem můžeme zatím jen spekulovat.

Happy end

Happy end je v kontextu československé filmové produkce i přesto mimořádně ambiciózním počinem.

Šachta pohřbených ideí

„První český sociální film“ byl inspirován Germinalem o boji francouzských horníků za lepší pracovní podmínky.

Princezna se zlatou hvězdou

Po únorovém převratu natočil Martin Frič několik dobově poplatných budovatelských a historických filmů, ale také jednu z nejoblíbenějších českých pohádek.

Radúz Činčera

„Být dokumentaristou – to není zaměstnání, ale vidění světa.“

Filmy o československém filmu

Cennou součástí sbírky Národního filmového archivu jsou filmy dokumentující, jak se u nás v minulosti filmovalo nebo přemýšlelo o filmu.

Dost bylo filmových životopisů velkých mužů. Chybí nám snímky o ženách a kolektivní portréty, zní v Akcentu

Saša Michailidis se ptá filmových publicistů Martina Šrajera a Marka Slováka. Jak se daří převádět na plátno příběhy osobností, jako jsou Mašínové? 

Filmy od Bati, Baťa ve filmu

Střetávání Bati s filmem v předlistopadovém období můžeme rámcově rozdělit do tří etap.

Skutečnost je vždycky hlubší a složitější. Dokumenty Evalda Schorma

Pro Schormovu touhu po poznání skutečnosti byl určující vztah k realitě, nikoliv k žánru. 

Proplétání světů v Karlových Varech

Poměrně významný kus území nyní podrobněji zmapovala mohutná kolektivní monografie Proplétání světů: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary v období studené války.

Pět dokumentů Drahomíry Vihanové

Drahomíra Vihanová dokumenty původně točit nechtěla. Ve filmu Umanutá (2012) je připodobňuje k ovarovému kolenu, kterým v 70. letech vzala zavděk, když přestali servírovat krevety.

Rané filmy Jana Procházky

Umělecké vzepětí československé kinematografie je propleteno se složitým, rozporuplným osudem spisovatele a scenáristy Jana Procházky.

Přísliby domácí kinematografie. Nejlepší hrané a animované snímky letošního Famufestu

Kvalita filmů vznikajících pod vedením pedagogů a pedagožek z FAMU již pár let roste. Tento trend potvrdila také soutěž letošního Famufestu.

Studentské filmy Tomáše Vorla

Novinkou FAMUFESTu je archivní blok, který by měl představit studentskou tvorbu jednoho z absolventů FAMU. Jako první byl vybrán Tomáš Vorel.

Konec starých časů

Jako obraz myšlenkové omezenosti a prázdnoty, jehož aktéři zosobňují typické rysy české národní povahy, film nepřestává být platný.

Český lev 2023, studentské filmy

Na Českého lva bylo také v letošním roce napříč různými kategoriemi nominováno několik výrazných studentských filmů. 

Komentář: Český lev slavil. Bez průšvihů, ale s trapasy

Rozporuplné třicáté předávání cen České filmové a televizní akademie připomínalo zdlouhavý výběr největších hitů z uplynulých tří dekád.

Rozumět televizi

Původní etnografický výzkum produkční kultury České televize, jehož jedním výstupem je kniha Rozumět televizi, může být průlomovým dílem.

O slavnosti a hostech

Jedním z posledních soutěžních filmů promítnutých na festivalu v Cannes v květnu 1968 byla groteskní alegorie O slavnosti a hostech (1966) Jana Němce.

Nejlepší filmy 2022

Nejlepší filmy roku podle redaktorů Filmu a doby.

Král Šumavy

Film zapadal do snah ministerstev obrany a vnitra ukázat v příznivém světle roli Pohraniční stráže.

Styl nezaručuje pravdu

Jaká specifika mají dokumentární filmy a především kritické psaní o nich?

Ducháček to zařídí

Lamač s Burianem na svou znovu spolupráci navázali až těsně před podepsáním Mnichovské dohody s veselohrou Ducháček to zařídí (1938).

Český technický scénář 1945–1962

Publikace Český technický scénář 1945–1962 zřejmě dobře poslouží zejména dalším badatelům a badatelkám na poli české filmové scenáristiky.

Ucho

Když se ve filmovém kontextu řekne Ucho, mnohým zřejmě okamžitě naskočí slova „trezorový film“.

Zapomenutá generace FAMU na Letní filmové škole

Letošní ohlédnutí LFŠ v cyklu FAMU History je věnováno studentům a studentkám, kteří nastoupili na pražskou filmovou školu v uvolněném období nové vlny.

Probuzení

O filmu Jiřího Krejčíka, který uvedl letošní Noir Film Festival.

Politici nás nechávají napospas Netflixu, myslí si čeští producenti

V Česku přibývá globálních streamovacích platforem. Většina z nich nijak nepřispívá a ani není povinna přispívat k tvorbě českých filmů a seriálů. Jak situaci vidí tuzemští producenti?

Žert

K předchozí adaptaci svého díla Nikdo se nebude smát měl Kundera výhrady. Na Žertu proto od začátku spolupracoval s režisérem Jaromilem Jirešem.

Sedmikrásky

Zatímco O něčem jiném mělo v očích vedení státní kinematografie status významného projektu, na Sedmikrásky bylo pohlíženo jako na pochybný experiment.

Kniha o Ester Krumbachové

Nová kniha nám dává okusit, kým vším Ester Krumbachová byla a co všechno dokázala.

Historie FAMU v pohyblivých obrazech

Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze u příležitosti svých 75. narozenin spustila vlastní online videotéku.

Pro samého Filu nevidět film

Co lze z četných recenzí na Sílu vyčíst o stavu tuzemské filmové kritiky a o jejích opakujících se rysech?

Skřivánci na niti

Na rozdíl od jiných filmů zakázaných z politicko-mocenských důvodů během normalizace se Skřivánci na niti dostali pod zámek bez předchozího uvedení.

Bohumil Veselý

Neopomenutelnou, leč málo známou osobností dějin české filmového archivnictví byl filmový sběratel, restaurátor a amatérský filmař Bohumil Veselý (1903–1971).

Vzlety a pády české filmové kritiky

Sborník Autorka neklidu vypovídá o Věře Chytilové srovnatelnou měrou jako o proměnách české filmové kritiky.

Šíleně smutná princezna

Jedna z mála pohádek natočených v období politické liberalizace, vykazuje zřejmou snahu o modernizaci starých schémat a přiblížení se nové generaci.

Dívka na koštěti

Dívka na koštěti pro svůj eskapismus, lehkost a hravost u publika v neradostných letech posrpnového střízlivění rezonovala.

Pevnost

Vedle nenaplnitelné touhy po svobodě Vihanová ve svém pesimistickém podobenství zkoumá univerzální témata odcizení, izolace a odevzdanosti.

Světáci

Ve Světácích se nestřetávají jenom bohatí a chudí, ale i postavy a stylistické postupy z různých etap dějin české kinematografie. Film nešetří nikoho.

Václav Táborský

V Benátkách byly s odstupem dvou let uvedeny a oceněny dva filmy Václava Táborského, jednoho z tuzemských průkopníků metody cinéma vérité a natáčení skrytou kamerou.

Česká dokumentární klasika II. 1945–1968

V bezprostředně poválečných letech představoval stejně jako v hrané tvorbě upřednostňované téma odboj, válka a utrpení v koncentračních táborech.

Česká dokumentární klasika I. 1930–1945

YouTube kanál Česká filmová klasika nabízí také široký výběr nonfikčních titulů, které nastiňují obrysy dějin jejich výroby na českém území od 30. do 60. let.

Krátké české filmy na zahraničních festivalech

Česká kinematografie na sebe v posledních měsících v zahraničí upozorňovala zejména krátkometrážní tvorbou.

Spolupráce Karla Kachyni a Jana Procházky

Sledovat společnou tvorbu Karla Kachyni a Jana Procházky znamená zmapovat přes dvě dekády dějin československé kinematografie.

Co zůstalo pod sítí ― Český dokument v roce 2020

Pokud bychom chtěli najít prvek příznačný pro český dokument v roce 2020, mohlo by jít o pokračující sílení ženského hlasu, patrné již v roce předcházejícím.

Na bydlení a manželství pro všechny zapomeňte! České dokumenty ukazují, jak vězíme v minulosti

Jeden svět představil devět nových českých dokumentů. Tématem spojujícím několik z nich je lpění na přežitých tradicích.

České filmy v roce 2020

Jisté je, že otřes, který audiovize v roce 2020 zažila, nezůstane bez následků.

Pandemický ceremoniál ukázal, že Čeští lvi tvoří svět sám pro sebe

Namísto toho, aby se dočkali úlevy od zpravodajství, mohli diváci v sobotu večer na ČT dvě hodiny poslouchat, jak náročnými časy procházíme.

Perličky na dně

Kolektivní dílo nastupující filmařské generace bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých osobností.

Clickbaitová žurnalistika

Hlavní české deníky a zpravodajské weby věnují kultuře stále menší prostor, v některé dny v nich kulturní sekce zcela chybí.

Svatba jako řemen

Svatba jako řemen kulturu znevažující znásilnění zčásti kritizuje a zčásti ji přiživuje. S vědomím této ambivalence je dobré film sledovat.

Není jeden feminismus

Zamyšlení nad dokumentaristkami inspirované knihou Barbory Baronové Ženy o ženách.

Lhostejnost odpustit nedovedu – Ester Krumbachová

Koncept emanace umění z geniální mysli by měla nahradit emancipace filmových pracovníků. Potřebnost tohoto kroku si člověk uvědomí, když začne prozkoumávat kariéru Ester Krumbachové.

„Všichni to nějak pytlíkujeme. Po krizi nás bude míň.“ Anketa s lidmi z filmového průmyslu

Se zavřenými kiny, zrušenými festivaly, odloženými premiérami a přerušeným natáčením je situace v oblasti audiovize celosvětově značně nejistá.

Čeští lvi překvapivě předvedli, jak může vypadat důstojná oslava českého filmu

27. předávání cen České filmové a televizní akademie vládlo nejen Nabarvené ptáče, oceněné v osmi kategoriích včetně té hlavní, ale i nenucený humor.

Daleká cesta

První celovečerní film divadelního režiséra Alfréda Radoka byl zároveň prvním českým filmem o holocaustu.

Ceny českých filmových kritiků 2020: trpký návrat do minulosti

Jubilejní 10. ročník cen udělovaných lidmi, kteří se v Česku vyjadřují k filmům, vyvolal rozpaky nejen kvůli vyzdvihnutí některých snímků, ale i pojetím večera.

České filmy a filmová distribuce v roce 2019

Bylo by žádoucí, aby filmoví producenti více využívali nových možností distribuce a zvýšili tím pravděpodobnost, že si jejich film najde své publikum.

„Musíš se naučit flákat.“ Ivan Passer byl tvůrce, který uměl pozorovat a dát prostor jiným

Ve věku šestaosmdesáti let zemřel Ivan Passer, jeden z tvůrců československé nové vlny a nejznámějších českých režisérů.

České filmy v roce 2019

Poctivě jsem se nicméně snažil nakoukávat filmy mimo běžnou distribuci a také díky nim považuji úroveň letošní české filmové produkce za velmi dobrou a povzbuzující,

Jiří Trnka ve filmech

V česko-francouzské koprodukci natočený film režiséra Joëla Fargese je dosud nejambicióznějším, ale zdaleka ne prvním filmovým medailonem známého výtvarníka, ilustrátora, spisovatele a loutkáře.

Nejlepší filmy letošní soutěžní sekce festivalu v Jihlavě natočily dokumentaristky

Sekce Česká radost jihlavského festivalu je považována za reprezentativní přehlídku nových tuzemských dokumentů. Pokud o něčem vypovídá letošní nabídka, pak o feminizaci zdejší dokumentární krajiny.

Česká radost 2019

Několik poznámek k vybraným filmům české soutěže 23. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.

10 pozoruhodných českých filmů roku 2018

Podle filmového kritika Martina Šrajera

Být number one

Muži v současných českých komediích

TGM Osvoboditel

Střihová dokumentární esej Věry Chytilové je osobitým portrétem i důstojnou připomínkou filozofa, politika, sociologa a prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka.

Démanty noci

Vrcholné dílo československé nové vlny zkoumání lidského údělu v časech války zároveň rozšiřuje směrem k existenciálnímu dramatu.
bty

Redaktor Filmu a doby

Absolvent filmové vědy FF UK, zaměstnanec Národního filmového archivu, redaktor Filmu a doby. Příležitostný spolupracovník jihlavského a karlovarského festivalu a Letní filmové školy, externí přispěvatel do periodik A2 a Cinepur nebo na web IndieFilm. Profesionální overthinker se slabostí pro podrobné rešerše, Itálii a Gretu Gerwig.