Sladký Pavel

Jan Jedlička: Stopy krajiny

Stopy krajiny jsou tipem pro diváky, kteří nespěchají a dokážou ocenit vizuální stránku filmu.

Domácí násilí jako mýtus i videohra

Po zhlédnutí Žab bez jazyka se vkrádá na mysl, že divadelní inscenování absurdního dramatu na stejné téma takřka v havlovské tradici by vyznělo mnohem lépe.

Renčova detektivka s Čvančarovou vrší náhody, dialogy šustí papírem

Není jasné, jestli si tvůrci z postav utahují, nebo počítají s hodně nedovtipným publikem.

Známé tváře řeší mordy první republiky. Zločiny Velké Prahy jsou odbyté

Vzniklo dílo, které spoléhá na nepříliš bystré diváky, známé televizní tváře, nostalgii po starých časech a populární kriminální žánr.

Výpravná ilustrace historie a oportunismu

Ve srovnání se svými ambicemi je Krajina ve stínu poněkud mechanickým portrétem lidí ve víru dobových zvratů.

Herec

Tematicky to je seriál zajímavý a důležitý, ale režie byla až příliš přepjatá. Seriál je v řadě postav až zbytečně černobílý.

Králova řeč po česku

Herecké výkony jsou celkově solidní a udržují film v poloze sice intelektuálně banálního, ale mainstreamově přijatelného vypravěčství.

Od sexuálních predátorů k mediální gramotnosti

Jen v několika málo případech se českému porevolučnímu dokumentárnímu filmu podařilo vyvolat intenzivní společenskou debatu.

Paradoxy zla

Je pozitivní zprávou, že film, který se na reflexi univerzálních témat podílí, ze sebe dokázala po delším čase česká kinematografie vydat.

V síti. Sledování dokumentu mě proměnilo ve znuděného voyeura, říká filmový publicista

„Je to zmnožování obrazů, které nás samozřejmě emocionálně zasahují, ale jejich množství už nijak nerozšiřuje smysl řečeného,“ míní Lukáš Jirsa.

Zápas s řečí dějin

Po Janu Palachovi a TV seriálech Bohéma a České století se Sedláček rýsuje jako režisér se zájmem o historické svědomí…

Šváb v pivu, lidstvo v hmyzu. Poslední film Jana Švankmajera

Jestli funguje celkový koncept pro někoho jiného než pro zaryté fanoušky autorova klasického stylu?

Berlinale blog. Na českou účast můžeme být hrdí díky filmu Až přijde válka

Slovenská domobrana, český režisér. Znepokojivý dokument Jana Geberta, uváděný na 68. ročníku filmového festivalu Berlinale, pojednává o mimořádně aktuálním evropském tématu.

Chuť moci zn. střední Evropa. Snímek Mečiar zahájil jihlavský festival dokumentárních filmů

Není to portrét jenom jednoho politika Mečiara, ale ukazuje tendence, které on zosobnil v 90. letech.

Napsala jsem tátovi dopis filmem, říká Diana Cam Van Nguyen

Na filmovém festivalu ve švýcarském Locarnu měl 6. srpna světovou premiéru film Milý tati.

Česká animace má silný ženský hlas. Kam se bude dál ubírat?

Na otázky odpovídají režisérka a vedoucí Katedry animace na FAMU Michaela Pavlátová a Martin Kotík, předseda Asociace animovaného filmu.

Doufám, že se časem přestanu bát profesionálních herců, říká režisérka Terézia Halamová

Studentka FAMU Terézia Halamová prokázala jako autorka filmů Zazpívej, Poušť anebo Malá lyrický talent a cit mimo jiné pro dospívající postavy.

Český krátký film je na vzestupu. O jaké úspěchy se opírá?

Díky čemu došlo v Česku k rozmachu krátkých snímků? Na otázky odpovídají Jan Vejnar, Kamila Dohnalová, Adam Martinec a Karel Spěšný.

Nora Štrbová o filmu M E Z E R Y

Nora Štrbová mluví o snímku M E Z E R Y, který byl výrazným úspěchem českého krátkého filmu a získal nominaci na Cenu ČFK.

Intimní a intenzivní film Dcera je nominován na Oscara

„Každý člověk zažil nějaké nepochopení s rodiči, nebo i křivdu. I když to nějak výrazně nevnímáme, mohlo to ovlivnit i naše chování v dospělosti,“ říká Daria Kashcheeva.

Jak se žije v divočině?

„Byl jsem Charlieho učněm,“ říká Jiří Holba.

Zlatý podraz lavíruje mezi sportem, láskou, dějinami a politikou

Režisér Radim Špaček o svém novém snímku v rozhlasovém pořadu Reflexe: Film!

Adam Sedlák: I Learned That Less Is More

The production notes for Domestique describe it as  a “civilizational horror.” What is the role of sport in your film?

Příroda se nevzdává. Ani doma na Planetě Česko

Vidíme různé unikátní momenty, možná si diváci ani nebudou schopni okamžitě uvědomit, že to je unikátní moment.

I pět novinek v kinech týdně. Bilancujeme mimořádné české filmové léto

Jaká je bilance českého filmu po neobvyklém postpandemickém létě? Na otázky Pavla Sladkého odpovídají distributor Aleš Danielis a publicistka Kristina Roháčková.

KVIFF. 55. ročník karlovarského festivalu a jeho hlavní soutěž

Přinášíme shrnutí 55. ročníku KVIFFu. S filmovým publicistou Ondřejem Pavlíkem v poslední den konání nejvýznamnějšího českého festivalu probíráme především čerstvě uzavřenou hlavní soutěž.

Ohniska evropské animované tvorby? Školy a umanutí tvůrci

Hledají se nejzajímavější tvůrci, nejpodnětnější školy a nejinovativnější produkce na poli evropské animované tvorby. Jakou pozici má mezi nimi Česko?

Film nikdy nebyl němý. A se současnou hudbou mluví mnoha jazyky, ukazuje online projekt NFA

Na otázky Pavla Sladkého odpovídají Jonáš Kucharský, dramaturg projektu, hudebníci Tomáš Procházka z Wabi Experience a Jan Burian mladší a Viktor Palák, dramaturg LFŠ.

FAMUfest. „Ten nejlepší, jaký jsme mohli dát dohromady“

Nový díl podcastu detailně představuje letošní hybridní ročník FAMUfestu 2021.

Oldřich Nový 120. Jak se měnila hvězda během tří dekád a pěti politických režimů?

Speciál pořadu Reflexe k srpnovému výročí nejslavnějšího filmového milovníka v dějinách české kinematografie.

Festival, který si říká o kritiku. Nejsilnější filmy a trendy 23. dokumentárního festivalu Ji.hlava

Festival dokumentárních filmů Ji.hlava letos osciloval mezi svědectvím, kritikou a podtrhovanou společenskou agendou.

Nejlepší české filmy roku 2019. Staříci a Dcera jako dva vrcholy domácí tvorby

Filmové Reflexe přinášejí bilanci české kinematografie v roce 2019 a diskusi o nejvýznamnějších titulech.

Diktátor času. Výstava a kniha představuje Laternu magiku jako médium, instituci i politikum

Po čtyřech letech se završil vědecký výzkum, jehož výsledkem je výstava a kniha Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky.

Nejlepší české filmy roku 2018

Filmové Reflexe přinášejí výběr toho nejlepšího, co přinesla domácí kinematografie v roce 2018.
Sladký

Filmový kritik, spolupracovník Českého rozhlasu.

Texty o kultuře a filmu publikuje také v dalších médiích, např. Cinepur, Film a doba, Aktuálně.cz, ČTart.cz. Vystudoval bohemistiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK. Je členem mezinárodní federace FIPRESCI, spolupracuje s filmovými festivaly jako dramaturg a moderátor masterclasses. Je autorem knihy Film jsou tajné dveře do reality. 10 zásadních režisérek a režisérů současnosti – portréty a rozhovory.