Pleštil Martin

Ulepenost zla 

Snímek Manželé Stodolovi je první hranou verzí příběhu. V hrané tvorbě jím debutuje dokumentarista Petr Hátle.

Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

Slámovo Sucho černobíle ohledává mezigenerační rozkol venkovského mikrosvěta

Dočkáme se vyschlé černobílé rodinné fresky, která vyniká jen v dílčích momentech.

Gump – jsme dvojka je vrcholem nevkusu a prodává ulepený kýč

Snímek určený rodinám s dětmi představuje slepenec nechtěně bizarních situací a klipovitých paskvilů. 

Sladký život nabízí kadenci nelogičností, výrobu marmelád a zkouší, na co všechno publikum ještě přistoupí

Nová česká romantická komedie je opět typicky plakátovým a kýčovitě barevným obrázkem bizarního fikčního světa. 

Ezobox čmeláka Vachlera

Výpravně na první pohled rozmáchlý projekt je jedním z těch případů, kdy dílo nelze oddělit od autora.

Roztěkaní drogoví superhrdinové / Proč se (ne)dívat na seriál Adikts

Minisérie je dravá. Zároveň však trpí roztěkaností a ani avizovaných podnětů k diskusi o drogách mnoho nenabízí.

Jdu po emocích, rozhodují o všem / Rozhovor se střihačem oscarové Idy Jarosławem Kamińským

Přední polský střihač často spolupracuje i na českých filmech – vystudoval pražskou FAMU.

JAN HUŠEK. STÁVAT SE MUŽEM JE NEKONEČNÝ PROCES

Ve snímku Pochcánek se režisér Jan Hušek vyrovnává s otázkou mužství. Nejen jako tvůrce, ale i jako hlavní postava.

Autor filmem nic nemyslí, autor filmu je / Rozhovor s Ivanem Vojnárem

Režisér a kameraman Ivan Vojnár začínal jako fotograf. V 60. letech vystudoval kameru na pražské FAMU. 

František Vláčil byl klasikem filmové řeči, ale na place se trápil, zní v Akcentu

Čím se vyznačují snímky významného tvůrce české poválečné kinematografie? Jaká byla Vláčilova cesta k filmu?

Jiří Suchý jako filmový režisér

Pro Suchého autorskou filmovou tvorbu je klíčový rok 1969, kdy se intenzivně snažil natočil film Sekta.

České romantické komedie: Spotřební zboží a nepochopení žánru? Proč kvalitativně nestačí na filmy Láska nebeská či Pretty Woman?

Panuje přesvědčení, že se u nás netočí nic jiného, nedá se na ně dívat, přesto jsou stále komerčně úspěšné. Je tomu ale skutečně tak? 

Kořeny osobité řeči v sevřeném formátu: poetika dokumentární tvorby Františka Vláčila

V kontextu Vláčilovy filmografie je jeho dokumentární tvorba sice méně nápadná, o to více však působivá a důmyslná.
foto-pleštil

Filmový publicista

Vystudoval filmovou a televizní tvorbu. V minulosti prošel Českou televizí, muzeem NaFilM či festivalem Juniorfest. Působil jako redaktor filmového portálu Kinobox. V současnosti o filmu publikuje v časopisech A2, Cinepur, Film a doba, Filmový přehled, Heroine či na webu Film & výchova. Občasně reflektuje i videohry a divadelní tvorbu. Tvoří filmovou rubriku zpravodajského webu EuroZpravy. Podílí se na chodu pražského kina Edison Filmhub.