Spáčilová Tereza

Na konci cesty: Tomáš Vorel zakončuje svou trilogii o návratu k přírodě

Snímkem Cesta domů završil režisér Tomáš Vorel trilogii o hledání sebe samého.

Svatby bez happy endu: Dokument Zákon lásky o zákonu, který se nekonal

Chalupová se vydala cestou klasické observace. Skoro čtyři roky sledovala, jak se u nás (ne)posouvá diskuse o manželství stejnopohlavních párů.

O rybách a lidech: Dokument Svéráz českého rybolovu jede do Norska s lahváči

Jsme národ náruživých rybářů, o čemž kromě obsypaných říčních břehů svědčí i patnáct tisíc Čechů putujících rok co rok s pruty do Norska.

Vteřiny, o které nestojíte: Čtyři z mužů dokumentu Víta Klusáka jsou vrahové, pátý se jím stane

Jedno tým Víta Klusáka umí: vyhmátnout téma, jež má potenciál pohnout českou společností, a zpracovat je tak, aby jí doopravdy pohnulo.

Taková normální prostitutka: Hrdinka nového filmu Heleny Třeštíkové vzbuzuje soucit, zájem již méně

Anna, alias Anny, civilní profesí toaletářka, začala s prostitucí na „stará kolena“.

Tupý a tupější: Primácký seriál Einstein doplácí na německý smysl pro humor

Koenigovy studentky jsou patřičně naivní, policisté patřičně hloupí, pachatelé patřičně nepředvídaví, čínská mafie patřičně šišlavá.

Jak se stát z horníka ajťákem: Dokument, který vyhrál hlavní i diváckou cenu na festivalu v Jihlavě

Kouzlo filmu tkví v tom, jak čistě, bez potřeby senzace či dramatizování, ba dokonce občas i s humorem, dokáže odvyprávět příběh o nezdolné lidské vůli.

Hodně rozhrkaný Bourák: Letní komedii zachraňuje jen hudba a boky Ivana Trojana

Je až zarážející, nakolik ve filmu hapruje samo řemeslné zpracování – jako by za kamerou stála parta kamarádů, kteří se hecli u piva.

Poslouchej, první česká premiéra v otevřených kinech, sází na duchy. A trestuhodně podceňuje diváka

To, co mohlo být vnímáno jako příslib pro unavenou českou scénu či alespoň vítané žánrové zpestření, ve výsledku vyznívá jen jako další rozpačité školní cvičení.

Platnost ženské síly

Křehký třígenerační příběh čtyř žen na samotě u lesa vyděluje z šedi dalších současných prvotin hloubka autorčina osobního prožitku.

Nabarvené ptáče je těžká, krutá, bolavá, a přesto krásná podívaná

Je až s podivem, jak přirozeně se někdy může snoubit krása s hrůzou. Důkazem budiž Nabarvené ptáče.

Ve filmu Teroristka si hodinu počkáte na první vtip. Nekonečnou nudu zachraňuje jen Iva Janžurová

Nová česká komedie nabírá tempo pomalu, „Janžurka“ je skvělá od začátku.

Televizní série Rédl: Tápající Jan Hřebejk nejspíš našel cestu, kudy se vydat dál

Už to vypadalo, že se Hřebejk chytl do pasti recyklace sebe samého: trilogie Zahradnictví nevyšla a náprava se zdála být v nedohlednu. Načež přišel Rédl.

Zlatý podraz: Film, který zabila nerozhodnost

Nebýt Zlatý podraz od Radima Špačka, režiséra skrytých emocí, mohli bychom se spokojit s konstatováním, že natočil další nadprůměrný film.

Film Toman: Strhující osud člověka, který by zasloužil více strhující zpracování

Neuvěřitelné osudy skutečných lidí, ty se přece točí samy, říkáte si.

Hovory s TGM a Mars: Prvním filmem radostně proletíte, u druhého trpíte

Mars měla být sranda. Parodie žánru, cimrmanovština 21. století.

Prezident Blaník prošel televizí: Miloši, dík za velkého Tondu, i když je nedokonalý

Dramaturgie vůbec představuje nejslabší článek tvaru, který v jednotlivostech tolik slibuje: slovní ekvilibristika by autorům šla, ale nikoli už samo vyprávění.

Jiný film o konci života aneb Když vám doktor řekne, že už pro vás nemůže nic udělat, neznamená to konečnou

Jednotka intenzivního života je citlivý a chytrý snímek dokumentaristky Adély Komrzý, která se skoro tři roky pohybovala mezi pacienty se závažným onemocněním.

Komunisti jsou svině. Veliký. Film Rekonstrukce okupace varuje i před dnešními lídry, říká Jan Šikl

V den výročí srpnové invaze uvedl Jan Šikl působivý dokumentární film, v němž se ke klíčovým událostem vrací prostřednictvím většinou dosud neznámých záběrů ze soukromých

Hana Vagnerová: Dělá mi dobře ta svoboda, fakt, že mám možnosti a dveře otevřené i jinde než doma

Hana Vagnerová za koronaviru nezahálela. Kromě natáčení v tuzemsku absolvovala i nespočet zahraničních castingů, přesto říká, že už dlouho necítila takovou beznaděj a samotu.

Hana Pinkavová: Dokumentaristka, která točí filmy o talentu a jedinečnosti

Hana Pinkavová (70) točí o lidech, kteří něčím vybočují, a mohou to být legendy stejně jako malé děti.

Víc než 70 % trhu s drogami ovládá vietnamská mafie, říká režisér minisérie Zrádci Viktor Tauš

„V adaptaci Miro Šifry mne zaujal příběh dvacetiletého chlapce, jehož vlastní rozhodnutí přivedou do situace, kdy po něm jde mafie i policie zároveň…,“ říká Viktor

Režisér, stavař a běžec Bohdan Sláma: O pomíjivosti, nezhojených ranách a bosých nohou

„Vidíte ten strom? Zažil jsem ho ještě zelený. Pak přišlo sucho, následně ho zasáhl blesk. Ten strom mi denně připomíná, jak je všechno pomíjivé.“

Každý v sobě máme nějakého svého prezidenta, říká český herec Viktor Dvořák

Jeho proměna v novém filmu Havel je tak dokonalá, že jsem si to musela okamžitě zapsat: Viktor Dvořák (40) je chameleón formátu Joaquina Phoenixe.

Velká filmová smršť: V létě vstupuje do kin 14 hraných a šest dokumentárních filmů domácí provenience

Bojíme se chodit do kin, a přitom je – a hlavně BUDE – na co.

10 nejlepších českých filmů devadesátých let, které stojí za to vidět znovu

Připravili jsme pro vás žebříček těch nejdevadesátkovějších českých filmů, které přežily dobu svého vzniku.
tereza s

Filmová kritička časopisu Reflex, která se kritičkou nerada nazývá

Filmy raději doporučuje než haní. Studovala filmovou vědu na FF UK. V oboru se intenzivně pohybuje přes patnáct let, jako recenzentka působila mj. v redakci časopisu Instinkt (2002–2006) či na portálu iDNES.cz (2008–2012). Od roku 2012 je redaktorkou kulturní rubriky časopisu Reflex. Soustavně se věnovala také televizní scenáristice, pravidelně navštěvuje světové i domácí festivaly a její tajnou slabostí jsou horory.