Spáčilová Tereza

Takový normální člověk: Dalších třináct let Reného Plášila v novém dokumentu Heleny Třeštíkové

Helena Třeštíková má obdivuhodnou trpělivost a zlaté ruce: dva ústřední divácké pocity, které její novinka generuje.

Nenápadný půvab smutku: Michaela Pavlátová natočila nádherný film o nelehkých věcech

Kouzlo snímku spočívá paradoxně v tom, že je dalek angažovanosti. Všechny prostředky upíná k popisu osudu, jenž přešel v existenci v mnoha ohledech „malou“.

Na konci cesty: Tomáš Vorel zakončuje svou trilogii o návratu k přírodě

Snímkem Cesta domů završil režisér Tomáš Vorel trilogii o hledání sebe samého.

Svatby bez happy endu: Dokument Zákon lásky o zákonu, který se nekonal

Chalupová se vydala cestou klasické observace. Skoro čtyři roky sledovala, jak se u nás (ne)posouvá diskuse o manželství stejnopohlavních párů.

O rybách a lidech: Dokument Svéráz českého rybolovu jede do Norska s lahváči

Jsme národ náruživých rybářů, o čemž kromě obsypaných říčních břehů svědčí i patnáct tisíc Čechů putujících rok co rok s pruty do Norska.

Vteřiny, o které nestojíte: Čtyři z mužů dokumentu Víta Klusáka jsou vrahové, pátý se jím stane

Jedno tým Víta Klusáka umí: vyhmátnout téma, jež má potenciál pohnout českou společností, a zpracovat je tak, aby jí doopravdy pohnulo.

Taková normální prostitutka: Hrdinka nového filmu Heleny Třeštíkové vzbuzuje soucit, zájem již méně

Anna, alias Anny, civilní profesí toaletářka, začala s prostitucí na „stará kolena“.

Tupý a tupější: Primácký seriál Einstein doplácí na německý smysl pro humor

Koenigovy studentky jsou patřičně naivní, policisté patřičně hloupí, pachatelé patřičně nepředvídaví, čínská mafie patřičně šišlavá.

Jak se stát z horníka ajťákem: Dokument, který vyhrál hlavní i diváckou cenu na festivalu v Jihlavě

Kouzlo filmu tkví v tom, jak čistě, bez potřeby senzace či dramatizování, ba dokonce občas i s humorem, dokáže odvyprávět příběh o nezdolné lidské vůli.

Hodně rozhrkaný Bourák: Letní komedii zachraňuje jen hudba a boky Ivana Trojana

Je až zarážející, nakolik ve filmu hapruje samo řemeslné zpracování – jako by za kamerou stála parta kamarádů, kteří se hecli u piva.

Poslouchej, první česká premiéra v otevřených kinech, sází na duchy. A trestuhodně podceňuje diváka

To, co mohlo být vnímáno jako příslib pro unavenou českou scénu či alespoň vítané žánrové zpestření, ve výsledku vyznívá jen jako další rozpačité školní cvičení.

Platnost ženské síly

Křehký třígenerační příběh čtyř žen na samotě u lesa vyděluje z šedi dalších současných prvotin hloubka autorčina osobního prožitku.

Nabarvené ptáče je těžká, krutá, bolavá, a přesto krásná podívaná

Je až s podivem, jak přirozeně se někdy může snoubit krása s hrůzou. Důkazem budiž Nabarvené ptáče.

Ve filmu Teroristka si hodinu počkáte na první vtip. Nekonečnou nudu zachraňuje jen Iva Janžurová

Nová česká komedie nabírá tempo pomalu, „Janžurka“ je skvělá od začátku.

Televizní série Rédl: Tápající Jan Hřebejk nejspíš našel cestu, kudy se vydat dál

Už to vypadalo, že se Hřebejk chytl do pasti recyklace sebe samého: trilogie Zahradnictví nevyšla a náprava se zdála být v nedohlednu. Načež přišel Rédl.

Zlatý podraz: Film, který zabila nerozhodnost

Nebýt Zlatý podraz od Radima Špačka, režiséra skrytých emocí, mohli bychom se spokojit s konstatováním, že natočil další nadprůměrný film.

Film Toman: Strhující osud člověka, který by zasloužil více strhující zpracování

Neuvěřitelné osudy skutečných lidí, ty se přece točí samy, říkáte si.

Hovory s TGM a Mars: Prvním filmem radostně proletíte, u druhého trpíte

Mars měla být sranda. Parodie žánru, cimrmanovština 21. století.

Prezident Blaník prošel televizí: Miloši, dík za velkého Tondu, i když je nedokonalý

Dramaturgie vůbec představuje nejslabší článek tvaru, který v jednotlivostech tolik slibuje: slovní ekvilibristika by autorům šla, ale nikoli už samo vyprávění.

Producent Michal Reitler o tom, co neumíme a proč ani nejlepší zahraniční seriály nejsou dokonalé

Po deseti letech v České televizi přechází producent Michal Reitler na Novu, kde bude mít na starost vývoj obsahu pro televizi i její čím dál ambicióznější digitální platformu Voyo.cz.

Svět je plný manipulátorů jako byl McCarthy. Máme je i v Česku, říká režisér Marhoul a chystá o něm film

Po letech strávených s Nabarveným ptáčetem, se prý Václav Marhoul znovu zamiloval: do příběhu o senátorovi McCarthym.

Herečka Martina Babišová: Za věci, které mi byly řečeny na českém placu, by venku přišla spousta lidí o práci

V kině má čtyři filmy, v kapse kaskadérský glejt a v hlavě sen o roli akční bojovnice. A kdyby náhodou nepřicházela, napíše si ji prý sama.

Hudbu do Zátopka jsem skládala podle jeho tempa. U maratonu se zrychlí, za cílem zvolní, říká Beata Hlavenková

Skladatelka Beata Hlavenková popisuje, jak skládala hudbu pro film Zátopek.

Jiný film o konci života aneb Když vám doktor řekne, že už pro vás nemůže nic udělat, neznamená to konečnou

Jednotka intenzivního života je citlivý a chytrý snímek dokumentaristky Adély Komrzý, která se skoro tři roky pohybovala mezi pacienty se závažným onemocněním.

Komunisti jsou svině. Veliký. Film Rekonstrukce okupace varuje i před dnešními lídry, říká Jan Šikl

V den výročí srpnové invaze uvedl Jan Šikl působivý dokumentární film, v němž se ke klíčovým událostem vrací prostřednictvím většinou dosud neznámých záběrů ze soukromých

Hana Vagnerová: Dělá mi dobře ta svoboda, fakt, že mám možnosti a dveře otevřené i jinde než doma

Hana Vagnerová za koronaviru nezahálela. Kromě natáčení v tuzemsku absolvovala i nespočet zahraničních castingů, přesto říká, že už dlouho necítila takovou beznaděj a samotu.

Hana Pinkavová: Dokumentaristka, která točí filmy o talentu a jedinečnosti

Hana Pinkavová (70) točí o lidech, kteří něčím vybočují, a mohou to být legendy stejně jako malé děti.

Víc než 70 % trhu s drogami ovládá vietnamská mafie, říká režisér minisérie Zrádci Viktor Tauš

„V adaptaci Miro Šifry mne zaujal příběh dvacetiletého chlapce, jehož vlastní rozhodnutí přivedou do situace, kdy po něm jde mafie i policie zároveň…,“ říká Viktor

Režisér, stavař a běžec Bohdan Sláma: O pomíjivosti, nezhojených ranách a bosých nohou

„Vidíte ten strom? Zažil jsem ho ještě zelený. Pak přišlo sucho, následně ho zasáhl blesk. Ten strom mi denně připomíná, jak je všechno pomíjivé.“

Každý v sobě máme nějakého svého prezidenta, říká český herec Viktor Dvořák

Jeho proměna v novém filmu Havel je tak dokonalá, že jsem si to musela okamžitě zapsat: Viktor Dvořák (40) je chameleón formátu Joaquina Phoenixe.

40 let od první klapky Amadea. Chceme jídlo jako Američané! Jak emigrant Miloš Forman točil v Praze

S trochou nadsázky by šlo Amadea nazvat barrandovským Avatarem: nejrozmáchlejším, nejodvážnějším a nejnákladnějším projektem, jaký kdy na pražském kopci vznikl.

Všem je mezi třiceti a čtyřiceti. Všichni už na sebe stihli upozornit. Poznejte novou filmovou generaci

Když se mezi českými filmovými producenty a distributory začnete ptát na největší režijní naděje, uslyšíte nejčastěji těchto šest jmen.

Velká filmová smršť: V létě vstupuje do kin 14 hraných a šest dokumentárních filmů domácí provenience

Bojíme se chodit do kin, a přitom je – a hlavně BUDE – na co.

10 nejlepších českých filmů devadesátých let, které stojí za to vidět znovu

Připravili jsme pro vás žebříček těch nejdevadesátkovějších českých filmů, které přežily dobu svého vzniku.
tereza s

Filmová kritička časopisu Reflex, která se kritičkou nerada nazývá

Filmy raději doporučuje než haní. Studovala filmovou vědu na FF UK. V oboru se intenzivně pohybuje přes patnáct let, jako recenzentka působila mj. v redakci časopisu Instinkt (2002–2006) či na portálu iDNES.cz (2008–2012). Od roku 2012 je redaktorkou kulturní rubriky časopisu Reflex. Soustavně se věnovala také televizní scenáristice, pravidelně navštěvuje světové i domácí festivaly a její tajnou slabostí jsou horory.