Pilát Tomáš

Nabarvenému ptáčeti násilí nedominuje, je ale jeho hlavním tématem

Každý záběr je promyšlený, prokomponovaný, nikdy není odfláknutý. Co ale vadí, je přílišná délka filmu.

„Není to film pro každého,“ říká režisér Marhoul

Nabarvené ptáče je černobílý snímek s téměř tříhodinovou stopáží i těžkým tématem. Jako zásadní hendikep to ale Marhoul nevnímá.

Dokumenty nám ukazují věci z nové perspektivy. Proto ten festival stále pořádáme, říká ředitel Ji.hlavy Marek Hovorka

Ve Vizitce Marek Hovorka detailněji mluvil o rozdílech mezi novinářským a dokumentárním zpracováním témat.

Moje jméno bylo nepohodlné. Točit jsem začala i díky Andrzeji Wajdovi, který mi nabídl adopci, říká Agniezska Holland

Jako o snímku, který nabízí různé interpretace viděného, mluví o aktuálním Šarlatánovi polská režisérka Agnieszka Holland.

Poválečný masakr Němců v jihočeské vesnici. Film Krajina ve stínu je o lidech žijících na hranici světla a stínu

Bohdan Sláma poprvé točil podle jiného než svého scénáře a poprvé historickou látku.

Režisérka Andrea Sedláčková: Osobní zkušenosti v mých filmech jsou výsledkem francouzské filmařské výchovy

Fotograf Antonín Kratochvíl je člověk, který k sobě jen tak někoho nepustí, říkala si Andrea Sedláčková před tím, než o něm začala točit dokument.

Šarlatán je o boji Boha s ďáblem v duši člověka, říká o svém novém filmu Agnieszka Holland

„Šarlatán je překvapivě komplikovaný pokud jde o to, kdo je hodný, kdo zlý, kdo statečný a kdo zbabělý,“ charakterizuje Agnieszka Holland.

Jen my a K2. Jana Počtová natočila dokument o cestě Kláry Kolouchové na druhou nejvyšší horu světa

„Expedice stála spoustu peněz. Takže jsem se snažila nemyslet na sebe a prostě točit dobrý film,“ říká Jana Počtová.

Režisér Radim Špaček: Plyšový lev mě naučil prohrávat, byla to skvělá škola

Radim Špaček přijel do Vizitky, ve které probral kromě aktuálního projektu i Plyšového lva nebo lásku k Indii.

Vladimír Smutný: Inspirovala mě Marketa Lazarová. V Nabarveném ptáčeti jsem se chtěl pokusit o takový obraz

Muž, který si na sobě cení toho, že kamerou umí vyprávět příběh, hovořil ve Vizitce o tom, co mají jeho snímky společné.

Andrea Slováková: Nejsilnější vize jsou ty, které je možné realizovat

O filmu píše, vyučuje ho, sama je také aktivní filmařkou. Od letošního května do jejího CV přibude další kolonka – děkanka FAMU.

Tereza Brdečková: Klíčovou postavou byl pro mě Jan Němec. S ním si člověk uvědomil, že umělec musí být svobodný

Spisovatelka, scenáristka, publicistka, překladatelka, moderátorka, filmová činovnice, pedagožka a vydavatelka – to všechno je Tereza Brdečková, kterou do Vizitky pozval Tomáš Pilát.

Vzniká film o neobyčejně obyčejném životě v „koronténě“

Režisér David Laňka o připravovaném dokumentu Život v koronténě, který bude sestaven z videí zaslaných přes webovou stránku zivotvkorontene.cz.

Film běží, lidé si povídají, skleničky cinkají. Ivo Andrle popisuje, jak se kinosály přesouvají do obýváku

„Je to model nového sociálního zážitku, který s námi bude i po koronavirové krizi,“ říká ředitel Aerofilms Ivo Andrle o projektu Moje kino Live.

Výjimečný dar se může člověku stát prokletím. Film Šarlatán Agnieszky Holland míří na Berlinale

„Snímek je historicky poměrně věrný, i když má velkou míru svobody a hravosti. V tom se trochu liší od Hořícího keře,“ říká Agnieszka Holland.

Johana Ožvold: Elektronickou hudbu posloucháte, i když si myslíte, že ji neposloucháte

Původně chtěla natočit film o hudebním skladateli Zdeňku Liškovi, nakonec se ale rozhodla, že se ve svém celovečerním debutu pokusí zmapovat vývoj elektronické hudby.

Rozhovor s režisérem Jiřím Mádlem

„Na střeše je stylem vyprávění klasický film. Do té doby jsem neměl zkušenosti, jak se staví záběry a podobně. Takže to můj druhý debut je,“

Rozhovor s představitelem Songa v novém snímku Jiřího Mádla Na střeše

„Zasahoval jsem do scénáře hlavně co se týče kulturních věcích spjatých s Vietnamem,“ říká herec Duy Anh Tran.

Pasažéři. Film o mladých mužích, kteří cestují z dětského domova do života

„Šlo mi o autenticitu, chtěla jsem být uvnitř situací, ne je vyvolávat nebo klást otázky. A točila jsem je šest let,“ vysvětluje režisérka Jana Boršková.

Bez Palachova činu by razance odporu v roce 1989 nebyla tak silná, říká Eva Kantůrková

Pohnutky Jana Palacha k jeho statečnému činu ukazuje film Roberta Sedláčka Jan Palach. Scenář k němu napsala spisovatelka Eva Kantůrková.

Zlatý podraz

Snímek nejen o sportu, ale i o dějinných peripetiích.

Jan Budař jako Karel Čapek, Martin Huba jako Tomáš Garrigue Masaryk. Do kin se chystá film Hovory s TGM

„Chtěl jsem je dostat z jejich piedestalu mezi nás, obyčejné smrtelníky,“ vysvětluje Červenka svoje pohnutky k natočení filmu.

Chcete někoho praštit, ale nepraštíte. Filmová postava to ale udělat může

„Co je před kamerou, podléhá jiným zákonům, než život sám…“ vysvětluje svůj tvůrčí princip Lubor Dohnal.

Chata na prodej

Tomáš Pilát probral s režisérem Tomášem Pavlíčkem jeho dosavadní filmovou tvorbu a nejnovější snímek Chata na prodej.

Jak nás můžou přerůst moderní technologie

Film byl původně napsán jako komedie, ale režisér Karel Janák jej viděl spíše jako thriller.

Domestik

Tomáš Pilát s režisérem Adamem Sedlákem o přijetí filmu Domestik.

Nový český film Všechno bude: dva kluci sviští republikou v ukradeném autě

„Svoboda je pro film – i pro mě – hodně důležitá,“ připouští mladý absolvent pražské FAMU Olmo Omerzu.

Až přijde válka

„Celá domobrana je výkvět atmosféry, kterou máme v Evropě,“ tvrdí tvůrce Jan Gebert

Lidé pravdu nechtějí, protože bolí

„Vzniká strašně málo filmů ze současnosti, které by se kriticky dívaly na společnost. Vlastně nevznikají skoro žádné,“ říká režisér Hynek Bočan.

Dokument o Jindřichu Štreitovi vstupuje do kin. Libuše Rudinská ve filmu představuje významného českého fotografa

Film Na tělo je ale prostý kontroverzních témat, a politikou se už vůbec nezabývá. Tedy – určitě ne schválně a okatě.

Do větru

O tom, jak se stavíme ke své vlastní svobodě.

Život po Baťovi. Do kin přichází dokument Batalives

Jak se žije v městečkách, které založil Jan Antonín Baťa pro zaměstnance obuvnického gigantu po celém světě?

Václav Trojan a Jiří Trnka: Šťastné spojení skladatele s filmařem

Václav Trojan s Jiřím Trnkou tvořili sehranou pracovní dvojici. Hudební tvůrce se dokázal přizpůsobit režisérovým vizím a dodával jim další rozměr.

Více české radosti, ale méně snímků. V Jihlavě vrcholí Mezinárodní festival dokumentárních filmů

Soutěžní sekce Česká radost se otevírá cizincům, kteří točí za české peníze.

Hynek Bočan: režisér s čistým štítem

…Hotel Herbich, Rychlé šípy a Zdivočelá země. To jsou jenom některé z titulů, které má na svém kontě filmový režisér Hynek Bočan.
Pilát

Filmový redaktor Českého rozhlasu Vltava

Filmu se profesně věnuje více než dvacet let. Pro ČRo Vltava píše a točí recenze, hodnocení festivalů, reportáže či rozhovory. Je autorem nebo spoluautorem několika cyklů o národních kinematografiích, debat s filmaři či pořadů do cyklu Osudy. Spolupracuje i s dalšími stanicemi ČRo a pravidelně také s Týdeníkem Rozhlas. Píše i do dalších periodik (Film a doba, Hudební rozhledy, Tvar). Moderuje besedy s filmaři pro občanské sdružení Porte. Napsal několik knih s filmovými či televizními tématy – mimo jiné monografii režisérky Věry Chytilové. V současnosti přednáší na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku.