Pilát Tomáš

Il Boemo – fantazie zrozená z faktů

Snímek je poctivý i záslužný. A navíc zajímavý i z filmařského hlediska – především díky obrazové koncepci a soundtracku. Chybí mu ale spád.

Téměř rozluštěný KaprKód

KaprKód nabízí skvělé propojení hudby a kinematografických prostředků. Filmový jazyk autorů je neotřelý.

Nabarvenému ptáčeti násilí nedominuje, je ale jeho hlavním tématem

Každý záběr je promyšlený, prokomponovaný, nikdy není odfláknutý. Co ale vadí, je přílišná délka filmu.

Digitální Kříženecký. Nový život prvních českých filmů. Národní filmový archiv vydává publikaci o počátku české kinematografie

Po stopách filmu Jana Kříženeckého Jízda Prahou otevřenou tramvají. Průvodcem nám byl filmový historik Jiří Anger, editor knihy Digitální Kříženecký.

Točili lidé v Protektorátu home videa? A můžeme je vidět? Nová série ČT slibuje unikátní podívanou

Dokumentární cyklus České televize My, občané Protektorátu přiblíží pomocí unikátních domácích filmů soukromí obyčejných obyvatel okupovaného území.

Příběh Mašínů rezonuje mužskou odvahou. Já za ním ale vidím i hodně ženské statečnosti, říká režisér Bratrů Tomáš Mašín

Českého adepta na Oscara představil režisér Tomáš Mašín ve Vizitce jako příběh o rodině, nikoliv jako boj s totalitní mocí.

I v národním obrození je vidět smysl Čechů pro humor, říká režisérka série Dcera národa Cristina Groșan

Chceme podat emocionální, zábavný, vtipný a milý příběh o událostech, které se skutečně staly, říká v rozhovoru Cristina Groșan.

Sto let s Františkem Vláčilem. Národní filmový archiv uvádí zatím největší retrospektivu jeho filmů

Ke stému výročí narození Františka Vláčila připravil Národní filmový archiv retrospektivu jeho filmů. Poslechněte si rozhovor s ředitelem archivu Michalem Bregantem.

Film Úsvit chytře spojuje nespojitelné

O filmu Úsvit s režisérem Matějem Chlupáčkem a castingovou režisérkou a producentkou Majou Hamplovou.

Možná jste většina, ale nikdo to nemá vědět, říká Tereza Brdečková

Většina jsem já – tak se jmenuje nový výbor z textů publicistky, scenáristky a spisovatelky Terezy Brdečkové. 

Teenageři na útěku z novodobé totality a Electra obklopená figurýnami. Do studentské soutěže festivalu v Cannes se dostaly dva filmy pražské FAMU

Nestává se často, že by do prestižní sekce La Cinèf filmového festivalu v Cannes vybrali organizátoři dva snímky z jedné školy. Letos se to povedlo pražské FAMU. 

Věrnost je někdy směšná. Náš pes hrál za jídlo, říkal Juraj Jakubisko k práci na filmu Perinbaba a dva světy

„Kdybych udělal podobný film jako je Perinbaba, tak by to bylo spíš pro starší generaci,“ uvedl Juraj Jakubisko.

Pedagogové na FAMU nás nic naučit nemohli. Díky jejich angažovanosti jsme ale získali nezaslouženou svobodu, říká Vladimír Merta

Rozšířila se o mne pomluva, že moje hudba vždycky sedne na pohyby filmových postaviček. O své filmové i hudební dráze vypráví Vladimír Merta.

Ohledávání hran lidské důstojnosti. A různé pravdy. Do kin jde snímek Přišla v noci

Kde končí právo rodičů zasahovat dětem do života? Rozhovor s režiséry filmu Janem Vejnarem a Tomášem Pavlíčkem a herečkou Simonou Pekovou.

Potřebujeme dnes hrdiny? I na to se ptá film Tomáše Mašína Bratři

„Můj film je o rodině a hodnotách, které vyznává,“ říká Tomáš Mašín.

Po přečtení Topolova Citlivého člověka jsem měl žízeň po životě. Zamiloval jsem se, říká režisér Klein

„Od Jana Němce nebo Věry Chytilové jste nikdy neslyšeli výmluvu, proč něco nejde udělat,“ říká Tomáš Klein.

Uhlíkové kalkulačky, environmentální ambasadorka. Na FAMU chtějí natáčet zeleně

Na FAMU jsme zavedli pozici environmentální ambasadorky, říká Andrea Slováková.

Takový příběh bych se svým otcem rád zažil, říká režisér filmu Citlivý člověk Tomáš Klein

Knihy Jáchyma Topola prý nejde zfilmovat. Přesto je tu další jeho zfilmovaný román: Citlivý člověk.

Měli jsme jen jednu šanci, říká režisér snímku Bod obnovy Robert Hloz

Zaplnit díru na českém trhu filmem, který u nás lidi ještě neviděli.

Film Hadí plyn nastavuje zrcadlo evropskému kolonialismu i migrační krizi

Bohatství a kultura Evropy stojí na tom, co jsme vzali Africe, Asii a jižní Americe, říká režisér David Jařab o jednom z motivů svého nového filmu.

Ve Fričově smrti je kus heroismu. Risk mu nevyšel, říká filmový historik Pavel Jiras

Autor knihy Barrandov Nezapomenutelní Pavel Jiras popisuje poválečnou práci Martina Friče a jeho reakci na srpnové události 1968.

Život ovlivňují absurdity, říká režisér Denis Šafařík

Mikropříběhy obyvatel jednoho domu. Nový snímek O malých věcech představuje začínající scenárista a režisér Denis Šafařík.

Teenageři na útěku z novodobé totality a Electra obklopená figurýnami. Do studentské soutěže festivalu v Cannes se dostaly dva filmy pražské FAMU

Nestává se často, že by do prestižní sekce La Cinèf filmového festivalu v Cannes vybrali organizátoři dva snímky z jedné školy. Letos se to povedlo pražské FAMU.

Točili jsme v Buči. Pak tam napochodovali Rusové, vzpomíná režisér filmu Muž, který stál v cestě

Do kin se chystá film, jehož hlavní postavou je František Kriegel – politik, který jako jediný nepodepsal kapitulační Moskevský protokol.

Anna Kareninová žije! Je to člověk z masa a kostí s obyčejnými starostmi. A vznikl o ní film

Říct o někom, že je legendární, je klišé; o Anně Kareninové to ale platí. Navíc, když si spousta lidí myslí, že vůbec neexistuje.

Zvířata jako zástupci původního světa a rozloučení s Karlem Vachkem

Proč se ve filmu pracuje s lidským dechem a také se zvířaty? Poslechněte si rozhovor s Vítem Klusákem a Marikou Pecháčkovou.

Kluci, holky, domácí násilí a touha hrát hokej. Děti Nagana ukazují dospívání v devadesátkách

Pro režiséra Daniela Pánka jsou Děti Nagana osobním filmem. Ve scénáři se odráží jeho dětství.

Všechno dobře dopadne – i když my tady nebudeme. Do kin přichází esejistický film o včelách a našem vztahu k nim

Včely, poměry uvnitř včelího společenství a chování lidí ke včelám. To jsou hlavní témata nového celovečerního dokumentu Miroslava Janka.

Petr Václav: Josef Mysliveček nezapomněl, že byl Čechem

Filmař Petr Václav chce zachytit Myslivečkovu posedlost hudbou, vzestup a pád, způsob myšlení a aspoň kus duše.

Příběh Jana Kapra je jako ze scenáristické příručky. Jen jsme ho museli vydolovat z bedny, říká autorka dokumentární opery KaprKód Lucie Králová

Proč KaprKód? „Protože Jan Kapr přišel v muzice s metodou šifrování, kódování, a náš snímek je jakýmsi šifrováním jeho života a kódováním jeho odkazu.“

Výsledek filmu o skladateli Myslivečkovi ukáže, jak budu žít v příštích letech, říká režisér Petr Václav

O vztahu k vážné hudbě, ale také o dokumentaristických začátcích mluvil s Petrem Václavem ve Vizitce Tomáš Pilát.

Il Boemo. Příběh Josefa Myslivečka vstupuje do českých kin.

O práci na filmu Il Boemo mluvil Tomáš Pilát s pěvkyní Simonou Šaturovou, hercem Vojtěchem Dykem a režisérem Petrem Václavem.

Historici se přou i o to, o které oko Žižka přišel, říká režisér Petr Jákl. Proč pro svůj film zvolil to levé?

Petr Jákl si splnil si svůj dávný sen: přivést na plátna celého světa neohroženého bojovníka, sice zabijáka, ale zásadového člověka. A hlavně Čecha.

Rodiče mi dali samostatnost, v kině ale nikdy nebyli. Svět filmu jsem objevil díky faráři, říká Fero Fenič

Fero Fenič v současné době ale chystá dokument o své kamarádce Haně Hegerové.

Tmání je moje osobní terapie, říká režisér filmu, který uvedou Benátky ve virtuální realitě

Vůbec první český film ve virtuální realitě, který byl podpořen Státním fondem kinematografie. To je Tmání režiséra Ondřeje Moravce.

Nejvíc jsem se naučila od králíků z klobouku, říká střihačka Jiřina Pěčová. Za celoživotní přínos ji letos ocenil Anifilm

V titulcích se jméno střihačky Jiřiny Pěčové poprvé objevilo v roce 1975 u pohádkové série Říkání o víle Amálce.

Jizerky tajemné, krásné i trpící ve strhujícím „horském“ filmu

Stručně a výstižně Jizerské hory nazval Viktor Kuna svůj nový „horský“ film. Jeho název určuje filmového hrdinu, všechno ostatní je řečeno filmovým jazykem.

Co si zabalit do baťůžku? Animáky Fany a pes a Přes hranici teď slouží jako prostředek k debatě o válce, říká producentka Alena Vandasová

Produkci animovaných filmů se v rodinné firmě Maur Film věnuje také Alena Vandasová, žena, která pomohla na světlo například po celém světě ceněnému filmu Dcera.

Český rozhlas nabízí atraktivní filmové kulisy, říká režisér Robert Sedláček. Jeho film Promlčeno je i o roli médií v současném světě

„Největší drama mého filmu táhnou lidi, kteří se nikdy nepotkají, a to ani přes kamery,“ říká Robert Sedláček.

Co si myslet o Palachově upálení? Dodnes to nevím. I proto je pro mě jeho příběh zajímavý, říká scenárista Štěpán Hulík

Sedmatřicetiletý Štěpán Hulík patří mezi nejúspěšnější scenáristy střední generace.

Stačí zpráva v novinách, a není úniku. Minisérie České televize Podezření je mimo jiné o tom, jak je těžké vzdát se prvního dojmu

Univerzálně srozumitelný příběh. Scenárista Štěpán Hulík a režisér Michal Blaško hovoří o úspěšné minisérii Podezření.

Osud mé rodiny mě ve filmu nezajímá. S diváky chci jen sdílet, co kolem sebe vidím, říká režisér Václav Kadrnka

O aktuálním snímku Zpráva o záchraně mrtvého Kadrnka nemluví jako o autobiografickém. „Není o mně ani o rodičích, ale o vidění, o dívání se.“

Panika přijde snadno. Nemusí jít o velký teroristický čin, aby nás ovládly obranné vzorce chování, říká režisér Jiří Havelka

Obraz lokálky couvající do výchozí stanice se mi zalíbil. Vznik filmu Mimořádná událost popisuje režisér Jiří Havelka.

Pustina, Bez vědomí, Hořící keř. Soustředím se na témata, která budou aktuální i za pár let, říká producentka HBO Tereza Polachová

Jak na mezinárodní platformě prosadit námět a proč by se čeští dokumentaristi neměli bát „roztáhnout křídla“?

Zlom v duších Čechů a Slováků přišel velmi rychle. Byl to nekonečný propad, říká Jan Šikl

V počátcích dokumentárního filmu Rekonstrukce okupace stál ovšem nález doposud neznámých profesionálních filmových materiálů.

Rudé boty se prošly po Cannes. Folklor je mi inspirací, i další film bude na motivy pohádky, říká animátorka Anna Podskalská

Jakou váhu Anna přikládá účasti bakalářského filmu Rudé boty na festivalu v Cannes?

Outsideři a rebelové u mě mají vždycky přednost, říká filmový producent Čestmír Kopecký

Proč v roce 2000 opustil Českou televizi? Jak tehdy přistupoval k přípravě pořadů a co ho nejvíc zajímá na nabízených filmových scénářích?

Helena Třeštíková: Doufám v restart. Významná dokumentaristka přichází s novým filmem

Ve snímku Anny sleduje Helena Třeštíková „ženu z lidu“, která se svérázným způsobem pere se životem.

Má máma vždycky pravdu? Ve výrobě jsou zajímavé české animované filmy

Jaké animované snímky chystají mladí tvůrci? Nové filmy představuje producentka společnosti Maurfilm Alena Vandasová

Zralá žena, se kterou se život nemazlil

O dokumentárním filmu Anny a jeho protagonistce hovořil Tomáš Pilát s Helenou Třeštíkovou.

Film Hovory s TGM mi změnil náhled na herectví. Víc se soustředím na to, co mohu filmu dát já sám, říká Jan Budař

Hudbu Jana Budaře a také povídání o tom, proč se rozhodl nebrat všechny filmové role anebo jak daleko je natáčení autorského filmu Princ Mamánek.

Doba, kterou už nechceme zažít. Televizní minisérie Herec vypráví příběh o životě v nepravdě

Nechtěl jsem vyprávět příběh obětí. Rozhovor se scénáristou Petrem Bokem a hercem Janem Cinou o minisérii Herec.

Karel Vachek: S každou technologickou změnou musí dojít i ke změnám ve společnosti

„Nadějí na záchranu demokracie je kreativní smích, rozpouštějící nedotknutelnost a zbytnělá ega představitelů státních institucí,“ říká ve filmu Komunismus a síť Karel Vachek.

„Není to film pro každého,“ říká režisér Marhoul

Nabarvené ptáče je černobílý snímek s téměř tříhodinovou stopáží i těžkým tématem. Jako zásadní hendikep to ale Marhoul nevnímá.

Dokumenty nám ukazují věci z nové perspektivy. Proto ten festival stále pořádáme, říká ředitel Ji.hlavy Marek Hovorka

Ve Vizitce Marek Hovorka detailněji mluvil o rozdílech mezi novinářským a dokumentárním zpracováním témat.

Moje jméno bylo nepohodlné. Točit jsem začala i díky Andrzeji Wajdovi, který mi nabídl adopci, říká Agniezska Holland

Jako o snímku, který nabízí různé interpretace viděného, mluví o aktuálním Šarlatánovi polská režisérka Agnieszka Holland.

Poválečný masakr Němců v jihočeské vesnici. Film Krajina ve stínu je o lidech žijících na hranici světla a stínu

Bohdan Sláma poprvé točil podle jiného než svého scénáře a poprvé historickou látku.

Režisérka Andrea Sedláčková: Osobní zkušenosti v mých filmech jsou výsledkem francouzské filmařské výchovy

Fotograf Antonín Kratochvíl je člověk, který k sobě jen tak někoho nepustí, říkala si Andrea Sedláčková před tím, než o něm začala točit dokument.

Překážky v životě potřebuju, pomáhají mi zapojit kreativní myšlení, říká na Oscara nominovaná Daria Kashcheeva

Daria Kashcheeva o sobě mluví jako o introvertce. Sedět dlouhé hodiny v potemnělém studiu jí vyhovuje, animace je pro ni svého druhu meditace.

Šarlatán je o boji Boha s ďáblem v duši člověka, říká o svém novém filmu Agnieszka Holland

„Šarlatán je překvapivě komplikovaný pokud jde o to, kdo je hodný, kdo zlý, kdo statečný a kdo zbabělý,“ charakterizuje Agnieszka Holland.

Jen my a K2. Jana Počtová natočila dokument o cestě Kláry Kolouchové na druhou nejvyšší horu světa

„Expedice stála spoustu peněz. Takže jsem se snažila nemyslet na sebe a prostě točit dobrý film,“ říká Jana Počtová.

Režisér Radim Špaček: Plyšový lev mě naučil prohrávat, byla to skvělá škola

Radim Špaček přijel do Vizitky, ve které probral kromě aktuálního projektu i Plyšového lva nebo lásku k Indii.

Vladimír Smutný: Inspirovala mě Marketa Lazarová. V Nabarveném ptáčeti jsem se chtěl pokusit o takový obraz

Muž, který si na sobě cení toho, že kamerou umí vyprávět příběh, hovořil ve Vizitce o tom, co mají jeho snímky společné.

Andrea Slováková: Nejsilnější vize jsou ty, které je možné realizovat

O filmu píše, vyučuje ho, sama je také aktivní filmařkou. Od letošního května do jejího CV přibude další kolonka – děkanka FAMU.

Tereza Brdečková: Klíčovou postavou byl pro mě Jan Němec. S ním si člověk uvědomil, že umělec musí být svobodný

Spisovatelka, scenáristka, publicistka, překladatelka, moderátorka, filmová činovnice, pedagožka a vydavatelka – to všechno je Tereza Brdečková, kterou do Vizitky pozval Tomáš Pilát.

Vzniká film o neobyčejně obyčejném životě v „koronténě“

Režisér David Laňka o připravovaném dokumentu Život v koronténě, který bude sestaven z videí zaslaných přes webovou stránku zivotvkorontene.cz.

Film běží, lidé si povídají, skleničky cinkají. Ivo Andrle popisuje, jak se kinosály přesouvají do obýváku

„Je to model nového sociálního zážitku, který s námi bude i po koronavirové krizi,“ říká ředitel Aerofilms Ivo Andrle o projektu Moje kino Live.

Výjimečný dar se může člověku stát prokletím. Film Šarlatán Agnieszky Holland míří na Berlinale

„Snímek je historicky poměrně věrný, i když má velkou míru svobody a hravosti. V tom se trochu liší od Hořícího keře,“ říká Agnieszka Holland.

Ivan Zachariáš: Práce na seriálu mě teď láká víc než práce na reklamách. Ty nikomu radost neudělají

Rozhovor o seriálech, o mizejících zákoutích vhodných pro dobové natáčení, o vzpomínkách na rok 1989, o filmových pobídkách i o jeho oblíbeném seriálu.

Johana Ožvold: Elektronickou hudbu posloucháte, i když si myslíte, že ji neposloucháte

Původně chtěla natočit film o hudebním skladateli Zdeňku Liškovi, nakonec se ale rozhodla, že se ve svém celovečerním debutu pokusí zmapovat vývoj elektronické hudby.

Česko má třetího studentského Oscara. Příběh animovaného filmu Dcera je částečně příběhem jeho autorky

Do Česka míří další Oscar. Studentský. Získala ho studentka FAMU Daria Kashcheeva za animovaný film Dcera.

Přepínat mezi rolemi je k zbláznění

Letošní držitelka Českého lva Jenovéfa Boková je na roztrhání. Hraje ve filmu, v novocirkusovém představení, muzicíruje, studuje, věnuje se přítelům.

Miroslav Fojtík: rytíř mezi kameramany

Držitel Ceny Asociace českých kameramanů za celoživotní dílo Miroslav Fojtík vdechl život bezpočtu filmů.

Rozhovor s režisérem Jiřím Mádlem

„Na střeše je stylem vyprávění klasický film. Do té doby jsem neměl zkušenosti, jak se staví záběry a podobně. Takže to můj druhý debut je,“

Rozhovor s představitelem Songa v novém snímku Jiřího Mádla Na střeše

„Zasahoval jsem do scénáře hlavně co se týče kulturních věcích spjatých s Vietnamem,“ říká herec Duy Anh Tran.

Pasažéři. Film o mladých mužích, kteří cestují z dětského domova do života

„Šlo mi o autenticitu, chtěla jsem být uvnitř situací, ne je vyvolávat nebo klást otázky. A točila jsem je šest let,“ vysvětluje režisérka Jana Boršková.

Bez Palachova činu by razance odporu v roce 1989 nebyla tak silná, říká Eva Kantůrková

Pohnutky Jana Palacha k jeho statečnému činu ukazuje film Roberta Sedláčka Jan Palach. Scenář k němu napsala spisovatelka Eva Kantůrková.

Zlatý podraz

Snímek nejen o sportu, ale i o dějinných peripetiích.

Jan Budař jako Karel Čapek, Martin Huba jako Tomáš Garrigue Masaryk. Do kin se chystá film Hovory s TGM

„Chtěl jsem je dostat z jejich piedestalu mezi nás, obyčejné smrtelníky,“ vysvětluje Červenka svoje pohnutky k natočení filmu.

Chcete někoho praštit, ale nepraštíte. Filmová postava to ale udělat může

„Co je před kamerou, podléhá jiným zákonům, než život sám…“ vysvětluje svůj tvůrčí princip Lubor Dohnal.

Chata na prodej

Tomáš Pilát probral s režisérem Tomášem Pavlíčkem jeho dosavadní filmovou tvorbu a nejnovější snímek Chata na prodej.

Jak nás můžou přerůst moderní technologie

Film byl původně napsán jako komedie, ale režisér Karel Janák jej viděl spíše jako thriller.

Domestik

Tomáš Pilát s režisérem Adamem Sedlákem o přijetí filmu Domestik.

Nový český film Všechno bude: dva kluci sviští republikou v ukradeném autě

„Svoboda je pro film – i pro mě – hodně důležitá,“ připouští mladý absolvent pražské FAMU Olmo Omerzu.

Až přijde válka

„Celá domobrana je výkvět atmosféry, kterou máme v Evropě,“ tvrdí tvůrce Jan Gebert

Lidé pravdu nechtějí, protože bolí

„Vzniká strašně málo filmů ze současnosti, které by se kriticky dívaly na společnost. Vlastně nevznikají skoro žádné,“ říká režisér Hynek Bočan.

Dokument o Jindřichu Štreitovi vstupuje do kin. Libuše Rudinská ve filmu představuje významného českého fotografa

Film Na tělo je ale prostý kontroverzních témat, a politikou se už vůbec nezabývá. Tedy – určitě ne schválně a okatě.

Do větru

O tom, jak se stavíme ke své vlastní svobodě.

Život po Baťovi. Do kin přichází dokument Batalives

Jak se žije v městečkách, které založil Jan Antonín Baťa pro zaměstnance obuvnického gigantu po celém světě?

Nejvíc šancí na sošky Českého lva má snímek Bratři. Získal celkem 15 nominací

Letošní nominace na České lvy okomentoval filmový redaktor Tomáš Pilát.

Čeští filmoví kritici nominovali na nejlepší film animák. Bodovalo i drama z baťovského Svitu a rodinný horor

Nominace Cen české filmové kritiky rozebral v Mozaice filmový redaktor, a taky hlasující kritik Tomáš Pilát.

Internet není zlý, zlí můžou být lidi kolem něj. Do kin přichází film #annaismissing

Chtěli jsme ukázat, jak vypadá současný on-line svět. Producent Vratislav Šlajer zve na nový snímek #annaismissing.

Filmy v Kasárnách. Letňák v jedinečném kulturním prostoru nabízí klasiku i horké novinky

V pražském kulturním centru Kasárna Karlín funguje veřejné letní kino.

Co dělat, když se nám v hlavě usadí démoni? Národní filmové muzeum zařazuje do své expozice Tmání

Autobiografický snímek Tmání natočil Ondřej Moravec a popisuje v něm, jak se vypořádat s depresí. 

Lev opět zařval a vydal knihu. Vychází scénář filmu, ve kterém rozmlouvají český král s prvním Evropanem, který doputoval do Tibetu

Dialog krále Přemysla II. Otakara s Mistrem Odorikem. Publikaci k filmu Až zařve lev představuje sám autor Jan E. Svatoš.

Jaká je cena bezpečí? Odpoví lidskoprávní festival Jeden svět

Hlavní téma letošního ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět je stručné: Cena bezpečí. 

I letos má Berlinale českou účast. K vidění tu bude mimo jiné cvičení studenta 2. ročníku FAMU

Do hlavní soutěže festivalu se naše kinematografie opět neprobojovala, v dalších sekcích o sobě ale dává vědět.

Všechny české filmy na jednom místě. Vzniká první evropský portál, který chce nabídnout národní kinematografii v plné šíři

V internetovém prostoru se objevila nová platforma věnovaná českým filmům. Jmenuje se České kino.

Pražský kat znovu ve formě. Němý snímek režiséra Rudolfa Měšťáka prošel očistným procesem

Pražský kat byl restaurován fotochemickou cestou. O složitém procesu obnovy si Tomáš Pilát povídal s Janou Přikrylovou a Evou Urbanovou z NFA.

Hvězdy Jana Brejchová a Oldřich Nový v nových monografiích. Jedna z nich je vzpomínková, druhá odborná

Monografie oblíbených herců patří u českých čtenářů k vyhledávané literatuře. Na čtenářský zájem teď reagují hned dvě výpravné publikace.

Nejlepší filmy 2022

Nejlepší filmy roku podle redaktorů Filmu a doby.

Známý i neznámý Miloš Kopecký. K výročí narození slavného herce vychází mimořádný komplet nahrávek

Vždy autentický Miloš Kopecký. Dramaturg Jakub Kamberský přibližuje práci na kompletu nahrávek Známá i neznámá tvář.

Laskavý duch Vlastimila Brodského. Od stepu po Boží muka

Uběhlo dvacet let, co nás opustil Vlastimil Brodský, výjimečná osobnost českého herectví.

Kašparství jako přínos filmu

Jan Klusák získal Cenu za rozvoj kinematografie, přitom ho nikdy nenapadlo, že ji rozvíjí. Podle maminky dělal na place filmařům kašpara. 

Cena innogy pro objev roku – Michal Nohejl

Proč by měl Michal Nohejl za svůj film Okupace dostat Cenu innogy pro objev roku, vysvětluje filmový kritik Tomáš Pilát.

Filmové noty Jiřího Suchého

Další vydání pořadu Klapka si připomene nestárnoucí melodie, které složil čerstvý devadesátník Jiří Suchý pro film.

Zátopek na startovní čáře. Spolu s ním v drahách 55. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech poběží Caine nebo Depp

Letošní ročník filmového svátku v Karlových Varech zahájí drama věnované velké osobnosti československé atletiky – Zátopek režiséra Davida Ondříčka.

Posedlost a naivita. O filmařích a filmech mimo hlavní proud

Jako každé umění, i film má svůj underground. Nový cyklus si bere na mušku pět filmařů, kteří mají takové projekty na svědomí.

Drama i něha v ženském podání

Filmová hudba šesti českých a slovenských skladatelek. Je hudba, i ta filmová, od žen a v jejich podání, specifická?

I chyba může být kvalita, říkal Karel Vachek svým studentům

Významný režisér zanechal svůj otisk nejen v nepřehlédnutelných filmech, ale i ve svých žácích.

Nostalgie z celuloidu aneb Známé i pozapomenuté písně z českých filmů z let 1927–1945

Písně, které časem nabyly na hodnotě, zazpívají například duo V + W, Ljuba Hermanová, Vlasta Burian či Jiřina Šejbalová.

Filmař Jan Kříženecký zemřel před sto lety. Byl dítětem své doby

Jubileum úmrtí jednoho z průkopníků české kinematografie Jana Kříženeckého (zemřel 9. února 1921) vybízí k ohlédnutí za jeho odkazem.

Laskavý duch Vlastimila Brodského. Od stepu po Boží muka

Komponovaný pořad ke 100. výročí narození nezapomenutelného divadelního, filmového i rozhlasového herce Vlastimila Brodského.

Václav Trojan a Jiří Trnka: Šťastné spojení skladatele s filmařem

Václav Trojan s Jiřím Trnkou tvořili sehranou pracovní dvojici. Hudební tvůrce se dokázal přizpůsobit režisérovým vizím a dodával jim další rozměr.

Více české radosti, ale méně snímků. V Jihlavě vrcholí Mezinárodní festival dokumentárních filmů

Soutěžní sekce Česká radost se otevírá cizincům, kteří točí za české peníze.

Václav Havel nemohl film minout, říká Jan Bernard

Na knihkupeckých pultech se objevuje záslužná a přitom poutavá kniha s názvem Václav Havel a film – scénáře, analýzy a úvahy z let 1957–1989.

Hravé Národní filmové muzeum získalo nové prostory

NaFilm! neboli Národní filmové muzeum teď snad získalo definitivní zázemí ve slavném pražském Mozarteu.

O Františku Vláčilovi poprvé komplexně a objektivně aneb Splacený dluh velkému režisérovi

Téměř devět set stran má monografie Petra Gajdošíka nazvaná František Vláčil – Život a dílo. Jde o knihu, která u nás ve svém žánru prakticky

Blekota z Arabely byl pro lidi Husák, vzpomínal Václav Vorlíček

Kdo chce zabít Jessii?, Pane, vy jste vdova! … to jsou některé z vynikajících komedií, kterými se do českých diváckých srdcí zapsal režisér Václav Vorlíček.

Hynek Bočan: režisér s čistým štítem

…Hotel Herbich, Rychlé šípy a Zdivočelá země. To jsou jenom některé z titulů, které má na svém kontě filmový režisér Hynek Bočan.
Pilát

Filmový redaktor Českého rozhlasu Vltava

Filmu se profesně věnuje více než dvacet let. Pro ČRo Vltava píše a točí recenze, hodnocení festivalů, reportáže či rozhovory. Je autorem nebo spoluautorem několika cyklů o národních kinematografiích, debat s filmaři či pořadů do cyklu Osudy. Spolupracuje i s dalšími stanicemi ČRo a pravidelně také s Týdeníkem Rozhlas. Píše i do dalších periodik (Film a doba, Hudební rozhledy, Tvar). Moderuje besedy s filmaři pro občanské sdružení Porte. Napsal několik knih s filmovými či televizními tématy – mimo jiné monografii režisérky Věry Chytilové. V současnosti přednáší na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku.