Žáby bez jazyka

Česko, Slovensko, 2020, 116 min

Režie a scénář: Mira Fornay
Hrají: Jaroslav Plesl, Regina Rázlová, Petra Fornayová, Jazmína Cigáneková, Irena Bendová a další
Produkce: Cineart TV Prague, Mirafox

Premiéra: 27. 5. 2021
Distributor: CinemArt

Rodinný příběh jednoho dne Jaroslava K. (Jaroslav Plesl) a jeho nejbližší rodiny. Jaroslav K. bojuje o svoje děti, a aby je získal od svojí krásné ženy Blanky (Jazmína Cigáneková), musí se vyrovnat nejen se svojí dominantní matkou Dorotou (Regina Rázlová), ale hlavně se musí poprat se svými nejtemnějšími stránkami a démony. Na jeho metaforické cestě, která je strukturovaná jako počítačová hra, bude muset obětovat víc než by kdokoliv z diváků předpokládal.

Recenze a rozhovory

Podivnost roku? Žáby bez jazyka odrazují, z jednoho důvodu ale za vidění stojí

V průběhu filmu by mělo divákům dojít, že jde vlastně o příběh domácího tyrana, který si vytváří alternativní reality a není schopen přiznat vlastní vinu.

NeRecenze: Žáby bez jazyka

Je možné, že scénář Žab není o mnoho horší než scénáře Lanthimose a Lynche, ale následkem režie Fornayové se mění WTF v nesnesitelné WTF.

Žáby bez jazyka

Nápad převyšuje zpracování.

Žáby bez jazyka

O filmu se velmi dobře mluví a přemýšlí, jenže divácký zážitek je místy skutečně nevýrazný a mdlý.

Že jde o děti? Ale kdeže, spíš o trofeje od zmatených porot

Jde o typu snímku, kterému zmatené, více či méně snobské poroty raději přihodí kus uznání, než aby přiznaly, že mu moc nerozuměly – natož aby

Kontroverzní Žáby bez jazyka za hranicemi bodovaly, v Česku vyháněly diváky ze sálu

Žáby bez jazyka jsou typickým „…Eh?“ filmem. Fornay se pustila na tenký led a nebojí se zkoušet. V jednotlivostech to funguje, jako celek moc ne.

Surrealistické Žáby bez jazyka hovoří o násilí a testují diváckou výdrž

Experimentální film Miry Fornay je zatím jejím nejzajímavějším filmem, kvůli své okázalé divnosti a chaotickému zpracování si ale bude cestu k divákům hledat dost obtížně.

Žáby bez kauzality

Chce se po nás zároveň pochopit hloubku a tragičnost psychologického bludu agresorů, mít soucit s oběťmi, a přitom to je vše jen filmová hříčka.

Kohoutek, slepička a mrtvý pes

Svébytný autorský experiment pojednává o selhávající rodinné komunikaci. Je nepříjemný a nenabízí jednoznačná řešení – podobně jako toxické vztahy, jež zobrazuje.

Domácí násilí jako mýtus i videohra

Po zhlédnutí Žab bez jazyka se vkrádá na mysl, že divadelní inscenování absurdního dramatu na stejné téma takřka v havlovské tradici by vyznělo mnohem lépe.

Téma domácí agrese jsem musela pojmout divadelně, aby mi neubližovalo, říká režisérka Žab bez jazyka

„Žáby měly být původně o nezdravých vztazích, ale když se do tématu nezdravých věcí ve společnosti pustíte poctivě, vždycky vás to k tomu násilí dovede,“ říká Mira

‚Domácí násilí je také absurdní.‘ Na Filmovce uvedli Žáby bez jazyka, jeden z nejrozporuplnějších snímků

„Rodina je nejagresivnější skupinou ve společnosti, s výjimkou armády a policie,“ říká Mira Fornay o svém novém filmu Žáby bez jazyka.