Vlasák Zbyněk

Přes prsty. Vtipy dobré, ale film ne

Film má hned několik děr, kdy jako by chybí scény, které by aspoň trochu posílily logiku chování postav.

David Jařab, Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka

Vratislav Effenberger (1923–1986) byl člověk surrealisticky podvratný, k moderní civilizaci kritický a disponující absurdním humorem.

Domestik. „Nekoukatelný“ film o cyklistovi

Právě nekompromisní a promyšlená forma, kdy se Sedlák snaží k vyprávění (docela jednoduchého) příběhu využít celou paletu filmových prostředků, je v české kinematografii příjemným osvěžením.

Šimon Šafránek, King Skate

Dokument stojí na dobových záběrech skejťáků z osmdesátých let, jejich dnešních vzpomínkách a dynamické hudbě, která film takzvaně udělá i pro diváka.

Na kulturní války jsem připravený, říká režisér Matěj Chlupáček

„Rád bych, aby diváci odcházeli z kina s dojmem, že je důležité si poslechnout nejdřív druhou stranu, než začneme tvořit tu vlastní,“ říká Matěj Chlupáček.

Co zkusit místo voleb los? Rozhovor s filmovým a divadelním režisérem Davidem Jařabem

Jeho divadelní adaptace Srdce temnoty měla v Divadle Komedie premiéru v roce 2011, teď se David Jařab ke stejnému inspiračnímu zdroji vrací filmem.

Dali jsme lidem možnost neumřít. Robert Hloz natočil sci-fi Bod obnovy

„Chyba není v technologii, v systému, ale v jedinci, který zneužije situace,“ říká Robert Hloz, režisér na české poměry nevídané sci-fi.

Učím se žít s ambivalencí. Albert Hospodářský natočil film Brutální vedro

„Realita našeho světa ve mně sice vzbuzuje úzkost, ale zároveň je to realita v mnohém radostná a velmi pohodlná,“ říká Albert Hospodářský.

Nenávidím normalizování. Rozhovor s filmařkou Terezou Vejvodovou

„Není mi příjemné si stěžovat, ale dokud se situace nezmění, je to nutné,“ říká režisérka Tereza Vejvodová.

Světu nelze úplně rozumět, říká komiksový a filmový tvůrce Vojtěch Mašek

„Čistý surrealismus je z pohledu současnosti malinko skanzen,“ říká tvůrce filmu Arvéd.

Nechci si stěžovat, že se svět mění, říká režisér Olmo Omerzu

„Snažím se vůči lidským postavám o empatii, porozumění, ale vlastně mi docela sedí pohled autora přírodovědného filmu, mám rád odstup,“ říká Olmo Omerzu.

Příští revoluce vyroste ze sítě, říká Karel Vachek

„Jsem přesvědčený, že si v budoucnu nebudeme volit poslance ani senátory, ale rovnou konkrétní činy,“ říká Karel Vachek.

Všechny konce jsou špatné, říká filmový režisér Juraj Jakubisko

„Chtěli jsme svobodu, ale neuvědomovali jsme si její tíhu. Romantizovali jsme si ji, jako když se poprvé zamilujete,“ říká Juraj Jakubisko o začátku devadesátých let.

Filmem byl posedlý, říká historik Petr Gajdošík o Františku Vláčilovi

„Na place se Vláčil trápil, byl tam závislý na spoustě okolností, které nemohl ovlivnit,“ říká Petr Gajdošík, autor monografie František Vláčil. Život a dílo.

Nebylo by lepší zvolnit? Tomáš Bojar přivezl do Varů film o novinářích

Proč jste si pro samotné natáčení vybral 9. březen 2017, kdy se očekávalo, že Miloš Zeman oznámí, zda bude, či nebude znovu kandidovat na prezidenta?

Bez důvěry není demokracie. Pavel Kosatík napsal knihu i filmový scénář o T. G. Masarykovi

„Zarytí masarykovci se z „tatíčka“ snaží udělat někoho, kdo účinně oponoval Hitlerovi – ale to je nesmysl. Masaryk už tehdejším populistům nerozuměl,“ tvrdí Pavel Kosatík.

Zachycujeme rozklad, říká režisér a surrealista David Jařab

Čím byl pro český surrealismus důležitý Vratislav Effenberger?

Tulák, který nikomu nepatřil. Režisér Robert Sedláček o Janu Palachovi

„Chladný odstup historiků nebývá pro filmaře moc inspirativní,“ říká Robert Sedláček.

Režie je o kompromisech. Olmo Omerzu představil ve Varech nový film Všechno bude

„Mě nebaví popisnost sociálního realismu. Kinematografie je jí dnes přesycená,“ říká režisér Olmo Omerzu.

Doufám, že lidi budou odcházet

Cyklista Roman (neplést s Romanem Kreuzigerem) čeká na svůj velký sportovní úspěch, jenže ten nepřichází a věk zastavit nelze.

Režisér Jan Svěrák: Cítil jsem se jako ředitel zeměkoule

Režiséra Jana Svěráka jsme se zeptali, jak se mu „první český velkofilm“ Akumulátor 1 točil.

Cvičení v empatii. Sloupek Zbyňka Vlasáka o dokumentu Síla

Síla je jedno velké cvičení v empatii, které nám připomíná též naše vlastní slabosti.

Filmoví kritici byli vždycky konformnější než Věra Chytilová, říká novinář Zbyněk Vlasák

Hostem dalšího vydání podcastu Pop byl publicista Zbyněk Vlasák, který připravil knihu Autorka neklidu. Věra Chytilová očima české kritiky.

Naše komedie. Sloupek Zbyňka Vlasáka o filmu Vlastníci

Mně osobně se Vlastníci hned po závěrečných titulcích spojili s kulturními produkty, které se v poslední době snaží odpovědět na určitou poptávku ze strany liberální části společnosti.

Retrospektiva ve Varech: A teď si vás kúpim všecky!

Třicet let od sametové revoluce oslaví karlovarský festival návratem ke snímkům jako Dědictví, Čas sluhů nebo Kouř.
Vlasák

Vedoucí Salonu, literární a kulturní přílohy Práva

Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy, kde dnes vyučuje. Od roku 2009 vede Salon, literární a kulturní přílohu deníku Právo. Dlouhodobě spolupracuje s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary. Je členem Sdružení českých filmových kritiků. Editorsky se podílel na publikacích Miliónový časy. Povídky pro Adru (Argo 2014) a Všechno nejlepší. Tisíc čísel a dvacet let Salonu Práva (Druhé město 2018).