Dálava

Česko, 2019, 76 min
Režie: Martin Mareček
Scénář: Tomáš Bojar, Martin Mareček

Premiéra: 7. 11. 2019
Distributor: AČFK

Synopse: Dálava. Dva tisíce osm set padesát dva kilometrů mezi Brnem a Divějevem, mezi Východem a Západem, mezi otcem a synem. Tak daleko, tak blízko. Vít a jeho syn Gríša se před koncem prázdnin vydávají na dlouhou cestu do Ruska. Jen co nastoupí do auta, syn si hned nasazuje sluchátka a otec se noří do vzpomínek. Ani tak ale nemůžou jeden druhému uniknout. Je tu však jedna možnost, která je může opět sblížit – společné pátrání. Jenže co skutečně hledají?

Trailer:

Recenze a rozhovory

Proč oheň? Já spím v autě. Otce a syna dělí i spojí bizarní Dálava

Rodinný cestopis Martina Marečka Dálava představuje docela jinou, pozorovatelskou disciplínu, kterou jistí dva pilíře: důvěra a náhoda.

Dokument Dálava je intimní cesta po chybách a vztazích

Mareček sleduje osud jedné rodiny citlivě, neuspěchaně, bez soudu a pronikavě, právě i díky tomu, že jeho snímek těží z promyšleného tvaru a obsahu.

Hledání rovnováhy

Marečkův upřímný, citlivý, vtipný i posmutnělý dokument ukazuje, že dosažení rovnováhy ve vztazích je dlouhým a složitým procesem.

Dálava

Jde sice o dokument, ale je natočen tak sofistikovaně, že místy vypadá jako nějaké severské drama ve stylu „Dogma“.

Svět filmařů je bizarní, myslí si režisér Martin Mareček

„Mým velkým úkolem bylo, aby i takto osobní film obsahoval univerzálie, hlavně co se týče vztahů s rodiči a dětmi,“ říká Martin Mareček.

Nechci točit docu-porno, říká Martin Mareček

Dálava je tak minimalistickou verzí podstatně košatějšího lidského příběhu, který zůstává aktuálně ve verzi docu-románu.

Jak se s životem neprat aneb Čeští lvi dokumentární

Tuzemští akademici svými nominacemi opět potvrdili, že dokument je v jejich očích hlavně nevzrušivý pomník, který divákům předává informace.