Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností
EuroZprávy.cz |
Ta druhá
| 80% | Recenze
Ta druhá je maximálně upřímná, neironická, zbavená tendenčního patosu a laciného sentimentu. Jde o pomyslně zemitý návrat k čiré lidskosti.
Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru
EuroZprávy.cz |
Veřejně prospěšné práce
| 75% | Recenze
V zásadě jde o přímočaře vystavěný a sdělením krystalický titul. To však neubírá na jeho působivosti.
Bolestivé fragmenty paměti a útok obrazů
Cinepur |
Amerikánka
| Recenze
Z filmu srší evidentní nadšení pro tvorbu a Taušova sympatická víra v to, že umění může měnit svět.
Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů
EuroZprávy.cz |
Rok vdovy
| 80% | Recenze
Výjimečný film evropského formátu vyniká i maximálním využitím neverbálních sdělovacích prostředků v mizanscéně.
Okupace jako špionážní thriller. Vlny heroizují odvahu Československého rozhlasu
EuroZprávy.cz |
Vlny
| 65% | Recenze
Jde o přímočarou, naprosto srozumitelnou, zjednodušující a napínavou žánrovou lokální podívanou.
Tři princezny jsou dalším nekonzistentním a paradoxně zpátečnickým pokusem o inovaci
EuroZprávy.cz |
| 45% | Recenze
Jakkoli je režisérova snaha dělat pohádku odlišně znatelná a sympatická, postupně se drolí do stereotypních cestiček.
Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
EuroZprávy.cz |
| 55% | Recenze
Jde o částečně cool podívanou, také ale o ve své podstatě velmi krotký a banální pokus o odlišný přístup k životopisné a historické látce.
Vlastně se nic nestalo – svět OnlyFans na pozadí rozpadajícího se vztahu
EuroZprávy.cz |
| 60% | Recenze
Všechny motovy zůstávají pouze nakousnuté. Civilní herecké výkony a subtilní režie jsou však dostatečnou kompenzací.
Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce
EuroZprávy.cz |
Výjimečný stav
| 45% | Recenze
Nerozvinutý satirický potenciál přímo bije do očí, stejně jako několik kulturních a genderových stereotypů.
Slámův Konec světa osciluje mezi Svěrákem a nezvládnutým vyprávěním
EuroZprávy.cz |
Konec světa
| 50% | Recenze
Ve své podstatě jde o nejvíce atypický režisérův film, jehož podnětnost paradoxně nejvíce spočívá v rozpačitosti.
Česká Světýlka jsou půvabný koncept, který bude každý vnímat jinak
EuroZprávy.cz |
Světýlka
| 65% | Recenze
Ačkoli jsou Světýlka konceptuálně rozštěpená a sedl by jim ucelenější tvar, stále se dokáží dotknout našich intimních světů.
Pečovat, ne vracet rány
Cinepur |
Zahradníkův rok
| Recenze
Jde o tvůrcův nejodvážnější a i přes zdánlivou jednoduchost nejkomplikovanější a interpretacím nejotevřenější snímek.
A pak přišly Vary…
Cinepur |
Hello, Welcome
| Recenze
Hello, Welcome neklade vysoké divácké nároky a je nejkrásnější ve své jednoduchosti.
Od marca do mája je křehce empatickým filmem bez konfliktu
EuroZprávy.cz |
Od marca do mája
| 80% | Recenze
Film vyniká suverénní režií, nespěchajícím tempem a sugestivním zachycením každodenního života jedné rodiny.
Princezna na hrášku je pohádka po mozkové obrně a straší amatérismem
EuroZprávy.cz |
Princezna na hrášku
| 5% | Recenze
Další pitvořivý slepenec, který z publika dělá hlupáky.
Svatá s démonickou Bohdalovou se pod podnětnou premisou hroutí a učí nás překrucovat
EuroZprávy.cz |
| 40% | Recenze
Slibná zápletka prestižního projektu s možnostmi ambivalence v závěru vyzní banálně a dialog nevede.
Plíživá paranoia a kolaps společnosti. Noční klid zpřítomňuje úzkost
EuroZprávy.cz |
Noční klid
| 75% | Recenze
Novinka Michala Hogenauera Noční klid pokračuje v suverénní režii, komorním pojetí a rozplétání celospolečenských problémů na pozadí individuálních osudů.
Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
EuroZprávy.cz |
Alchymická pec
| 5% | Recenze
Společně sami sloužit jako příklad toho, jak se filmy opravdu nemají a především nedají dělat.
TAKOVÁ, JAKOU MĚ CHCETE
A2 |
| Recenze
Ambiciózní, silně stylizovaná minisérie melodramaticky zdůrazňuje fatálnost tragického osudu hlavní postavy, chce však být protikladem bulvárního pohledu.
Jedna noc. Další česká exkurze do života lidí na dně je frustrující
EuroZprávy.cz |
Jedna noc
| 45% | Recenze
Sonda do života lidí na hraně možností a sil je příliš uzavřená do sebe, topí se v hysterické rétorice a otravuje svou zacykleností.
Ulepenost zla
Cinepur |
Manželé Stodolovi
| Recenze
Snímek Manželé Stodolovi je první hranou verzí příběhu. V hrané tvorbě jím debutuje dokumentarista Petr Hátle.
Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
EuroZprávy.cz |
| 80% | Recenze
Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.
Slámovo Sucho černobíle ohledává mezigenerační rozkol venkovského mikrosvěta
EuroZprávy.cz |
Sucho
| 55% | Recenze
Dočkáme se vyschlé černobílé rodinné fresky, která vyniká jen v dílčích momentech.
Gump – jsme dvojka je vrcholem nevkusu a prodává ulepený kýč
EuroZprávy.cz |
Gump – jsme dvojka
| 15% | Recenze
Snímek určený rodinám s dětmi představuje slepenec nechtěně bizarních situací a klipovitých paskvilů.
Sladký život nabízí kadenci nelogičností, výrobu marmelád a zkouší, na co všechno publikum ještě přistoupí
EuroZprávy.cz |
Sladký život
| 30% | Recenze
Nová česká romantická komedie je opět typicky plakátovým a kýčovitě barevným obrázkem bizarního fikčního světa.
Ezobox čmeláka Vachlera
Cinepur |
Tajemství a smysl života
| Recenze
Výpravně na první pohled rozmáchlý projekt je jedním z těch případů, kdy dílo nelze oddělit od autora.
Roztěkaní drogoví superhrdinové / Proč se (ne)dívat na seriál Adikts
Cinepur |
| Recenze
Minisérie je dravá. Zároveň však trpí roztěkaností a ani avizovaných podnětů k diskusi o drogách mnoho nenabízí.
Jdu po emocích, rozhodují o všem / Rozhovor se střihačem oscarové Idy Jarosławem Kamińským
Cinepur |
Lesní vrah
| Rozhovor
Přední polský střihač často spolupracuje i na českých filmech – vystudoval pražskou FAMU.
JAN HUŠEK. STÁVAT SE MUŽEM JE NEKONEČNÝ PROCES
Dok.revue |
| Rozhovor
Ve snímku Pochcánek se režisér Jan Hušek vyrovnává s otázkou mužství. Nejen jako tvůrce, ale i jako hlavní postava.
Autor filmem nic nemyslí, autor filmu je / Rozhovor s Ivanem Vojnárem
Cinepur |
| Rozhovor
Režisér a kameraman Ivan Vojnár začínal jako fotograf. V 60. letech vystudoval kameru na pražské FAMU.
Versus: Babygirl VS Nevěrné hry
Filmový podcast Kulešof |
| Téma
Porovnáváme erotickou Babygirl a vztahové drama Nevěrné hry z roku 2003. Oba filmy problematizují nevěru ženskou optikou a zpochybňují manželství jako instituci.
Konstrukce křehkého plynutí času / Martin Pavol Repka
Cinepur |
Od marca do mája
| Téma
Jde o dalšího tvůrce s autorským rukopisem, který svůj první film natočil s minimálními náklady, na vlastní pěst.
Laskavost, lahváče a chuligáni. Fanouškovství ve filmu
FootballClub.cz |
| Téma
Fotbal se nehraje jen na hřišti. Fanoušci jsou námětem pro filmové tvůrce napříč dobou.
České filmy před sto lety: Chyťte ho!
Revue Filmového přehledu |
| Téma
Film představuje v mnoha rovinách podnětný průsečík mezi věčnou otázkou, nakolik se mají české filmy podobat těm zahraničním a nakolik mají spoléhat na lokální svébytnost.
Ve znamení roku 1968
Filmové drama Vlny opět rozvířilo debatu o tom, jakým způsobem čeští tvůrci vyobrazují invazi vojsk Varšavské smlouvy v létě roku 1968.
František Vláčil byl klasikem filmové řeči, ale na place se trápil, zní v Akcentu
ČRo Vltava – Akcent |
| Téma
Letos jsme si připomněli 100 let od narození režiséra a scénáristy Františka Vláčila.
Jak se dělá humor? Oldřich Lipský a jeho veselohry v parodických konturách na pozadí doby
Revue Filmového přehledu |
| Téma
Od narození Oldřicha Lipského letos v červenci uplynulo již sto let.
České filmy a alkohol. Které tuzemské snímky reflektují alkoholismus?
EuroZprávy.cz |
Zápisník alkoholičky
| Téma
Alkoholismus se napříč dějinami české kinematografie objevoval častěji.
Možnosti zpěvu v prvorepublikových filmových operetách aneb Co si s písní ve vyprávění počít?
Revue Filmového přehledu |
| Téma
Nástup zvuku poskytl prvorepublikovým filmařům zcela nové uvažování nad průmyslem, a to nejen z hlediska formálního, ale především propagačního.
Slovo je skutečnější než film / Karel Čapek a kinematograf v čase
Cinepur |
| Téma
Robustní literární tvorbu Karla Čapka nelze jednoznačně zaškatulkovat do jediné kategorie. Čapkův přístup k filmovému umění se však paradoxně neměnil.
Letní průvodce filmovými festivaly: Kdy a kam vyrazit za filmem?
EuroZprávy.cz |
| Téma
Se začínajícím létem se vedle hudebních festivalů rojí i ty filmové.
Pavel Landovský ztělesňující uzurpátorské Rusko. Před 55 lety byl natočen Nezvaný host
EuroZprávy.cz |
| Téma
Zářným příkladem následků utahující se cenzury a totality je krátkometrážní snímek Nezvaný host, jehož groteskní ztvárnění je díky metaforickému čtení aktuální i dnes.
František Vláčil byl klasikem filmové řeči, ale na place se trápil, zní v Akcentu
ČRo Vltava – Akcent |
| Téma
Čím se vyznačují snímky významného tvůrce české poválečné kinematografie? Jaká byla Vláčilova cesta k filmu?
Jiří Suchý jako filmový režisér
Revue Filmového přehledu |
| Téma
Pro Suchého autorskou filmovou tvorbu je klíčový rok 1969, kdy se intenzivně snažil natočil film Sekta.
České romantické komedie: Spotřební zboží a nepochopení žánru? Proč kvalitativně nestačí na filmy Láska nebeská či Pretty Woman?
EuroZprávy.cz |
Sladký život
| Téma
Panuje přesvědčení, že se u nás netočí nic jiného, nedá se na ně dívat, přesto jsou stále komerčně úspěšné. Je tomu ale skutečně tak?
Kořeny osobité řeči v sevřeném formátu: poetika dokumentární tvorby Františka Vláčila
Revue Filmového přehledu |
| Téma
V kontextu Vláčilovy filmografie je jeho dokumentární tvorba sice méně nápadná, o to více však působivá a důmyslná.