Špičáková Kateřina

Nový český film Nikdo mě nemá rád hledá ryzí cit v chladně pragmatickém světě

Výsledkem je film, který v sobě nese pevný názor, kritiku stejně jako pochopení a shovívavost, apeluje na životní autenticitu a něžnost. 

To se vysvětlí, soudruzi

V rámci divácké přístupnosti se to vrátí do klasické dobovky, která mě už nebaví. Nápady tam jsou spíš formální.

Akta JZD. Seriál To se vysvětlí, soudruzi! sází na retro humor a svěží styl

Hlavní předností je svěží přístup k zobrazení normalizačního Československa.

Fialová je barva duše a něhy: Běžná selhání vedou k citlivé apokalypse

Emoce zůstávají nevyřčené, přesto jsou pro diváka díky skvělým hereckým výkonům téměř hmatatelné a vzbuzují v něm pocit sounáležitosti.

Seriál Pět let napravuje Hřebejkovy chyby. Slušel by mu prime time

Co s obětí udělá znásilnění? Důležité téma uchopil režisér Damián Vondrášek s nevídanou citlivostí.

A pak přišla láska: Mezigenerační dialog, který (ne)vázne

Díky formální lehkosti se režisérovi podařilo věrohodně popsat zásadní problém současnosti: neschopnost starší a mladší generace spolu komunikovat.

Matky vs. Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Dvě úspěšné české komedie mají řadu neduhů. Přesně ale vědí, koho chtějí oslovit, a to z nich dělá velmi funkční filmy.

Sólo pro Donutila na pozadí ptačího cvrlikání

Atlas ptáků spojuje dva náměty, které by lépe fungovaly v televizním formátu. Snímek táhne kupředu Miroslav Donutil.

Hele vole, tvoje stará točila porno

Otázkou zůstává, proč v rámci hlavně pro ženy citlivého tématu musel vzniknout ryze mužský, a co hůř, šablonovitý film.

Kontroverzní Žáby bez jazyka za hranicemi bodovaly, v Česku vyháněly diváky ze sálu

Žáby bez jazyka jsou typickým „…Eh?“ filmem. Fornay se pustila na tenký led a nebojí se zkoušet. V jednotlivostech to funguje, jako celek moc ne.

Přes prsty by měl dostat Petr Kolečko. Film scenáristy Mostu je vlhkým snem šovinisty za zenitem

Kolečko natočil vlhký sen stárnoucího heterosexuálního muže, který je plný šablonovitých hysterických žen v bikinách.

Hlavně žádné drama. Civilní Chvilky Beaty Parkanové vynesly Jenovéfě Bokové Českého lva

Film je k dispozici na Netflixu a určitě byste ho měli zhlédnout, chcete-li dohnat to málo z tuzemské produkce, z čeho se nechcete jít pobodat.

Pražským orgiím chybí orgie. Pavlásková natočila dvě hodiny prázdných řečí bez pointy

Adaptace stejnojmenné knihy Philipa Rotha v režii Ireny Pavláskové vystavila šek, který na ploše úmorných dvou hodin není absolutně schopná proplatit.

Karolína je obyčejná příjemná žena s obyčejným příjemným životem. Třeštíková o ní natočila film. Proč by ne?

Díky výrazné hrdince film vysílá jasné poselství. A to je právě to, co ho činí speciálním.

Hlava Medúzy je vrcholem Filipa Renče – jako by vypadla z doby, kdy se mu nejvíc dařilo

Pro režiséra kriminálky na pokračování Filipa Renče je tenhle paskvil jakýmsi koncentrovaným vrcholem jeho tvůrčích dovedností.

Případ mrtvého nebožtíka je něco mezi Kameňákem a Bláznivou střelou počesku

V Případu mrtvého nebožtíka je každá replika pokusem o humor – přesně ve stylu ZAZovských komedií – ale jen v každém dvacátém případě to funguje.

VyVolení nové generace? Like House konečně začal. Otázka je, jak dlouho se udrží

Stará dobrá reality show s puncem aktuálního trendu? Myšlenka je to dobrá, tvůrci se ale budou muset hodně snažit, aby z toho byl hit.

Zločiny Velké Prahy chtějí „bourat ideál první republiky“, zatím z něj spíš těží

První epizoda pracuje sice s charaktery  nebohých chudáků na pokraji žebroty, ale formálně je uhlazenější než napomádovaný knír inspektora Budíka.

Příliš osobní reklama. Český divácký hit roku 2020 chce být vážný, ale je to paskvil

Ukočírovat drama není jen tak a vyžaduje to mnohem víc, než nad lahví růžáku zdrbnout chlapy a pak hrubě načrtnout pár líbivých ilustračních záběrů.

Inspektor Nudík nepřesvědčil. Zločiny Velké Prahy nejsou ani dobrá detektivka, ani dobrý historický seriál

Zločiny Velké Prahy nejsou vyloženě špatné. Je to veskrze průměrná věc, která v něčem předčí výrazně horší žánrové kolegy.

Ten film, kde Mádl hraje Kata z Prago Union. Modelář vyhrává hlavně scénářem

Navzdory výhradám se dá s klidem říct, že Modelář má slušný scénář. Rozhodně slušný na české poměry a v rámci tuzemské kinematografie roku 2020.

Krajina ve stínu je jako kapitola z učebnice dějepisu. Významné téma dostalo bezvýznamnou formu

Sláma dokázal tak dramatické téma, které i po více než 70 letech stále budí emoce, převést na plátno neskutečně nudně a plytce.

Je těžké být v práci neviditelný. Maja Hamplová o sexismu ve filmové branži

Rozhovor s castingovou režisérkou a producentkou Majou Hamplovou i o tom, proč pro ni bylo důležité odvyprávět příběh Ivety Bartošové.

Pavla Beretová: Smrt nemusí být jen smutná. Truchlení je proces, pokud se bere vážně

„Neznám lepší způsob, jak ze sebe dostat bolest, než ji vyplakat,“ říká herečka Pavla Beretová.

Antonie Formanová: Dcera národa by v dnešní době možná byla influencerkou

O odvaze Zdeňky Havlíčkové, její touze po svobodě a novém seriálu mapujícím její životní dráhu v rozhovoru mluví její herecká představitelka Antonie Formanová.

Jiří Mádl: Shovívavost trauma minulosti nevyřeší, musíme být nekompromisní

Režisér Jiří Mádl v rozhovoru vysvětlil, jak film Vlny promlouvá k mladé generaci a proč je pro něj důležitý tvrdý postoj k akcím minulého režimu.

Police Symphony Orchestra: Jak dva teenageři zbláznili české pohraničí a vydupali z něj světově unikátní těleso

Spoluzakladatelka jedinečného hudebního tělesa Petra Soukupová v našem rozhovoru promluvila i o novém dokumentu mapujícím vzlety i pády PSO. 

Síla kalhotové sukně: Jak oblečení emancipuje filmové hrdinky

K práci kostýmní výtvarnice ji přivedl osudový pohled do okna sousedky v protější ulici. Jarmila Dunděrová byla za kostýmy pro film Úsvit nominována na Českého lva. 

Podcast: Kateřina Horáková (KATMAG)

S filmovou publicistkou Kateřinou Horákovou o její cestě tuzemskými médii, magazínu KATMAG a úskalích současné kulturní novinařiny.

Vlny, Amerikánka i Jarcovjáková: Nejlepší české filmy roku 2024

Formálně podmanivá Amerikánka, emotivní i intimní dokument Ještě nejsem, kým chci být nebo divácký hit Jiřího Mádla tvoří jen špičku ledovce nejlepších českých filmů roku 2024. 

Zobrazování sexualizovaného násilí vypadá v české filmové tvorbě stále neohrabaně. Jak z toho ven?

Jakou roli sehrálo v zobrazování žen hnutí MeToo? A jak v tomto směru působí česká tvorba při v porovnání s tou americkou?
279673739_5037610769620041_35906076716553128_n

Filmová publicistka a dramaturgyně

Absolvovala VOŠ publicistiky v Praze, studium zakončila absolventskou prací zabývající se vývojem hororového žánru v americké kinematografii 20. století. Studovala obor Filmová věda na FF UK. Od roku 2017 do roku 2021 měla na starosti veškerý s filmy a seriály spojený obsah magazínu G.cz. Filmové recenze v minulosti psala také pro Forbes Česko či SeznamZprávy. Od roku 2021 filmové texty publikuje na substacku Katmag a od roku 2024 působí v redakci Vogue CS. Od roku 2018 zároveň působí v pořadatelském týmu festivalu sci-fi filmů Future Gate jako dramaturgyně filmového programu. Členkou SČFK je od roku 2021.