Pavlík Ondřej

Tarot a terapie

Film pozorně a trpělivě prochází chráněnými místy, v nichž ženy mohou nacházet vzájemnost a sesterství.

Hranice lidskosti, tříd a starostí

Vyvolal nový film Apoleny Rychlíkové Hranice Evropy podobnou diskusi o pracovních podmínkách jako předchozí Hranice práce? 

KVIFF: Film Mord kuchá vykrmeného českého vepře, sám je však trochu lunt

Mord je prostě komedií o rázovitých lidech, která současně těmto lidem vychází divácky vstříc. 

MOJE NOVÁ TVÁŘ. CVIČENÍ V OHLEDUPLNOSTI

Otázka mediálního pokrytí násilných trestných činů se v českém prostředí ukázala jako obzvlášť palčivá.

Art týden: animovaný film Deniska umřela

Film se začne probarvovat, jak chlapec truchlí, a ty barvy působivě ztvárňují jeho proces truchlení.

O VIRECH, HOLUBECH A LIDECH. CO VŠECHNO JDE VYČÍST Z VELKÉHO NIC

Kritika filmy nenatáčí, svým způsobem je ale dotváří či spoluvytváří. Jak s odstupem dotvořila snímek Velké nic Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové? 

ZKOUŠET UMĚNÍ V ČASECH NEDŮVĚRY

Jak k filmu, který si vysloužil Českého lva za nejlepší dokument loňského roku, přistupuje česká filmová kritika napříč médii?

KVIFF: BRUTÁLNÍ VEDRO SVĚDÍ A PÁLÍ JAKO NEZHOJENÁ RÁNA

Že film na toto velké téma nedává žádné jasné odpovědi a místo toho věnuje energii budování sugestivně upoceného ovzduší, je nakonec jedině dobře.

KVIFF: ALEGORICKÁ DETEKTIVKA ÚSVIT NENÍ ANI RYBA, ANI RAK

Výsledná nesoudržnost ovšem není příliš funkční ani provokativní a dává spíše vyniknout názorným, deklamativním dialogům.

Tísňové volání z Českého rozhlasu

Sedláčkova novinka je thrillerově napínavá, scenáristicky promyšlená a téměř bez rozrušujících šprýmů.

Řád rodiny a filmového vyprávění v melodramatu Beaty Parkanové

Slovo je impozantní film, který rozpravu o řádu a morální integritě účelně zapouští do své estetiky.

Il Boemo ukazuje, že ani géniové nemají vše pod kontrolou

K oslavnému portrétu se film neuchyluje a místo toho přichází s nuancovaným pohledem na roli umělce v dějinách.

Art týden: film Bandité pro baladu

Je to poetická dekonstrukce Balady pro Banditu, dost divoká, založené hodně na střihu. Otázka je, jestli se dá vydržet.

Radši nechat svět shořet, než jít na terapii

Naštěstí jde o film natolik podařený a inteligentní, že si u něj s generalizacemi nevystačíme.

KVIFF: Zpráva o novém filmu Václava Kadrnky

Film v sobě bez sebemenších zaváhání hromadí nehybnost a stázi, otevírá dveře z mechanického světa do světa nadpozemského a to vše akurátně orchestruje estetickými prostředky.

Modernistický vztahový test

Čím jiným je autorská filmařina než nikdy nekončícím průzkumem osobních témat, hledáním výrazu a řešením nečekaných výzev?

Za oponou nikdo nesmí stát

Cyklu Bez vědomí se podařilo zobrazit atmosféru doby i povahu převratu lépe než jiným českým filmům a seriálům.

Hoří, mí vlastníci

Přestože film občas zbytečně dlouho uvízne v únavném kolotoči hašteření, je cenný i tím, jak se ve své výpovědi neomezuje na artikulaci jakéhosi esenciálního „češství“.

Film Karel, já a ty rozehrává vrstevnaté partnerské duety

Režisér Bohdan Karásek dotáhl ve svém prvním celovečerním filmu svůj „obývákový styl“ do uceleného tvaru.

Marhoul s Nabarveným ptáčetem tančí satanský kvapík

Nevyrovnaný, příliš rychle vyprávěný, ale také osobitě vybočující. Takový je nejočekávanější český film roku 2019.

Mimořádná zpráva přináší opatrný report bez vykřičníků

…domácí Mimořádná zpráva cíleně vytváří obraz novinářů coby profesionálů, kteří se řídí etickým kritériem vyváženosti a snaží se nepromítat osobní animozity do své práce.

MFF KV: Omerzovu road movie schází kus šoférské vyzrálosti

Film je dětsky rozpustilý a dospělácky vážný zároveň. Převážně však tyto protiklady vedou k rušivým karambolům a nelichotivým srážkám.

MFF KV: S Domestikem startuje z bloků nadějný soupeřivý talent

Už svým dravým entrée, v němž rytmus cyklistovy jízdy na trenažéru určuje agresivní beat noisového techna, dává Domestik rázně najevo, jakým filmem bude: ambiciózním, dráždivým,…

Nadechnout se k dospělosti / Nic jako dřív

Nic jako dřív se dotýká řady naléhavých témat – fungování vzdělávacího systému, odtrženosti regionů nebo plíživého mizení jistot.

Podcast: Kateřina Horáková (KATMAG)

S filmovou publicistkou Kateřinou Horákovou o její cestě tuzemskými médii, magazínu KATMAG a úskalích současné kulturní novinařiny.

Léčba Haškem

V rozhovoru jsme se dotkli důvodů, kvůli nimž se Krajina ve stínu jeví jako Slámovo autorské dílo.

Kritické debaty: Kritické poznámky

Filmový kritik Ondřej Pavlík hodnotí český filmový rok 2023.

Festival v podmiňovacím čase / 55. MFF Karlovy Vary

Mezinárodní festivaly – včetně karlovarského – se nabízí popsat jako sítě udržované naživu obrovským množstvím různorodých spletitých vztahů mezi lidskými i nelidskými aktéry.

KVIFF. 55. ročník karlovarského festivalu a jeho hlavní soutěž

Přinášíme shrnutí 55. ročníku KVIFFu. S filmovým publicistou Ondřejem Pavlíkem v poslední den konání nejvýznamnějšího českého festivalu probíráme především čerstvě uzavřenou hlavní soutěž.

Feministický realismus v české filmové kritice

Proč je důležité o současné kulturní kritice přemýšlet historicky a co rétorika utopického realismu říká o současném feministickém psaní?

Nejlepší české filmy roku 2019. Staříci a Dcera jako dva vrcholy domácí tvorby

Filmové Reflexe přinášejí bilanci české kinematografie v roce 2019 a diskusi o nejvýznamnějších titulech.

Filmy bez kofeinu / Hlavní soutěž 54. MFF Karlovy Vary

Soutěž je nadále místem, kde Karlovy Vary složitě hledají osobitou tvář.
ondra p

Filmový kritik a publicista

V současnosti působí jako interní doktorand na Ústavu filmu a audiovizuální kultury v Brně, kde se věnuje výzkumu české filmové kritiky v kontextu digitálních médií. Přispívá do magazínů Cinepur, Film a doba, A2 a do rozhlasového pořadu Reflexe: Film! na stanici ČRo Vltava. Externě spolupracuje s karlovarským filmovým festivalem.