Fischer Petr

Mučení nebolelo Němce méně než Čechy. Slámův film vypráví o tom, co vytěsňujeme

Film nepůsobí okázale, v jádru je minimalistický, včetně pomalu se táhnoucí kamery, která prvoplánově nedynamizuje, jak to bývá dnes zvykem.

Ztracený břeh

Režisér Jiří Zykmund ohledává životní pleteně této podivné komunity lidí spřízněných jedním místem a jednou zálibou. 

V mysli Karla Vachka. Petr Fischer nad filmem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie

Ve svobodě zůstávat v podstatě nás přece nemůže zastoupit nikdo. A tady někde začíná komunismus…

Masaryk a Čapek na filmovém kanapi doktora Freuda

Ve filmových Hovorech sledujeme hraný psychologický souboj „Čapek – Masaryk“.

Můj a náš srpen 1968

Můj neznámý vojín, který velmi originálním způsobem ukazuje, že dějiny se nepíší primárně do knih, ale že každý z nás si musí dějiny nejprve přivlastnit.

Manipulátor, ale ne zavrženíhodný. Dokumentarista Karel Vachek slaví 80 let

Karel Vachek se snaží odbourávat schémata, svazující naši mysl krásou a vyprávěním, a přiblížit se tomu, čemu se dříve říkalo podstata světa.

Komentář: Festival v Jihlavě ukročil od politiky, před revolučním prahem ale zametl

Pro Jihlavu dříve tak typická politická angažovanost, spojená se snahou vyrovnávat se dokumentární tvorbou s blízkou i vzdálenější minulostí, tentokrát šla trochu stranou.

Kdo se bojí Nabarveného ptáčete, bojí se hlavně sebe

Z debaty o kvalitách snímku, o umění Václava Marhoula a filmu vůbec se stala diskuse o zobrazování násilí a o právu na osobní míru citlivosti. O právu

Kolja jako nejlepší porevoluční film? S českou kritikou je něco špatně

Vítězí-li Kolja v anketě kritiků, kteří dlouhými roky mohli získat kritický odstup, jenž je žurnálovému psaní pod tlakem času zapovězen, děje se něco nepatřičného.

Za Václavem Vorlíčkem: Vítězství dobra nad zlem, představivosti nad doslovností

Existuje-li něco jako kolektivní podvědomí či představivost, pak tu českou si lze jen těžko představit bez díla scenáristy a režiséra Václava Vorlíčka.

Forman – Černobílý a barevný

Smrtí režiséra Miloše Formana odešel ze světa další kus zlatých 60. let, která mají blyštivou aureolu nejenom u nás, ale i v zahraničí.

Dva filmové světy Miloše Formana

Forman český a Forman americký

Juraji Herzovi s láskou a vděčností…

Juraj Herz si nese do světa odšedších zvláštní popovou nálepku „král českého hororu“.

Plyšový Český lev už zapomněl, jak udělat opravdu dobrý film

V českém filmu dál vítězí bezproblémové filmy s hlubokým lidským příběhem.

Nostalgie a světabol Jiřího Menzela

Osmdesátiny Jiřího Menzela jsou jistě vhodnou příležitostí, jak vyjádřit vděčnost filmovému tvůrci, který jako jeden z mála českých udělal díru do světa.

Má se umělec vyjadřovat k politice? Jistě, je to jeho práce

„Prací umělce je být svědkem své doby v dějinách,“ řekl spoluvynálezce umění pop-artu Robert Rauschenberg.
Fischer
Komentátor, novinář, publicista na volné noze.

Po studiu filosofie na FF UK pracoval v Lidových novinách, kde se stal hlavním komentátorem. Od roku 2003 politický analytik v českém vysílání rozhlasové stanice BBC. Tři roky vedl kulturní redakci Hospodářských novin, poté stejnou dobu kulturní redakci České televize. Moderoval pořady Před půlnocí, Kulturama a vlastní kulturní talk show Konfrontace Petra Fischera. Pět let působil jako komentátor Hospodářských novin. Píše o politice a kultuře, zejména o filmu a literatuře. Od prosince roku 2016 do ledna 2019 působil jako šéfredaktor Českého rozhlasu Vltava. Je spoluautorem dokumentárních filmů Papírový atentát a Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace a držitelem Ceny Ferdinanda Peroutky a Ceny Rudolfa Medka. Knižně vyšel soubor jeho sloupků o současné filosofii a politice Veřejné osvětlení. Spolupracuje s Aktuálně.cz nebo kulturní přílohou deníku Právo Salon.