Přes prsty. Vtipy dobré, ale film ne
Právo |
Přes prsty
| 40% | Recenze
Film má hned několik děr, kdy jako by chybí scény, které by aspoň trochu posílily logiku chování postav.
David Jařab, Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka
Vratislav Effenberger (1923–1986) byl člověk surrealisticky podvratný, k moderní civilizaci kritický a disponující absurdním humorem.
Domestik. „Nekoukatelný“ film o cyklistovi
Právě nekompromisní a promyšlená forma, kdy se Sedlák snaží k vyprávění (docela jednoduchého) příběhu využít celou paletu filmových prostředků, je v české kinematografii příjemným osvěžením.
Šimon Šafránek, King Skate
Právo |
King Skate
| Recenze
Dokument stojí na dobových záběrech skejťáků z osmdesátých let, jejich dnešních vzpomínkách a dynamické hudbě, která film takzvaně udělá i pro diváka.
Na kulturní války jsem připravený, říká režisér Matěj Chlupáček
Salon Práva |
Úsvit
| Rozhovor
„Rád bych, aby diváci odcházeli z kina s dojmem, že je důležité si poslechnout nejdřív druhou stranu, než začneme tvořit tu vlastní,“ říká Matěj Chlupáček.
Co zkusit místo voleb los? Rozhovor s filmovým a divadelním režisérem Davidem Jařabem
Salon Práva |
Hadí plyn
| Rozhovor
Jeho divadelní adaptace Srdce temnoty měla v Divadle Komedie premiéru v roce 2011, teď se David Jařab ke stejnému inspiračnímu zdroji vrací filmem.
Dali jsme lidem možnost neumřít. Robert Hloz natočil sci-fi Bod obnovy
Salon Práva |
Bod obnovy
| Rozhovor
„Chyba není v technologii, v systému, ale v jedinci, který zneužije situace,“ říká Robert Hloz, režisér na české poměry nevídané sci-fi.
Učím se žít s ambivalencí. Albert Hospodářský natočil film Brutální vedro
Salon Práva |
Brutální vedro
| Rozhovor
„Realita našeho světa ve mně sice vzbuzuje úzkost, ale zároveň je to realita v mnohém radostná a velmi pohodlná,“ říká Albert Hospodářský.
Nenávidím normalizování. Rozhovor s filmařkou Terezou Vejvodovou
Salon Práva |
| Rozhovor
„Není mi příjemné si stěžovat, ale dokud se situace nezmění, je to nutné,“ říká režisérka Tereza Vejvodová.
Světu nelze úplně rozumět, říká komiksový a filmový tvůrce Vojtěch Mašek
Salon Práva |
Arvéd
| Rozhovor
„Čistý surrealismus je z pohledu současnosti malinko skanzen,“ říká tvůrce filmu Arvéd.
Nechci si stěžovat, že se svět mění, říká režisér Olmo Omerzu
Salon Práva |
| Rozhovor
„Snažím se vůči lidským postavám o empatii, porozumění, ale vlastně mi docela sedí pohled autora přírodovědného filmu, mám rád odstup,“ říká Olmo Omerzu.
Příští revoluce vyroste ze sítě, říká Karel Vachek
„Jsem přesvědčený, že si v budoucnu nebudeme volit poslance ani senátory, ale rovnou konkrétní činy,“ říká Karel Vachek.
Všechny konce jsou špatné, říká filmový režisér Juraj Jakubisko
Salon Práva |
| Rozhovor
„Chtěli jsme svobodu, ale neuvědomovali jsme si její tíhu. Romantizovali jsme si ji, jako když se poprvé zamilujete,“ říká Juraj Jakubisko o začátku devadesátých let.
Filmem byl posedlý, říká historik Petr Gajdošík o Františku Vláčilovi
Salon Práva |
| Rozhovor
„Na place se Vláčil trápil, byl tam závislý na spoustě okolností, které nemohl ovlivnit,“ říká Petr Gajdošík, autor monografie František Vláčil. Život a dílo.
Nebylo by lepší zvolnit? Tomáš Bojar přivezl do Varů film o novinářích
Právo |
Mimořádná zpráva
| Rozhovor
Proč jste si pro samotné natáčení vybral 9. březen 2017, kdy se očekávalo, že Miloš Zeman oznámí, zda bude, či nebude znovu kandidovat na prezidenta?
Bez důvěry není demokracie. Pavel Kosatík napsal knihu i filmový scénář o T. G. Masarykovi
Právo |
Hovory s TGM
| Rozhovor
„Zarytí masarykovci se z „tatíčka“ snaží udělat někoho, kdo účinně oponoval Hitlerovi – ale to je nesmysl. Masaryk už tehdejším populistům nerozuměl,“ tvrdí Pavel Kosatík.
Zachycujeme rozklad, říká režisér a surrealista David Jařab
Právo |
Vratislav Effenberger aneb lov na černého žraloka
| Rozhovor
Čím byl pro český surrealismus důležitý Vratislav Effenberger?
Tulák, který nikomu nepatřil. Režisér Robert Sedláček o Janu Palachovi
Právo |
Jan Palach
| Rozhovor
„Chladný odstup historiků nebývá pro filmaře moc inspirativní,“ říká Robert Sedláček.
Režie je o kompromisech. Olmo Omerzu představil ve Varech nový film Všechno bude
Právo |
Všechno bude
| Rozhovor
„Mě nebaví popisnost sociálního realismu. Kinematografie je jí dnes přesycená,“ říká režisér Olmo Omerzu.
Doufám, že lidi budou odcházet
KVIFF Festivalový deník |
Domestik
| Rozhovor
Cyklista Roman (neplést s Romanem Kreuzigerem) čeká na svůj velký sportovní úspěch, jenže ten nepřichází a věk zastavit nelze.
Režisér Jan Svěrák: Cítil jsem se jako ředitel zeměkoule
Právo |
| Rozhovor
Režiséra Jana Svěráka jsme se zeptali, jak se mu „první český velkofilm“ Akumulátor 1 točil.
Fenomén: kulturní publicistika v krizi
ArtZóna |
| Téma
Zbyněk Vlasák a další kulturní publicisté se vyjadřují k současnému stavu jejich oboru v Česku.
Cvičení v empatii. Sloupek Zbyňka Vlasáka o dokumentu Síla
Salon Práva |
Síla
| Téma
Síla je jedno velké cvičení v empatii, které nám připomíná též naše vlastní slabosti.
Filmoví kritici byli vždycky konformnější než Věra Chytilová, říká novinář Zbyněk Vlasák
A2larm.cz |
| Téma
Hostem dalšího vydání podcastu Pop byl publicista Zbyněk Vlasák, který připravil knihu Autorka neklidu. Věra Chytilová očima české kritiky.
Naše komedie. Sloupek Zbyňka Vlasáka o filmu Vlastníci
Salón Práva |
Vlastníci
| Téma
Mně osobně se Vlastníci hned po závěrečných titulcích spojili s kulturními produkty, které se v poslední době snaží odpovědět na určitou poptávku ze strany liberální části společnosti.
Retrospektiva ve Varech: A teď si vás kúpim všecky!
Právo |
| Téma
Třicet let od sametové revoluce oslaví karlovarský festival návratem ke snímkům jako Dědictví, Čas sluhů nebo Kouř.