Tesař Antonín

Mlácení prázdné Slámy. Mezigeneračnímu dramatu Sucho vládne mentální vyprahlost

Film všechny zástupce různých společenských bublin ukazuje jako totálně schematické a panoptikální postavičky.

Fantastika pod detektivní dekou. Bod obnovy je dobrá sci-fi bez vize

Bod obnovy ve skutečnosti není žádný český Blade Runner, ale docela chytře vystavěný sci-fi film skromnějšího typu.

Brutální vedro chce být generační výpověď. Ze zapoceného debutu vám knoflík u poklopce asi neupadne

Ten film je sympatický v tom, že je to takový neokázalý generační debut, jehož hrdinou je obyčejný mladý zevlák, který se dějem spíš potácí.

Český film #annaismissing chce být o mladých influencerkách, ale ve skutečnosti si obul tátovy boty

#annaismissing je zvláštně konzervativní v tom, jak obhajuje rodinné hodnoty.

TO NEJLEPŠÍ Z FAMU. ČTVEŘICE FILMŮ TRUCHLÍ PRO DOMÁCÍ MAZLÍČKY A ZVE NA MONSTRÓZNÍ NAROZENINY

V rámci českého filmu je FAMU nepochybně prostorem, který se vyplatí sledovat.

Budeme i my žít Šťastně až na věky

Formálně to je basic televizní styl. Téma je rozkročené a jednotlivé linie spolu nekomunikují.

Sedíme, čekáme na smrt a užíváme si to. Klusák a Pecháčková ve filmu Velké nic vystihli éru covidu

Je to filmařsky zvládnutá věc, která hodně chytře pracuje s obrazem a se střihem.

KDYBY RADŠI HOŘELO

Z celku je patrná snaha vzít jeden z nejoblíbenějších subžánrů českého filmu, totiž venkovskou „lidovou“ komedii, a dát jí obsah, který bude relevantní pro současnost.

Včelařství a apokalypsa. Dokument Všechno dobře dopadne je o soužití navzdory klimatické změně

Vše je tu záměrně argumentačně nedokonalé, založené na osobních přesvědčeních a pocitech.

Á­-B­-C­-D­-É­-F­-G­-H­-CH­-Í­-JONESTOWN

Film se snaží pomocí nezvyklých inscenačních prostředků rozbít síť konvencí, jež dané médium utvářejí, a odhalit jeho skryté principy. Výsledek ale působí mnohem těžkopádněji.

Kdo je větší zlo: Reverend Jim Jones, nebo Burma Jones?

Ten film je strašná vymezovačka. Je to taková trucovitá věc, která chce neustále kritizovat žánr true crimeu.

Přišla na Čelisti z nového filmu Šimona Holého láska?

Je to pokus o mumblecorový supercivilní indíčko. Vztahy mezi postavama se mu podařilo vystihnout dobře.

Good Old Czechs

Nesledujeme životní příběhy, ale jde o to, abychom se napojili na tu válečnou zkušenost. Hodně dobře funguje obraz a střih.

KAPR VE VODĚ

Osobnost Jana Kapra evidentně celý film dalece přerůstá. KaprKód se ale ani příliš nesnaží vést s ní dialog.

Proč Světlonoc vypadá jako prekliatě zabordelený kromlech?

Tenhle film je velký krok zpátky i oproti režisérčině hranému debutu Špína, který byl dramaturgicky problematický a režijně nejistý.

SVĚTLONOC

Otevírají se tu důležitá témata, ale pár scének s rozčilenými venkovskými burany tenhle chaos nezachrání.

HRANICE LÁSKY

V porovnání s českými mainstreamovými snímky jsou Hranice lásky rozhodně empatičtější a potřebnější počin. Nic opravdu přelomového ale jeho film nepřináší.

Websterovi ve filmu

Ten film nemá příběh, je to poslepovaná povídková záležitost.

Nehezká těla dělající nehezké věci, navíc na Mácháči. Komedie Párty Hárder by mohla bavit, ale v roce 2000

Všechny nás překvapilo, že se o tom mluví jako o provokativním filmu, což teda fakt není. Mohl by bejt provokativní, kdyby byl z roku 2000.

PARTY HÁRDER: SUMMER MASSACRE

Radostně infantilní přehlídka nechutností, která je navíc na české poměry mimořádně pozitivní vůči alternativním subkulturám.

Totálně Bezradný, Honestly. Česká televize díky seriálu TBH mládne, ale jen naoko

Homosexualita, bisexualita, kyberšikana… rozhodně to má agendu, ale bohužel nic jinýho.

Okupace psaná na oprátce

Síla filmu je především v suverénním stylu a v tom, že nereprodukuje typický obrázek totalitní minulosti

Přisprostlé tancování osmdesátkovým rychlodabingem

Ukazuje se, že dobrý způsob, jak porozumět českým osmdesátým letům, je sledovat osudy luxusních, pololegálních zábavních technologií ze Západu na našem území.

Černobílá historie. Film Krajina ve stínu je dějepisářka, která nechce, abychom přemýšleli a kladli otázky

Povedený historický film bere, co si my o historii myslíme, problematizuje tu kanonickou interpretaci a ukazuje nový pohledy, ale to se tady vůbec neděje.

Niet tam vieťazov

Režisér Šafránek patří k tvůrcům sympaticky ignorujícím tradici českého „autorského“ dokumentu.

O zvucích obrazem

Snaha vytvořit ke zvukům odpovídající obrazy, připoutat hudbu k jejím fyzickým generátorům a prostředím jejich šíření, dává filmu jeho originální styl.

The Sound Is Innocent

Film mi přijde pozoruhodný, na český dokument mimořádně povedený v tom, jak sebevědomě pracuje s radikální stylizací.

Ďábel v detailech a v AZ kvízu

Experimentální koláž moravského folkloru, zombies a AZ kvízu, na níž dlouhodobě spolupracovali Petr Šprincl a Lukáš Jiřička, vnáší do české kinematografie neokoukané prvky.

Hříšné Čelisti: Pražské orgie

Jsou to klasická klišé o normalizačních represích. V tomto tempu ten film pokračuje i dále.

Čelisti o bolestech duše

Je to velice pěkný lyrický snímek, který nepůsobí nijak okázale. Naopak je silně postavený na detailech, na dost blízkém pozorování  hlavního protagonisty.

Viva video, video viva

Film dobře a novým způsobem otevírá pohled na 80. léta. Zároveň je dramaturgicky trochu rozkymácený a mohl mít jasnější téma.

Miniatury pro tělo a klavír

V tom, jak dokáže přizpůsobit svou celkovou formu osobní, živočišné energii svého protagonisty, je film zvláštním způsobem podmanivý.

Pražské orgie

Trochu informovaný divák má pocit, že ví o prostředí, v němž se děj odehrává, mnohem víc než tvůrci filmu.

Doktor Martin: Záhada v Beskydech

Snímek se příliš neliší od původní televizní produkce, a kdykoli se snaží nabídnout něco navíc, zoufale selhává.

Vojín, který vinou režisérky zůstal naprosto neznámý

Můj neznámý vojín působí dojmem narychlo slepeného kusu, který trpí zoufalým nedostatkem původního materiálu a ten je nahrazován ubíjejícím množstvím dobových materiálů.

Dokument King Skate předává energii osmdesátkové skejťácké subkultury

King Skate se povedlo něco, o co se před několika lety nepříliš úspěšně pokoušel dokumentární cyklus Kmeny.

Vratislav Effenberger aneb lov na černého žraloka

Jařab natočil spíš nenucenou a hlavně hravou vzpomínku, která souzní s českou surrealistickou tradicí.

Kdo spatří Miss Hanoi, lituje. Nikdo není uražen, nikdo není spokojen

Film totiž ze všeho nejvíc připomíná novácké produkty jako Kriminálka Anděl.

Všechno bude

Omerzu se ve filmu mnohem víc přibližuje dětské optice a vlastně i kategorii filmů pro děti,…

NAŠE VLAŠTOVKY I RUSKÉ ŽIGULÍKY. DOKUMENTY HLEDAJÍ NOVÉ CESTY

Tento týden mají v českých kinech premiéru hned tři domácí dokumenty! Každý z nich svým způsobem obohacuje současnou dokumentární tvorbu o nové podněty.

Taneční film Backstage oslovuje mladé, ale doplácí na nedotaženost

Konvenční dějová linka v tomhle případě není na škodu, protože o originální vyprávění u těchto produktů většinou nejde ani tvůrcům, ani divákům.

Robert Sedláček zfilmoval příběh Jana Palacha vkusně, ale opatrně

Sedláčkův Palach rozhodně nepůsobí jako sebejistý morální kompas v nejisté době.

Poctivý přírodopisný dokument

Že v něm nejde o exotiku a drama, ale o blízkost a každodennost. V tomto ohledu je Planeta Česko skutečně originálním ekologickým dokumentem.

Vyčerpaný lidský hmyz

Banální imaginace v novém filmu Jana Švankmajera

Cizinec v cizí zemi

Za vyprávěním o působení západního odborníka na Východě vyvstává obecnější téma střetu dvou kultur.

Prezident Blaník

Nic víc než pár více či méně vydařených komických glos na okraj letošních prezidentských předvolebních kampaní totiž vlastně nenabízí.

Dotýkáme se míst, která bolí

S tvůrci „nové české intimity“ o domácí kinematografii.

Rychlodabérů u nás byly desítky

Rozhovor s režisérem Lukášem Bulavou a dramaturgem Petrem Svobodou, autory připravovaného nezávislého dokumentu Králové videa o pirátské videodistribuci.

DIALOGY S REALITOU

Vyšla publikace Jak se dělá dokument, ve které najdeme obsáhlé rozhovory s devíti slovenskými a českými filmaři a filmařkami.

Intimita

Rozhovor o manifestu Nové české intimity.

Drak bez hlavy

Atentát na Heydricha se stal motivem několika českých i koprodukčních filmů.

Zavražděni komunisty

Žánr biografie zažívá vzestup. Mnohé filmy tohoto druhu reflektují komunistickou diktaturu, samy ale v lecčems připomínají životopisné snímky, které vznikaly v totalitním období.

Nevyzpytatelné rituály / MFF Karlovy Vary

Karlovarský festival je společenský organismus, který funguje především na základě setrvačnosti.

Technologie a postoj k světu

Soutěžní sekce Česká radost na 23. ročníku MFDF Ji.hlava ukázala, že čeští filmaři intenzivně promýšlejí pojetí svých děl.

Anketa: V Cenách české filmové kritiky chybí dokument Nic jako dřív

Už teď se dá říct, že Ceny filmové kritiky tvoří potřebnou protiváhu Českým lvům, kteří se rozhodli vyzdvihovat konzervativní výpravnější dramata jako Masaryk nebo Toman.

Odemčený svět v České radosti

Soutěžní sekce Česká radost, věnovaná aktuální domácí tvorbě, ukazuje, že čeští filmaři začínají citlivěji reagovat na zahraniční vlivy a témata.

Obnovená premiéra válečného filmu Bílá tma připomíná společenský rozměr kinematografie

Dnes ukazuje, jak moc se do filmů a diváckých zážitků promítá atmosféra doby.

Sousedská spolupráce

Filmové koprodukce Česka a Slovenska jsou momentálně nejvýraznějším trendem kinematografií obou zemí.
CCFK-foto

Merkurský poskvrnitel a filmový redaktor časopisů A2 a Cinepur

Od roku 2006 se věnuje filmové publicistice. Pracuje jako filmový redaktor časopisů A2 a Cinepur. Je spoluautorem knihy o japonské popkultuře Planeta Nippon (2017). Přispívá či přispíval na Radiu Wave a do periodik ArtZóna, Revue Labyrint, Hospodářské noviny, Aktuálně.cz, Houser nebo Respekt. Své texty publikoval také ve sbornících Kmeny (2011), Made in Japan (2014), Generace Jihlava (2015) a Křičím: „To jsem já“ (2017).