Velké nic

Česko, 2023, 103 min

Režie a scénář: Vít Klusák, Marika Pecháčková
Vystupují: Jana Peterková, Monika Jägerová, Karel Vachek, Milan Plíva, Jaroslav Flegr, Matěj Kozubek a další
Produkce: Hypermarket Films

Premiéra: 16. 3. 2023
Distributor: Aerofilms

Byli jsme best in covid? Kdo měl plán: lidstvo, nebo virus? Filmový štáb Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové se na jaře 2020 vydal do prázdných ulic a dva roky sledoval reakce české společnosti na pandemii covid-19 v odrazu vládních nařízení. V dokumentární tragikomedii Velké nic tvůrci nasbírali silné příběhy lidí z různých oblastí, zachytili bizarní obrazy krize a vytvořili tak absurdně úsměvnou zprávu o naší společnosti. 

Recenze a rozhovory

O VIRECH, HOLUBECH A LIDECH. CO VŠECHNO JDE VYČÍST Z VELKÉHO NIC

Kritika filmy nenatáčí, svým způsobem je ale dotváří či spoluvytváří. Jak s odstupem dotvořila snímek Velké nic Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové? 

Přelety nad kukaččími hnízdy světa

Na rozdíl od hrané tvorby dosahují české celovečerní dokumentární filmy většinou nadprůměrných kvalit.

Pod rouškou frašky aneb Dokumentární pásmo Velké nic o covidu v Česku prostě plyne

Film, který Klusák natočil v tandemu s Marikou Pecháčkovou, ale není „malé něco“. Je pokračováním poťouchlé estetiky šklebu.

Jak v Česku řešíme krize? Hlavně vytěsňováním, ukazuje film o covidu-19

Kronika covidových měsíců Velké nic je cennou připomínkou, jak jako národ (ne)umíme překonávat krize. Vít Klusák natočil s Marikou Pecháčkovou svůj nejrozjímavější film.

Klusák se ve Velkém nic ohlíží za koronavirem se sobě nezvyklou empatií. Nový přístup mu sedne jen zčásti

Snímek ale ve svém módu observace působí trochu nejistě. Klusák není filmař s citem pro každodennost, hledá výjimky a extrémy. 

Covid byl srandokalypsa, říká film Velké nic, který vás naštve, jak už to Klusák umí

Film vynechává kontext vysoké politiky, neprovádí žádnou investigativu. I tak je ale pestrou mozaikou osudů a názorů.

Velké nic

Jako dokument doby to svou sílu rozhodně má.

Velké nic: Recenze

Post-pandemický dokument není ani tak o nemoci, jako spíše o nás všech. 

Sedíme, čekáme na smrt a užíváme si to. Klusák a Pecháčková ve filmu Velké nic vystihli éru covidu

Je to filmařsky zvládnutá věc, která hodně chytře pracuje s obrazem a se střihem.

„Všichni padáme, ale nesmíme zůstat ležet“

Každý pojal čas pandemie jinak, po svém, a vysílá do světa poněkud jiný vzkaz.

Tak tu sedím a čekám na smrt. Film Velké nic je trefnou zprávou o nás

Je to dobrý dokument. Je v něm velký kus empatie i humoru, snaha zachytit to, co jsme zažívali.

Velké nic

Film přesahuje covid, až je z něj elegie o lidské hlouposti.

Jak jsme žili s covidem. Klusák natočil tragikomedii o pandemii, ze které probleskuje lepší film

Pokud ale platí, že historii pochopíme až zpětně, je tenhle film jen takovým nadechnutím předtím, než snad konečně zazní něco podstatného.

Velké nic: Dokument o pandemii covidu zachycuje úsměvné paradoxy i tragické ztráty

Tragikomedie o covidu nabízí absurdní situace i meditativní tendence.

Velké nic je covidový dokument rozkročený mezi komedií, rekapitulací a meditací

Na Velkém nic je přesto nejzajímavější, že poskytuje možnost ohlédnout se za zvednutou vlnou vášní s odstupem.

Covid jako Velké nic. Klusákův žurnál jen vyzobává absurdity

Nic, co bychom sami neviděli či nevěděli, ale také nic, co by vyloženě zvedalo ze židlí.

Recenze: Velké nic

Velké nic má být tragikomedií, která však potvrzuje, že krize odkrývá skutečný charakter člověka a že lidé můžou mít na jednu věc nejrůznější reakce.

Co bizarního dělali Češi během lockdownu. Klusák zachytil i plavání ve sklepním nafukovacím bazénku

Vidíme-li v dokumentární zkratce takřka v přímém přenosu štěpení společnosti, jeho aktéry i některé příčiny, můžeme z toho snad vyvodit nějaké ponaučení.

Zvířata jako zástupci původního světa a rozloučení s Karlem Vachkem

Proč se ve filmu pracuje s lidským dechem a také se zvířaty? Poslechněte si rozhovor s Vítem Klusákem a Marikou Pecháčkovou.

PANDEMIE COVIDU BYLA V NĚČEM SNAD I NÁDHERNÁ

Dokument Velké nic Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové zachycuje dva pandemické roky jako českou tragikomedii.

Nejlepší české filmy roku: festivalový kraťas, okouzlující animák, děsivá matka a černobílý dokument

Tradičně spousta dobrých dokumentů, dva animované filmy světové úrovně, výtečná černá komedie, dvě solidní psychologická dramata, výjimečné retro či vážná solidní sci-fi.