Svoboda Martin

Modelář aneb Kurvahošigutntág?

Nejde se zbavit dojmu, že bychom v Modeláři měli ocenit jistou energii, kterou sice nedokáže tak úplně pojmout, přesto ji bezpochyby vyzařuje.

Otevírat diskusi nestačí

Film o sexuálních predátorech na internetu prý otevírá zásadní celospolečenskou diskusi. Otázka ovšem je, jakým způsobem a o čem konkrétně se diskutuje.

Manifest ublíženectví

Příběh o hospodské legendě koketující s neonacismem je divácky vstřícnější, ale nedokázal si poradit s problematickým hrdinou.

Kudy přišel Karel Vachek

Ne náhodou je Vachkova práce hodnotnější, když se vztahuje k minulosti, než když vyhlíží budoucnost, jež v jeho podání připomíná sci-fi napsanou před půl stoletím.

Svět, o který se můžeme pořezat

Na minimalisticky působící dílo jde z výsledku vyčíst až překvapivě mnoho. A na rozdíl od hrdinky nedovolí divákovi být nezúčastněný.

Jak nežít v mistrovském díle

Vzhledem k toporným dialogům a reklamní sošnosti neprožijí hrdinky jediný moment, z něhož by vyvěral lidský cit.

Až příliš krásné ptáče

Jaké je nakonec Nabarvené ptáče, když se pokusíme odhlédnout od mediálního humbuku? V první řadě jde o krásný film.

Po čem muži touží? Podle českých komedií po něčem hodně nehezkém

Podle tvůrců snímku to ženy nemají těžké proto, že jsou obětí vžitých stereotypů – mají to těžké proto, že všechny ty předsudky jsou pravdivé.

Je dnes Masaryků málo, nebo moc?

Autoři se nechtějí ani tak vyrovnat s Masarykem, jako spíš se současností a u Masaryka jen hledají odpovědi.

Jan Palach

Ne Palach jako osoba, ale Palach jako mučedník neúprosně předurčený k smrti.

Art pro hlavní vysílací čas / Na krátko

Problém spočívá v jednoznačnosti… všeho.

Dukátová skála

Jde o film režiséra Jána Nováka, který natočil čtvrtý Kameňák – tedy byl shledán adekvátní náhradou za Zdeňka Trošku.

Hastrman

Jak dopadl režijní debut Ondřeje Havelky podle knihy oceněné Magnesií Literou?

Blaník, prezident všech a nikoho / Prezident Blaník

Co po něm jako publikum chceme? Dává to, co chceme, smysl?

Zoufalé ženy dělají zoufalé věci

Člověk by řekl, Špindl jen tak něco nepřekoná. Opak je ale pravdou…

Nesmíte to brát tak vážně

Karel Vachek patří mezi přední osobnosti české dokumentaristiky. Jeho provokativní tvůrčí přístup i životní filozofie se střetávají ve „filmovém románu“ Komunismus a síť.

Režisér Artemio Benki: „Mám rád silné osobní příběhy, které jsou trochu extrémní“

Francouzský režisér působící v Česku, Artemio Benki, v rozhovoru popisuje různé aspekty svého dokumentaristického přístupu.

Celou dobu jsme byli připraveni výsledek zahodit

„Jaroslav Kučera patří mezi kameramanské hvězdy, které mají na jednu stranu jedinečný rukopis, na druhou tímto rukopisem nedestruují filmy,“ říká Jakub Felcman.

Nechat Vandamovi jeho názor

Se Štěpánem Altrichterem o Národní třídě, diváctví a neonacismu

IVO MATHÉ: „Chci, aby všechny filmy měly šanci“

Mathé lobbuje za zavedení krátkometrážní kategorie na Českých lvech, jež by mimo jiné pomohla české animované tvorbě k zviditelnění a docenění.

Leckdy je strašidelné se schovávat za objektivitu

Jak se pracuje s osobním námětem a jak se z televizního dokumentu stane filmový? Rozhovor s Adélou Komrzý o filmu Viva video, video viva.

Jeďte do Varnsdorfu a zjistíte, proč volby dopadly, jak dopadly, říkají autoři filmu Nic jako dřív

Hned první scéna začíná záběrem na partnerskou dvojici, která je opilá a vulgární. Cítili jste vůči nim zodpovědnost v tom, co zobrazit?

Normální surrealistický film

„Dokázal přidat Effenbergerovi rozměr a ukázat víc než jen tu tvář, kterou obdivovali členové skupiny dokumentarista,“ říká režisér David Jařab.

Pojal bych to jinak – což je důkaz poctivosti

Horáček v rozhovoru ujišťuje, že byl od produkce zcela odstřižený a výsledný film ještě ani neviděl.

Mít je doma na poličce nestačí

„Raději jsem tedy použil motiv datla na pozadí, který má v dramatických chvílích dodat rytmus, což bohatě stačí,“ říká režisér Jakub Červenka.

Švéd křísil ruskou automobilku Lada, Čech o tom natočil dokument. Teď jde film do kin

„Kontrast lidového postsovětského Ruska a západního managementu je ze začátku záměrně výrazný, ale postupně se dojem z něj posouvá,“ říká Petr Horký

Tonda Blaník je hrozný člověk, snad nikoho nenapadá brát ho jako vzor, říká režisér Marek Najbrt

„Tonda Blaník si našel své místo v realitě a politici s ním zacházejí jako se samozřejmou součástí svého vlastního světa,“ říká režisér Marek Najbrt.

Festival krátkých filmů odhalil několik českých talentů

Pražský festival se vyznačuje tím, že se na něm nacházejí některé nejzajímavější tituly sezóny, jež se už osvědčily na jiných festivalech.

A stejně jsi chlap! Soudě podle ceremoniálu Českého lva, neposunul Most! vnímání menšin ani o kousíček

Problematických aspektů v zobrazení menšin v práci Jana Prušinovského a Petra Kolečka bychom našli mnoho, přestože explicitně jde o díla, která se nepochybně snaží mít pozitivní a inkluzivní vyznění.

Šest let podpory nejen dokumentárního filmu

Bilancování zástupců dvou generací Rady Státního fondu kinematografie
45622102_2185742841447448_4761472968515649536_n

Filmový publicista, spolupracovník IDF

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Přispívá do Filmu a doby, Cinepuru, Dok. Revue či magazínu Interview. Spolupracuje s Institutem dokumentárního filmu. Podílel se na katalozích Letní filmové školy v Uherském Hradišti a Finále Plzeň.