Podskalská Jana

Slámova nelichotivá zpráva o nás

Navzdory výhradám jde o filmařsky originální a záslužný počin. Rukavice hozená všem, kteří se tématu vyhýbají a žijí v pocitu, že není důvod cokoli řešit.

Divoký byl život Králů videa. Rychlodabingy v 90. letech jsou dodnes legendární

Je to archivem i dotáčkami našlapaná, vtipná podívaná. Milá nostalgie, žádný sentiment.

Smečka na hokejovém ledě. Nelehký život teenagerů

Smečka je poctivý pokus nahlédnout do vztahů a nároků sportu, kde to teenageři, hledající teprve sami sebe, nemají ani trochu snadné.

Svět podle Muchy

Roman Vávra si s tématem poradil velmi dobře. Hlavním klíčem je pohled na Muchův osud očima jeho syna Jiřího.

Princezna zakletá do polotovaru. Nová pohádka působí jako mírně upocená fantasy

Scénář má slušné nápady, ale bohužel i hluchá místa a občas triviální, bezobsažné dialogy. Navíc by si zasloužil zkušenější režii.

Trojanova životní role

Vizuální koncept působí dobře. Škoda tlaku na vypjatost emocí a jinakosti, i bez nich by Šarlatán působil díky Trojanovu přesně dávkovanému výkonu dobře.

Film Havel: Připomínka hodnot, které se vytratily

Navzdory zkratkovitosti a zjednodušenému pohledu na některé události je Havel dobře natočeným filmem, který ukazuje, co člověka může udělat respektovaným vůdcem.

Havel vstupuje do kin. Ocení ho hlavně mladí

Havel je slušný mainstreamový film, který bude mít cenu hlavně pro mladé (a zahraniční) diváky.

Se čtrnácti psy na cestě. Linda Jablonská nabízí neobvyklý portrét

Psí láska je o relativitě štěstí, různých životních volbách i oné známé cestě, jež je cílem.

Na krev. Tak žije La Putyka

Nejcennější je  univerzální výpověď o jednom splněném snu i ceně, jež se za to platí. A také o poznání, jež chce svůj čas.

Bourák? Trojanův film je spíš postrachem kin

Bourák působí spíše jako postrach z vrakoviště, kde tvůrci beze smyslu kšeftují s žánry a ojetinu sflikovanou z nesourodých dílů vydávají za solidní vůz.

Dobrý fotograf, špatný táta. Dokument o Antonínu Kratochvílovi jde do kin

Barvitý životní příběh uznávaného fotografa byl pro režisérku (kterou s ním spojuje emigrantská zkušenost) dobrou volbou.

V kinech je první česká novinka. Tvůrci filmu Poslouchej experimentují s hororem

Režijní dvojice buduje stoupající napětí přesvědčivě v první půli. Problém je v tom, že se vyprávění rozpadá na několik nesourodých kusů.

Jedenáct barev ptáčete aneb Jak se točil film, kde svlékli i režiséra

Dokument střídá vážné i rozverné polohy, má švih. 

Marné hrdinky v českém filmu

Daria utápí ve změti chaotického vyprávění. V Příliš osobní známosti je možné prakticky všechno.

Petr Zelenka přitvrdil a zvážněl. Modeláři došel humor

Jakkoli se sám režisér označení politický thriller brání, má k němu jeho příběh nejblíže. 

Pražské orgie? Jen krotký plakát, snímek je málo záživnou karikaturou doby

Do kin dorazil film Ireny Pavláskové Pražské orgie. Žádnou výstřednost ale nečekejte. zbyla jen málo záživná karikatura doby.

Jen hlášky nestačí. Komedii Přes prsty chybí nosný scénář i zručný režisér

Opakuje se to s železnou pravidelností. Ambiciózní scenáristé přecení své síly a propadnou dojmu, že režie je hračka.

Špatně vyvážený Hodinář

Viktora Preisse by měla režisérka Jitka Rudolfová platit zlatem. Za to, jak bravurně táhne její poněkud nevyrovnanou pohádku Hodinářův učeň.

Proti proudu. Nabarvené ptáče není bez chyb, je ale smělým počinem

Podívaná to není lehká, tu ale režisér nikdy nesliboval. Otázkou je, zda diskutované násilí […] má svou vypovídací hodnotu.

Kvalitní obsazení, kostýmy i výprava nejsou vším. Skleněný pokoj je bez života

Román Simona Mawera Skleněný pokoj, inspirovaný osudy majitelů vily Tugendhat, slavil světový úspěch. Jeho filmová adaptace budí rozpaky.

Jen idea nestačí. Český film Narušitel si měl ještě počkat

Každý smělý počin začínajícího tvůrce stojí za uznání. I snaha dostat film k divákovi. Některé ale budí otázku, zda by nebylo lepší počkat.

Úhoři sice mají nabito, ale střílejí naslepo

Jeden borec vedle druhého ozbrojený až po zuby. To jsou hrdinové filmu Vladimíra Michálka.

Nešťastná cena za štěstí

Jaká je Cena za štěstí, ptá se Olga Dabrowská ve stejnojmenném filmu. Kdy už bude konec, chce se pro změnu volat divákovi.

Doktor léčí smíchem. Ač nerad

Film má stoupající tendenci nikoli ovšem v detektivním napětí, nýbrž v tom, jak vrší jednu nelogičnost za druhou a jak groteskně si postavy počínají.

Úřad Čertova brka kazí satira

Kdo by ale od tvůrců Blaníku čekal klasickou pohádku?

Ten, kdo tě miloval nabízí žánrový koktejl duchařské krimi

Celkově se tu perou dva žánry a lze tušit, že experiment patrně režiséra bavil.

Zlatý podraz. To je český basketbal v těžkých časech, dobové tance i láska

Děj se odehrává mezi rokem 1938 a začátkem 50. let, a tak nabízí i dramatické společenské kulisy.

Nic jako dřív. Filmový mikrosvět varnsdorfských teenagerů

„Život máš takový, jaký si ho uděláš,“ slýchají od pedagogů. Jak s tím ale naložit, když „áčka“ ve škole komplikují připuštění ke zkoušce…  

Švédova kafkárna v ruské automobilce

Manuál, s nímž by měli odjíždět všichni nadšení manažeři putující do Ruska. To je film Petra Horkého s roztomilým titulem Švéd v žigulíku.

Tátova volha jede odnikud nikam

Pointa je jako celá zápletka vykonstruovaná, čiší z ní autorská bezradnost a odehraje se místo v obraze jen ve slovech.  

Setkání s Masarykem. Do kin vstupuje film Hovory s T.G.M.

Dialog mezi oběma muži je natolik poutavý, že oněch devadesát minut uteče, aniž by diváka nějak zásadně nudil.

Snímek Toman: Filmu Ondřeje Trojana chybí život

Šmelinářský pokladník komunistického puče Zdeněk Toman. Muž s kontroverzní povahou a osudem jako stvořenými pro film.   

Nový film Jan Palach. Přináší záhadu i otázku

I když zásadní nové informace nepřináší, je jeho snímek v nenápadných detailech, jež dává do kontextu, poctivou snahou k tématu říci své.

Toužící muži jsou banální. Vyčnívá pouze Anna Polívková

Hrdina, machisticky založený šéf Playboye Karel, se jednoho rána probere jako Karla. Uvnitř zůstává mužem, tělo má ovšem ženské.

Zažít čas, kdy všechno bude

Na začátku byl novinový článek o třináctiletém klukovi, jenž šlohl rodičům auto a vypravil se za dědou do Krkonoš.

Syrová zpráva o smutných mužích. To je nový film Dana Svátka

Zásluhou tvůrců je, že nedrtí diváky jen brutalitou příběhů, ani nementorují. Jen podávají syrovou zprávu.

Domestik. Horor o jednom rozpadu

Domestik nabízí různé úvahy střetem mateřské touhy a mužské potřeby vyhrávat počínaje a kritikou absurdních metod zvyšujících sportovní výkonnost konče.

Chata jako pojítko i zkouška vztahů

Roztomilý homolkovský humor těží tvůrci z ryze českých situací (krádež váz na cizích hrobech, malicherné hádky kolem věnců či nešvarů druhé rodiny),…

Film Backstage? Baví i tam, kde nechtěl

Nechybí láska vystavená zkoušce, sirotek a povinný úraz, jenž přivede na scénu náhradníka, outsidera z nádraží.

Love story mezi rybníky. Hastrman přišel v kině o temný tón

Urbanův knižní Hastrman urval v kině, co mohl. Karla Dobrého a velmi slušný vizuál. Temný thriller se ale nekoná. Spíš love story mezi rybníky.

Tři otázky pro Jiřího Bartošku: Nejvíc mi chybí jistota, říká prezident KVIFF

Jiřího Bartošku nejvíc trápí omezení kulturního života kvůli pandemii a letošní osud karlovarského festivalu.

Dobrodružství s Muchou. Zapálený vlastenec, ale bál se žen, říká Roman Vávra

„Klíčové byly také dosud nepublikované spisy – deníky, korespondence a autobiografie, které jsme dostali velkoryse k dispozici,“ říká režisér dokumentu.

Bond Girl ze mě nebude, tvrdí herečka Jana Plodková

„Kromě toho hára a uvolněné image, která mě samozřejmě bavila, má i víc vrstev,“ říká o své postavě ve filmu Bábovky herečka Jana Plodková.

Žijeme s mýtem národní neviny, říká Bohdan Sláma

V černobílém ladění a bez servítků obnažuje film Krajina ve stínu rány poválečné minulosti. I českou povahu.

Ivan Trojan o filmu Šarlatán: Homosexuální scény nesmí profíkovi vadit

„Scénář Šarlatána mě udržoval v napětí a nebyl předvídatelný,“ tvrdí herec Ivan Trojan.

Od Olgy bych si půjčila skromnost a odstup, říká Anna Geislerová

Slovy šetřila. Ale když něco řekla, řízlo to jako žiletka. V podání Anny Geislerové působí „hubatá“ Olga Havlová uvěřitelně i ve filmu Havel.

Režisér David Ondříček k jubileu Samotářů: Dnešní mladí jsou víc osamělí

„Dnešní generace je napojena na sociální sítě. Mladí lidé jsou v denním kontaktu. Přesto se mi zdá, že jsou ještě opuštěnější než tenkrát,“ říká David Ondříček.

Šimon Šafránek: Miro Žbirka? Rozhodně to není nudný pán v brejličkách

„Snažili jsme se udělat filmový portrét, jaký tu zatím nebyl,“ říká režisér Šimon Šafránek.

Agnieszka Holland pro Deník: Více bytí, méně egoismu a strachu!

S filmem Šarlatán ještě stihla Berlinale, českou premiéru už ne. Uvidíme, co se stane s kiny a diváky, až to skončí, říká režisérka Agnieszka Holland.

S Havlem počkáme na otevření kin, říká o svém filmu Slávek Horák

O tom, co bylo předtím… Než se Havel stal prezidentem. To zachycuje v očekávaném filmu Havel režisér Slávek Horák.

Když přijde krize, funguju, říká herečka Tereza Ramba

Čerstvá držitelka Českého lva, autorka knižního debutu a také máma, jež chrání soukromí své rodiny. Tím vším je herečka Tereza Ramba.

Vlastníci v kině fungují. Ale trvalo to, než si film sedl, říká Jiří Havelka

„Musím připustit, že natáčení probíhalo celkem chaoticky a rychle,“ říká o komedii Vlastníci režisér Jiří Havelka.

Ptáče mi dalo šanci na americký film, říká vítěz Českých lvů Václav Marhoul

Radost si režisér a producent černobílého snímku užíval upřímně a byl na roztrhání.

S predátory v síti. Natáčení nás všechny doběhlo, říká Vít Klusák

Kolik toho (ne)víme o chatování našich dětí „v síti“, na to odpovídá spoluautor stejnojmenného dokumentu Vít Klusák.

Anna Polívková, žena na vrcholu

Svérázná, osamělá, s životem plným nečekaných situací. Taková je hrdinka komedie Ženská na vrcholu, kterou hraje Anna Polívková.

Václav Marhoul: Ptáče zrálo od Tobruku. Prostě jsem to chtěl natočit

Jana Podskalská: „Může ještě po ptáčeti přijít silnější filmový příběh?“ Václav Marhoul: „Nevím. Nevím, co mě čeká. Nevím, jestli ještě natočím nějaký film.“

Risk se vyplatil, říká oceněný Martin Huba o své roli Masaryka

„Češi ho často kamenovali. Ale on to ustál s nonšalancí a převahou,“ říká o svém už druhém T. G. Masarykovi herec.

Basketbalový Zlatý podraz. Vzkaz pro mladé: Držte si klobouky!

Film o lásce, morální cti a basketbalu.

Petr Forman: Na skejt jsme balili holky. Projezdil jsem celý gympl

Ohlédnutí za érou skejtu a ostrůvkem svobody 70. let u nás.

Rodiče je považují za neškodné skauty, říká v Berlinale Jan Gebert

Národní domobrana. Tak si říkají „hrdinové“ dokumentu Jana Geberta Až přijde válka.

Režisér Jan Kačer: Jsem vycpaný mamut. Zcela mimo pravidla

„V případě Chaty na prodej mě zaujalo více věcí. Téma a také fakt, že není tak dietlovsky pojaté,“ říká herec Jan Kačer.

Kdo zabil Miss Hanoi? Velká šance pro vietnamskou herečku

Typické příhraniční městečko se zaplivanými putykami, šedivými domy a vietnamskou tržnicí. To je dějiště příběhu, v němž přišla před čtyřmi lety o život mladá Vietnamka.

Herec David Švehlík: Démoni pod kontrolou? Na to se ptám den co den

„Jak řekl režisér, už dlouho neviděl někoho tak oddaného své roli,“ svěřuje se herec David Švehlík.

Cena i potlesk diváků. Co si přát víc, říká režisér snímku Všechno bude

„Je to záznam etapy v životě, kdy svět ještě funguje bez bariér a předsudků,“ tvrdí režisér Olmo Omerzu.

Nejsem specialista na Masaryka, říká herec Martin Huba

Nikoli poprvé, kostým Masaryka oblékl už v historické sérii Roberta Sedláčka České století.

Proč není Tonda na Hradě? Do kin vstoupil film Prezident Blaník

Mluví jako dlaždič, chová leguány, jeho vzorem je Václav Havel, zálibou móda a metou prezidentský úřad.

Šarlatáni mezi námi. Náš příběh je univerzální, říká Agnieszka Holland

Šarlatán s Ivanem Trojanem má za sebou křest na Berlinale.

Jak chutná stařecká pomsta? Desperáti Schmitzer a Mrkvička v novém filmu baví

Má odveta po letech ještě příchuť a smysl? Zvlášť když člověku táhne na devadesát? O tom vyprávějí filmoví Staříci.

Hrdinky filmů Filipa Renče? Ženy rebelující, zamilované i zoufalé

Aktuální komedie natočená podle knižní předlohy Haliny Pawlowské přivádí na scénu už jen ženy zoufalé, páchající navíc zoufalé věci.
Podskalská

Filmová kritička, kulturní editorka Deníku

Po absolutoriu žurnalistiky na Fakultě sociálních věd UK v Praze působila v pražských denících a jako externí spolupracovnice Českého rozhlasu, nyní pracuje v Deníku. Podílí se na mediální podpoře žánrové přehlídky Noir Film Festival. Spolupracuje s Filmovou akademií Miroslava Ondříčka v Písku. Od roku 2014 je členkou výkonného výboru Sdružení českých filmových kritiků, který připravuje ve spolupráci s Českou televizí výroční Ceny české filmové kritiky.