Kabát Marcel

Schovávaná s polským bohem. Nový dokument Jak Bůh hledal Karla je katalog náboženských obskurností

Vychází z toho katalog obskurností, které může katolictví a vlastně jakékoli náboženství produkovat, povýšený ovšem na vyčerpávající zprávu o víře v Polsku.

Z horníka programátorem. Krásnou vizi Druhé šichty je dobré sledovat s humorem

Nová šichta je vnímavý, velmi osobně pojatý sociální dokument, který představuje prekérní situaci konkrétního člověka, jeho úsilí, nadšení i skepsi, vítězství i kompromisy.

Muzika je zázračná síla, ukazuje film o The Tap Tap

Stejně jako koncerty muzikantů s handicapy je film prodchnutý energií a černým humorem. Zároveň se nevyhýbá ani vážným tématům a život protagonistů ukazuje bez příkras.

Mezi námi sousedy. Krajina ve stínu čeká na ty pravé diváky

Snímek Bohdana Slámy plasticky a přesvědčivě líčí tragickou erozi lidskosti v malé komunitě pod vlivem velkých dějinných zvratů.  

Pěkný dárek našim ženám. Bábovky režiséra Havlíka jsou jako druhé MDŽ

Bábovky servírují příběhy v lidové, bezpečně umělé, přehnaným přemýšlením nebo uměleckými ambicemi nezatížené podobě.

Slámovo divadlo lidských povah je kruté a neúprosné

Katarze se v dramatu nedostavuje, je to obžaloba démonů dřímajících v každém lidském společenství a varování před nimi.

Šarlatán si mohl víc věřit. Ivan Trojan ale ztvárnil opravdu silnou postavu

Hlavní poučení zní silně a přesvědčivě: je pošetilé vidět ve výjimečných lidech modly, ale stejně tak je nespravedlivé kohokoli šmahem soudit.

Meky jako fenomén i člověk. Moudrý muž si nečiní nárok na to, že všemu rozumí

Portrét Miroslava Žbirky zvaného Meky je hravý a místy ironický, ve výsledku ale především citlivý a uznalý.

Ještě že je na Pálavě krásně. V tom, na čem záleží, třetí Bobule nelžou

Režisér Martin Kopp a scenárista Matěj Podzimek „nostalgicky“ variují nápady z prvního filmu Tomáše Bařiny, a to většinou ještě v méně přesvědčivé podobě.

Šlukdorf, město trotlů. Největší slabinou Bouráka je chabě napsaný hlavní hrdina

Postavy jako by utekly z pokleslého sitkomu, do něhož se občas vracejí. Snímku chybí tempo, vtip i zřetelný jednotící styl.  

Samorost a jeho klon. Antonín Kratochvíl má v dokumentu o čem vyprávět

Portrét světoznámého fotografa Antonína Kratochvíla a jeho syna Michaela přináší vrstevnatý pohled na cestu nekompromisního tvůrce rozbolavělým světem.

Klusákova síť lapila všechny. Nejlepší terapií je vysmát se útočníkovi

Od knihy se dokument liší v jedné zásadní věci: jeho důležitou a silnou složkou je humor.  

Co dělat? Ze Zelenkova Modeláře si příklad rozhodně neberte

Celá zápletka působí jen jako usilovně prosazovaná schválnost, které se za celou dobu nepodaří vdechnout život.

Proč nám padá střecha na hlavu. Komedie Vlastníci je vtipná a výstižná

Původně divadelní a nyní i filmová komedie nabízí přesnou a zábavnou studii sousedského společenství, která přirozeně vypovídá o tragikomické situaci celé české společnosti.

Krize středního věku v mladém věku. Film Karel, já a ty rozhodně není o ničem

Patrně to není komedie v tom smyslu, jak si ji většina lidí představí, ale rozhodně je Karel, já a ty upřímnější, věrohodnější a sdělnější.

Až moc neškodný ranař. Čermákův Vandam ve filmové Národní třídě je jen hodný trouba

Ve svém komediálním zobrazení „národního hrdiny“ se však dostal do slepé uličky.

Velmi krotké orgie v Praze. Film režisérky Pavláskové je pouhým odvarem knižní předlohy

Filmové Pražské orgie ušetří divákům práci s četbou útlé předlohy – o mnoho víc však nepřinášejí.

Vysoký věk není žádná legrace. Staříci jsou silné vyprávění o dvou mužích a pomstě

V žádném případě se ale ani tak nejedná o žádnou podbízivou legraci za každou cenu.

Vysoký věk není žádná legrace. Staříci jsou silné vyprávění o dvou mužích a pomstě

Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička excelují v groteskním thrilleru Staříci o pokusu někdejších politických vězňů spravedlivě potrestat bývalého komunistického prokurátora.

Filmový Čtyřlístek podruhé rezignoval na komerci. Ale i na velký příběh

Filmový Čtyřlístek zůstává usazen ve své historii, nepotrpí si na žádné novoty.

Jaký je nový cyklus Manželských etud? Helena Třeštíková předala své umění další generaci

Nová generace Manželských etud představuje nadčasové téma v nových situacích, tím je cenná.

Rozborka, sborka a popletená kantorka. Teroristka stojí na výkonu Ivy Janžurové

Je možné, že Radek Bajgar představoval, že stvoří vtipnou a inteligentní variaci na westernové příběhy spojenou se silným aktuálním společenským komentářem.

Úhoři nemají nabito. Beztvarý celek může těžko mít nějaký náboj

Černá komedie Úhoři mají nabito režiséra Vladimíra Michálka se nedokáže rozhodnout, co chce divákům vyprávět ani jakým stylem.

Bolestná ztráta soudnosti. Léto s gentlemanem jezdí po plátně s fekálním vozem

Léto s gentlemanem, jehož scénářem si udělal radost herec Jaromír Hanzlík, se tomu dost podobá – spíš než cokoli jiného budí rozpačitý soucit.

Ženy v běhu. Zručná filmařina vytvořila úhlednou reklamu na svět

I lidová zábava se dá dělat buď zručně a s jistotou, anebo zoufale. A tohle je ten první případ.

Jak oženit Vietnamce. Film Na střeše je uvěřitelná proměna jednoho škarohlída

Alois Švehlík se elegantně vypořádal s rolí obměkčeného škarohlída v úsměvném dramatu Jiřího Mádla Na střeše.  

Cena za štěstí. Ivana Chýlková s Tomášem Hanákem hrají ve špatném vtipu

Nevíme, kolik různých verzí scénáře se slilo do definitivního tvaru, ale je nanejvýš pravděpodobné, že v jedné z nich postihla lidstvo zombie apokalypsa.

Pohádka Čertí brko. Češi varují před populismem

Film Čertí brko od tvůrců sdružených mimo jiné kolem seriálu Kancelář Blaník se snaží oživit unavené pohádkové schéma aktuálním akcentem.  

Kibera. Čeští filmaři vyprávějí příběh afrického slumu

Právě snímek Kibera se v tomto směru asi nejlépe připodobnil kvalitnímu mezinárodnímu standardu,…

Až přijde válka. Dokument, který se ptá, kde končí legrace

Protagonistou filmu je cílevědomý slovenský mladík Peter Švrček, který se postavil do čela organizace nazvané Slovenští branci.  

Toman. Šéf zahraniční rozvědky v tom uměl chodit

Snaha o historicky věrný přístup má ovšem i svůj rub.

Hovory s TGM. Masaryk nechce být tatíček

Dva muži a jeden park, to je vše, co je k vidění ve snímku debutujícího režiséra Jakuba Červenky.

Palach bez sentimentu. Nový film Roberta Sedláčka o činu, který dodnes budí respekt

Sebeobětování dvacetiletého Jana Palacha patří k nejdůležitějším událostem moderní české historie.

Důvěrný nepřítel. Sex s inteligentním domem nevede k ničemu dobrému

Snímek Karla Janáka „na hraně sci-fi a milostného thrilleru“ se pokouší říci cosi o nebezpečí rozvinutých technologií, sám má ale asi tak půlstoletí zpoždění.

Nic jako dřív. Mladí Češi hrají sami sebe ve snímku na pomezí žánrů

Tvůrci nabízejí pohled do jiné sociální bubliny, než v jaké se nachází většina jejich diváků: to je vždycky prospěšné.  

Miss Hanoi. Nová česká detektivka zamrzla ve stádiu pokusu

Snímek Zdeňka Viktory Miss Hanoi má sympatickou ambici ukázat život vietnamské komunity v Česku.

Tátova volha. Divácky přívětivý film s těžkou nohou na plynu

Vzdáleně může nový film Jiřího Vejdělka svým základním nápadem připomenout Zlomené květiny Jima Jarmusche.  

Prezident Blaník. Všichni jsme věděli, že je Tonda Blaník citlivka

Satirická komedie Prezident Blaník je obdivuhodná odvahou a nasazením svých tvůrců.  

Hastrman. Filmové adaptaci knihy Miloše Urbana dočista uletěla duše

Faktická redukce na milostný příběh dědičně zatíženého vodymilovného aristokrata a divé Kateřiny zbavuje filmového Hastrmana zcela zásadních vrstev.  

Snímek Mečiar slouží jako učebnicový příklad lidské touhy po moci

Někdejší fenomén slovenské politické scény v tomto snímku ožívá v hrozivosti, která přesahuje kariéru jednoho ctižádostivého muže.

V sázce je samotný zvyk chodit do kina, říká ředitel společnosti Aerofilms Ivo Anderle

Ředitel společnosti Aerofilms Ivo Andrle vysvětluje, proč je i pro artového distributora zásadně důležité, aby nepřestala fungovat komerční kina.

Před rokem nemyslitelné. Bylo nám jasné, že festival Ji.hlava musí vypadat úplně jinak, říká ředitel Hovorka

Marek Hovorka o tom, že online verze může být přinejmenším pro dokumentární festivaly cesta, jak dostat k divákům plnohodnotný program.

Jak by se chovali dnešní lidé? Šli jsme tudy, kudy oni šli na popravu, říká režisér Bohdan Sláma

„Když jsem si text přečetl, řekl jsem si, že jde o smysluplnou výzvu režijní i občanskou,“ říká Bohdan Sláma.

Restart filmu pomůže i jiným, myslí si ředitelka Státního fondu kinematografie

Rozvoj kinematografie by podle ředitelky fondu Heleny Bezděk Fraňkové měl být využit jako prorůstové opatření pro restart celé české ekonomiky.

Nenechám se děsit čísly, říká režisér Robert Sedláček

Režisér Robert Sedláček měl sedm dní do první klapky svého nového thrilleru Promlčeno, když přišel nouzový stav a všechny plány se zrušily.

Budím se vždy s jiným pocitem, tvrdí o současné situaci režisér Olmo Omerzu

„Dvě třetiny natáčení nového filmu máme za sebou a zbytek zkusíme dotočit, jakmile to půjde, klidně i po nějakých oddělených blocích,“ říká režisér Olmo Omerzu.

Jan Hus, vzor 1954. Ideologický film se jako hlavní uctění Husovy památky opravdu nehodí

Jak připomenout výročí upálení mistra Jana Husa? ČT to vyřešila další reprízou filmu Otakara Vávry, v němž je kazatel vylíčen jako ideolog třídního boje.  
Marcel Kabát LN

Editor a filmový recenzent kulturní rubriky Lidových novin

Vystudoval magisterský obor Masová komunikace na Fakultě sociálních věd UK a poté bakalářský obor Dramaturgie a scenáristika na FAMU. V roce 2000 nastoupil do kulturní rubriky Lidových novin, kde s přestávkami pracuje dosud jako editor a filmový recenzent.