Kabát Marcel

Babička s tourettem jako spása komedie. Krobotův nový film Velká premiéra je výrazem tvůrčí bezradnosti

Nic tu nepůsobí přirozeně, problémy postav vypadají uměle a jejich řešení nepřesvědčivě.

Sex jako heroin. Film Hranice lásky s Hanou Vagnerovou zůstává u popisu

Snímek má hned čtyři scenáristy, ale ani tolik hlav nepřišlo s něčím, co by přesáhlo rozměr konstatování vcelku známých, a pravda také hořkých, pravd.

Hasiči v satirické křeči. Miroslav Krobot v roli bojovníka proti islámské hrozbě

Snahu filmu pojmenovat s nadhledem frustrace a fóbie české společnosti podráží úmorná tezovitost.

Prezidentka s Geislerovou v hlavní roli se nebojí totálního kýče a romance z červené knihovny

Pokud film pomůže cílové skupině televize Prima příští rok zvolit příjemnou prezidentku možná se tím trochu vynahradí, že neobsahuje žádnou patrnou myšlenku.

Čistá duše Ivety Bartošové. Minisérie se zaměřila na mládí slavné zpěvačky, tragický konec zcela pomíjí

Z osmdesátých let ukazuje Iveta jejich pitoreskní, lehce komickou a mírně oslizlou stránku, do hloubky se však v tomto ohledu nepouští.

Thriller Promlčeno s Karlem Rodenem přináší bizarní podívanou. Najít klíč k filmu není jednoduché

Film nabízí divákům obchod: mohou zažít napětí, nechat se překvapovat, musí ale věřit všemu, co se jim k věření předkládá.

Klikatá cesta za odplatou. Po Devadesátkách přichází Bebjak s thrillerem Stínohra

Thriller Stínohrachce být syrový, neutěšený i dojemný. Komplikuje mu to překombinovaný a nedotažený příběh.

Krkonošská Casablanca. Film Poslední závod předvádí jen více snahy než účinku

Snaha vyprávět osudový příběh přes jeho vzpomínky troskotá kromě dalších věcí na prostém faktu, že Rath na rozdíl od Vrbaty za Hanče život nepoložil.

René, vězeň dokumentu. V pokročilé fázi časosběru je často problém odlišit autenticitu od pózy

Snímek Heleny Třeštíkové René – Vězeň svobody měl světovou premiéru na amsterodamské přehlídce IDFA. Jeho výpověď je opět znepokojivá.

Betlémské světlo se statečně snaží vzorovat sentimentu. Je to však bitva, kterou zjevně nelze docela vyhrát

Film Betlémské světlo vznikal trochu jinak než předchozí díla úspěšné značky Svěrák & Svěrák.

Běh za ujíždějícím vlakem. Divák musí být odhodlaný se bavit, aby si humor tvůrce Vlastníků tentokrát užil

Z mizivé věrohodnosti toho, co se před kamerou děje, se tvůrci snaží vylhat mj. odkazy na žánrová klišé, celkovou křeč to ale moc neuvolňuje.

Paliativní péče neznamená konec. Dokument vedený obdivem stíhá klást palčivé otázky

Celý snímek vypovídá o tom, jak důležité je si takové otázky klást a nespokojovat se s povrchními odpověďmi.

Guru Mára a jeho oběti. Tématu ‚odháčkovávání žen‘ se Voyo chopilo citlivě

Třídílná série poskytuje právě tolik prostoru, aby se dal atraktivní námět vytěžit do relativní hloubky a zároveň nebylo nutné jej zbytečně nastavovat přidanými konstrukcemi.

Ombudsman neví, čí je. Tvůrcům nového seriálu Ochránce se podařil kuriózní kousek

Ochránce vypráví často tragické příběhy inspirované skutečnými událostmi. Způsob, jakým se do nich snaží zamontovat ústřední postavu, vede spíš ke směšnému výsledku.

Devadesátky v plné kráse. Šestidílná série připomíná proslulé kriminální případy z 90. let

Režisér Peter Bebjak vypráví příběh Divokého Východu s menším důrazem na efekt, než je u něj obvyklé, přesto stále nápaditě – také díky práci kameramana.

Zátopek utíká před svými selháními

Snímek Davida Ondříčka Zátopek svému hrdinovi strhujícím způsobem fandí, nezavírá ale oči ani před jeho slabostmi.

Jak si nevzít princeznu? Stroj času v tradiční pohádce od ČT poukazuje na ‚toxický‘ vliv okolí

Příběh Jak si nevzít princeznu nám ukazuje, že osudu neunikneme: ať už má podobu předurčeného sňatku, nebo pravidelného vánočního přídělu zbrusu nově přeskupených pohádkových motivů.

Výprava do světa Kamila Lhotáka. Sugestivní snímek přibližuje náladu pražských periferií

Nejde o kunsthistorické pojednání ani o vyčerpávající vylíčení Lhotákovy tvůrčí dráhy. Dokument s hranými pasážemi hledá – doslova i obrazně – tajemnou „ohradu snů“.

Jaký je seriál o sériovém vrahu Roubalovi? Televize Nova zahájila éru původní streamované tvorby

Třídílná minisérie Případ Roubal předvádí něco z povahy neblaze proslulého vraha a k tomu vrchovatou míru absurdní fabulace.

Nic pro cyniky. Vorlův film Cesta domů přináší problematické herecké výkony a ideologii podávanou bez obalu

Cestu domů ocení diváci, kteří si nenechají lásku k Matce Zemi zkalit nesnesitelně schematickým scénářem, problematickými hereckými výkony a ideologií podávanou v koňských dávkách.

Zádumčivý western z českých 50. let. Na filmovou báseň je v Kryštofovi málo fantazie

Na báseň je tu fantazie málo a na prózu moc: efektními schválnostmi film bohužel podrývá i svou hlubší důvěryhodnost.

Holokousty s marmeládou. Vedeme smutné životy, odhaluje Suchánkova komedie Večírek

Ze všeho nejvíc připomíná Suchánkův filmový režijní debut trapný sen po těžkém jídle, s jakým se lidé obvykle moc nesvěřují.

Klučičí recesí proti krizi. Prvok, Šampón, Tečka a Karel dokazují, že česká komedie nemusí být zoufalá

Film Patrika Hartla o mužích v krizi středního věku je česká odpověď na oscarový Chlast Thomase Vinterberga.

Kundera jako (truchlivý) bůh. Dokument kolem literáta našlapuje velmi opatrně

Kunderovo dílo a jeho postoje jsou v dokumentu nazírány jen z úhlu bezvýhradného a nekomplikovaného uznání.

Islandská příroda hraje světově. Jakmile ale zmizí z očí, na plátně zůstává průměr

Minuta věčnosti stojí na nadějném nápadu, který by unesl i hlubší ponor do vztahu protagonistů a obsažnější dialogy.  

Byl jsem idiot, vzpomínal na antichartu Gott. Jak se loučil se světem v dlouho očekávaném dokumentu Karel?

Snímek konečně naplní svůj cíl, tedy zprostředkovat početné obci Gottových fanoušků ještě jedno dojemné setkání s jejich idolem.

Jak zatočit s okupantem. Groteskní filmové drama nechává vyjevit český přístup k hrdinství

Dobré nápady v truchlivě směšném filmovém dobrodružství Okupace převažují, ani ony mu však nedokážou poskytnout plnou ochranu před tím, co jej naopak brzdí.

Rodiče spí, děti čelí deviantům. Spící město je lekcí obezřetnosti i kuráže

Sci-fi thriller natočil Dan Svátek podle úspěšné knihy. Děti v něm poznají krásy jižních Čech a dozvědí se, proč nikdy nenastupovat do cizí dodávky.  

Moře a postarší muži s loveckou touhou. Svérázný český rybolov musí řešit i háček zaseknutý v prstu

Dokument Ivany Pauerové Miloševicové Svéráz českého rybolovu hledá odpověď na zásadní otázku: Jaká jsou tajemství mužských rybářských expedic?

Láskou k toleranci. Prušinovského filmová romance Chyby líčí trnitou cestu upřímného citu

Jan Prušinovský své hrdiny a prostředí, v němž se pohybují, líčí s pochopením a respektem, který ovšem nevylučuje kritický pohled.

Cabiriino pozdní odpoledne. Dokument Anny dokazuje, že člověka nelze zredukovat na způsob jeho obživy

To, že režisérka pojala hrdinčin osud právě obdobu humanistického příběhu o prosté, životem semílané, nakonec však stále optimistické Cabirii, poskytuje k dokumentu důležitý klíč.

Akutní nedostatek happy endů. Po covidu zůstane drsná a poučná pravda

Až odplynou vzpomínky na to nejhorší z pandemie, zůstane drsná a poučná pravda právě v dokumentech, jako je tento. I proto je důležitý.

Záhada pro policejního radu. Zločiny Velké Prahy by rozrušily i nebeské kriminalisty

„Nejnapínavější věc, která se tam stane, je, že se ze skříně vysypou lahve na mlíko. Oni tam totiž mají ti pachatelé všude poschovávané lahve.“

Božena chce žít a tvořit. Spisovatelka by se v nové minisérii mohla dočkat rehabilitace

Božena Němcová je tu blízce příbuzná Flaubertově Paní Bovaryové a jistě i dalším ženám oné doby.

Prověřování kouzla časosběru s Helenou Třeštíkovou. Rozšířit si okruh známých může být prospěšné

Nová časosběrná sklizeň dokumentaristky Heleny Třeštíkové testuje, zda kouzlo dané metodou a osobností režisérky funguje i bez těch nejvýraznějších prvků jejích úspěšných projektů.

Pragmatický cynismus. Jak dopadl televizní portrét Michala Davida

Oslavou této kariéry (a tou portrét k šedesátinám Michala Davida rozhodně je) se dostává dalšího pardonu principu, který na sklonku socialismu zamořil společnost.  

Asi to dobře dopadne. To cenné se ale v Kukačkách možná utopí v sirupu

Tady částečně začíná drama moderního střihu. Jenomže zároveň se rozehrává cosi na způsob překombinovaných kýčů z časů novodobého pokračování Nemocnice na kraji města.

Hřebejkův komediální krimiseriál Boží mlýny je zatím veselý jako narození mrtvého telete

Proč se na takové naivní podívané plné žánrových klišé a režijní manýry musel podílet zkušený investigativní novinář Janek Kroupa?  

Smrtící koktejl z Brna. Hlava Medúzy bohužel příběhem zabije spíše diváka

Detektivní seriál České televize by se neztratil ani na prestižním Festivalu otrlého diváka.

Slámovo divadlo lidských povah je kruté a neúprosné

Katarze se v dramatu nedostavuje, je to obžaloba démonů dřímajících v každém lidském společenství a varování před nimi.

Herec zamotaný v síti StB. Nová minisérie České televize stojí za podívání

Napínavou špionážní fikci zasazenou do první poloviny 50. let předkládá divákům trilogie Herec.

Schovávaná s polským bohem. Nový dokument Jak Bůh hledal Karla je katalog náboženských obskurností

Vychází z toho katalog obskurností, které může katolictví a vlastně jakékoli náboženství produkovat, povýšený ovšem na vyčerpávající zprávu o víře v Polsku.

Z horníka programátorem. Krásnou vizi Druhé šichty je dobré sledovat s humorem

Nová šichta je vnímavý, velmi osobně pojatý sociální dokument, který představuje prekérní situaci konkrétního člověka, jeho úsilí, nadšení i skepsi, vítězství i kompromisy.

Muzika je zázračná síla, ukazuje film o The Tap Tap

Stejně jako koncerty muzikantů s handicapy je film prodchnutý energií a černým humorem. Zároveň se nevyhýbá ani vážným tématům a život protagonistů ukazuje bez příkras.

Mezi námi sousedy. Krajina ve stínu čeká na ty pravé diváky

Snímek Bohdana Slámy plasticky a přesvědčivě líčí tragickou erozi lidskosti v malé komunitě pod vlivem velkých dějinných zvratů.  

Pěkný dárek našim ženám. Bábovky režiséra Havlíka jsou jako druhé MDŽ

Bábovky servírují příběhy v lidové, bezpečně umělé, přehnaným přemýšlením nebo uměleckými ambicemi nezatížené podobě.

Šarlatán si mohl víc věřit. Ivan Trojan ale ztvárnil opravdu silnou postavu

Hlavní poučení zní silně a přesvědčivě: je pošetilé vidět ve výjimečných lidech modly, ale stejně tak je nespravedlivé kohokoli šmahem soudit.

Meky jako fenomén i člověk. Moudrý muž si nečiní nárok na to, že všemu rozumí

Portrét Miroslava Žbirky zvaného Meky je hravý a místy ironický, ve výsledku ale především citlivý a uznalý.

Ještě že je na Pálavě krásně. V tom, na čem záleží, třetí Bobule nelžou

Režisér Martin Kopp a scenárista Matěj Podzimek „nostalgicky“ variují nápady z prvního filmu Tomáše Bařiny, a to většinou ještě v méně přesvědčivé podobě.

Šlukdorf, město trotlů. Největší slabinou Bouráka je chabě napsaný hlavní hrdina

Postavy jako by utekly z pokleslého sitkomu, do něhož se občas vracejí. Snímku chybí tempo, vtip i zřetelný jednotící styl.  

Samorost a jeho klon. Antonín Kratochvíl má v dokumentu o čem vyprávět

Portrét světoznámého fotografa Antonína Kratochvíla a jeho syna Michaela přináší vrstevnatý pohled na cestu nekompromisního tvůrce rozbolavělým světem.

Klusákova síť lapila všechny. Nejlepší terapií je vysmát se útočníkovi

Od knihy se dokument liší v jedné zásadní věci: jeho důležitou a silnou složkou je humor.  

Co dělat? Ze Zelenkova Modeláře si příklad rozhodně neberte

Celá zápletka působí jen jako usilovně prosazovaná schválnost, které se za celou dobu nepodaří vdechnout život.

Proč nám padá střecha na hlavu. Komedie Vlastníci je vtipná a výstižná

Původně divadelní a nyní i filmová komedie nabízí přesnou a zábavnou studii sousedského společenství, která přirozeně vypovídá o tragikomické situaci celé české společnosti.

Krize středního věku v mladém věku. Film Karel, já a ty rozhodně není o ničem

Patrně to není komedie v tom smyslu, jak si ji většina lidí představí, ale rozhodně je Karel, já a ty upřímnější, věrohodnější a sdělnější.

Až moc neškodný ranař. Čermákův Vandam ve filmové Národní třídě je jen hodný trouba

Ve svém komediálním zobrazení „národního hrdiny“ se však dostal do slepé uličky.

Velmi krotké orgie v Praze. Film režisérky Pavláskové je pouhým odvarem knižní předlohy

Filmové Pražské orgie ušetří divákům práci s četbou útlé předlohy – o mnoho víc však nepřinášejí.

Vysoký věk není žádná legrace. Staříci jsou silné vyprávění o dvou mužích a pomstě

V žádném případě se ale ani tak nejedná o žádnou podbízivou legraci za každou cenu.

Vysoký věk není žádná legrace. Staříci jsou silné vyprávění o dvou mužích a pomstě

Jiří Schmitzer a Ladislav Mrkvička excelují v groteskním thrilleru Staříci o pokusu někdejších politických vězňů spravedlivě potrestat bývalého komunistického prokurátora.

Filmový Čtyřlístek podruhé rezignoval na komerci. Ale i na velký příběh

Filmový Čtyřlístek zůstává usazen ve své historii, nepotrpí si na žádné novoty.

Jaký je nový cyklus Manželských etud? Helena Třeštíková předala své umění další generaci

Nová generace Manželských etud představuje nadčasové téma v nových situacích, tím je cenná.

Rozborka, sborka a popletená kantorka. Teroristka stojí na výkonu Ivy Janžurové

Je možné, že Radek Bajgar představoval, že stvoří vtipnou a inteligentní variaci na westernové příběhy spojenou se silným aktuálním společenským komentářem.

Úhoři nemají nabito. Beztvarý celek může těžko mít nějaký náboj

Černá komedie Úhoři mají nabito režiséra Vladimíra Michálka se nedokáže rozhodnout, co chce divákům vyprávět ani jakým stylem.

Bolestná ztráta soudnosti. Léto s gentlemanem jezdí po plátně s fekálním vozem

Léto s gentlemanem, jehož scénářem si udělal radost herec Jaromír Hanzlík, se tomu dost podobá – spíš než cokoli jiného budí rozpačitý soucit.

Ženy v běhu. Zručná filmařina vytvořila úhlednou reklamu na svět

I lidová zábava se dá dělat buď zručně a s jistotou, anebo zoufale. A tohle je ten první případ.

Jak oženit Vietnamce. Film Na střeše je uvěřitelná proměna jednoho škarohlída

Alois Švehlík se elegantně vypořádal s rolí obměkčeného škarohlída v úsměvném dramatu Jiřího Mádla Na střeše.  

Cena za štěstí. Ivana Chýlková s Tomášem Hanákem hrají ve špatném vtipu

Nevíme, kolik různých verzí scénáře se slilo do definitivního tvaru, ale je nanejvýš pravděpodobné, že v jedné z nich postihla lidstvo zombie apokalypsa.

Pohádka Čertí brko. Češi varují před populismem

Film Čertí brko od tvůrců sdružených mimo jiné kolem seriálu Kancelář Blaník se snaží oživit unavené pohádkové schéma aktuálním akcentem.  

Kibera. Čeští filmaři vyprávějí příběh afrického slumu

Právě snímek Kibera se v tomto směru asi nejlépe připodobnil kvalitnímu mezinárodnímu standardu,…

Až přijde válka. Dokument, který se ptá, kde končí legrace

Protagonistou filmu je cílevědomý slovenský mladík Peter Švrček, který se postavil do čela organizace nazvané Slovenští branci.  

Toman. Šéf zahraniční rozvědky v tom uměl chodit

Snaha o historicky věrný přístup má ovšem i svůj rub.

Hovory s TGM. Masaryk nechce být tatíček

Dva muži a jeden park, to je vše, co je k vidění ve snímku debutujícího režiséra Jakuba Červenky.

Palach bez sentimentu. Nový film Roberta Sedláčka o činu, který dodnes budí respekt

Sebeobětování dvacetiletého Jana Palacha patří k nejdůležitějším událostem moderní české historie.

Důvěrný nepřítel. Sex s inteligentním domem nevede k ničemu dobrému

Snímek Karla Janáka „na hraně sci-fi a milostného thrilleru“ se pokouší říci cosi o nebezpečí rozvinutých technologií, sám má ale asi tak půlstoletí zpoždění.

Nic jako dřív. Mladí Češi hrají sami sebe ve snímku na pomezí žánrů

Tvůrci nabízejí pohled do jiné sociální bubliny, než v jaké se nachází většina jejich diváků: to je vždycky prospěšné.  

Miss Hanoi. Nová česká detektivka zamrzla ve stádiu pokusu

Snímek Zdeňka Viktory Miss Hanoi má sympatickou ambici ukázat život vietnamské komunity v Česku.

Tátova volha. Divácky přívětivý film s těžkou nohou na plynu

Vzdáleně může nový film Jiřího Vejdělka svým základním nápadem připomenout Zlomené květiny Jima Jarmusche.  

Prezident Blaník. Všichni jsme věděli, že je Tonda Blaník citlivka

Satirická komedie Prezident Blaník je obdivuhodná odvahou a nasazením svých tvůrců.  

Hastrman. Filmové adaptaci knihy Miloše Urbana dočista uletěla duše

Faktická redukce na milostný příběh dědičně zatíženého vodymilovného aristokrata a divé Kateřiny zbavuje filmového Hastrmana zcela zásadních vrstev.  

Snímek Mečiar slouží jako učebnicový příklad lidské touhy po moci

Někdejší fenomén slovenské politické scény v tomto snímku ožívá v hrozivosti, která přesahuje kariéru jednoho ctižádostivého muže.

Zdeněk a Jan Svěrákovi: Betlémské světlo není film na prochechtání, touha po zázraku nás znesvobodňuje

Zdeněk Svěrák k filmu položil základ ve svých povídkách a také pod režijním vedením svého syna Jana ztvárnil spisovatele, kterému vstupují do života jeho postavy.

Václav Havel si stihl splnit sen. Odcházení je vizionářský film, tvrdí producent Bouček

V létě roku 2010 bývalý prezident Václav Havel vyrazil do České Skalice a v 74 letech se pustil do natáčení svého filmového režijního debutu.  

Lidé nevolili Zemana, aby zničili demokracii, říká dokumentarista Martin Kohout

Film Martina Kohouta Hlasy pro prezidenta aneb Pokus o kontrarevoluci byl součástí sekce Česká radost na mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava.

Nechceme se nechat zlomit, říká Vít Schmarc z distribuční společnosti Artcam

Podle ředitele distribuční společnosti Artcam Víta Schmarce kultuře dnes nezbývá než být maximálně kreativní a hledat každý prostor, kde může přežít.

Covid urychlí proměnu audiovize, myslí si ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková

Celkem 127 milionů korun rozdělí Státní fond kinematografie provozovatelům kin, distributorům a produkčním firmám na projekty, které mají pomoci jejich odvětví významně inovovat.

V sázce je samotný zvyk chodit do kina, říká ředitel společnosti Aerofilms Ivo Anderle

Ředitel společnosti Aerofilms Ivo Andrle vysvětluje, proč je i pro artového distributora zásadně důležité, aby nepřestala fungovat komerční kina.

Před rokem nemyslitelné. Bylo nám jasné, že festival Ji.hlava musí vypadat úplně jinak, říká ředitel Hovorka

Marek Hovorka o tom, že online verze může být přinejmenším pro dokumentární festivaly cesta, jak dostat k divákům plnohodnotný program.

Jak by se chovali dnešní lidé? Šli jsme tudy, kudy oni šli na popravu, říká režisér Bohdan Sláma

„Když jsem si text přečetl, řekl jsem si, že jde o smysluplnou výzvu režijní i občanskou,“ říká Bohdan Sláma.

Filmovka je symbolem svobody, míní ředitelka festivalu Radana Korená

Letní filmová škola je první velká přehlídka, která se v téměř obvyklé podobě koná po jarní koronavirové karanténě.

Restart filmu pomůže i jiným, myslí si ředitelka Státního fondu kinematografie

Rozvoj kinematografie by podle ředitelky fondu Heleny Bezděk Fraňkové měl být využit jako prorůstové opatření pro restart celé české ekonomiky.

Nenechám se děsit čísly, říká režisér Robert Sedláček

Režisér Robert Sedláček měl sedm dní do první klapky svého nového thrilleru Promlčeno, když přišel nouzový stav a všechny plány se zrušily.

Budím se vždy s jiným pocitem, tvrdí o současné situaci režisér Olmo Omerzu

„Dvě třetiny natáčení nového filmu máme za sebou a zbytek zkusíme dotočit, jakmile to půjde, klidně i po nějakých oddělených blocích,“ říká režisér Olmo Omerzu.

Vary opět přejí českým filmům. Na festivalu dostanou pozornost debutanti i experimentátoři

Třiatřicet titulů, v drtivé většině světových premiér, nabídne ve svém hlavním programu 56. ročník MFF Karlovy Vary.

Český film 90. let vděčí za své přežití České televizi. Proč filmaři zažívali kocovinu ze svobodných poměrů?

Český film zažil v 90. letech příliv svobody vyjádření. Zároveň se však musel vypořádat s překotnou organizační proměnou i hledáním dlouhodobější vize.

Šarlatán zdarma a účet za poctivost. Nic si pirátsky nestáhl snad jen Mirek Dušín

Na známém úložišti Ulož.to byly loni na podzim snadno vyhledatelné kopie čerstvého filmu Šarlatán. To bylo samozřejmě nelegální a společnost Cinemart se to rozhodla řešit.

Jan Hus, vzor 1954. Ideologický film se jako hlavní uctění Husovy památky opravdu nehodí

Jak připomenout výročí upálení mistra Jana Husa? ČT to vyřešila další reprízou filmu Otakara Vávry, v němž je kazatel vylíčen jako ideolog třídního boje.  
Marcel Kabát LN

Editor a filmový recenzent kulturní rubriky Lidových novin

Vystudoval magisterský obor Masová komunikace na Fakultě sociálních věd UK a poté bakalářský obor Dramaturgie a scenáristika na FAMU. V roce 2000 nastoupil do kulturní rubriky Lidových novin, kde s přestávkami pracuje dosud jako editor a filmový recenzent.