Rynda Vojtěch

Sladký život je pohádka o napraveném hokejistovi a mrtvé mamince, která nikomu ani moc nechybí

Další toxická romantická komedie jakoby ze života, která nemá s reálným životem nic společného. 

Film Sucho: Režisér Bohdan Sláma to s námi pořád myslí dobře a nabízí spásu skrze bolest

Film Sucho se zdá být až přes okraj plný zásadních a závažných témat. Zároveň je ale zabydlený figurkami na hranici karikatury.

To se vylepší, soudruzi? Nový seriál České televize se zatím hledá v kruzích v obilí

V první epizodě seriál působí jako školák, který se snaží zorientovat v předmětech na nové škole.

Vyprávěj, jak to bylo s tím kanibalem! Seriál Metoda Markovič je kriminálka i barvotiskové retro

Vztah mezi Markovičem a „Láďou“ Hojerem jsou důležité, zabírají však odhadem sotva polovinu šestihodinové stopáže. Zbytek je seriálová omáčka.

Seriál Dobré ráno, Brno! si udržuje radostně vulgární poetiku, ale zbytečně odbíhá do grotesky

Tým postav zůstává víceméně stejný, hrubozrnný humor taky, ale celkové ladění se posouvá do bizarnější, méně civilní polohy.

Spousta krytů, málo direktů. Dokument o Vémolovi je sice pestrý, ale k tělu se nedostane

Vémola tvůrce pustí k sobě domů i na svou svatbu, ale vlastně o sobě nic neprozradí. 

Andrejko, kalhotky si třiď podle barev! Seriál Dobré ráno, Brno! míří do soukromí postav

Přesun pozornosti na soukromí postav je poměrně odvážnou změnou a nemusí to být nutně špatný tah.

Hlavně se o nic nesnažit. Ústřední postavy Aristokratky ve varu vegetují v plebejském bahýnku

Humor je prajednoduchý a diváci jsou na něj často upozorňováni dopředu, aby si ho mohli ještě víc užít. 

Slib mi, že mě necháš umřít doma. Film Tancuj Matyldo si zaslouží nadšení i úctu, potlesk i vděk za katarzi

Film Tancuj Matyldo je vyprávěný s oslňující suverenitou, která budí klamný dojem lehkosti a samozřejmosti.

Žádný Fénix, ale tvrdá práce. Příběh ženy, která přežila útok kyselinou, má cenu z festivalu v Jihlavě

Dokumentární portrét ženu začíná sledovat ve chvíli, kdy se opět staví na vlastní nohy.

Tuzemský film Bod obnovy je daleko víc než „jen“ suverénní debut řady tvůrců a nápaditá sci-fi

Bod obnovy je zároveň napínavou kriminálkou, svébytným příkladem žánru film noir, vizuálně strhující podívanou a zároveň dílem s myšlenkovou nadstavbou.

Žánrový hermafrodit. Ambiciózní česko-slovenské retro Úsvit má hezký vizuál, ale neví, čím chce vlastně být

Hlavní hrdinka uprostřed filmu otevře učebnici soudního lékařství v pasážích o hermafroditismu, a divák se dočká exkursu na dané téma. Je to jeden z žánrových veletočů, které snímek předvede.

Vlašák a francouzská elegance: Nový seriál ČT Oktopus přináší další nesourodou dvojici kriminalistů

Obsazení Miroslava Krobota a Mariky Šoposké funguje – hlavně díky kontrastu muže z lidu a odtažité elegance mladé ženy.

Jsem úžasný a nespustím ze sebe oči. Kazmův film ONEMANSHOW: The Movie je celovečerní masturbací

Jde převážně o slepenec záběrů, ve kterých se Kazma opájí sám sebou.

Brutální vedro: Dospívání ve stínu apokalypsy. Jaké typy pitomců musí mladík potkat, než Zemi spálí Slunce?

 Ze snímku sálá letargie z nesnesitelného vedra, výtečně evokovaná dlouhými, záměrně ubíjejícími záběry.

Bod obnovy: Budoucnost dává ústavní právo na jeden celý život. Zaslouží si ho lidé vůbec?

Sci-fi thriller Bod obnovy je suverénním debutem, který v tuzemském prostředí nemá obdoby. 

Sex, smrt, násilí, jídlo a komunikace. To jsou hlavní přísady skvělého filmařského debutu Denise Šafaříka

O malých věcech je silným debutem z překvapivého směru – jak osobou autora, tak i žánrově.

Pár vystrašených mužů. Drama Muž, který stál v cestě od dílčí události srpna 1968 zbytečně odbíhá

Z diváckého pohledu ve filmu spíš leccos přebývá, než že by mu něco chybělo.

Pod rouškou frašky aneb Dokumentární pásmo Velké nic o covidu v Česku prostě plyne

Film, který Klusák natočil v tandemu s Marikou Pecháčkovou, ale není „malé něco“. Je pokračováním poťouchlé estetiky šklebu.

Proč se nemůžu rozhodnout, kde jsem doma, ptají se Návštěvníci, vítězný film festivalu Jeden svět

Dokument o sociální antropoložce může znít jako akademická nuda, ale Návštěvníci jsou podívanou až detektivně napínavou.

Láska, sex a něžnosti v digitální době

Empatický seriál Sex O’Clock „vyučuje“ vztahy s komediální nadsázkou i syrově realisticky.

Medvědi nevědí, že Pražáci nejsou chlapi. Komedie Buď chlap! vypráví o tom, že dospět můžete i před čtyřicítkou

Žádnou velkou logiku v Buď chlap! nehledejme, je to přece jenom jarní komedie.

„Třesu, voe!“ Deset důvodů, proč byste si neměli nechat ujít minisérii České televize Volha

Doba normalizace je trefně zachycená v mezilidských vztazích a ve způsobu každodenního fungování.

Minisérie České televize Volha zahřívá motor na velké vyprávění o malém práskači

Volha stojí na hereckých výkonech zejména Kryštofa Hádka a Kláry Melíškové a na pečlivém vykreslení pokřivené doby.

Ne jak to má být, ale jak to bývá. Komediální seriál Sex O’Clock vypráví o sexu a vztazích s nenásilnou osvětou

Sex O’Clock šíří nenápadnou osvětu, aniž by vychovával: nemlátí diváky po hlavě tím, co je správné a společensky korektní.

Šťastně znamená společně. Jana Počtová mapuje alternativní způsoby partnerských soužití

Volnou trilogii dokumentů nyní Jana Počtová uzavírá titulem, ve kterém rozkrývá „nemainstreamové“ druhy partnerských vztahů.

Ivan Trojan a Tereza Ramba hledají v minisérii České televize Docent sériového vraha jako Pat a Mat

Hluchá místa a další nedostatky se ale daří překrývat vedlejším postavám, které jsou pestře rozhozené a výborně obsazené.

„A proč necestujete vy, když vidíte?“ Dokument Ti, kteří tancují ve tmě vypráví o bojovnících se ztrátou zraku

Citlivý film Jany Ševčíkové sálá chutí do života a patří mezi nejlepší české dokumenty roku.

Kudla z pudla, co to je?! Pohádku Tajemství staré bambitky 2 na Štědrý večer radši vynechte

Tohle je materiál k popukání na velkou přestávku tak ve druhé třídě.

Jsem nemožná, ale léčím se: Hledání nové české intimity trvá filmem o ženách, trpících nedostatkem lásky

Šimon Holý se snímkem A pak přišla láska… vydal mezi postavy, které se cítí nemožně a odstrčeně.

Pohádka Největší dar bojuje proti poruchám klimatu srdečným smíchem

Pohádka Největší dar se pyšní tématem slovanských božstev a prostředím Valašska, ale obojí využívá poněkud toporně.

Grand Prix je grandiózní jízda krajinou spodiny s Hádkem, Kozubem a Ferrem v hlavních rolích

Neberou se ohledy, nehraje se na politickou korektnost. A je to nejen vtipné, ale dokonce nádherně očistně vtipné.

Pokračování Princezny zakleté v čase se mělo jmenovat spíš Alchymistka zakletá v kruhu tlachání

Na svěžest a vtip jedničky se však navázat nepodařilo: druhý díl se až moc zhlíží v rozmáchlých fantasy.

Film Il Boemo rafinovaně pracuje s diváckou slastí

Životopisné drama rafinovaně pracuje s diváckou slastí a kontrastem vysokého umění s „mrzkou“ tělesností.

Strach z těch, kdo se bojí. Originální horor Světlonoc spojuje magický a sociální realismus

Světlonoc je film evropských rozměrů odehrávající se na kousku lesa a vesnice.

O človíčcích a koni

Výchozí situace nového filmu Alice Nellis připomíná snímek Bába z ledu – do té míry, že Petra Špalková v obou titulech hraje tutéž roli.

Splnil si Petr Jákl svůj americký sen? Jan Žižka u nás bude filmovým hitem

Je to film, který má jako jeden z mála českých, ne-li jediný, epickou rozmáchlost.

… tak to tak bude! Drama Slovo je nenápadnou studií jednoho vztahu a jeho základů

Slovo je filmem možná až příliš tradičně vyprávěným – ale zároveň niterným a svým poselstvím nadčasovým.

Jan Žižka velkofilmově drtí lebky a láme srdce v příběhu, který se nestal, ale mohl se stát

Film přepíná mezi origin story, politickým thrillerem, romantickým příběhem a akční podívanou, ale v žádné poloze nenajde pevnou půdu pod nohama.

Dramata z pražské divočiny: Miliardy obyvatel Prahy, o kterých ani nevíte

Srdce „matky měst“ obývají milióny zvířat, jejichž chování nás překvapí už jen tím, že nás vůbec překvapí.

Art týden: film Promlčeno

Na to, že se film odehrává skoro v reálném čase, až podezřele často mu kolísá tempo.

Za pět minut dvacet let. Thriller Promlčeno má nosné téma, ale toporné zpracování

Radek se z dlouholetého exilu vrací do Česka. Sežene si tu auto, blokátor GPS, čtyři mobily, dva laptopy a pistoli. Co asi chce?

Iveta jako oběť slizkých chlapů. Minisérie o začátcích Bartošové je telenovelou s nechtěným humorem

S tragičností osudu Ivety Bartošové se projekt do značné míry míjí a topí se v natahovaných scénách bez hloubky.

Sevřená trilogie Podezření ukazuje, že být nesympatický se může stát smrtelným hříchem

Minisérii České televize Podezření se podařilo spojit to nejlepší z několika žánrů.

Tenhle vlak stojí: Po soudržných Vlastnících Jiří Havelka natočil rozpadlý kabaret

Mimořádná událost se příběhově rozplizává a zabydlují ji uměle vykonstruované figurky s charakteristikami na objednávku.

Kdo vraždil na maloměstské nemocnici? Nová série ČT Podezření může být stejný hit jako Devadesátky

Nejde ani tak o detektivku jako spíš o charakterovou studii, o dynamiku vztahu mezi matkou a dcerou a o skvělé vykreslení dusivé maloměstské atmosféry.

„Zaručuju ti, že to není ani starý, ani uslintaný,“ slibují Svěráci v Betlémském světle. No… je.

Jde o podívanou „plochou“, ve dvojsmyslu dvojrozměrnou i televizní, tedy pokud vysílání nesledujete ještě na vypouklé katodové obrazovce z 90. let.

Nejsledovanější seriál za osmnáct let: Co stojí za úspěchem Devadesátek? Nejde jen o příšerné košile a účesy

Seriál nám – v pandánu s podařeným dokumentárním cyklem Polosvět navíc nabízí i širší reflexi a jistou katarzi toho, co jsme vlastně tehdy ve spěchu prožili.

Do kin přichází Zpráva o záchraně mrtvého, film z jiné, „pomalé“ kinematografie

Je nepřesné o Kadrnkových filmech říkat, že jsou divácky nevstřícné; ony se prostě odehrávají v jiném stavu vědomí a málokomu se tam za nimi chce.

Seriály Devadesátky a Polosvět nahlížejí kriminální případy devadesátých let různými způsoby

Nejlépe Devadesátky fungují ve spojení s cyklem Polosvět, který se klíčovým zločinům téže doby věnuje v dokumentárním formátu.

David Ondříček staví proslulému běžci sice střízlivý, ale pořád pomník

Film Davida Ondříčka nachází ideální středobod mezi diváckou vstřícností a ambicióznějším způsobem vyprávění.

Jednotka intenzívního života: Zemřít nelze dobře nebo špatně, kvalitu života nemocných lze ale zlepšit vždy

Křehce neokázalý dokument levituje v prostředí Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, nehmotně se pohybuje kolem pípajících přístrojů, nad čerstvě vytřenými podlahami a mezi prosklenými dveřmi.

Štědrovečerní pohádka Jak si nevzít princeznu: lásku a sudičky neoklamete ani cestováním v čase

Druhá polovina filmu je citelně méně povedená. Po svižném nástupu a řadě akčních peripetií se totiž děj zasekne v táboře zbojníků.

Ve Varech zabodovaly dva nové české dokumenty, které hledají kvalitu života v dětství a těsně před smrtí

Oba filmy se týkají toho, jak takzvaně kvalitně žít, byť ve zcela protilehlých životních situacích – v raném dětství, respektive nedlouho před smrtí.

Takový byl náš Bohuš, přibližuje skladatele Bohuslava Martinů stylizovaný dokument České televize

Úsporná stopáž, stylová pestrost, faktografické bohatství a mnohost pečlivě vybraných hudebních ukázek pomáhají naplňovat záměr upozornit na muziku Bohuslava Martinů mladé publikum.

Jak se ve vztahu neudusit: Hořká komedie o teroru láskou ztrácí síly figurkařením

Scenárista a režisér Radek Bajgar se po filmu Teroristka vrací k motivu teroru láskou, který nakousl ve snímku Teorie tygra.

Dokument o Karlu Gottovi aneb Zpěvákovo soukromí, o které nestojíte

I u scén, jež působí spontánně a niterně, je palčivě cítit, že je Karel Gott Agency pečlivě autorizovala.

Moje slunce Mad září nad kábulskými zdmi z betonu, látky i přesvědčení

Animovaný snímek je světová třída: vypráví o obecně lidském tématu, vznikl v mezinárodní koprodukci, slaví úspěchy v zahraničí a hraje o Oscara

Prvok a sociopaté. Adaptace bestselleru Prvok, Šampón, Tečka a Karel je odsouzena k úspěchu

Prvok, Šampón, Tečka a Karel připomínají loňské Bábovky. Obě látky pod rouškou realismu podsouvají publiku, že je vlastně normální chovat se asociálně, nebo rovnou jako sociopat.

Fajfky a falešné vousy: Boží mlýny Jana Hřebejka připomínají Mikulášovy patálie

Minisérie neustále balancuje na pomezí realismu a klukovské fantazie, v níž parta kamarádů bere spravedlnost do svých rukou a hrdinně mstí nepotrestané zločiny.

Boží mlýny chtějí být komediální kriminálkou, ale nechtěně připomínají spíš Čtyři vraždy stačí, drahoušku

Čím to, že natolik zkušení tvůrci jako režisér Jan Hřebejk nebo představitel hlavní role Martin Myšička neviděli, kam se projekt zvrhává?

Dobré životy Karolíny a Ester. Nebývale pozitivní dokumenty Heleny Třeštíkové

Protagonistka jednoho z diptychu nových portrétů dokumentaristky Heleny Třeštíkové strhuje diváky nezničitelným optimismem.

Minisérie Božena se snaží bořit mýtus, ale nedokáže si od Němcové udržet odstup

Od hystericky vypjatých emocí k nechtěné „cimrmanovštině“, kdy se klasici české kultury unyle poplácávají po zádech: čtyřdílná minisérie ČT zatím poletuje ode zdi ke zdi.

Vlci na hranicích

Je to film, ke kterému se může nějak vztáhnout každý. Těmi vlky může být pro diváky cokoliv, čeho se bojí.

Bábovky nejsou filmem obyčejně blbým, nýbrž zlým

Film podle stejnojmenného bestselleru Radky Třeštíkové je přehlídkou politováníhodných nebo odpudivých figurek, které se hemží ve snůšce vykonstruovaných mikropříběhů.

Meky

Meky je strhující klipová jízda, která po divoké „představovací“ koláži záběrů na přivítanou poměrně chronologicky projíždí Žbirkovou dráhou a zasazuje ji do širšího kontextu.

Trojanův Bourák. Jak něco takového mohl natočit režisér nominovaný na Oscara?

Hybrid komedie, gangsterky a sociálního dramatu je až fascinující přehlídkou nesoudržnosti.

Úspornost především

Autorský film Jiřího Mádla se lehce dotýká těžkých témat.

Film Skleněný pokoj zasazuje do funkcionalistického klenotu banální historku z červené knihovny

Film je ohňostrojem efektních obrázků, které mohou vypadat působivě jako sled fotografií, ale soudržný snímek dohromady nedají.

Nabarvené ptáče je velkolepý film. Otázka je, zda se uměleckými postupy příliš nevzdálil divákovi

Václav Marhoul je ve své filmové adaptaci slavné knihy v rámci úctyhodné autorské askeze k divákovi záměrně nevstřícný. Jeho tvůrčí odstup je ale místy až příliš znecitlivující.

Bez vědomí a bez růžových brýlí: Thriller, který je rafinovaně temným sestupem k listopadovému „bodu nula“

Strhující špionážní drama se za sametovou revolucí ohlíží originálně, s nebývalou skepsí a s vypravěčským drajvem, který napíná divácké nervy jako struny.

Most! do ČT propašoval politickou nekorektnost. Seriál štěká, ale nekouše, syrovost je jen zdánlivá

Jeho postavy jsou nesympatické chtěným způsobem, aby byly paradoxně roztomilé: jako záměrně oškliví plyšoví mazlíčci. Škoda, Most! mohl aspoň ukázat zuby.

Filmová prvotina Jiřího Havelky Vlastníci je panoptikem v akváriu, kde dochází vzduch

Vlastníci jsou vynikající tragikomedií o tom, jak se lidé nedokáží nechat sjednotit ani společnou střechou.

Zelenkův Modelář zkoumá, jak jsme kdo ochotní sloužit systému, a pošilhává po radikálním řešení

Politicky angažovaná a nebývale vážná novinka Petra Zelenky na vějíři postav předvádí různé hodnotové žebříčky a způsoby (ne)přijetí odpovědnosti v globalizovaném světě.

Vlastníci: Komedie desetiletí, ve které jde o víc než „jen“ o humor

Kinematografický debut Jiřího Havelky je neuvěřitelně filmový, dynamický a dravý.

Seriálový Rédl se v umakartové konspiraci bere až příliš vážně

Na to, aby byl Rédl syrovou kriminálkou, až příliš často ustřeluje k coenovské frašce.

Do kin přichází očekávaná Poslední aristokratka. Film je ale oslavou přízemnosti a plebejství

Adaptace bestsellerů Evžena Bočka v režii Jiřího Vejdělka ukazuje Čechy jako líné, neschopné, opilé…

Ornament je zločin. Skleněný pokoj se nedokáže opřít o žádnou nosnou zeď

Skleněný pokoj není účelný, nýbrž chudý. To málo, co nabízí, tedy exaltovanou křeč instantních vášní a afektů, opakuje znovu a znovu, jen z jiných úhlů.

Úhoři nemají ani nabito. Nová česká komedie nemá ani srozumitelný děj nebo záměr

Podle tvůrců má být film Úhoři mají nabito černou komedii s kritickým ostnem, ale ze snímku samotného to lze pochopit jen velmi těžko.

Léto s gentlemanem Jaromíra Hanzlíka třeští ode zdi ke zdi, ale s žánrem romantické komedie se míjí

Léto s gentlemanem je ale všechno jiné než nuda: je fascinující dadaistickou jízdou plnou bizarních výjevů a uhrančivě absurdních scén.

Na co do kina tento týden: ženy v běhu, na válečné stezce i v pasti

Muži v této várce snímků zůstávají spíše v pozadí a jsou většinou na zabití, ať už přeneseně, nebo doslova.

Ženy v běhu jsou relaxační výklus pro nenáročné diváky

Co vznikne, když se na plátně sejdou vdova, matka, dcera, ženáčova milenka, dívka s tikajícími biologickými hodinami, holčička bez maminky, a dokonce i fena?

Basketbalem proti totalitě, i když půjde o život, hlásá film Zlatý podraz

Ve scénách zpod košů a v některých epizodách zejména milostné linky je film suverénní a ve vztahu k totalitní minulosti pak chvályhodně nekompromisní.

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Bohužel při tom obě pohlaví zároveň redukuje na urážlivě zjednodušené typy: podpantoflák, stíhačka, tlustá, citlivá šéfka v kostýmku, puberťačka s trémou a další.

Kinopremiéry: Všechno bude, láska i démoni aneb Na co určitě jít tento týden do kina

Všechno bude je vtipné, (ne)herci skvělí, kamera pohledná – ale příběh o puberťácích konfrontovaných s nelehkou realitou dospělosti už jsme přece jenom viděli nejednou.

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu

„Ta kniha nevyjde!“ Šokovaný Čapek ztuhne a nevěřícně na Masaryka zírá. Prezident je vlídný, ale neústupný.

Na co do kina tento týden: České basketbalové retro dribluje na špičce soupisky

Režisér Radim Špaček (dramata Pouta a Místa, která se rovněž odehrávala v minulých dekádách) se nijak netají tím, že natočil největší mainstream své dosavadní kariéry.

Domestik

Domestik strhuje svým nasazením, hraničícím se suverenitou. Jasnost jeho autorské vize zastiňuje nedostatky v provedení.

Jan Švankmajer dokončil po sedmi letech nový film o říši hmyzu

Každopádně je Hmyz typická švankmajerovština.

Nová herecká generace, Leona: Když člověk vytváří umění, je jeho osobní růst vlastně i kariérním růstem

Leona Skleničková (25), která od letoška vystupuje jen jako Leona, si zakládá na autenticitě a ráda se nechává překvapit vším, co přijde.

Jan Cina: Komunismus a totalitní systémy jsou prostě špatně. Ale humor je mocná zbraň!

Herec Jan Cina (36) mluví o žánrech, stereotypech postav a premiéře v roli otce.

Netoužím být vidět. Jsem herečka, ale přitom se tím dost trápím, říká Magdaléna Borová

„Sucho jsem si pro sebe popsala jako Bohdanovu velmi osobní baladu o odcházení krajiny a těla,“ říká herečka Magdaléna Borová.

Nová herecká generace: Spojuje nás internet a vášeň pro herectví, říká Tomas Sean Pšenička

Za momentálně nejtěžší věc považuje herec Tomas Sean Pšenička (18) skloubení osobního života s pracovním.

Nová herecká generace: „Je pro mě důležité dělat věci s láskou a zůstávat v přítomnosti,“ říká Antonio Šoposki

Antonio Šoposki (20) měl cestu k herectví naznačenou už prostřednictvím své starší sestry Mariky.

„Když je člověk vnímavý, nějak to pochopí sám,“ říká Roden o roli muže pečujícího o matku s Alzheimerem

Karel Roden, Regina Rázlová a Antonio Šoposki excelují v trojgeneračním rodinném dramatu Tancuj, Matyldo, které se prezentovalo v rámci KVIFF.

Vždyť i Shakespeare se hraje kvůli postavám, které se rozpadají, říká Regina Rázlová o roli v Tancuj Matyldo

Tancuj Matyldo je film výjimečný mimo jiné tím, že k nelehkému tématu přistupuje i s nadhledem a humorem, a i sama Matylda je žena mnoha

Filmařka Veronika Lišková: Režijní zkušenosti z dokumentů mi pomáhají i na hraném placu

V dokumentu Návštěvníci sledovala antropoložku Zdenku, která se s manželem a syny přestěhovala na Špicberky zpracovat výzkumný grant. 

Potřebovali jsme krásnou herečku, která ukáže propad, říká spoluautorka filmu Tancuj Matyldo o Regině Rázlové

„Období odcházení se vyplatí neprošvihnout, říká Nataša Slavíková, scenáristka a producentka vynikajícího filmu Tancuj Matyldo.

Ve sportu i v pornu je tělo využívané jako nástroj, říká Natalia Germani o filmu Její tělo

Germani často hraje výrazné hrdinky s vlastním názorem – vedle Jejího těla třeba v dramatu Světlonoc nebo ve dvojici snímků Princezna zakletá v čase.

Tvůrci snímku Světloplachost: Nikiho rodiče nepustili pět měsíců ven. Granát vám mohl kdykoliv urazit hlavu

Poetický dokument Světloplachost Ivana Ostrochovského (51) a Pavola Pekarčíka sbírá ceny na festivalech po celém světě.

Andrea měla hranice těla vyhnané do extrémů, říká režisérka filmu Její tělo Natálie Císařovská

Natálie Císařovská nahlíží život Absolonové a propojuje jeho části prostřednictvím témat jako je svoboda zacházet s vlastním tělem.

Tatiana Dyková: A je to tady, začínám hrát matky! Mám z toho radost, otevírají se mi úplně nové role

Herečka TATIANA DYKOVÁ (45) ví, že je známá, a umí si nechat pozorností zalichotit.

Bál jsem se, že děti zvyklé na pixarovky loutka nezaujme a přijde jim stará, říká režisér Filip Pošivač

Loutkový film Tonda, Slávka a kouzelné světlo nadchl poroty a (nejen dětské) publikum na řadě festivalů.

Kvůli Eurydice jsme navezli dvě tuny štěrku, říká ředitel festivalu virtuální reality ART*VR Ondřej Moravec

Chcete se stát houbou? Zabránit znásilnění na večírku? Projet se na kole Berlínem roku 2037?

Andrea Mohylová, hvězda filmu Bod obnovy: Střílela jsem opravdovými náboji a je to tedy silná věc

Film je celovečerním debutem pro velkou část štábu – včetně představitelky hlavní role kriminalistky Em Andrey Mohylové.

Jaký by byl život bez strachu? Zkusili jsme o tom vyprávět, říkají tvůrci vynikající sci-fi Bod obnovy

„Začalo to tak, že jsme se sešli v hospodě, házeli na stůl nápady a přemýšleli, o čem by mohl být náš první celovečerák,“ říká Robert

V českých detektivkách skoro všichni drží zbraň blbě, říká Marika Šoposká, kriminalistka ze seriálu Oktopus

„Přiznám se, že televizní detektivky skoro nesleduju, takže různé vyšetřovatelky nemám nakoukané,“ říká herečka.

Chtěl jsem aby Mašínové působili jako živí kluci, ne čítankové figury. Svobodě obětovali všechno, říká režisér

Režisér TOMÁŠ MAŠÍN (57) posílá do kin v rozmezí několika týdnů hned dva filmy s výrazným společenským přesahem.

Nová herecká generace: Chceme větší úctu k individuální citlivosti a zranitelnosti, říká Samuel Toman

Na kariérní zlomy Samuel Toman (25) nevěří: důležitá je podle něj konstantní práce a vývoj.

„Mezi mladými lidmi uvadají ambice, nevědí, k čemu mířit,“ říká Albert Hospodářský, autor filmu Brutální vedro

Hospodářský roli bloudícího Vincka napsal pro svého bratra Vincenta, o němž v prvním ročníku FAMU natáčel krátký dokument.

Nová herecká generace: Je těžké říkat ne, chtěla bych si všechno vyzkoušet, říká Simona Lewandowska

Průlomovou rolí pro ni byla rosnička Andrea v seriálu Dobré ráno, Brno!, k vidění je nyní v seriálu Zlatá labuť, natočila už i první film.

Andrea Mohylová, hvězda filmu Bod obnovy: „Natáčela jsem s čtyřměsíční dcerou, nemohla jsem řešit temnotu“

Film je celovečerním debutem pro velkou část štábu – včetně představitelky hlavní role kriminalistky Em Andrey Mohylové.

Vojtěch Rynda: Dvořák se jako ředitel České televize osvědčil. Její přínos pro kulturu je nenahraditelný

Jak si vedl stávající ředitel ČT Petr Dvořák? A jaká je role veřejnoprávní televize v české kultuře?

Na pořadu o exekucích nikdo nezbohatneme, ale je to dobrý skutek, říká střihač Šimon Hájek

Sestříhá všechno: hrané filmy, dokumenty, seriály, videoklipy, umění, mainstream i úplné úlety. 

Nahá emoce je nejsilnější. Jak ke skládání přistupuje čerstvý držitel Českého lva Jonatán Pastirčák?

Pět celovečerních filmů a jedna minisérie: k tolika projektům s vročením 2022 složil hudbu JONATÁN PASTIRČÁK (30) působící také pod pseudonymy Pjoni a Isama Zing.

Tereza Ramba: Představa lidí o štěstí je zkreslená, srovnávají se s nereálnými obrazy

„Žijeme v uspěchané době, která přináší hodně stresu. Přitom mám pocit, že spousta mých vrstevníků a kamarádů pořád na něco čeká,“ říká herečka TEREZA RAMBA (33).

Jiří Langmajer: Pochyby jsou motor pro to, abyste jel dál

Jiří Langmajer má za sebou také spoustu neuvěřitelných sportovních i adrenalinových zážitků a překonal těžké poranění páteře. 

Nechtěl jsem stát na místě. Televizní hitmaker Michal Blaško slaví úspěchy s dramatem o menšinách a manipulaci

„Bál jsem se, že až tyhle filmy dokončím, nebudou už fungovat v aktuálních okolnostech, ale opak byl pravdou,“ říká režisér Michal Blaško.

Jan Budař: Že nejsme zvyklí se při pohádkách bát, není moje chyba. Mamánek je o překonání strachu

Herec, skladatel, scenárista, režisér, ilustrátor… V Janu Budařovi (45) se skrývá a někdy přetahuje mnoho různých tvůrčích osobností.

Rozesměje vás třicet let po smrti. Hravá dokumentární opera KaprKód vrací hlas skladateli Janu Kaprovi

Na začátku byl dosud nezveřejněný soukromý archív, obsahující mimo jiné přes šest hodin amatérských filmů, které pořídil skladatel Jan Kapr.

Vojtěch Dyk: Změnily se mi priority, radši budu šťastný v Čechách, než nešťastný ve světě

Vojtěch Dyk mluví o tom, jak dokáže ve svých různorodých aktivitách nacházet rovnováhu nebo co považuje za hereckou Kinderstube.

Udělali jsme to větší

„Původní rozpočet, kdy se Žižka měl točit ještě jako český film, byl 93 miliónů korun,“ říká Petr Jákl.

Hlasem proti temnotě: Český animovaný film Tmání zpracovává čím dál aktuálnější téma deprese

Jako něco mezi chobotnicí, pavoukem a mozkomorem: tak vypadá deprese v interaktivním animovaném filmu Tmání.

Prostej člověk se blbě hraje, není tam moc za co vzít, říká o své nové roli Michal Isteník

„Překvapilo mě, že diváci ve filmu našli i humor a strašně se smáli,“ říká herec o přijetí filmu Kdyby radši hořelo na Berlinale.

Hlavně ať tě to baví, řekli Peneři strýčka Homeboye dokumentaristovi Štěpánu FOK Vodrážkovi

Festivalová anotace PSH Nekonečný příběh označuje za „vynalézavě natočený trojportrét na tělo, který se nevyhýbá žádným tabu.“

Každý vám řekne, že slovo dodrží, ale to bývá lež, říká autorka soutěžního filmu Slovo Beata Parkanová

Scenáristka a režisérka Beata Parkanová film Slovo vystavěla na osudech vlastních prarodičů i na univerzálních tématech pravdy a integrity.

Být prezidentkou už není sci-fi

S Ivanem Ostrochovským herečka Aňa Geislerová točí historické drama Pramen, jeden z několika svých současných projektů, v kinech je k vidění v romantické komedii Prezidentka.

Sexistický Pánský klub rozhodně není, je to milá komedie s hláškami, říká scenárista a režisér Matěj Balcar

Komedie Pánský klub je filmovou adaptací úspěšné stejnojmenné inscenace pražského Divadla Na Jezerce. Obě verze napsal a režíroval Matěj Balcar.

Filmy, jichž se dotýkala ruka. Lucie Sunková uvádí na Anifilmu hned dva tituly

Lucie Sunková se specializuje na animaci olejové malby na skle.

Táňa Pauhofová, o česko-slovenské vzájemnosti, o filmu Známí neznámí a o tom, že jí manželství nezměnilo život

Když už si udělá čas na rozhovor, je to zážitek, protože Pauhofová hraje i na diktafon.

Miro Remo přináší ve snímku Láska pod kapotou mrazivý hybrid: akční dokument s tragikomickým laděním

Svérázná partnerská dvojice automechanika a autokrosařky je protagonisty skvělého dokumentu, který se od bahnivých závodů odráží k reflexi životních cílů a frustrací.

Herečka Daniela Kolářová o vánočních pohádkách, práci se Zdeňkem Svěrákem i touze po normálním životu

Když zavládl covid a herci přišli o práci, odjela Daniela Kolářová (75) na chatu „hrabat se v hlíně“.

Herečka Pavla Gajdošíková skládá písničky, koupe se v Sázavě a bere dech ve filmu Chyby

„Honza Prušinovský ve své tvorbě nic nepřikrášluje a výjevy ze života líčí v přirozené syrové podobě,“ říká Pavla Gajdošíková.

Chtěli jsme ukázat škorpení, na které člověka baví se dívat, říká režisér štědrovečerní pohádky Karel Janák

„Nejdřív se napíše scénář, pak se vybere hrad a potom se scénář teprve upraví na míru té lokaci, aby fungoval co nejlíp,“ říká Karel Janák.

Divadelní, filmová i televizní hvězda Jana Plodková nejen o své lockdownové práci za odměnu

Jana Plodková (40) je – v podstatě najednou – k vidění jako manželka Sigmunda Freuda, bodrá chatařka i odtažitá policistka.

Omezení vytváří styl: Výtvarník a filmař Emil Křižka natočil působivý horor, který vlastně hororem není

Působivý film Hrana zlomu natočil Emil Křižka (48), který se ke kinematografii vypracoval z pozice samouka.

Filmařka Diana Cam Van Nguyen hýří kreativitou a prolamuje hranice mezi žánry

Mladá česká filmařka vietnamského původu Diana Cam Van Nguyen: „Tátovy dopisy jsou autentické. Schovávala jsem si je.“

Dva velké projekty, dvě nové výzvy, představuje scenárista Petr Kolečko seriál Osada a snímek Zbožňovaný

Do svých nových projektů promítá Kolečko nově objevenou citlivost i zálibu v tématu rodiny, k nimž v téhle fázi života a kariéry dospěl.

Rozdělil kritiky, zářil ve Varech, teď jde se svou prvotinou do kin. Šimon Holý čeří vody českého filmu

Scenárista, režisér a hudební skladatel Šimon Holý chtěl původně debutovat úplně jinak, ale nakonec se mu stalo přesně to, čemu se toužil vyhnout.

Eliška Křenková: Byla jsem i na jiných mezinárodních festivalech, nikde jsem ale nezažila atmosféru jako ve Varech

„Atlas ptáků natočil Olmo Omerzu, se kterým mám krásnou dlouhodobou spolupráci. A Marťanské lodě Honzy Foukala jsou pro mě totální srdcovka,“ říká herečka.

Jan Žižka bude špinavější a syrovější než Statečné srdce. Do kin půjdeme příští rok, říká Petr Jákl

Petr Jákl přijel na festival do Karlových Varů představit novinářům utajovanou ukázku z historického velkofilmu Jan Žižka – a pustit ho celý Michaelu Caineovi.

Baví mě hrát o sexu, drogách i fotbale. Proměna z princezny v královnu nevadí, říká Veronika Khek Kubařová

„To nejlepší, co může herce potkat, je, že má možnost objevovat, zkoumat a zkoušet různé žánry,“ pochvaluje si herečka.

Režisér Olmo Omerzu ve filmu Atlas ptáků vypráví o muži, kterému se rozpadl celý svět

„U Miroslava Donutila mě lákaly dvě věci. Lidé ho hodně vnímají jako baviče, ale zároveň ho známe z divadla jako silného charakterního herce,“ říká režisér Omerzu.

Člověk pod zemí je strašně slabý, říká autor oceňovaného dokumentu Nová šichta

„Samozřejmě jsme měli obavu, jestli lidi z mojí generace zajímá, co řeší padesátiletý horník v Ostravě. Ale tím, že Tomáš šel do prostředí IT, se nám přiblížil,“

Téma šikany je u nás tabu, říká scenárista a režisér Tomáš Polenský

Scenárista a režisér několika dokumentárních filmů Tomáš Polenský (33) celovečerně debutoval dramatem Smečka, kterým se vrací do dospívání v hokejovém prostředí.

Téma domácí agrese jsem musela pojmout divadelně, aby mi neubližovalo, říká režisérka Žab bez jazyka

„Žáby měly být původně o nezdravých vztazích, ale když se do tématu nezdravých věcí ve společnosti pustíte poctivě, vždycky vás to k tomu násilí dovede,“ říká Mira

Příběh „šlapající“ toaletářky vynesl Třeštíkové hlavní cenu na festivalu DOK.fest v Mnichově

„Měla jsem pocit, že porota přesně pochopila můj záměr: ukázat život v nízké vrstvě naší společnosti. A že i tento život má svou důstojnost a zvláštní krásu,“ říká režisérka.

Vyhraje ten nejlepší?

Diskuze ze série IDF Industry Sessions věnována letošním nominacím dokumentárních filmů na Českého lva a Ceny české filmové kritiky. Hosté: Jindřiška Bláhová a Jiří Konečný.

Jdu proti diváckému očekávání, že dobro vyhraje nad zlem, říká scenárista Šifra

„Snažil jsem se o dnešní drogové scéně nastudovat co nejvíc, abych pochopil, v čem ty postavy žijí,“ říká Miro Šifra.

Žijeme v době temného romantismu, emoce a iracionalita převažují, říká režisérka filmu Šarlatán

„Já jsem člověk racionální a díky tomu jsem otevřena iracionálním věcem,“ říká Agnieszka Holland.

Na horách se nesmím rozněžňovat, říká před premiérou dokumentu horolezkyně a manažerka Kolouchová

Při povídání o výkonech na hranici lidských možností doopravdy zvážní jen jednou: když vypráví o tom, jak z úbočí K2 telefonovala domů.  

Odepřel jsem si říkat normální ‚r‘, říká herec, který ve filmu ztvárňuje exprezidenta Havla

Herec Viktor Dvořák vyprávěl magazínu Pátek LN o své roli Václava Havla v novém filmu.  

Českého lva si nestíhám užít, říká herečka, cestovatelka a čerstvá matka malého Slunce Tereza Ramba

„Rozhodně se dá říct, že je rok 2020 ten nejšťastnější. A vůbec se to netýká práce, ale malého miminka,“ říká herečka Tereza Ramba.

Češka, která vtiskla duši interiérům filmu Králíček Jojo: Pro moji práci někdy chybí kolonka

„Přála bych si, aby ta oscarová nominace do Čech přivedla další projekty jako Králíček Jojo a přinesla další příležitosti pro tuzemské filmové řemeslníky,“ říká Nora Sopková.

Mám víc času dělat svoji práci líp, říká režisér Slávek Horák o filmu Havel

Scenáristu a režiséra Slávka Horáka zastihla pandemie koronaviru při finálních pracích na jeho novém filmu Havel.

Jsou věci, o kterých Antonín Kratochvíl mluvit nechtěl, tvrdí režisérka Sedláčková

„Dala jsem scénář Tondovi přečíst a on velkoryse prohlásil – jo, udělej si to, jak chceš,“ říká Andrea Sedláčková.  

Kato a Mádl: Potkali se u Zelenky… Ve filmu Modelář spojili síly populární herec a populární rapper

„Uvnitř je Adam úplný opak Plecha, není materialisticky založený a je velice chytrý,“ říká herec Jiří Mádl.

Evropský film málo provokuje, říká Agnieszka Hollandová a chystá se na premiéru Šarlatána

„Šarlatán je velmi ambivalentní, je to taková pouť nitrem jednoho člověka, jež se skládá z mnoha časových rovin, obrazů a pocitů,“ říká Agnieszka Hollandová.

Když se moc řídíte pravidly, můžete ztratit intuici, říká režisér road movie, která ovládla České lvy

„Já sám řidičák nemám,“ směje se režisér road movie Všechno bude Olmo Omerzu.

Hledání náhrady za Jana Třísku bylo zvláštní, říká o novém filmu Jiří Mádl. Švehlík jako jediný neuměl na zkoušce text

Nyní přichází do kin odlehčenější snímek Na střeše, v němž se osmdesátiletý český profesor v důchodu za dramatických okolností setká s ilegálním vietnamským imigrantem.

Gesto je někdy víc než manifest – například při děkovačkách z pódia

Projev filmařky Darii Kashcheevy na Českých lvech spustil vlnu názorových reakcí, ale taky možná změn správným směrem.

Vlk se nenažral a koza je na kousky. Nejpodivnější ročník Českého lva proběhl a dopadl rozpačitě

Kdo vlastně vyhrál? Nejlepším českým filmem roku 2023 jsou Bratři, nejvíc sošek ale pobral seriál Volha a film Bod obnovy.

Mág filmové poezie stíhaný vnitřními běsy. Před sto lety se narodil František Vláčil

Proslul jako filmař poetický a lyrický, řemeslo se přitom učil v pragmatickém Československém armádním filmu. 

Ceny české filmové kritiky: Přišla v noci, pobrala ceny, Úsvit se nedostavil

Na to, jak vypadaly nominace, dopadly letošní Ceny české filmové kritiky dobře.

Fenomén štědrovečerní pohádky. ČT je pravidelně točí už 30 let a jsou stejně důležité jako salát

Pohádky určené k rozbalování vánočních dárků Česká televize pravidelně natáčí od roku 1993.

Dokument Jiříkovo vidění ukazuje, že planetu nespasíte, dokonce i když přesně víte, jak na to

„Táta využívá přirozené hamižnosti lidí k tomu, aby se ochránila planeta,“ říká Marta Kovářová.

Herecké tornádo Simona Peková: Do Valerie v Přišla v noci jsem promítla svou matku, nádhernou, ale na zabití

Dvojice scenáristů a režisérů dala Pekové možnost přizpůsobovat si repliky, přidávat do děje vlastní historky a zkrátka si Valerii přizpůsobit.

Jaká je vize televize: Příliš mnoho ptydepe aneb Co můžeme očekávat od nového vedení České televize?

Na tiskovce ČT se budoucnost naší televize veřejné služby popisovala až příliš vágními termíny. 

Do českého filmu vtrhla nová silná herecká generace. Jaká je, co řeší a o co jí jde?

Co je pojí dohromady a zároveň odlišuje od starších generací? Sociální sítě, říká řada z nich bez zaváhání. 

57. MFF Karlovy Vary: Silný ročník, silné ženské osobnosti

Pro letošní Vary je to příznačné: byly plné silných hrdinek, na plátně i na červeném koberci.

Vojtěch Rynda: Škrtání kriminálek? Nově zvolený ředitel ČT Jan Souček se se svou vizí realisticky drží při zemi

Asi nejradikálnějším krokem, který Jan Souček ve své koncepci fungování ČT zahrnuje, je zjednodušeně řečeno „škrtání kriminálek“.

Vojtěch Rynda: Revoluce se nekoná. Nový šéf ČT nabízí étos i realismus

Zvolením Jana Součka generálním ředitelem ČT vyslala Rada ČT poměrně čitelný signál: veřejnoprávní televize potřebuje mírnou obměnu za pochodu.

Vojtěch Rynda: Peníze? Ano, ale ještě víc potřebuje Česká televize odvahu

S volbou generálního ředitele České televize je víc než za běžného provozu na pořadu dne otázka, jaká by tato naše veřejnoprávní instituce měla být. 

Dva absolventské snímky z FAMU budou soutěžit v Cannes ve studentské sekci La Cinef

S otci je to těžké: to je pojítko mezi jinak velmi odlišnými filmy Electra a Osmý den.

Je dobře, že na třicetinách Českého lva vyhrál kvalitní mainstream. Nejvíc cen pobral Il Boemo

Opakuje se situace z loňska: na Cenách české filmové kritiky vyhraje film pokoušející hranice filmového média, České lvy pak ovládne sebejistý, zručně natočený střední proud.

Střihači zachraňují český film. Kritiky nejvíc zaujal krkolomný Arvéd

Těžko říct, jak by vypadal vítězný Arvéd bez Hanselové: dvouhodinové vyprávění je těžko k ukoukání.

Nominace na Cenu innogy pro objev roku – Michal Blaško

Kritik Vojtěch Rynda si myslí, že Michal Blaško je objev světového formátu, který už teď dokázal víc než jiní filmaři za celý život.

Vojtěch Rynda: Český lev pořád sází nejčastěji na minulost a životopisy

Arvéd a Il Boemo – to jsou filmy, které mají na letošním ročníku výročních cen Český lev nejvíc šancí.

Burani ze Cvikova jedou do Barcelony! Tvůrce seriálu Most! Prušinovský natočil komedii Grand Prix

Road movie Grand Prix scenáristy a režiséra Jana Prušinovského se až láskyplně rochní v estetice bílé chátry.

České dokumenty z pohledu kritiky

Vojtěch Rynda a Petr Fischer mluví s Andreou Slovákovou mluví o pohledu české kritiky na tuzemské dokumenty.

Valašská pohádka Největší dar stojí na slovanských bozích a širší rodině Polívkových

Ve filmu režisérek Darii Hrubé a Marty Santovjákové Gerlíkové hrají i spousta folklóru a valašská panoramata.

Film je spousta práce a pár zázraků, říkala Marie Poledňáková, autorka „komedie století“ S tebou mě baví svět

U diváků scenáristka a režisérka Marie Poledňáková (1941–2022) proslula rodinnými komediemi.

Je libo portrét? A chcete operní, poetický, pozorovatelský, nudný, nebo úplně jiný?

KaprKód také poukázal na to, že dokumentární portréty nemusejí být archivní nuda s mluvícími hlavami.

Art týden: Žižka a další české historické postavy ve filmu

Vojtěch Rynda, Petr Fischer i Petr Jákl mluví o filmovém zobrazení Jana Žižky.

Svět se změnil. A Vary též. Na 56. ročníku festivalu bodovaly české filmy a řešila se budoucnost

Filmový festival v Karlových Varech se poprvé po třech letech konal bez pandemických opatření a v běžném termínu – a proběhl bez zaškobrtnutí.

Český lev: Zátopek porazil Okupaci, akademici se vymezili vůči kritikům a všichni se shodli na podpoře Ukrajiny

Co se výsledků týče, letos se akademici projednou neshodli s kritiky, což je v malém tuzemském rybníčku přínosné.

Český lev 2021: Jaké jsou nejlepší tuzemské filmy loňského roku? A jak ceny zareagují na situaci na Ukrajině?

Veronika Bednářová a Vojtěch Rynda se v podcastu Reflexu shodují, že loňská filmová nabídka se i přes covidové podmínky vydařila.

Čeští filmoví kritici letos opravdu zůstali doma. Světové filmy ostrouhaly, vítězí vyčůraní čecháčci

Hrané filmy nominované letos na Ceny filmové kritiky se dělily do dvou skupin: na ty zaměřené „dovnitř“, na českou problematiku, a „ven“, zpracovávající témata obecná.

Nominace na Českého lva: Filmů je dost, ale ty nejlepší diváky nezajímají

Přestože šlo o rok pandemický, do historie se 2021 zapíše jako letopočet, kdy se u nás kvalitní kinematografii dařilo – a Český lev to reflektuje.

Dětské animované filmy jsou ideálním médiem, jak malým divákům představit nepříjemná témata

Snímek Myší patří do nebe se temnějším tématům, která filmy pro děti často obcházejí obloukem, nevyhýbá

Libuše Šafránková byla „hvězdou zblízka“. Zaryla se do srdce několika generací

Libuše Šafránková se prostřednictvím rolí dychtivě dívčích, později mateřských a mimo jiné i mile sebeironických stala národní ikonou.

Český lev letos lovil na jistotu, nejistému území se vyhýbal

Na letošním ročníku Českých lvů se ceny posílaly hluboko do minulého století, současnost se ceremoniálu dotkla téměř jen skrze pandemické podmínky.

Studentský Oscar pro Česko není náhoda. Proč FAMU vychovává skvělé animátory a nikdo o tom neví?

Doma i ve světě sbírají jednu cenu za druhou, a přesto o nich mnoho neslyšíme. Spojuje je jediné: pocházejí z produkce Katedry animované tvorby na

Nabarvené ptáče bylo filmovými akademiky vybráno jako výkladní skříň české kinematografie

Je legitimní, že akademici hlasují i srdcem – tedy že mohou mít kritéria volněji a emocionálněji nastavená než kritici, kteří by naopak měli používat měřítka racionálnější.

Česká filmová stopa ve Varech je letos silná

Přestože v hlavní soutěži MFF Karlovy Vary tentokrát neběží žádný český film, tuzemská účast je na letošním ročníku silná. A většinou má výrazný mezinárodní rozměr.

Čeští lvi mají za sebou odlehčený ročník, vážná témata v soutěži ostrouhala

V ročníku Českých lvů plném snímků o křižovatkách národní historie vítězily příběhy nadčasové a obecné.

Český lev historické „osmičky“ ignoroval a putoval k osobité road movie Všechno bude

Na udílení 26. Českých lvů vítězily filmy, které se namísto v historii odehrávají v současnosti, případně ve stylizovaném bezčasí.

Dvojí metr na české filmy. Ceny filmových kritiků vznikly kvůli přehlížení méně známých snímků

Členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), tedy filmoví profesionálové, kteří rozhodují o Českých lvech, dlouhodobě hlasují spíše konzervativně…

Krátké filmy mají jinou energii, říká ředitel festivalu krátkometrážních snímků Karel Spěšný

„Když s natáčením filmů začínáte, je neskonale snazší sehnat peníze na filmy krátké než na celovečerní,“ říká Karel Spěšný,  ředitel Festivalu krátkých filmů.

Vím, že nic nevím

Reflex byl „na placu“, kde režisér Ivan Zachariáš točí špionážní drama s Táňou Pauhofovou v hlavní roli.
Rynda

Nikoliv kritik, nýbrž konzument a publicista

Začal v minulém století psát o kultuře, protože tušil, že tak bude mít přístup k filmům a hudbě zdarma. Strávil řadu let na volné noze, kdy přispíval do Lidových novin, Reflexu, měsíčníku Time In, webu dokina.cz a v jednu dobu dokonce psal o filmu pro „protilehlé“ magazíny Elle i Maxim zároveň. Necelé tři roky působil v redakci Lidových novin, sedm let byl redaktorem časopisu Týden, kde několik let kulturní rubriku i vedl. Nyní je opět na volné noze. Při hodnocení filmů je pro něj zásadní sledovat (ne)naplňování žánrových schémat a/nebo unikátnost autorské vize. Nepovažuje se za kritika, nýbrž za konzumenta a publicistu.