Rynda Vojtěch

Meky

Meky je strhující klipová jízda, která po divoké „představovací“ koláži záběrů na přivítanou poměrně chronologicky projíždí Žbirkovou dráhou a zasazuje ji do širšího kontextu.

Trojanův Bourák. Jak něco takového mohl natočit režisér nominovaný na Oscara?

Hybrid komedie, gangsterky a sociálního dramatu je až fascinující přehlídkou nesoudržnosti.

Úspornost především

Autorský film Jiřího Mádla se lehce dotýká těžkých témat.

Film Skleněný pokoj zasazuje do funkcionalistického klenotu banální historku z červené knihovny

Film je ohňostrojem efektních obrázků, které mohou vypadat působivě jako sled fotografií, ale soudržný snímek dohromady nedají.

Nabarvené ptáče je velkolepý film. Otázka je, zda se uměleckými postupy příliš nevzdálil divákovi

Václav Marhoul je ve své filmové adaptaci slavné knihy v rámci úctyhodné autorské askeze k divákovi záměrně nevstřícný. Jeho tvůrčí odstup je ale místy až příliš znecitlivující.

Bez vědomí a bez růžových brýlí: Thriller, který je rafinovaně temným sestupem k listopadovému „bodu nula“

Strhující špionážní drama se za sametovou revolucí ohlíží originálně, s nebývalou skepsí a s vypravěčským drajvem, který napíná divácké nervy jako struny.

Most! do ČT propašoval politickou nekorektnost. Seriál štěká, ale nekouše, syrovost je jen zdánlivá

Jeho postavy jsou nesympatické chtěným způsobem, aby byly paradoxně roztomilé: jako záměrně oškliví plyšoví mazlíčci. Škoda, Most! mohl aspoň ukázat zuby.

Filmová prvotina Jiřího Havelky Vlastníci je panoptikem v akváriu, kde dochází vzduch

Vlastníci jsou vynikající tragikomedií o tom, jak se lidé nedokáží nechat sjednotit ani společnou střechou.

Zelenkův Modelář zkoumá, jak jsme kdo ochotní sloužit systému, a pošilhává po radikálním řešení

Politicky angažovaná a nebývale vážná novinka Petra Zelenky na vějíři postav předvádí různé hodnotové žebříčky a způsoby (ne)přijetí odpovědnosti v globalizovaném světě.

Vlastníci: Komedie desetiletí, ve které jde o víc než „jen“ o humor

Kinematografický debut Jiřího Havelky je neuvěřitelně filmový, dynamický a dravý.

Seriálový Rédl se v umakartové konspiraci bere až příliš vážně

Na to, aby byl Rédl syrovou kriminálkou, až příliš často ustřeluje k coenovské frašce.

Do kin přichází očekávaná Poslední aristokratka. Film je ale oslavou přízemnosti a plebejství

Adaptace bestsellerů Evžena Bočka v režii Jiřího Vejdělka ukazuje Čechy jako líné, neschopné, opilé…

Ornament je zločin. Skleněný pokoj se nedokáže opřít o žádnou nosnou zeď

Skleněný pokoj není účelný, nýbrž chudý. To málo, co nabízí, tedy exaltovanou křeč instantních vášní a afektů, opakuje znovu a znovu, jen z jiných úhlů.

Úhoři nemají ani nabito. Nová česká komedie nemá ani srozumitelný děj nebo záměr

Podle tvůrců má být film Úhoři mají nabito černou komedii s kritickým ostnem, ale ze snímku samotného to lze pochopit jen velmi těžko.

Léto s gentlemanem Jaromíra Hanzlíka třeští ode zdi ke zdi, ale s žánrem romantické komedie se míjí

Léto s gentlemanem je ale všechno jiné než nuda: je fascinující dadaistickou jízdou plnou bizarních výjevů a uhrančivě absurdních scén.

Na co do kina tento týden: ženy v běhu, na válečné stezce i v pasti

Muži v této várce snímků zůstávají spíše v pozadí a jsou většinou na zabití, ať už přeneseně, nebo doslova.

Ženy v běhu jsou relaxační výklus pro nenáročné diváky

Co vznikne, když se na plátně sejdou vdova, matka, dcera, ženáčova milenka, dívka s tikajícími biologickými hodinami, holčička bez maminky, a dokonce i fena?

Basketbalem proti totalitě, i když půjde o život, hlásá film Zlatý podraz

Ve scénách zpod košů a v některých epizodách zejména milostné linky je film suverénní a ve vztahu k totalitní minulosti pak chvályhodně nekompromisní.

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Bohužel při tom obě pohlaví zároveň redukuje na urážlivě zjednodušené typy: podpantoflák, stíhačka, tlustá, citlivá šéfka v kostýmku, puberťačka s trémou a další.

Kinopremiéry: Všechno bude, láska i démoni aneb Na co určitě jít tento týden do kina

Všechno bude je vtipné, (ne)herci skvělí, kamera pohledná – ale příběh o puberťácích konfrontovaných s nelehkou realitou dospělosti už jsme přece jenom viděli nejednou.

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu

„Ta kniha nevyjde!“ Šokovaný Čapek ztuhne a nevěřícně na Masaryka zírá. Prezident je vlídný, ale neústupný.

Na co do kina tento týden: České basketbalové retro dribluje na špičce soupisky

Režisér Radim Špaček (dramata Pouta a Místa, která se rovněž odehrávala v minulých dekádách) se nijak netají tím, že natočil největší mainstream své dosavadní kariéry.

Domestik

Domestik strhuje svým nasazením, hraničícím se suverenitou. Jasnost jeho autorské vize zastiňuje nedostatky v provedení.

Jan Švankmajer dokončil po sedmi letech nový film o říši hmyzu

Každopádně je Hmyz typická švankmajerovština.

Českého lva si nestíhám užít, říká herečka, cestovatelka a čerstvá matka malého Slunce Tereza Ramba

„Rozhodně se dá říct, že je rok 2020 ten nejšťastnější. A vůbec se to netýká práce, ale malého miminka,“ říká herečka Tereza Ramba.

Češka, která vtiskla duši interiérům filmu Králíček Jojo: Pro moji práci někdy chybí kolonka

„Přála bych si, aby ta oscarová nominace do Čech přivedla další projekty jako Králíček Jojo a přinesla další příležitosti pro tuzemské filmové řemeslníky,“ říká Nora Sopková.

Mám víc času dělat svoji práci líp, říká režisér Slávek Horák o filmu Havel

Scenáristu a režiséra Slávka Horáka zastihla pandemie koronaviru při finálních pracích na jeho novém filmu Havel.

Jsou věci, o kterých Antonín Kratochvíl mluvit nechtěl, tvrdí režisérka Sedláčková

„Dala jsem scénář Tondovi přečíst a on velkoryse prohlásil – jo, udělej si to, jak chceš,“ říká Andrea Sedláčková.  

Kato a Mádl: Potkali se u Zelenky… Ve filmu Modelář spojili síly populární herec a populární rapper

„Uvnitř je Adam úplný opak Plecha, není materialisticky založený a je velice chytrý,“ říká herec Jiří Mádl.

Když se moc řídíte pravidly, můžete ztratit intuici, říká režisér road movie, která ovládla České lvy

„Já sám řidičák nemám,“ směje se režisér road movie Všechno bude Olmo Omerzu.

Hledání náhrady za Jana Třísku bylo zvláštní, říká o novém filmu Jiří Mádl. Švehlík jako jediný neuměl na zkoušce text

Nyní přichází do kin odlehčenější snímek Na střeše, v němž se osmdesátiletý český profesor v důchodu za dramatických okolností setká s ilegálním vietnamským imigrantem.

Studentský Oscar pro Česko není náhoda. Proč FAMU vychovává skvělé animátory a nikdo o tom neví?

Doma i ve světě sbírají jednu cenu za druhou, a přesto o nich mnoho neslyšíme. Spojuje je jediné: pocházejí z produkce Katedry animované tvorby na

Nabarvené ptáče bylo filmovými akademiky vybráno jako výkladní skříň české kinematografie

Je legitimní, že akademici hlasují i srdcem – tedy že mohou mít kritéria volněji a emocionálněji nastavená než kritici, kteří by naopak měli používat měřítka racionálnější.

Česká filmová stopa ve Varech je letos silná

Přestože v hlavní soutěži MFF Karlovy Vary tentokrát neběží žádný český film, tuzemská účast je na letošním ročníku silná. A většinou má výrazný mezinárodní rozměr.

Čeští lvi mají za sebou odlehčený ročník, vážná témata v soutěži ostrouhala

V ročníku Českých lvů plném snímků o křižovatkách národní historie vítězily příběhy nadčasové a obecné.

Český lev historické „osmičky“ ignoroval a putoval k osobité road movie Všechno bude

Na udílení 26. Českých lvů vítězily filmy, které se namísto v historii odehrávají v současnosti, případně ve stylizovaném bezčasí.

Dvojí metr na české filmy. Ceny filmových kritiků vznikly kvůli přehlížení méně známých snímků

Členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), tedy filmoví profesionálové, kteří rozhodují o Českých lvech, dlouhodobě hlasují spíše konzervativně…

Krátké filmy mají jinou energii, říká ředitel festivalu krátkometrážních snímků Karel Spěšný

„Když s natáčením filmů začínáte, je neskonale snazší sehnat peníze na filmy krátké než na celovečerní,“ říká Karel Spěšný,  ředitel Festivalu krátkých filmů.

Vím, že nic nevím

Reflex byl „na placu“, kde režisér Ivan Zachariáš točí špionážní drama s Táňou Pauhofovou v hlavní roli.
Rynda

Nikoliv kritik, nýbrž konzument a publicista

Začal v minulém století psát o kultuře, protože tušil, že tak bude mít přístup k filmům a hudbě zdarma. Strávil řadu let na volné noze, kdy přispíval do Lidových novin, Reflexu, měsíčníku Time In, webu dokina.cz a v jednu dobu dokonce psal o filmu pro „protilehlé“ magazíny Elle i Maxim zároveň. Necelé tři roky působil v redakci Lidových novin, sedm let byl redaktorem časopisu Týden, kde několik let kulturní rubriku i vedl. Nyní je opět na volné noze. Při hodnocení filmů je pro něj zásadní sledovat (ne)naplňování žánrových schémat a/nebo unikátnost autorské vize. Nepovažuje se za kritika, nýbrž za konzumenta a publicistu.