Vlny Jiřího Mádla střídají komorní dění v Československém rozhlasu s velkofilmovými válečnými výjevy
Velkofilm srovnatelný svou výpravností a škálou s evropskými koprodukcemi a zároveň nuancovaná podívaná s drobnokresbou prostředí.
Dokumentární série Kauza Kramný na Voyo je zevrubná a nestranná, ale hraje příliš na city
Reflex |
| Recenze
Režisér dává důsledně prostor různým pohledům a sjednocuje je „nováckým“ stylem plným dramatické hudby, emotivních výstupů a uměle přiživovaného napětí.
Momenty, v nichž o sobě fenomenální umělkyně odhalí v jediném okamžiku tolik! Vary uvedou Janžurku
Takový dokumentární portrét ani nemůže být suchopárný a Ivu Janžurovou v něm nahlížíme osobněji, než by se povedlo filmaři bez rodinné vazby.
Mord. Taková skoro běžná domácí zabijačka odhalí i něco o nás všech
Mord dává vzpomenout na díla československé nové vlny humorem, kterému se nedá smát – nebo aspoň ne bez bolesti, studu nebo černého svědomí.
Vlny: Jiří Mádl ve své novince vzdává poctu poctivé novinařině na pozadí událostí roku 1968
Mádl zručně staví obě části a v obou buduje jiný druh napětí.
Světýlka se točí kolem situace, která se nedá vyřešit jednoznačně „dobře“. Vždycky se někdo trápí
Jedinečnou atmosféru dětství Parkanová buduje se zdánlivou samozřejmostí a vyšperkovává ji poetizujícími prostřihy.
Zahradníkův rok: Nenápadný a nemluvný Oldřich Kaiser v novém filmu Jiřího Havelky
Reflex |
Zahradníkův rok
| Recenze
Zahradníkův rok by svou krutě absurdní atmosférou klidně zapadl i do pásma snímků spojených s dílem Franze Kafky…
M. jako Muž bez obsahu. Film Noční klid pracuje s tématy ohrožení a odcizení
Reflex |
Noční klid
| Recenze
Všude vidí ohrožení a nijak nepomáhá, že se někdo skutečně pokusí vloupat do činžáku, kde bydlí.
Reflex „hraje“ ve filmu Svatá. Ten ale není o novinařině ani o pravdě, nýbrž o Bohdalové a vztazích
Reflex |
| Recenze
Svatá není analýza povahy pravdy, nýbrž rutinní televizní inscenace se skvělou herečkou.
Dokument sestavený z dosud neviděných záběrů vypráví o odcházení i Odcházení Václava Havla
Reflex |
Tady Havel, slyšíte mě?
| Recenze
Snímek Petra Jančárka je dokumentem Havlova odcházení – vědomého a soustředěného.
Sladký život je pohádka o napraveném hokejistovi a mrtvé mamince, která nikomu ani moc nechybí
Reflex |
Sladký život
| Recenze
Další toxická romantická komedie jakoby ze života, která nemá s reálným životem nic společného.
Film Sucho: Režisér Bohdan Sláma to s námi pořád myslí dobře a nabízí spásu skrze bolest
Film Sucho se zdá být až přes okraj plný zásadních a závažných témat. Zároveň je ale zabydlený figurkami na hranici karikatury.
To se vylepší, soudruzi? Nový seriál České televize se zatím hledá v kruzích v obilí
Reflex |
| Recenze
V první epizodě seriál působí jako školák, který se snaží zorientovat v předmětech na nové škole.
Vyprávěj, jak to bylo s tím kanibalem! Seriál Metoda Markovič je kriminálka i barvotiskové retro
Reflex |
| Recenze
Vztah mezi Markovičem a „Láďou“ Hojerem jsou důležité, zabírají však odhadem sotva polovinu šestihodinové stopáže. Zbytek je seriálová omáčka.
Seriál Dobré ráno, Brno! si udržuje radostně vulgární poetiku, ale zbytečně odbíhá do grotesky
Reflex |
| Recenze
Tým postav zůstává víceméně stejný, hrubozrnný humor taky, ale celkové ladění se posouvá do bizarnější, méně civilní polohy.
Spousta krytů, málo direktů. Dokument o Vémolovi je sice pestrý, ale k tělu se nedostane
Vémola tvůrce pustí k sobě domů i na svou svatbu, ale vlastně o sobě nic neprozradí.
Andrejko, kalhotky si třiď podle barev! Seriál Dobré ráno, Brno! míří do soukromí postav
Reflex |
| Recenze
Přesun pozornosti na soukromí postav je poměrně odvážnou změnou a nemusí to být nutně špatný tah.
Hlavně se o nic nesnažit. Ústřední postavy Aristokratky ve varu vegetují v plebejském bahýnku
Reflex |
Aristokratka ve varu
| Recenze
Humor je prajednoduchý a diváci jsou na něj často upozorňováni dopředu, aby si ho mohli ještě víc užít.
Perinbaba a dva světy: Pokračování pohádky je půvabné torzo, odlesk jedinečné fantazie a otravný pes
Reflex |
Perinbaba a dva světy
| Recenze
Pocitově má pět a tři čtvrtě hodiny a není to vždycky na škodu.
Slib mi, že mě necháš umřít doma. Film Tancuj Matyldo si zaslouží nadšení i úctu, potlesk i vděk za katarzi
Reflex |
Tancuj Matyldo
| Recenze
Film Tancuj Matyldo je vyprávěný s oslňující suverenitou, která budí klamný dojem lehkosti a samozřejmosti.
Žádný Fénix, ale tvrdá práce. Příběh ženy, která přežila útok kyselinou, má cenu z festivalu v Jihlavě
Reflex |
Moje nová tvář
| Recenze
Dokumentární portrét ženu začíná sledovat ve chvíli, kdy se opět staví na vlastní nohy.
Tuzemský film Bod obnovy je daleko víc než „jen“ suverénní debut řady tvůrců a nápaditá sci-fi
Reflex |
Bod obnovy
| Recenze
Bod obnovy je zároveň napínavou kriminálkou, svébytným příkladem žánru film noir, vizuálně strhující podívanou a zároveň dílem s myšlenkovou nadstavbou.
Žánrový hermafrodit. Ambiciózní česko-slovenské retro Úsvit má hezký vizuál, ale neví, čím chce vlastně být
Hlavní hrdinka uprostřed filmu otevře učebnici soudního lékařství v pasážích o hermafroditismu, a divák se dočká exkursu na dané téma. Je to jeden z žánrových veletočů, které snímek předvede.
Vlašák a francouzská elegance: Nový seriál ČT Oktopus přináší další nesourodou dvojici kriminalistů
Reflex |
| Recenze
Obsazení Miroslava Krobota a Mariky Šoposké funguje – hlavně díky kontrastu muže z lidu a odtažité elegance mladé ženy.
Jsem úžasný a nespustím ze sebe oči. Kazmův film ONEMANSHOW: The Movie je celovečerní masturbací
Reflex |
ONEMANSHOW: The Movie
| Recenze
Jde převážně o slepenec záběrů, ve kterých se Kazma opájí sám sebou.
Brutální vedro: Dospívání ve stínu apokalypsy. Jaké typy pitomců musí mladík potkat, než Zemi spálí Slunce?
Reflex |
Brutální vedro
| Recenze
Ze snímku sálá letargie z nesnesitelného vedra, výtečně evokovaná dlouhými, záměrně ubíjejícími záběry.
Bod obnovy: Budoucnost dává ústavní právo na jeden celý život. Zaslouží si ho lidé vůbec?
Reflex |
Bod obnovy
| Recenze
Sci-fi thriller Bod obnovy je suverénním debutem, který v tuzemském prostředí nemá obdoby.
Sex, smrt, násilí, jídlo a komunikace. To jsou hlavní přísady skvělého filmařského debutu Denise Šafaříka
Reflex |
O malých věcech
| Recenze
O malých věcech je silným debutem z překvapivého směru – jak osobou autora, tak i žánrově.
Pár vystrašených mužů. Drama Muž, který stál v cestě od dílčí události srpna 1968 zbytečně odbíhá
Reflex |
Muž, který stál v cestě
| Recenze
Z diváckého pohledu ve filmu spíš leccos přebývá, než že by mu něco chybělo.
Pod rouškou frašky aneb Dokumentární pásmo Velké nic o covidu v Česku prostě plyne
Film, který Klusák natočil v tandemu s Marikou Pecháčkovou, ale není „malé něco“. Je pokračováním poťouchlé estetiky šklebu.
Proč se nemůžu rozhodnout, kde jsem doma, ptají se Návštěvníci, vítězný film festivalu Jeden svět
Reflex |
Návštěvníci
| Recenze
Dokument o sociální antropoložce může znít jako akademická nuda, ale Návštěvníci jsou podívanou až detektivně napínavou.
Láska, sex a něžnosti v digitální době
Reflex |
| Recenze
Empatický seriál Sex O’Clock „vyučuje“ vztahy s komediální nadsázkou i syrově realisticky.
Medvědi nevědí, že Pražáci nejsou chlapi. Komedie Buď chlap! vypráví o tom, že dospět můžete i před čtyřicítkou
Reflex |
Buď chlap!
| Recenze
Žádnou velkou logiku v Buď chlap! nehledejme, je to přece jenom jarní komedie.
„Třesu, voe!“ Deset důvodů, proč byste si neměli nechat ujít minisérii České televize Volha
Reflex |
| Recenze
Doba normalizace je trefně zachycená v mezilidských vztazích a ve způsobu každodenního fungování.
Minisérie České televize Volha zahřívá motor na velké vyprávění o malém práskači
Reflex |
| Recenze
Volha stojí na hereckých výkonech zejména Kryštofa Hádka a Kláry Melíškové a na pečlivém vykreslení pokřivené doby.
Ne jak to má být, ale jak to bývá. Komediální seriál Sex O’Clock vypráví o sexu a vztazích s nenásilnou osvětou
Reflex |
| Recenze
Sex O’Clock šíří nenápadnou osvětu, aniž by vychovával: nemlátí diváky po hlavě tím, co je správné a společensky korektní.
Šťastně znamená společně. Jana Počtová mapuje alternativní způsoby partnerských soužití
Reflex |
Šťastně až na věky
| Recenze
Volnou trilogii dokumentů nyní Jana Počtová uzavírá titulem, ve kterém rozkrývá „nemainstreamové“ druhy partnerských vztahů.
Ivan Trojan a Tereza Ramba hledají v minisérii České televize Docent sériového vraha jako Pat a Mat
Reflex |
| Recenze
Hluchá místa a další nedostatky se ale daří překrývat vedlejším postavám, které jsou pestře rozhozené a výborně obsazené.
„A proč necestujete vy, když vidíte?“ Dokument Ti, kteří tancují ve tmě vypráví o bojovnících se ztrátou zraku
Reflex |
Ti, kteří tancují ve tmě
| Recenze
Citlivý film Jany Ševčíkové sálá chutí do života a patří mezi nejlepší české dokumenty roku.
Kudla z pudla, co to je?! Pohádku Tajemství staré bambitky 2 na Štědrý večer radši vynechte
Reflex |
Tajemství staré bambitky 2
| Recenze
Tohle je materiál k popukání na velkou přestávku tak ve druhé třídě.
Jsem nemožná, ale léčím se: Hledání nové české intimity trvá filmem o ženách, trpících nedostatkem lásky
Reflex |
A pak přišla láska…
| Recenze
Šimon Holý se snímkem A pak přišla láska… vydal mezi postavy, které se cítí nemožně a odstrčeně.
Pohádka Největší dar bojuje proti poruchám klimatu srdečným smíchem
Reflex |
Největší dar
| Recenze
Pohádka Největší dar se pyšní tématem slovanských božstev a prostředím Valašska, ale obojí využívá poněkud toporně.
Grand Prix je grandiózní jízda krajinou spodiny s Hádkem, Kozubem a Ferrem v hlavních rolích
Reflex |
Grand Prix
| Recenze
Neberou se ohledy, nehraje se na politickou korektnost. A je to nejen vtipné, ale dokonce nádherně očistně vtipné.
Pokračování Princezny zakleté v čase se mělo jmenovat spíš Alchymistka zakletá v kruhu tlachání
Reflex |
Princezna zakletá v čase 2
| Recenze
Na svěžest a vtip jedničky se však navázat nepodařilo: druhý díl se až moc zhlíží v rozmáchlých fantasy.
Film Il Boemo rafinovaně pracuje s diváckou slastí
Životopisné drama rafinovaně pracuje s diváckou slastí a kontrastem vysokého umění s „mrzkou“ tělesností.
Strach z těch, kdo se bojí. Originální horor Světlonoc spojuje magický a sociální realismus
Světlonoc je film evropských rozměrů odehrávající se na kousku lesa a vesnice.
O človíčcích a koni
Výchozí situace nového filmu Alice Nellis připomíná snímek Bába z ledu – do té míry, že Petra Špalková v obou titulech hraje tutéž roli.
Splnil si Petr Jákl svůj americký sen? Jan Žižka u nás bude filmovým hitem
ČRo Vltava – Akcent |
Jan Žižka
| Recenze
Je to film, který má jako jeden z mála českých, ne-li jediný, epickou rozmáchlost.
… tak to tak bude! Drama Slovo je nenápadnou studií jednoho vztahu a jeho základů
Slovo je filmem možná až příliš tradičně vyprávěným – ale zároveň niterným a svým poselstvím nadčasovým.
Jan Žižka velkofilmově drtí lebky a láme srdce v příběhu, který se nestal, ale mohl se stát
Film přepíná mezi origin story, politickým thrillerem, romantickým příběhem a akční podívanou, ale v žádné poloze nenajde pevnou půdu pod nohama.
Dramata z pražské divočiny: Miliardy obyvatel Prahy, o kterých ani nevíte
Reflex |
Planeta Praha
| Recenze
Srdce „matky měst“ obývají milióny zvířat, jejichž chování nás překvapí už jen tím, že nás vůbec překvapí.
Art týden: film Promlčeno
Na to, že se film odehrává skoro v reálném čase, až podezřele často mu kolísá tempo.
Za pět minut dvacet let. Thriller Promlčeno má nosné téma, ale toporné zpracování
Radek se z dlouholetého exilu vrací do Česka. Sežene si tu auto, blokátor GPS, čtyři mobily, dva laptopy a pistoli. Co asi chce?
Iveta jako oběť slizkých chlapů. Minisérie o začátcích Bartošové je telenovelou s nechtěným humorem
Reflex |
| Recenze
S tragičností osudu Ivety Bartošové se projekt do značné míry míjí a topí se v natahovaných scénách bez hloubky.
Sevřená trilogie Podezření ukazuje, že být nesympatický se může stát smrtelným hříchem
Reflex |
| Recenze
Minisérii České televize Podezření se podařilo spojit to nejlepší z několika žánrů.
Tenhle vlak stojí: Po soudržných Vlastnících Jiří Havelka natočil rozpadlý kabaret
Reflex |
Mimořádná událost
| Recenze
Mimořádná událost se příběhově rozplizává a zabydlují ji uměle vykonstruované figurky s charakteristikami na objednávku.
Kdo vraždil na maloměstské nemocnici? Nová série ČT Podezření může být stejný hit jako Devadesátky
Reflex |
| Recenze
Nejde ani tak o detektivku jako spíš o charakterovou studii, o dynamiku vztahu mezi matkou a dcerou a o skvělé vykreslení dusivé maloměstské atmosféry.
„Zaručuju ti, že to není ani starý, ani uslintaný,“ slibují Svěráci v Betlémském světle. No… je.
Reflex |
Betlémské světlo
| Recenze
Jde o podívanou „plochou“, ve dvojsmyslu dvojrozměrnou i televizní, tedy pokud vysílání nesledujete ještě na vypouklé katodové obrazovce z 90. let.
Nejsledovanější seriál za osmnáct let: Co stojí za úspěchem Devadesátek? Nejde jen o příšerné košile a účesy
Reflex |
| Recenze
Seriál nám – v pandánu s podařeným dokumentárním cyklem Polosvět navíc nabízí i širší reflexi a jistou katarzi toho, co jsme vlastně tehdy ve spěchu prožili.
Do kin přichází Zpráva o záchraně mrtvého, film z jiné, „pomalé“ kinematografie
Reflex |
Zpráva o záchraně mrtvého
| Recenze
Je nepřesné o Kadrnkových filmech říkat, že jsou divácky nevstřícné; ony se prostě odehrávají v jiném stavu vědomí a málokomu se tam za nimi chce.
Seriály Devadesátky a Polosvět nahlížejí kriminální případy devadesátých let různými způsoby
Reflex |
| Recenze
Nejlépe Devadesátky fungují ve spojení s cyklem Polosvět, který se klíčovým zločinům téže doby věnuje v dokumentárním formátu.
David Ondříček staví proslulému běžci sice střízlivý, ale pořád pomník
Film Davida Ondříčka nachází ideální středobod mezi diváckou vstřícností a ambicióznějším způsobem vyprávění.
Jednotka intenzívního života: Zemřít nelze dobře nebo špatně, kvalitu života nemocných lze ale zlepšit vždy
Reflex |
Jednotka intenzivního života
| Recenze
Křehce neokázalý dokument levituje v prostředí Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, nehmotně se pohybuje kolem pípajících přístrojů, nad čerstvě vytřenými podlahami a mezi prosklenými dveřmi.
Štědrovečerní pohádka Jak si nevzít princeznu: lásku a sudičky neoklamete ani cestováním v čase
Reflex |
| Recenze
Druhá polovina filmu je citelně méně povedená. Po svižném nástupu a řadě akčních peripetií se totiž děj zasekne v táboře zbojníků.
Ve Varech zabodovaly dva nové české dokumenty, které hledají kvalitu života v dětství a těsně před smrtí
Reflex |
Každá minuta života
| Recenze
Oba filmy se týkají toho, jak takzvaně kvalitně žít, byť ve zcela protilehlých životních situacích – v raném dětství, respektive nedlouho před smrtí.
Takový byl náš Bohuš, přibližuje skladatele Bohuslava Martinů stylizovaný dokument České televize
Reflex |
Můj život s Bohuslavem Martinů
| Recenze
Úsporná stopáž, stylová pestrost, faktografické bohatství a mnohost pečlivě vybraných hudebních ukázek pomáhají naplňovat záměr upozornit na muziku Bohuslava Martinů mladé publikum.
Jak se ve vztahu neudusit: Hořká komedie o teroru láskou ztrácí síly figurkařením
Reflex |
Kurz manželské touhy
| Recenze
Scenárista a režisér Radek Bajgar se po filmu Teroristka vrací k motivu teroru láskou, který nakousl ve snímku Teorie tygra.
Dokument o Karlu Gottovi aneb Zpěvákovo soukromí, o které nestojíte
I u scén, jež působí spontánně a niterně, je palčivě cítit, že je Karel Gott Agency pečlivě autorizovala.
Moje slunce Mad září nad kábulskými zdmi z betonu, látky i přesvědčení
Deník N |
Moje slunce Mad
| Recenze
Animovaný snímek je světová třída: vypráví o obecně lidském tématu, vznikl v mezinárodní koprodukci, slaví úspěchy v zahraničí a hraje o Oscara
Prvok a sociopaté. Adaptace bestselleru Prvok, Šampón, Tečka a Karel je odsouzena k úspěchu
Deník N |
Prvok, Šampón, Tečka a Karel
| Recenze
Prvok, Šampón, Tečka a Karel připomínají loňské Bábovky. Obě látky pod rouškou realismu podsouvají publiku, že je vlastně normální chovat se asociálně, nebo rovnou jako sociopat.
Fajfky a falešné vousy: Boží mlýny Jana Hřebejka připomínají Mikulášovy patálie
Reflex |
| Recenze
Minisérie neustále balancuje na pomezí realismu a klukovské fantazie, v níž parta kamarádů bere spravedlnost do svých rukou a hrdinně mstí nepotrestané zločiny.
Boží mlýny chtějí být komediální kriminálkou, ale nechtěně připomínají spíš Čtyři vraždy stačí, drahoušku
Reflex |
| Recenze
Čím to, že natolik zkušení tvůrci jako režisér Jan Hřebejk nebo představitel hlavní role Martin Myšička neviděli, kam se projekt zvrhává?
Dobré životy Karolíny a Ester. Nebývale pozitivní dokumenty Heleny Třeštíkové
Deník N |
Sestřičky: Karolína, Ester
| Recenze
Protagonistka jednoho z diptychu nových portrétů dokumentaristky Heleny Třeštíkové strhuje diváky nezničitelným optimismem.
Minisérie Božena se snaží bořit mýtus, ale nedokáže si od Němcové udržet odstup
Reflex |
| Recenze
Od hystericky vypjatých emocí k nechtěné „cimrmanovštině“, kdy se klasici české kultury unyle poplácávají po zádech: čtyřdílná minisérie ČT zatím poletuje ode zdi ke zdi.
Vlci na hranicích
ArtZóna |
Vlci na hranicích
| 70% | Recenze
Je to film, ke kterému se může nějak vztáhnout každý. Těmi vlky může být pro diváky cokoliv, čeho se bojí.
Bábovky nejsou filmem obyčejně blbým, nýbrž zlým
Film podle stejnojmenného bestselleru Radky Třeštíkové je přehlídkou politováníhodných nebo odpudivých figurek, které se hemží ve snůšce vykonstruovaných mikropříběhů.
Meky
Meky je strhující klipová jízda, která po divoké „představovací“ koláži záběrů na přivítanou poměrně chronologicky projíždí Žbirkovou dráhou a zasazuje ji do širšího kontextu.
Trojanův Bourák. Jak něco takového mohl natočit režisér nominovaný na Oscara?
Hybrid komedie, gangsterky a sociálního dramatu je až fascinující přehlídkou nesoudržnosti.
Úspornost především
Autorský film Jiřího Mádla se lehce dotýká těžkých témat.
Film Skleněný pokoj zasazuje do funkcionalistického klenotu banální historku z červené knihovny
Reflex |
Skleněný pokoj
| Recenze
Film je ohňostrojem efektních obrázků, které mohou vypadat působivě jako sled fotografií, ale soudržný snímek dohromady nedají.
Nabarvené ptáče je velkolepý film. Otázka je, zda se uměleckými postupy příliš nevzdálil divákovi
Deník N |
Nabarvené ptáče
| Recenze
Václav Marhoul je ve své filmové adaptaci slavné knihy v rámci úctyhodné autorské askeze k divákovi záměrně nevstřícný. Jeho tvůrčí odstup je ale místy až příliš znecitlivující.
Bez vědomí a bez růžových brýlí: Thriller, který je rafinovaně temným sestupem k listopadovému „bodu nula“
Reflex |
Bez vědomí (Mimo kino)
| Recenze
Strhující špionážní drama se za sametovou revolucí ohlíží originálně, s nebývalou skepsí a s vypravěčským drajvem, který napíná divácké nervy jako struny.
Most! do ČT propašoval politickou nekorektnost. Seriál štěká, ale nekouše, syrovost je jen zdánlivá
Reflex |
MOST! (Mimo kino)
| Recenze
Jeho postavy jsou nesympatické chtěným způsobem, aby byly paradoxně roztomilé: jako záměrně oškliví plyšoví mazlíčci. Škoda, Most! mohl aspoň ukázat zuby.
Filmová prvotina Jiřího Havelky Vlastníci je panoptikem v akváriu, kde dochází vzduch
Vlastníci jsou vynikající tragikomedií o tom, jak se lidé nedokáží nechat sjednotit ani společnou střechou.
Zelenkův Modelář zkoumá, jak jsme kdo ochotní sloužit systému, a pošilhává po radikálním řešení
Politicky angažovaná a nebývale vážná novinka Petra Zelenky na vějíři postav předvádí různé hodnotové žebříčky a způsoby (ne)přijetí odpovědnosti v globalizovaném světě.
Vlastníci: Komedie desetiletí, ve které jde o víc než „jen“ o humor
Kinematografický debut Jiřího Havelky je neuvěřitelně filmový, dynamický a dravý.
Seriálový Rédl se v umakartové konspiraci bere až příliš vážně
Na to, aby byl Rédl syrovou kriminálkou, až příliš často ustřeluje k coenovské frašce.
Do kin přichází očekávaná Poslední aristokratka. Film je ale oslavou přízemnosti a plebejství
Reflex |
Poslední aristokratka
| Recenze
Adaptace bestsellerů Evžena Bočka v režii Jiřího Vejdělka ukazuje Čechy jako líné, neschopné, opilé…
Ornament je zločin. Skleněný pokoj se nedokáže opřít o žádnou nosnou zeď
Lidovky.cz |
Skleněný pokoj
| Recenze
Skleněný pokoj není účelný, nýbrž chudý. To málo, co nabízí, tedy exaltovanou křeč instantních vášní a afektů, opakuje znovu a znovu, jen z jiných úhlů.
Úhoři nemají ani nabito. Nová česká komedie nemá ani srozumitelný děj nebo záměr
Reflex |
Úhoři mají nabito
| Recenze
Podle tvůrců má být film Úhoři mají nabito černou komedii s kritickým ostnem, ale ze snímku samotného to lze pochopit jen velmi těžko.
Léto s gentlemanem Jaromíra Hanzlíka třeští ode zdi ke zdi, ale s žánrem romantické komedie se míjí
Reflex |
Léto s gentlemanem
| Recenze
Léto s gentlemanem je ale všechno jiné než nuda: je fascinující dadaistickou jízdou plnou bizarních výjevů a uhrančivě absurdních scén.
Na co do kina tento týden: ženy v běhu, na válečné stezce i v pasti
Reflex |
Ženy v běhu
| Recenze
Muži v této várce snímků zůstávají spíše v pozadí a jsou většinou na zabití, ať už přeneseně, nebo doslova.
Ženy v běhu jsou relaxační výklus pro nenáročné diváky
Reflex |
Ženy v běhu
| Recenze
Co vznikne, když se na plátně sejdou vdova, matka, dcera, ženáčova milenka, dívka s tikajícími biologickými hodinami, holčička bez maminky, a dokonce i fena?
Basketbalem proti totalitě, i když půjde o život, hlásá film Zlatý podraz
Deník N |
Zlatý podraz
| Recenze
Ve scénách zpod košů a v některých epizodách zejména milostné linky je film suverénní a ve vztahu k totalitní minulosti pak chvályhodně nekompromisní.
Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte
Reflex |
Po čem muži touží
| Recenze
Bohužel při tom obě pohlaví zároveň redukuje na urážlivě zjednodušené typy: podpantoflák, stíhačka, tlustá, citlivá šéfka v kostýmku, puberťačka s trémou a další.
Po čem muži touží. Smějeme se ovulaci a ženám za volantem
Lidovky |
Po čem muži touží
| Recenze
Pak je tu rovina „genderového humoru“.
Kinopremiéry: Všechno bude, láska i démoni aneb Na co určitě jít tento týden do kina
Reflex |
Všechno bude
| Recenze
Všechno bude je vtipné, (ne)herci skvělí, kamera pohledná – ale příběh o puberťácích konfrontovaných s nelehkou realitou dospělosti už jsme přece jenom viděli nejednou.
Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu
Reflex |
Hovory s TGM
| Recenze
„Ta kniha nevyjde!“ Šokovaný Čapek ztuhne a nevěřícně na Masaryka zírá. Prezident je vlídný, ale neústupný.
Na co do kina tento týden: České basketbalové retro dribluje na špičce soupisky
Reflex |
Zlatý podraz
| Recenze
Režisér Radim Špaček (dramata Pouta a Místa, která se rovněž odehrávala v minulých dekádách) se nijak netají tím, že natočil největší mainstream své dosavadní kariéry.
Domestik
Film a doba |
Domestik
| Recenze
Domestik strhuje svým nasazením, hraničícím se suverenitou. Jasnost jeho autorské vize zastiňuje nedostatky v provedení.
Jan Švankmajer dokončil po sedmi letech nový film o říši hmyzu
ČRo Vltava Mozaika |
Hmyz
| Recenze
Každopádně je Hmyz typická švankmajerovština.
Adam Martinec: Tvrdili mi, že pokud zabiju prase před kamerou, bude to problém. Ale jelita jinak neuděláte
Adam Martinec vysvětluje: „Filmový Karel je černá představa toho, jak bychom on nebo já, protože jsme si povahově dost podobní, mohli v životě dopadnout.“
Elizaveta Maximová: Pozorovat Jiřinu Bohdalovou při práci byl pro mě zážitek, ona je velká herečka
Po roce stráveném víceméně na divadle jde herečka Elizaveta Maximová (32) opět z role do role před kamerou.
Případ Kramný měl ohromné mediální pokrytí, vzbuzuje velké emoce a je kontroverzní, říká režisér Petr Hátle
Reflex |
| Rozhovor
Sérii natočil Petr Hátle (41), dokumentarista, který na poli hraného filmu debutoval před pěti měsíci snímkem Manželé Stodolovi.
Mít šestiletou hlavní hrdinku vás vábí jít do kýče, říká Beata Parkanová, autorka varského filmu Světýlka
Světýlka se odehrávají v době, která je určená letopočtem, ale jmenuje se dětství,“ říká o nesmírně citlivě natočeném filmu jeho scenáristka a režisérka.
Na každé vteřině strávené spolu záleží, říká film Všechno, co jsme nestihli oceněný ve Zlíně
Reflex |
| Rozhovor
V půvabném krátkém animovaném snímku scenáristky, režisérky a výtvarnice Marty Prokopové létají paneláky bratislavského sídliště Petržalka do vesmíru.
Zajímala mě vrahova samota. Režisér Radim Špaček o filmu Lesní vrah a oblibě žánru true crime a retra
Reflex |
Lesní vrah
| Rozhovor
„Se scenáristou a producentem Zdeňkem Holým jsme nechtěli standardní distribuci, kdy se film vypustí do multiplexů a dál už si žije vlastním životem,“ říká RADIM ŠPAČEK.
Jančárek: Řada lidí chtěla do filmu Tady Havel, slyšíte mě? prosadit svůj výklad jeho osobnosti, ustáli jsme to
Reflex |
Tady Havel, slyšíte mě?
| Rozhovor
Několik let byl stínem Václava Havla dokumentarista Petr Jančárek (64), který měl svolení politika točit, „i když se sprchuje“.
Nová herecká generace, Leona: Když člověk vytváří umění, je jeho osobní růst vlastně i kariérním růstem
Leona Skleničková (25), která od letoška vystupuje jen jako Leona, si zakládá na autenticitě a ráda se nechává překvapit vším, co přijde.
Jan Cina: Komunismus a totalitní systémy jsou prostě špatně. Ale humor je mocná zbraň!
Reflex |
Sladký život
| Rozhovor
Herec Jan Cina (36) mluví o žánrech, stereotypech postav a premiéře v roli otce.
Netoužím být vidět. Jsem herečka, ale přitom se tím dost trápím, říká Magdaléna Borová
„Sucho jsem si pro sebe popsala jako Bohdanovu velmi osobní baladu o odcházení krajiny a těla,“ říká herečka Magdaléna Borová.
Nová herecká generace: Spojuje nás internet a vášeň pro herectví, říká Tomas Sean Pšenička
Za momentálně nejtěžší věc považuje herec Tomas Sean Pšenička (18) skloubení osobního života s pracovním.
Nová herecká generace: „Je pro mě důležité dělat věci s láskou a zůstávat v přítomnosti,“ říká Antonio Šoposki
Reflex |
Tancuj Matyldo
| Rozhovor
Antonio Šoposki (20) měl cestu k herectví naznačenou už prostřednictvím své starší sestry Mariky.
„Když je člověk vnímavý, nějak to pochopí sám,“ říká Roden o roli muže pečujícího o matku s Alzheimerem
Reflex |
Tancuj Matyldo
| Rozhovor
Karel Roden, Regina Rázlová a Antonio Šoposki excelují v trojgeneračním rodinném dramatu Tancuj, Matyldo, které se prezentovalo v rámci KVIFF.
Vždyť i Shakespeare se hraje kvůli postavám, které se rozpadají, říká Regina Rázlová o roli v Tancuj Matyldo
Reflex |
Tancuj Matyldo
| Rozhovor
Tancuj Matyldo je film výjimečný mimo jiné tím, že k nelehkému tématu přistupuje i s nadhledem a humorem, a i sama Matylda je žena mnoha
Filmařka Veronika Lišková: Režijní zkušenosti z dokumentů mi pomáhají i na hraném placu
Reflex |
Návštěvníci
| Rozhovor
V dokumentu Návštěvníci sledovala antropoložku Zdenku, která se s manželem a syny přestěhovala na Špicberky zpracovat výzkumný grant.
Potřebovali jsme krásnou herečku, která ukáže propad, říká spoluautorka filmu Tancuj Matyldo o Regině Rázlové
Reflex |
Tancuj Matyldo
| Rozhovor
„Období odcházení se vyplatí neprošvihnout, říká Nataša Slavíková, scenáristka a producentka vynikajícího filmu Tancuj Matyldo.
Ve sportu i v pornu je tělo využívané jako nástroj, říká Natalia Germani o filmu Její tělo
Germani často hraje výrazné hrdinky s vlastním názorem – vedle Jejího těla třeba v dramatu Světlonoc nebo ve dvojici snímků Princezna zakletá v čase.
Tvůrci snímku Světloplachost: Nikiho rodiče nepustili pět měsíců ven. Granát vám mohl kdykoliv urazit hlavu
Reflex |
Světloplachost
| Rozhovor
Poetický dokument Světloplachost Ivana Ostrochovského (51) a Pavola Pekarčíka sbírá ceny na festivalech po celém světě.
Andrea měla hranice těla vyhnané do extrémů, říká režisérka filmu Její tělo Natálie Císařovská
Natálie Císařovská nahlíží život Absolonové a propojuje jeho části prostřednictvím témat jako je svoboda zacházet s vlastním tělem.
A že jsem se sama sebe kolikrát lekla, říká Simona Peková, herecké tornádo z hororové komedie Přišla v noci
Reflex |
Přišla v noci
| Rozhovor
Rozhovor s ní je divadelní představení, one woman show.
Tatiana Dyková: A je to tady, začínám hrát matky! Mám z toho radost, otevírají se mi úplně nové role
Herečka TATIANA DYKOVÁ (45) ví, že je známá, a umí si nechat pozorností zalichotit.
Bál jsem se, že děti zvyklé na pixarovky loutka nezaujme a přijde jim stará, říká režisér Filip Pošivač
Reflex |
Tonda, Slávka a kouzelné světlo
| Rozhovor
Loutkový film Tonda, Slávka a kouzelné světlo nadchl poroty a (nejen dětské) publikum na řadě festivalů.
Kvůli Eurydice jsme navezli dvě tuny štěrku, říká ředitel festivalu virtuální reality ART*VR Ondřej Moravec
Reflex |
| Rozhovor
Chcete se stát houbou? Zabránit znásilnění na večírku? Projet se na kole Berlínem roku 2037?
Andrea Mohylová, hvězda filmu Bod obnovy: Střílela jsem opravdovými náboji a je to tedy silná věc
Reflex |
Bod obnovy
| Rozhovor
Film je celovečerním debutem pro velkou část štábu – včetně představitelky hlavní role kriminalistky Em Andrey Mohylové.
Jaký by byl život bez strachu? Zkusili jsme o tom vyprávět, říkají tvůrci vynikající sci-fi Bod obnovy
Reflex |
Bod obnovy
| Rozhovor
„Začalo to tak, že jsme se sešli v hospodě, házeli na stůl nápady a přemýšleli, o čem by mohl být náš první celovečerák,“ říká Robert
V českých detektivkách skoro všichni drží zbraň blbě, říká Marika Šoposká, kriminalistka ze seriálu Oktopus
Reflex |
| Rozhovor
„Přiznám se, že televizní detektivky skoro nesleduju, takže různé vyšetřovatelky nemám nakoukané,“ říká herečka.
Chtěl jsem aby Mašínové působili jako živí kluci, ne čítankové figury. Svobodě obětovali všechno, říká režisér
Reflex |
Němá tajemství
| Rozhovor
Režisér TOMÁŠ MAŠÍN (57) posílá do kin v rozmezí několika týdnů hned dva filmy s výrazným společenským přesahem.
Nová herecká generace: Chceme větší úctu k individuální citlivosti a zranitelnosti, říká Samuel Toman
Reflex |
| Rozhovor
Na kariérní zlomy Samuel Toman (25) nevěří: důležitá je podle něj konstantní práce a vývoj.
„Mezi mladými lidmi uvadají ambice, nevědí, k čemu mířit,“ říká Albert Hospodářský, autor filmu Brutální vedro
Reflex |
Brutální vedro
| Rozhovor
Hospodářský roli bloudícího Vincka napsal pro svého bratra Vincenta, o němž v prvním ročníku FAMU natáčel krátký dokument.
Nová herecká generace: Je těžké říkat ne, chtěla bych si všechno vyzkoušet, říká Simona Lewandowska
Reflex |
| Rozhovor
Průlomovou rolí pro ni byla rosnička Andrea v seriálu Dobré ráno, Brno!, k vidění je nyní v seriálu Zlatá labuť, natočila už i první film.
Andrea Mohylová, hvězda filmu Bod obnovy: „Natáčela jsem s čtyřměsíční dcerou, nemohla jsem řešit temnotu“
Reflex |
Bod obnovy
| Rozhovor
Film je celovečerním debutem pro velkou část štábu – včetně představitelky hlavní role kriminalistky Em Andrey Mohylové.
Vojtěch Rynda: Dvořák se jako ředitel České televize osvědčil. Její přínos pro kulturu je nenahraditelný
Reflex |
| Rozhovor
Jak si vedl stávající ředitel ČT Petr Dvořák? A jaká je role veřejnoprávní televize v české kultuře?
Na pořadu o exekucích nikdo nezbohatneme, ale je to dobrý skutek, říká střihač Šimon Hájek
Sestříhá všechno: hrané filmy, dokumenty, seriály, videoklipy, umění, mainstream i úplné úlety.
Nahá emoce je nejsilnější. Jak ke skládání přistupuje čerstvý držitel Českého lva Jonatán Pastirčák?
Pět celovečerních filmů a jedna minisérie: k tolika projektům s vročením 2022 složil hudbu JONATÁN PASTIRČÁK (30) působící také pod pseudonymy Pjoni a Isama Zing.
Tereza Ramba: Představa lidí o štěstí je zkreslená, srovnávají se s nereálnými obrazy
Reflex |
Buď chlap!
| Rozhovor
„Žijeme v uspěchané době, která přináší hodně stresu. Přitom mám pocit, že spousta mých vrstevníků a kamarádů pořád na něco čeká,“ říká herečka TEREZA RAMBA (33).
Jiří Langmajer: Pochyby jsou motor pro to, abyste jel dál
Reflex |
| Rozhovor
Jiří Langmajer má za sebou také spoustu neuvěřitelných sportovních i adrenalinových zážitků a překonal těžké poranění páteře.
Nechtěl jsem stát na místě. Televizní hitmaker Michal Blaško slaví úspěchy s dramatem o menšinách a manipulaci
„Bál jsem se, že až tyhle filmy dokončím, nebudou už fungovat v aktuálních okolnostech, ale opak byl pravdou,“ říká režisér Michal Blaško.
Jan Budař: Že nejsme zvyklí se při pohádkách bát, není moje chyba. Mamánek je o překonání strachu
Reflex |
Princ Mamánek
| Rozhovor
Herec, skladatel, scenárista, režisér, ilustrátor… V Janu Budařovi (45) se skrývá a někdy přetahuje mnoho různých tvůrčích osobností.
Rozesměje vás třicet let po smrti. Hravá dokumentární opera KaprKód vrací hlas skladateli Janu Kaprovi
Na začátku byl dosud nezveřejněný soukromý archív, obsahující mimo jiné přes šest hodin amatérských filmů, které pořídil skladatel Jan Kapr.
Vojtěch Dyk: Změnily se mi priority, radši budu šťastný v Čechách, než nešťastný ve světě
Vojtěch Dyk mluví o tom, jak dokáže ve svých různorodých aktivitách nacházet rovnováhu nebo co považuje za hereckou Kinderstube.
Udělali jsme to větší
„Původní rozpočet, kdy se Žižka měl točit ještě jako český film, byl 93 miliónů korun,“ říká Petr Jákl.
Hlasem proti temnotě: Český animovaný film Tmání zpracovává čím dál aktuálnější téma deprese
Reflex |
| Rozhovor
Jako něco mezi chobotnicí, pavoukem a mozkomorem: tak vypadá deprese v interaktivním animovaném filmu Tmání.
Prostej člověk se blbě hraje, není tam moc za co vzít, říká o své nové roli Michal Isteník
Reflex |
Kdyby radši hořelo
| Rozhovor
„Překvapilo mě, že diváci ve filmu našli i humor a strašně se smáli,“ říká herec o přijetí filmu Kdyby radši hořelo na Berlinale.
Hlavně ať tě to baví, řekli Peneři strýčka Homeboye dokumentaristovi Štěpánu FOK Vodrážkovi
Reflex |
PSH Nekonečný příběh
| Rozhovor
Festivalová anotace PSH Nekonečný příběh označuje za „vynalézavě natočený trojportrét na tělo, který se nevyhýbá žádným tabu.“
Každý vám řekne, že slovo dodrží, ale to bývá lež, říká autorka soutěžního filmu Slovo Beata Parkanová
Scenáristka a režisérka Beata Parkanová film Slovo vystavěla na osudech vlastních prarodičů i na univerzálních tématech pravdy a integrity.
Být prezidentkou už není sci-fi
Reflex |
Prezidentka
| Rozhovor
S Ivanem Ostrochovským herečka Aňa Geislerová točí historické drama Pramen, jeden z několika svých současných projektů, v kinech je k vidění v romantické komedii Prezidentka.
Sexistický Pánský klub rozhodně není, je to milá komedie s hláškami, říká scenárista a režisér Matěj Balcar
Reflex |
Pánský klub
| Rozhovor
Komedie Pánský klub je filmovou adaptací úspěšné stejnojmenné inscenace pražského Divadla Na Jezerce. Obě verze napsal a režíroval Matěj Balcar.
Filmy, jichž se dotýkala ruka. Lucie Sunková uvádí na Anifilmu hned dva tituly
Reflex |
| Rozhovor
Lucie Sunková se specializuje na animaci olejové malby na skle.
Táňa Pauhofová, o česko-slovenské vzájemnosti, o filmu Známí neznámí a o tom, že jí manželství nezměnilo život
Reflex |
Známí neznámí
| Rozhovor
Když už si udělá čas na rozhovor, je to zážitek, protože Pauhofová hraje i na diktafon.
Miro Remo přináší ve snímku Láska pod kapotou mrazivý hybrid: akční dokument s tragikomickým laděním
Reflex |
Láska pod kapotou
| Rozhovor
Svérázná partnerská dvojice automechanika a autokrosařky je protagonisty skvělého dokumentu, který se od bahnivých závodů odráží k reflexi životních cílů a frustrací.
Herečka Daniela Kolářová o vánočních pohádkách, práci se Zdeňkem Svěrákem i touze po normálním životu
Reflex |
Betlémské světlo
| Rozhovor
Když zavládl covid a herci přišli o práci, odjela Daniela Kolářová (75) na chatu „hrabat se v hlíně“.
Herečka Pavla Gajdošíková skládá písničky, koupe se v Sázavě a bere dech ve filmu Chyby
„Honza Prušinovský ve své tvorbě nic nepřikrášluje a výjevy ze života líčí v přirozené syrové podobě,“ říká Pavla Gajdošíková.
Chtěli jsme ukázat škorpení, na které člověka baví se dívat, říká režisér štědrovečerní pohádky Karel Janák
Reflex |
| Rozhovor
„Nejdřív se napíše scénář, pak se vybere hrad a potom se scénář teprve upraví na míru té lokaci, aby fungoval co nejlíp,“ říká Karel Janák.
Divadelní, filmová i televizní hvězda Jana Plodková nejen o své lockdownové práci za odměnu
Reflex |
Kurz manželské touhy
| Rozhovor
Jana Plodková (40) je – v podstatě najednou – k vidění jako manželka Sigmunda Freuda, bodrá chatařka i odtažitá policistka.
„Nechtěli jsme šetřit emocemi a strach je jednou z nich,“ říkají autoři animovaného hitu Myši patří do nebe, který se nebojí ani smrti
Reflex |
Myši patří do nebe
| Rozhovor
Originální podívanou natočili podle předlohy Ivy Procházkové Denisa Grimmová a Jan Bubeníček.
Omezení vytváří styl: Výtvarník a filmař Emil Křižka natočil působivý horor, který vlastně hororem není
Reflex |
Hrana zlomu
| Rozhovor
Působivý film Hrana zlomu natočil Emil Křižka (48), který se ke kinematografii vypracoval z pozice samouka.
Filmařka Diana Cam Van Nguyen hýří kreativitou a prolamuje hranice mezi žánry
Reflex |
| Rozhovor
Mladá česká filmařka vietnamského původu Diana Cam Van Nguyen: „Tátovy dopisy jsou autentické. Schovávala jsem si je.“
Dva velké projekty, dvě nové výzvy, představuje scenárista Petr Kolečko seriál Osada a snímek Zbožňovaný
Reflex |
Zbožňovaný
| Rozhovor
Do svých nových projektů promítá Kolečko nově objevenou citlivost i zálibu v tématu rodiny, k nimž v téhle fázi života a kariéry dospěl.
Rozdělil kritiky, zářil ve Varech, teď jde se svou prvotinou do kin. Šimon Holý čeří vody českého filmu
Reflex |
Zrcadla ve tmě
| Rozhovor
Scenárista, režisér a hudební skladatel Šimon Holý chtěl původně debutovat úplně jinak, ale nakonec se mu stalo přesně to, čemu se toužil vyhnout.
Eliška Křenková: Byla jsem i na jiných mezinárodních festivalech, nikde jsem ale nezažila atmosféru jako ve Varech
Reflex |
Atlas ptáků
| Rozhovor
„Atlas ptáků natočil Olmo Omerzu, se kterým mám krásnou dlouhodobou spolupráci. A Marťanské lodě Honzy Foukala jsou pro mě totální srdcovka,“ říká herečka.
Jan Žižka bude špinavější a syrovější než Statečné srdce. Do kin půjdeme příští rok, říká Petr Jákl
Petr Jákl přijel na festival do Karlových Varů představit novinářům utajovanou ukázku z historického velkofilmu Jan Žižka – a pustit ho celý Michaelu Caineovi.
Baví mě hrát o sexu, drogách i fotbale. Proměna z princezny v královnu nevadí, říká Veronika Khek Kubařová
Reflex |
Tajemství staré bambitky 2
| Rozhovor
„To nejlepší, co může herce potkat, je, že má možnost objevovat, zkoumat a zkoušet různé žánry,“ pochvaluje si herečka.
Režisér Olmo Omerzu ve filmu Atlas ptáků vypráví o muži, kterému se rozpadl celý svět
Reflex |
Atlas ptáků
| Rozhovor
„U Miroslava Donutila mě lákaly dvě věci. Lidé ho hodně vnímají jako baviče, ale zároveň ho známe z divadla jako silného charakterního herce,“ říká režisér Omerzu.
Člověk pod zemí je strašně slabý, říká autor oceňovaného dokumentu Nová šichta
Deník N |
Nová šichta
| Rozhovor
„Samozřejmě jsme měli obavu, jestli lidi z mojí generace zajímá, co řeší padesátiletý horník v Ostravě. Ale tím, že Tomáš šel do prostředí IT, se nám přiblížil,“
Téma šikany je u nás tabu, říká scenárista a režisér Tomáš Polenský
Scenárista a režisér několika dokumentárních filmů Tomáš Polenský (33) celovečerně debutoval dramatem Smečka, kterým se vrací do dospívání v hokejovém prostředí.
Téma domácí agrese jsem musela pojmout divadelně, aby mi neubližovalo, říká režisérka Žab bez jazyka
Deník N |
Žáby bez jazyka
| Rozhovor
„Žáby měly být původně o nezdravých vztazích, ale když se do tématu nezdravých věcí ve společnosti pustíte poctivě, vždycky vás to k tomu násilí dovede,“ říká Mira
Příběh „šlapající“ toaletářky vynesl Třeštíkové hlavní cenu na festivalu DOK.fest v Mnichově
„Měla jsem pocit, že porota přesně pochopila můj záměr: ukázat život v nízké vrstvě naší společnosti. A že i tento život má svou důstojnost a zvláštní krásu,“ říká režisérka.
Vyhraje ten nejlepší?
IDF |
| Rozhovor
Diskuze ze série IDF Industry Sessions věnována letošním nominacím dokumentárních filmů na Českého lva a Ceny české filmové kritiky. Hosté: Jindřiška Bláhová a Jiří Konečný.
Jdu proti diváckému očekávání, že dobro vyhraje nad zlem, říká scenárista Šifra
Deník N |
MIMO KINO: Zrádci
| Rozhovor
„Snažil jsem se o dnešní drogové scéně nastudovat co nejvíc, abych pochopil, v čem ty postavy žijí,“ říká Miro Šifra.
Žijeme v době temného romantismu, emoce a iracionalita převažují, říká režisérka filmu Šarlatán
„Já jsem člověk racionální a díky tomu jsem otevřena iracionálním věcem,“ říká Agnieszka Holland.
Na horách se nesmím rozněžňovat, říká před premiérou dokumentu horolezkyně a manažerka Kolouchová
Lidovky.cz |
K2 vlastní cestou
| Rozhovor
Při povídání o výkonech na hranici lidských možností doopravdy zvážní jen jednou: když vypráví o tom, jak z úbočí K2 telefonovala domů.
Odepřel jsem si říkat normální ‚r‘, říká herec, který ve filmu ztvárňuje exprezidenta Havla
Herec Viktor Dvořák vyprávěl magazínu Pátek LN o své roli Václava Havla v novém filmu.
Českého lva si nestíhám užít, říká herečka, cestovatelka a čerstvá matka malého Slunce Tereza Ramba
„Rozhodně se dá říct, že je rok 2020 ten nejšťastnější. A vůbec se to netýká práce, ale malého miminka,“ říká herečka Tereza Ramba.
Češka, která vtiskla duši interiérům filmu Králíček Jojo: Pro moji práci někdy chybí kolonka
Deník N |
| Rozhovor
„Přála bych si, aby ta oscarová nominace do Čech přivedla další projekty jako Králíček Jojo a přinesla další příležitosti pro tuzemské filmové řemeslníky,“ říká Nora Sopková.
Mám víc času dělat svoji práci líp, říká režisér Slávek Horák o filmu Havel
Lidové noviny |
Havel
| Rozhovor
Scenáristu a režiséra Slávka Horáka zastihla pandemie koronaviru při finálních pracích na jeho novém filmu Havel.
Jsou věci, o kterých Antonín Kratochvíl mluvit nechtěl, tvrdí režisérka Sedláčková
Lidové noviny |
Můj otec Antonín Kratochvíl
| Rozhovor
„Dala jsem scénář Tondovi přečíst a on velkoryse prohlásil – jo, udělej si to, jak chceš,“ říká Andrea Sedláčková.
Kato a Mádl: Potkali se u Zelenky… Ve filmu Modelář spojili síly populární herec a populární rapper
„Uvnitř je Adam úplný opak Plecha, není materialisticky založený a je velice chytrý,“ říká herec Jiří Mádl.
Evropský film málo provokuje, říká Agnieszka Hollandová a chystá se na premiéru Šarlatána
Deník N |
| Rozhovor
„Šarlatán je velmi ambivalentní, je to taková pouť nitrem jednoho člověka, jež se skládá z mnoha časových rovin, obrazů a pocitů,“ říká Agnieszka Hollandová.
Když se moc řídíte pravidly, můžete ztratit intuici, říká režisér road movie, která ovládla České lvy
Deník N |
Všechno bude
| Rozhovor
„Já sám řidičák nemám,“ směje se režisér road movie Všechno bude Olmo Omerzu.
Hledání náhrady za Jana Třísku bylo zvláštní, říká o novém filmu Jiří Mádl. Švehlík jako jediný neuměl na zkoušce text
Nyní přichází do kin odlehčenější snímek Na střeše, v němž se osmdesátiletý český profesor v důchodu za dramatických okolností setká s ilegálním vietnamským imigrantem.
Vlny jsou vyprávěním vítězů: Dobové drama vzdává hold novinářům Čs. rozhlasu v atmosféře konce 60. let
Vlny se zvedaly přes deset let; šlo dokonce o první projekt, o kterém se Jiří Mádl a Monika Kristl bavili.
Dort se zoufalým obličejem Terezy Ramba. Ve Varech oslavila narozeniny a představila Zápisník alkoholičky
Reflex |
Zápisník alkoholičky
| Téma
Herečka přiznala, že postavu v příběhu podle skutečných událostí původně ztvárnit nechtěla.
Karlovarské filmové vlnobití: Potlesk vestoje, zahraniční hvězdy a plné kinosály
Na 58. ročníku MFF Karlovy Vary bylo k vidění neobyčejně vysoké množství českých a česko-slovenských titulů, které taky houfně bodovaly v diváckém hlasování.
Příběh Ivety Bartošové by mohl být muzikálem, hororem, melodramatem i tragédií
Reflex |
| Téma
„Z nějakého důvodu si většina populace vybavuje Ivetu Bartošovou v posledních letech jejího života,“ říká Matěj Podzimek, kreativní producent minisérie Iveta.
Krutost dějin, kouzlo dětství a velké ženské role. Režisér Karel Kachyňa by oslavil sté narozeniny
Reflex |
| Téma
Své nejsilnější snímky natočil po boku filmařů československé nové vlny, na rozdíl od většiny z nich ale dokázal na své úspěchy navázat i po převratu.
Gesto je někdy víc než manifest – například při děkovačkách z pódia
Reflex |
| Téma
Projev filmařky Darii Kashcheevy na Českých lvech spustil vlnu názorových reakcí, ale taky možná změn správným směrem.
Vlk se nenažral a koza je na kousky. Nejpodivnější ročník Českého lva proběhl a dopadl rozpačitě
Kdo vlastně vyhrál? Nejlepším českým filmem roku 2023 jsou Bratři, nejvíc sošek ale pobral seriál Volha a film Bod obnovy.
Mág filmové poezie stíhaný vnitřními běsy. Před sto lety se narodil František Vláčil
Reflex |
| Téma
Proslul jako filmař poetický a lyrický, řemeslo se přitom učil v pragmatickém Československém armádním filmu.
Ceny české filmové kritiky: Přišla v noci, pobrala ceny, Úsvit se nedostavil
Reflex |
Přišla v noci
| Téma
Na to, jak vypadaly nominace, dopadly letošní Ceny české filmové kritiky dobře.
Fenomén štědrovečerní pohádky. ČT je pravidelně točí už 30 let a jsou stejně důležité jako salát
Reflex |
| Téma
Pohádky určené k rozbalování vánočních dárků Česká televize pravidelně natáčí od roku 1993.
Dokument Jiříkovo vidění ukazuje, že planetu nespasíte, dokonce i když přesně víte, jak na to
Reflex |
Jiříkovo vidění
| Téma
„Táta využívá přirozené hamižnosti lidí k tomu, aby se ochránila planeta,“ říká Marta Kovářová.
Herecké tornádo Simona Peková: Do Valerie v Přišla v noci jsem promítla svou matku, nádhernou, ale na zabití
Reflex |
Přišla v noci
| Téma
Dvojice scenáristů a režisérů dala Pekové možnost přizpůsobovat si repliky, přidávat do děje vlastní historky a zkrátka si Valerii přizpůsobit.
Jaká je vize televize: Příliš mnoho ptydepe aneb Co můžeme očekávat od nového vedení České televize?
Reflex |
| Téma
Na tiskovce ČT se budoucnost naší televize veřejné služby popisovala až příliš vágními termíny.
Do českého filmu vtrhla nová silná herecká generace. Jaká je, co řeší a o co jí jde?
Co je pojí dohromady a zároveň odlišuje od starších generací? Sociální sítě, říká řada z nich bez zaváhání.
57. MFF Karlovy Vary: Silný ročník, silné ženské osobnosti
Reflex |
Přišla v noci
| Téma
Pro letošní Vary je to příznačné: byly plné silných hrdinek, na plátně i na červeném koberci.
Vojtěch Rynda: Škrtání kriminálek? Nově zvolený ředitel ČT Jan Souček se se svou vizí realisticky drží při zemi
Reflex |
| Téma
Asi nejradikálnějším krokem, který Jan Souček ve své koncepci fungování ČT zahrnuje, je zjednodušeně řečeno „škrtání kriminálek“.
Vojtěch Rynda: Revoluce se nekoná. Nový šéf ČT nabízí étos i realismus
Reflex |
| Téma
Zvolením Jana Součka generálním ředitelem ČT vyslala Rada ČT poměrně čitelný signál: veřejnoprávní televize potřebuje mírnou obměnu za pochodu.
Vojtěch Rynda: Peníze? Ano, ale ještě víc potřebuje Česká televize odvahu
Reflex |
| Téma
S volbou generálního ředitele České televize je víc než za běžného provozu na pořadu dne otázka, jaká by tato naše veřejnoprávní instituce měla být.
Dva absolventské snímky z FAMU budou soutěžit v Cannes ve studentské sekci La Cinef
Reflex |
| Téma
S otci je to těžké: to je pojítko mezi jinak velmi odlišnými filmy Electra a Osmý den.
Je dobře, že na třicetinách Českého lva vyhrál kvalitní mainstream. Nejvíc cen pobral Il Boemo
Opakuje se situace z loňska: na Cenách české filmové kritiky vyhraje film pokoušející hranice filmového média, České lvy pak ovládne sebejistý, zručně natočený střední proud.
Střihači zachraňují český film. Kritiky nejvíc zaujal krkolomný Arvéd
Těžko říct, jak by vypadal vítězný Arvéd bez Hanselové: dvouhodinové vyprávění je těžko k ukoukání.
Nominace na Cenu innogy pro objev roku – Michal Blaško
Kritik Vojtěch Rynda si myslí, že Michal Blaško je objev světového formátu, který už teď dokázal víc než jiní filmaři za celý život.
Vojtěch Rynda: Český lev pořád sází nejčastěji na minulost a životopisy
Arvéd a Il Boemo – to jsou filmy, které mají na letošním ročníku výročních cen Český lev nejvíc šancí.
Burani ze Cvikova jedou do Barcelony! Tvůrce seriálu Most! Prušinovský natočil komedii Grand Prix
Reflex |
Grand Prix
| Téma
Road movie Grand Prix scenáristy a režiséra Jana Prušinovského se až láskyplně rochní v estetice bílé chátry.
České dokumenty z pohledu kritiky
MFDF Ji.hlava |
KaprKód
| Téma
Vojtěch Rynda a Petr Fischer mluví s Andreou Slovákovou mluví o pohledu české kritiky na tuzemské dokumenty.
Valašská pohádka Největší dar stojí na slovanských bozích a širší rodině Polívkových
Reflex |
Největší dar
| Téma
Ve filmu režisérek Darii Hrubé a Marty Santovjákové Gerlíkové hrají i spousta folklóru a valašská panoramata.
Film je spousta práce a pár zázraků, říkala Marie Poledňáková, autorka „komedie století“ S tebou mě baví svět
Reflex |
| Téma
U diváků scenáristka a režisérka Marie Poledňáková (1941–2022) proslula rodinnými komediemi.
Je libo portrét? A chcete operní, poetický, pozorovatelský, nudný, nebo úplně jiný?
KaprKód také poukázal na to, že dokumentární portréty nemusejí být archivní nuda s mluvícími hlavami.
Art týden: Žižka a další české historické postavy ve filmu
ČT Art Zóna |
Jan Žižka
| Téma
Vojtěch Rynda, Petr Fischer i Petr Jákl mluví o filmovém zobrazení Jana Žižky.
Svět se změnil. A Vary též. Na 56. ročníku festivalu bodovaly české filmy a řešila se budoucnost
Reflex |
| Téma
Filmový festival v Karlových Varech se poprvé po třech letech konal bez pandemických opatření a v běžném termínu – a proběhl bez zaškobrtnutí.
Český lev: Zátopek porazil Okupaci, akademici se vymezili vůči kritikům a všichni se shodli na podpoře Ukrajiny
Co se výsledků týče, letos se akademici projednou neshodli s kritiky, což je v malém tuzemském rybníčku přínosné.
Český lev 2021: Jaké jsou nejlepší tuzemské filmy loňského roku? A jak ceny zareagují na situaci na Ukrajině?
Veronika Bednářová a Vojtěch Rynda se v podcastu Reflexu shodují, že loňská filmová nabídka se i přes covidové podmínky vydařila.
Čeští filmoví kritici letos opravdu zůstali doma. Světové filmy ostrouhaly, vítězí vyčůraní čecháčci
Hrané filmy nominované letos na Ceny filmové kritiky se dělily do dvou skupin: na ty zaměřené „dovnitř“, na českou problematiku, a „ven“, zpracovávající témata obecná.
Nominace na Českého lva: Filmů je dost, ale ty nejlepší diváky nezajímají
Přestože šlo o rok pandemický, do historie se 2021 zapíše jako letopočet, kdy se u nás kvalitní kinematografii dařilo – a Český lev to reflektuje.
Dětské animované filmy jsou ideálním médiem, jak malým divákům představit nepříjemná témata
Reflex |
Myši patří do nebe
| Téma
Snímek Myší patří do nebe se temnějším tématům, která filmy pro děti často obcházejí obloukem, nevyhýbá
Libuše Šafránková byla „hvězdou zblízka“. Zaryla se do srdce několika generací
Reflex |
| Téma
Libuše Šafránková se prostřednictvím rolí dychtivě dívčích, později mateřských a mimo jiné i mile sebeironických stala národní ikonou.
Český lev letos lovil na jistotu, nejistému území se vyhýbal
Deník N |
| Téma
Na letošním ročníku Českých lvů se ceny posílaly hluboko do minulého století, současnost se ceremoniálu dotkla téměř jen skrze pandemické podmínky.
Studentský Oscar pro Česko není náhoda. Proč FAMU vychovává skvělé animátory a nikdo o tom neví?
Reflex |
Dcera (Mimo kino)
| Téma
Doma i ve světě sbírají jednu cenu za druhou, a přesto o nich mnoho neslyšíme. Spojuje je jediné: pocházejí z produkce Katedry animované tvorby na
Nabarvené ptáče bylo filmovými akademiky vybráno jako výkladní skříň české kinematografie
Deník N |
Nabarvené ptáče
| Téma
Je legitimní, že akademici hlasují i srdcem – tedy že mohou mít kritéria volněji a emocionálněji nastavená než kritici, kteří by naopak měli používat měřítka racionálnější.
Česká filmová stopa ve Varech je letos silná
Deník N |
| Téma
Přestože v hlavní soutěži MFF Karlovy Vary tentokrát neběží žádný český film, tuzemská účast je na letošním ročníku silná. A většinou má výrazný mezinárodní rozměr.
Čeští lvi mají za sebou odlehčený ročník, vážná témata v soutěži ostrouhala
Reflex |
Všechno bude
| Téma
V ročníku Českých lvů plném snímků o křižovatkách národní historie vítězily příběhy nadčasové a obecné.
Český lev historické „osmičky“ ignoroval a putoval k osobité road movie Všechno bude
Deník N |
Všechno bude
| Téma
Na udílení 26. Českých lvů vítězily filmy, které se namísto v historii odehrávají v současnosti, případně ve stylizovaném bezčasí.
Dvojí metr na české filmy. Ceny filmových kritiků vznikly kvůli přehlížení méně známých snímků
DeníkN |
| Téma
Členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), tedy filmoví profesionálové, kteří rozhodují o Českých lvech, dlouhodobě hlasují spíše konzervativně…
Krátké filmy mají jinou energii, říká ředitel festivalu krátkometrážních snímků Karel Spěšný
Deník N |
| Téma
„Když s natáčením filmů začínáte, je neskonale snazší sehnat peníze na filmy krátké než na celovečerní,“ říká Karel Spěšný, ředitel Festivalu krátkých filmů.
Vím, že nic nevím
Reflex |
Bez vědomí (Mimo kino)
| Téma
Reflex byl „na placu“, kde režisér Ivan Zachariáš točí špionážní drama s Táňou Pauhofovou v hlavní roli.