Rynda Vojtěch

Art týden: film Promlčeno

Na to, že se film odehrává skoro v reálném čase, až podezřele často mu kolísá tempo.

Za pět minut dvacet let. Thriller Promlčeno má nosné téma, ale toporné zpracování

Radek se z dlouholetého exilu vrací do Česka. Sežene si tu auto, blokátor GPS, čtyři mobily, dva laptopy a pistoli. Co asi chce?

Iveta jako oběť slizkých chlapů. Minisérie o začátcích Bartošové je telenovelou s nechtěným humorem

S tragičností osudu Ivety Bartošové se projekt do značné míry míjí a topí se v natahovaných scénách bez hloubky.

Sevřená trilogie Podezření ukazuje, že být nesympatický se může stát smrtelným hříchem

Minisérii České televize Podezření se podařilo spojit to nejlepší z několika žánrů.

Tenhle vlak stojí: Po soudržných Vlastnících Jiří Havelka natočil rozpadlý kabaret

Mimořádná událost se příběhově rozplizává a zabydlují ji uměle vykonstruované figurky s charakteristikami na objednávku.

Kdo vraždil na maloměstské nemocnici? Nová série ČT Podezření může být stejný hit jako Devadesátky

Nejde ani tak o detektivku jako spíš o charakterovou studii, o dynamiku vztahu mezi matkou a dcerou a o skvělé vykreslení dusivé maloměstské atmosféry.

„Zaručuju ti, že to není ani starý, ani uslintaný,“ slibují Svěráci v Betlémském světle. No… je.

Jde o podívanou „plochou“, ve dvojsmyslu dvojrozměrnou i televizní, tedy pokud vysílání nesledujete ještě na vypouklé katodové obrazovce z 90. let.

Nejsledovanější seriál za osmnáct let: Co stojí za úspěchem Devadesátek? Nejde jen o příšerné košile a účesy

Seriál nám – v pandánu s podařeným dokumentárním cyklem Polosvět navíc nabízí i širší reflexi a jistou katarzi toho, co jsme vlastně tehdy ve spěchu prožili.

Do kin přichází Zpráva o záchraně mrtvého, film z jiné, „pomalé“ kinematografie

Je nepřesné o Kadrnkových filmech říkat, že jsou divácky nevstřícné; ony se prostě odehrávají v jiném stavu vědomí a málokomu se tam za nimi chce.

Seriály Devadesátky a Polosvět nahlížejí kriminální případy devadesátých let různými způsoby

Nejlépe Devadesátky fungují ve spojení s cyklem Polosvět, který se klíčovým zločinům téže doby věnuje v dokumentárním formátu.

David Ondříček staví proslulému běžci sice střízlivý, ale pořád pomník

Film Davida Ondříčka nachází ideální středobod mezi diváckou vstřícností a ambicióznějším způsobem vyprávění.

Jednotka intenzívního života: Zemřít nelze dobře nebo špatně, kvalitu života nemocných lze ale zlepšit vždy

Křehce neokázalý dokument levituje v prostředí Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, nehmotně se pohybuje kolem pípajících přístrojů, nad čerstvě vytřenými podlahami a mezi prosklenými dveřmi.

Štědrovečerní pohádka Jak si nevzít princeznu: lásku a sudičky neoklamete ani cestováním v čase

Druhá polovina filmu je citelně méně povedená. Po svižném nástupu a řadě akčních peripetií se totiž děj zasekne v táboře zbojníků.

Ve Varech zabodovaly dva nové české dokumenty, které hledají kvalitu života v dětství a těsně před smrtí

Oba filmy se týkají toho, jak takzvaně kvalitně žít, byť ve zcela protilehlých životních situacích – v raném dětství, respektive nedlouho před smrtí.

Takový byl náš Bohuš, přibližuje skladatele Bohuslava Martinů stylizovaný dokument České televize

Úsporná stopáž, stylová pestrost, faktografické bohatství a mnohost pečlivě vybraných hudebních ukázek pomáhají naplňovat záměr upozornit na muziku Bohuslava Martinů mladé publikum.

Jak se ve vztahu neudusit: Hořká komedie o teroru láskou ztrácí síly figurkařením

Scenárista a režisér Radek Bajgar se po filmu Teroristka vrací k motivu teroru láskou, který nakousl ve snímku Teorie tygra.

Dokument o Karlu Gottovi aneb Zpěvákovo soukromí, o které nestojíte

I u scén, jež působí spontánně a niterně, je palčivě cítit, že je Karel Gott Agency pečlivě autorizovala.

Moje slunce Mad září nad kábulskými zdmi z betonu, látky i přesvědčení

Animovaný snímek je světová třída: vypráví o obecně lidském tématu, vznikl v mezinárodní koprodukci, slaví úspěchy v zahraničí a hraje o Oscara

Prvok a sociopaté. Adaptace bestselleru Prvok, Šampón, Tečka a Karel je odsouzena k úspěchu

Prvok, Šampón, Tečka a Karel připomínají loňské Bábovky. Obě látky pod rouškou realismu podsouvají publiku, že je vlastně normální chovat se asociálně, nebo rovnou jako sociopat.

Fajfky a falešné vousy: Boží mlýny Jana Hřebejka připomínají Mikulášovy patálie

Minisérie neustále balancuje na pomezí realismu a klukovské fantazie, v níž parta kamarádů bere spravedlnost do svých rukou a hrdinně mstí nepotrestané zločiny.

Boží mlýny chtějí být komediální kriminálkou, ale nechtěně připomínají spíš Čtyři vraždy stačí, drahoušku

Čím to, že natolik zkušení tvůrci jako režisér Jan Hřebejk nebo představitel hlavní role Martin Myšička neviděli, kam se projekt zvrhává?

Dobré životy Karolíny a Ester. Nebývale pozitivní dokumenty Heleny Třeštíkové

Protagonistka jednoho z diptychu nových portrétů dokumentaristky Heleny Třeštíkové strhuje diváky nezničitelným optimismem.

Minisérie Božena se snaží bořit mýtus, ale nedokáže si od Němcové udržet odstup

Od hystericky vypjatých emocí k nechtěné „cimrmanovštině“, kdy se klasici české kultury unyle poplácávají po zádech: čtyřdílná minisérie ČT zatím poletuje ode zdi ke zdi.

Vlci na hranicích

Je to film, ke kterému se může nějak vztáhnout každý. Těmi vlky může být pro diváky cokoliv, čeho se bojí.

Bábovky nejsou filmem obyčejně blbým, nýbrž zlým

Film podle stejnojmenného bestselleru Radky Třeštíkové je přehlídkou politováníhodných nebo odpudivých figurek, které se hemží ve snůšce vykonstruovaných mikropříběhů.

Meky

Meky je strhující klipová jízda, která po divoké „představovací“ koláži záběrů na přivítanou poměrně chronologicky projíždí Žbirkovou dráhou a zasazuje ji do širšího kontextu.

Trojanův Bourák. Jak něco takového mohl natočit režisér nominovaný na Oscara?

Hybrid komedie, gangsterky a sociálního dramatu je až fascinující přehlídkou nesoudržnosti.

Úspornost především

Autorský film Jiřího Mádla se lehce dotýká těžkých témat.

Film Skleněný pokoj zasazuje do funkcionalistického klenotu banální historku z červené knihovny

Film je ohňostrojem efektních obrázků, které mohou vypadat působivě jako sled fotografií, ale soudržný snímek dohromady nedají.

Nabarvené ptáče je velkolepý film. Otázka je, zda se uměleckými postupy příliš nevzdálil divákovi

Václav Marhoul je ve své filmové adaptaci slavné knihy v rámci úctyhodné autorské askeze k divákovi záměrně nevstřícný. Jeho tvůrčí odstup je ale místy až příliš znecitlivující.

Bez vědomí a bez růžových brýlí: Thriller, který je rafinovaně temným sestupem k listopadovému „bodu nula“

Strhující špionážní drama se za sametovou revolucí ohlíží originálně, s nebývalou skepsí a s vypravěčským drajvem, který napíná divácké nervy jako struny.

Most! do ČT propašoval politickou nekorektnost. Seriál štěká, ale nekouše, syrovost je jen zdánlivá

Jeho postavy jsou nesympatické chtěným způsobem, aby byly paradoxně roztomilé: jako záměrně oškliví plyšoví mazlíčci. Škoda, Most! mohl aspoň ukázat zuby.

Filmová prvotina Jiřího Havelky Vlastníci je panoptikem v akváriu, kde dochází vzduch

Vlastníci jsou vynikající tragikomedií o tom, jak se lidé nedokáží nechat sjednotit ani společnou střechou.

Zelenkův Modelář zkoumá, jak jsme kdo ochotní sloužit systému, a pošilhává po radikálním řešení

Politicky angažovaná a nebývale vážná novinka Petra Zelenky na vějíři postav předvádí různé hodnotové žebříčky a způsoby (ne)přijetí odpovědnosti v globalizovaném světě.

Vlastníci: Komedie desetiletí, ve které jde o víc než „jen“ o humor

Kinematografický debut Jiřího Havelky je neuvěřitelně filmový, dynamický a dravý.

Seriálový Rédl se v umakartové konspiraci bere až příliš vážně

Na to, aby byl Rédl syrovou kriminálkou, až příliš často ustřeluje k coenovské frašce.

Do kin přichází očekávaná Poslední aristokratka. Film je ale oslavou přízemnosti a plebejství

Adaptace bestsellerů Evžena Bočka v režii Jiřího Vejdělka ukazuje Čechy jako líné, neschopné, opilé…

Ornament je zločin. Skleněný pokoj se nedokáže opřít o žádnou nosnou zeď

Skleněný pokoj není účelný, nýbrž chudý. To málo, co nabízí, tedy exaltovanou křeč instantních vášní a afektů, opakuje znovu a znovu, jen z jiných úhlů.

Úhoři nemají ani nabito. Nová česká komedie nemá ani srozumitelný děj nebo záměr

Podle tvůrců má být film Úhoři mají nabito černou komedii s kritickým ostnem, ale ze snímku samotného to lze pochopit jen velmi těžko.

Léto s gentlemanem Jaromíra Hanzlíka třeští ode zdi ke zdi, ale s žánrem romantické komedie se míjí

Léto s gentlemanem je ale všechno jiné než nuda: je fascinující dadaistickou jízdou plnou bizarních výjevů a uhrančivě absurdních scén.

Na co do kina tento týden: ženy v běhu, na válečné stezce i v pasti

Muži v této várce snímků zůstávají spíše v pozadí a jsou většinou na zabití, ať už přeneseně, nebo doslova.

Ženy v běhu jsou relaxační výklus pro nenáročné diváky

Co vznikne, když se na plátně sejdou vdova, matka, dcera, ženáčova milenka, dívka s tikajícími biologickými hodinami, holčička bez maminky, a dokonce i fena?

Basketbalem proti totalitě, i když půjde o život, hlásá film Zlatý podraz

Ve scénách zpod košů a v některých epizodách zejména milostné linky je film suverénní a ve vztahu k totalitní minulosti pak chvályhodně nekompromisní.

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Bohužel při tom obě pohlaví zároveň redukuje na urážlivě zjednodušené typy: podpantoflák, stíhačka, tlustá, citlivá šéfka v kostýmku, puberťačka s trémou a další.

Kinopremiéry: Všechno bude, láska i démoni aneb Na co určitě jít tento týden do kina

Všechno bude je vtipné, (ne)herci skvělí, kamera pohledná – ale příběh o puberťácích konfrontovaných s nelehkou realitou dospělosti už jsme přece jenom viděli nejednou.

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu

„Ta kniha nevyjde!“ Šokovaný Čapek ztuhne a nevěřícně na Masaryka zírá. Prezident je vlídný, ale neústupný.

Na co do kina tento týden: České basketbalové retro dribluje na špičce soupisky

Režisér Radim Špaček (dramata Pouta a Místa, která se rovněž odehrávala v minulých dekádách) se nijak netají tím, že natočil největší mainstream své dosavadní kariéry.

Domestik

Domestik strhuje svým nasazením, hraničícím se suverenitou. Jasnost jeho autorské vize zastiňuje nedostatky v provedení.

Jan Švankmajer dokončil po sedmi letech nový film o říši hmyzu

Každopádně je Hmyz typická švankmajerovština.

Hlavně ať tě to baví, řekli Peneři strýčka Homeboye dokumentaristovi Štěpánu FOK Vodrážkovi

Festivalová anotace PSH Nekonečný příběh označuje za „vynalézavě natočený trojportrét na tělo, který se nevyhýbá žádným tabu.“

Každý vám řekne, že slovo dodrží, ale to bývá lež, říká autorka soutěžního filmu Slovo Beata Parkanová

Scenáristka a režisérka Beata Parkanová film Slovo vystavěla na osudech vlastních prarodičů i na univerzálních tématech pravdy a integrity.

Být prezidentkou už není sci-fi

S Ivanem Ostrochovským herečka Aňa Geislerová točí historické drama Pramen, jeden z několika svých současných projektů, v kinech je k vidění v romantické komedii Prezidentka.

Sexistický Pánský klub rozhodně není, je to milá komedie s hláškami, říká scenárista a režisér Matěj Balcar

Komedie Pánský klub je filmovou adaptací úspěšné stejnojmenné inscenace pražského Divadla Na Jezerce. Obě verze napsal a režíroval Matěj Balcar.

Filmy, jichž se dotýkala ruka. Lucie Sunková uvádí na Anifilmu hned dva tituly

Lucie Sunková se specializuje na animaci olejové malby na skle.

Táňa Pauhofová, o česko-slovenské vzájemnosti, o filmu Známí neznámí a o tom, že jí manželství nezměnilo život

Když už si udělá čas na rozhovor, je to zážitek, protože Pauhofová hraje i na diktafon.

Miro Remo přináší ve snímku Láska pod kapotou mrazivý hybrid: akční dokument s tragikomickým laděním

Svérázná partnerská dvojice automechanika a autokrosařky je protagonisty skvělého dokumentu, který se od bahnivých závodů odráží k reflexi životních cílů a frustrací.

Herečka Daniela Kolářová o vánočních pohádkách, práci se Zdeňkem Svěrákem i touze po normálním životu

Když zavládl covid a herci přišli o práci, odjela Daniela Kolářová (75) na chatu „hrabat se v hlíně“.

Herečka Pavla Gajdošíková skládá písničky, koupe se v Sázavě a bere dech ve filmu Chyby

„Honza Prušinovský ve své tvorbě nic nepřikrášluje a výjevy ze života líčí v přirozené syrové podobě,“ říká Pavla Gajdošíková.

Chtěli jsme ukázat škorpení, na které člověka baví se dívat, říká režisér štědrovečerní pohádky Karel Janák

„Nejdřív se napíše scénář, pak se vybere hrad a potom se scénář teprve upraví na míru té lokaci, aby fungoval co nejlíp,“ říká Karel Janák.

Divadelní, filmová i televizní hvězda Jana Plodková nejen o své lockdownové práci za odměnu

Jana Plodková (40) je – v podstatě najednou – k vidění jako manželka Sigmunda Freuda, bodrá chatařka i odtažitá policistka.

Omezení vytváří styl: Výtvarník a filmař Emil Křižka natočil působivý horor, který vlastně hororem není

Působivý film Hrana zlomu natočil Emil Křižka (48), který se ke kinematografii vypracoval z pozice samouka.

Filmařka Diana Cam Van Nguyen hýří kreativitou a prolamuje hranice mezi žánry

Mladá česká filmařka vietnamského původu Diana Cam Van Nguyen: „Tátovy dopisy jsou autentické. Schovávala jsem si je.“

Dva velké projekty, dvě nové výzvy, představuje scenárista Petr Kolečko seriál Osada a snímek Zbožňovaný

Do svých nových projektů promítá Kolečko nově objevenou citlivost i zálibu v tématu rodiny, k nimž v téhle fázi života a kariéry dospěl.

Rozdělil kritiky, zářil ve Varech, teď jde se svou prvotinou do kin. Šimon Holý čeří vody českého filmu

Scenárista, režisér a hudební skladatel Šimon Holý chtěl původně debutovat úplně jinak, ale nakonec se mu stalo přesně to, čemu se toužil vyhnout.

Eliška Křenková: Byla jsem i na jiných mezinárodních festivalech, nikde jsem ale nezažila atmosféru jako ve Varech

„Atlas ptáků natočil Olmo Omerzu, se kterým mám krásnou dlouhodobou spolupráci. A Marťanské lodě Honzy Foukala jsou pro mě totální srdcovka,“ říká herečka.

Baví mě hrát o sexu, drogách i fotbale. Proměna z princezny v královnu nevadí, říká Veronika Khek Kubařová

„To nejlepší, co může herce potkat, je, že má možnost objevovat, zkoumat a zkoušet různé žánry,“ pochvaluje si herečka.

Režisér Olmo Omerzu ve filmu Atlas ptáků vypráví o muži, kterému se rozpadl celý svět

„U Miroslava Donutila mě lákaly dvě věci. Lidé ho hodně vnímají jako baviče, ale zároveň ho známe z divadla jako silného charakterního herce,“ říká režisér Omerzu.

Člověk pod zemí je strašně slabý, říká autor oceňovaného dokumentu Nová šichta

„Samozřejmě jsme měli obavu, jestli lidi z mojí generace zajímá, co řeší padesátiletý horník v Ostravě. Ale tím, že Tomáš šel do prostředí IT, se nám přiblížil,“

Téma šikany je u nás tabu, říká scenárista a režisér Tomáš Polenský

Scenárista a režisér několika dokumentárních filmů Tomáš Polenský (33) celovečerně debutoval dramatem Smečka, kterým se vrací do dospívání v hokejovém prostředí.

Téma domácí agrese jsem musela pojmout divadelně, aby mi neubližovalo, říká režisérka Žab bez jazyka

„Žáby měly být původně o nezdravých vztazích, ale když se do tématu nezdravých věcí ve společnosti pustíte poctivě, vždycky vás to k tomu násilí dovede,“ říká Mira

Příběh „šlapající“ toaletářky vynesl Třeštíkové hlavní cenu na festivalu DOK.fest v Mnichově

„Měla jsem pocit, že porota přesně pochopila můj záměr: ukázat život v nízké vrstvě naší společnosti. A že i tento život má svou důstojnost a zvláštní krásu,“ říká režisérka.

Vyhraje ten nejlepší?

Diskuze ze série IDF Industry Sessions věnována letošním nominacím dokumentárních filmů na Českého lva a Ceny české filmové kritiky. Hosté: Jindřiška Bláhová a Jiří Konečný.

Jdu proti diváckému očekávání, že dobro vyhraje nad zlem, říká scenárista Šifra

„Snažil jsem se o dnešní drogové scéně nastudovat co nejvíc, abych pochopil, v čem ty postavy žijí,“ říká Miro Šifra.

Žijeme v době temného romantismu, emoce a iracionalita převažují, říká režisérka filmu Šarlatán

„Já jsem člověk racionální a díky tomu jsem otevřena iracionálním věcem,“ říká Agnieszka Holland.

Na horách se nesmím rozněžňovat, říká před premiérou dokumentu horolezkyně a manažerka Kolouchová

Při povídání o výkonech na hranici lidských možností doopravdy zvážní jen jednou: když vypráví o tom, jak z úbočí K2 telefonovala domů.  

Odepřel jsem si říkat normální ‚r‘, říká herec, který ve filmu ztvárňuje exprezidenta Havla

Herec Viktor Dvořák vyprávěl magazínu Pátek LN o své roli Václava Havla v novém filmu.  

Českého lva si nestíhám užít, říká herečka, cestovatelka a čerstvá matka malého Slunce Tereza Ramba

„Rozhodně se dá říct, že je rok 2020 ten nejšťastnější. A vůbec se to netýká práce, ale malého miminka,“ říká herečka Tereza Ramba.

Češka, která vtiskla duši interiérům filmu Králíček Jojo: Pro moji práci někdy chybí kolonka

„Přála bych si, aby ta oscarová nominace do Čech přivedla další projekty jako Králíček Jojo a přinesla další příležitosti pro tuzemské filmové řemeslníky,“ říká Nora Sopková.

Mám víc času dělat svoji práci líp, říká režisér Slávek Horák o filmu Havel

Scenáristu a režiséra Slávka Horáka zastihla pandemie koronaviru při finálních pracích na jeho novém filmu Havel.

Jsou věci, o kterých Antonín Kratochvíl mluvit nechtěl, tvrdí režisérka Sedláčková

„Dala jsem scénář Tondovi přečíst a on velkoryse prohlásil – jo, udělej si to, jak chceš,“ říká Andrea Sedláčková.  

Kato a Mádl: Potkali se u Zelenky… Ve filmu Modelář spojili síly populární herec a populární rapper

„Uvnitř je Adam úplný opak Plecha, není materialisticky založený a je velice chytrý,“ říká herec Jiří Mádl.

Evropský film málo provokuje, říká Agnieszka Hollandová a chystá se na premiéru Šarlatána

„Šarlatán je velmi ambivalentní, je to taková pouť nitrem jednoho člověka, jež se skládá z mnoha časových rovin, obrazů a pocitů,“ říká Agnieszka Hollandová.

Když se moc řídíte pravidly, můžete ztratit intuici, říká režisér road movie, která ovládla České lvy

„Já sám řidičák nemám,“ směje se režisér road movie Všechno bude Olmo Omerzu.

Hledání náhrady za Jana Třísku bylo zvláštní, říká o novém filmu Jiří Mádl. Švehlík jako jediný neuměl na zkoušce text

Nyní přichází do kin odlehčenější snímek Na střeše, v němž se osmdesátiletý český profesor v důchodu za dramatických okolností setká s ilegálním vietnamským imigrantem.

Český lev: Zátopek porazil Okupaci, akademici se vymezili vůči kritikům a všichni se shodli na podpoře Ukrajiny

Co se výsledků týče, letos se akademici projednou neshodli s kritiky, což je v malém tuzemském rybníčku přínosné.

Český lev 2021: Jaké jsou nejlepší tuzemské filmy loňského roku? A jak ceny zareagují na situaci na Ukrajině?

Veronika Bednářová a Vojtěch Rynda se v podcastu Reflexu shodují, že loňská filmová nabídka se i přes covidové podmínky vydařila.

Čeští filmoví kritici letos opravdu zůstali doma. Světové filmy ostrouhaly, vítězí vyčůraní čecháčci

Hrané filmy nominované letos na Ceny filmové kritiky se dělily do dvou skupin: na ty zaměřené „dovnitř“, na českou problematiku, a „ven“, zpracovávající témata obecná.

Nominace na Českého lva: Filmů je dost, ale ty nejlepší diváky nezajímají

Přestože šlo o rok pandemický, do historie se 2021 zapíše jako letopočet, kdy se u nás kvalitní kinematografii dařilo – a Český lev to reflektuje.

Dětské animované filmy jsou ideálním médiem, jak malým divákům představit nepříjemná témata

Snímek Myší patří do nebe se temnějším tématům, která filmy pro děti často obcházejí obloukem, nevyhýbá

Libuše Šafránková byla „hvězdou zblízka“. Zaryla se do srdce několika generací

Libuše Šafránková se prostřednictvím rolí dychtivě dívčích, později mateřských a mimo jiné i mile sebeironických stala národní ikonou.

Český lev letos lovil na jistotu, nejistému území se vyhýbal

Na letošním ročníku Českých lvů se ceny posílaly hluboko do minulého století, současnost se ceremoniálu dotkla téměř jen skrze pandemické podmínky.

Studentský Oscar pro Česko není náhoda. Proč FAMU vychovává skvělé animátory a nikdo o tom neví?

Doma i ve světě sbírají jednu cenu za druhou, a přesto o nich mnoho neslyšíme. Spojuje je jediné: pocházejí z produkce Katedry animované tvorby na

Nabarvené ptáče bylo filmovými akademiky vybráno jako výkladní skříň české kinematografie

Je legitimní, že akademici hlasují i srdcem – tedy že mohou mít kritéria volněji a emocionálněji nastavená než kritici, kteří by naopak měli používat měřítka racionálnější.

Česká filmová stopa ve Varech je letos silná

Přestože v hlavní soutěži MFF Karlovy Vary tentokrát neběží žádný český film, tuzemská účast je na letošním ročníku silná. A většinou má výrazný mezinárodní rozměr.

Čeští lvi mají za sebou odlehčený ročník, vážná témata v soutěži ostrouhala

V ročníku Českých lvů plném snímků o křižovatkách národní historie vítězily příběhy nadčasové a obecné.

Český lev historické „osmičky“ ignoroval a putoval k osobité road movie Všechno bude

Na udílení 26. Českých lvů vítězily filmy, které se namísto v historii odehrávají v současnosti, případně ve stylizovaném bezčasí.

Dvojí metr na české filmy. Ceny filmových kritiků vznikly kvůli přehlížení méně známých snímků

Členové České filmové a televizní akademie (ČFTA), tedy filmoví profesionálové, kteří rozhodují o Českých lvech, dlouhodobě hlasují spíše konzervativně…

Krátké filmy mají jinou energii, říká ředitel festivalu krátkometrážních snímků Karel Spěšný

„Když s natáčením filmů začínáte, je neskonale snazší sehnat peníze na filmy krátké než na celovečerní,“ říká Karel Spěšný,  ředitel Festivalu krátkých filmů.

Vím, že nic nevím

Reflex byl „na placu“, kde režisér Ivan Zachariáš točí špionážní drama s Táňou Pauhofovou v hlavní roli.
Rynda

Nikoliv kritik, nýbrž konzument a publicista

Začal v minulém století psát o kultuře, protože tušil, že tak bude mít přístup k filmům a hudbě zdarma. Strávil řadu let na volné noze, kdy přispíval do Lidových novin, Reflexu, měsíčníku Time In, webu dokina.cz a v jednu dobu dokonce psal o filmu pro „protilehlé“ magazíny Elle i Maxim zároveň. Necelé tři roky působil v redakci Lidových novin, sedm let byl redaktorem časopisu Týden, kde několik let kulturní rubriku i vedl. Nyní je opět na volné noze. Při hodnocení filmů je pro něj zásadní sledovat (ne)naplňování žánrových schémat a/nebo unikátnost autorské vize. Nepovažuje se za kritika, nýbrž za konzumenta a publicistu.