Škoda Jan

Vojtěch Dyk míří za Oscary. Il Boemo je křehký životopis velkého skladatele

Kostýmní dobovka je vzdálená barokní opulenci a operní teatrálnosti, která by byla „větší než život sám“. O to zajímavější je.

Nová pražská galerka. Film BANGER. o drogách a rapu má hlas, jaký v českém filmu chyběl

Adam Sedlák tak s ironií, která je vlastní komunikaci na sociálních sítích, poháněné takzvanými memy a vtipnými videi, vystihuje pražskou páteční noc.

Žižka potí krev, řeže hlavy a vypouští lva. Nejdražší český film je snaživé béčko

Jde o dílo, jemuž bychom před nástupem streamovacích platforem řekli „direct-to-dvd“.

Jan Žižka

Film by se nemusel jmenovat Jan Žižka, protože jeho hrdina není nijak zajímavý.

Hra v zrcadlovém bludišti. Nejdivnější český film roku může být tím nejcennějším

Arvéd, v němž se kromě strašáků minulosti vyvolávají i démoni, nabízí osvěžující pohled na dějiny, kde se všechno opakuje, aby to bylo ďábelsky znásobeno.

Proč by mělo někoho zajímat vaše umění? Hit z Varů odhaluje, co obnáší přijímačky na AVU

Kouzlo filmu spočívá v tom, že se autorům v rámci jedné instituce podařilo najít třecí plochy naší společnosti, po nichž ale na AVU všechny strany spíše přívětivě kloužou.

Vary, den čtvrtý. O Hranicích lásky neobratně vyjednávají svlečení čeští herci

O jednom ze dvou soutěžních českých filmů, Hranicích lásky, se mluví jako o odvážné erotické lovestory, výsledek je ale mnohem usedlejší.

Rozpustile varovný BANGER. ve Varech ukázal, že český film dokáže být dravý

Díky způsobu snímání, který ignoruje celky a soustředí se na tváře aktérů, se na všechny před plátnem přenáší energie, kterou v českém filmu necítíme často.

Svěrákovi rozsvítili Betlémské světlo. Řeší v něm, zda nejsou už moc staří a uslintaní

Ať už jsou Šejnohovy postavy jakkoli zmatené, nikdy nejsou spokojeně cynicky zákeřné.

Moje slunce Mad

Je to univerzální příběh. Režisérka v něm našla rodinná témata, která dokázala podat se střízlivou procítěností.

Zrcadla ve tmě

Vadil mi herecký projev Aleny Dolákové, který je urputný a vypadá jako herecký showreel. K postavě jsem se nemohl dostat.

Krajina ve stínu

Je to spíše pásmo vyhrocených, roztěkaných a popisných výjevů, v nichž chybí život. Kamera je podivně rozkročená mezi kašírovaností a realističností.

Ztracený břeh

Je to citlivá, neinvazivní observace a cenný pohled na konkrétní místo.

Meky

Chybí tomu osten dramatu, vnitřního konfliktu. Dopředu film táhne forma.

Ruce vzhůru, Janžurová střílí

Iva Janžurová dokáže zvládnout verbální, fyzický i situační humor a nikdy se nestane karikaturou, jako se to občas přihodí jiným postavám.

V pasti tajných služeb

Ambiciózní projekt naznačuje, kde mohou být kořeny dnešní politiky.

Kdo dal první ránu?

Adaptace populární knihy Jaroslava Rudiše příliš neví, o čem chce vlastně vyprávět.

Tři pokojíčky, stovky predátorů. Čím šokuje nový film V síti?

Nový dokument záslužně upozorní na to, že na internetu není bezpečno, ani přes svoji „filmovost“ ale mnoho dalších dramatických nuancí neukrývá.

Modelář

Film chce být i thrillerem a tam to pro mě trochu drhne.

Česko v kinech. I po Nabarveném ptáčeti je na co se dívat

Proč by vás tito nenápadní zástupci domácí kinematografie mohli zajímat?

Moje století

Lidé, které Remundová našla, jsou velice tradicionalističní, ale zároveň vůbec ne zapšklí. Nabourávají tak utkvělou představu o českém seniorovi.

Trabantem tam a zase zpátky

Opět nejde o klasický cestopisný dokument, Přibáň se soustředí spíše na dynamiku v týmu, vtípky a setkávání s místními.

Teroristka

Škoda, že se výkon Janžurové rozplývá v estrádní crazy komedii.

Skleněný pokoj

Film obsáhne celá desetiletí, ale přesto se necítíte, že byste s postavami strávili byť jen jednu autentickou minutu.

Na střeše

Mádl potvrzuje, že má talent, neboť dokáže lehkou rukou a za použití vizuálních zkratek odvyprávět srozumitelný příběh. Klopýtá však kvůli slabšímu scénáři.

Cena za štěstí

Není to tak hrozné jako Věčně tvá nevěrná nebo The Perfect Kiss s Lucií Vondráčkou, ale je to další zářež do kategorie český bizár.

Cirkus Rwanda

Potenciální síla tématu, kterým je setkání dvou tanečních souborů, z filmu cítit není.

Chvilky

Mám pocit, že Beata Parkanová umí dost vystihnout pasivní agresivitu mezilidských vztahů.

Hovory s TGM

Jakub Červenka se snaží, aby jeho film nebyl přeuctivou pietou.

Až přijde válka

Touha rozhněvaných mladých mužů po vládě pevné ruky dotváří společenskou atmosféru, v níž sklízí úspěch lídři, kteří brojí proti uměle vytvořeným nepřátelům.

Úsměvy smutných mužů

O překonávání závislosti film mnoho nového neřekne.

Chata na prodej

Všichni členové filmové rodiny vědí, jak spolu manipulovat a kam bodat malé konverzační jehličky.

Domestik

Adam Sedlák ignoruje a ohýbá tradiční vypravěčské postupy a soustředí se jen na fragmenty rozpadajícího se vztahu.

Všechno bude

Olmu Omerzu zase znejišťuje diváka a vymyká se takovému jednoduchému onálepkování svého filmu.

Hastrman

Režii chybí osobitější vize i realizační nápady.

Nic jako dřív

Jde o cenný pohled na periferie Česka, na které se často zapomíná.

Tátova volha

Prázdná skořápka, která není vtipná, jen zaplněná množstvím známých českých obličejů.

Věčně tvá nevěrná

Agresivně hloupý film, který se svým buranstvím ještě opájí.

Jak nakopnout českou komedii. Jan Prušinovský natočil film Grand Prix

„V kinech jsou dnes buď spektákly, nebo artovky, ale takový ten střední proud vymizel,“ říká Jan Prušinovský.

Při natáčení nás zastavili policajti a mysleli, že jsme zfetovaný, říká Adam Mišík o filmu BANGER.

Tahle role pro něj bude zlom, protože o žádném českém filmu se letos nebude mluvit víc.

Na tuhle chvíli jsem čekala. Herečka Denisa Barešová o krásných rolích, depkách i almužnách

Herečka Denisa Barešová (26) je ráda tam, kde právě je, obklopená lidmi, kteří ji inspirují. Přesto jí pár věcí na českém uměleckém prostředí vadí.

Mišík je můj Pattinson. Adam Sedlák uvedl na karlovarském festivalu svůj BANGER.

V době, kdy jsou české filmy o mladých vesměs cringe, přichází BANGER., z něhož dostanete závrať, skoro jako z after party, co měla už dávno skončit.

Už nejsme vulgární prvoplánově, říká Jakub Štáfek o snímku Vyšehrad: Fylm

„Inspirovali jsme se komediemi z 90. let i tvorbou Bena Stillera a Sachy Barona Cohena,“ říká Jakub Štáfek.

Čelit životu sám je na hovno. Ale když mu čelíte s kamarády, tak je to radostné, říká Patrik Hartl

Když pětice mužů – tedy režisér Patrik Hartl a herci Hynek Čermák, Martin Hofmann, Martin Pechlát a David Švehlík – vejde do místnosti, čiší z nich sebejistota.

V práci jsem rád extrémní

„Chci hrát, ale nechci se profesně zakonzervovat“, říká Josef Trojan.

Causa Zapomenuté světlo: Film, kde se Bolek Polívka skvěle sešel s jeho dalšími tvůrci

Co stojí za příběhem knihy Jakuba Demla, kontroverzního filmového materiálu i scénáře českoamerické profesorky Mileny Jelinek?

Síla ticha: Neviditelná Libuše Šafránková byla mizejícím druhem celebrity

Mimo Štědrý večer jste si na ni vlastně nevzpomněli. Přesto zná tvář Libuše Šafránkové v Česku ­každý.
jan_skoda

Odvážný palec na Radiu 1

Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. O filmech mluví v pořadu Odvážné palce na Radiu 1. Spolupracoval s MF DNES a časopisy ReflexTýdenInstinkt či Interview. Píše na Forbes.cz a redakční práci zajišťuje pro MFF Karlovy Vary.