Bláhová Jindřiška

Léto s gentlemanem: Jaromír Hanzlík zkouší porazit čas

Hercův scenáristický debut je trestná výprava na žánr romantického filmu.

Dukla 61: Ani svalnatí havíři a silné ženy ještě televizní revoluci nedělají

O Dukle 61 se mluví jako o zásadním českém zástupci trendu takzvané quality tv; jako o počinu, který je tak výjimečný, že patří do kin.

Tonda Blaník v pekle

Čertí brko navíc ukazuje čerta více jako Čecha a pohádkový svět jako českou společnost. Vše doplňuje zásadní dilema, jak vlastně dnes modernizovat pohádku.

Driblování mezi soudruhy

Zlatý podraz vypráví o hrdinství s přímočarostí sportovní žurnalistiky a je na něm znát spíš zápal scenáristů pro sport než pro promýšlení poválečných traumat.

Když Masaryk s Čapkem hovoří o ženách

Hovory s TGM jsou filmem scénáristickým: režisér slouží svému scénáristovi a těží z toho, co mu dají herci.

Účastníci surrealistického zájezdu vyrazili hledat Effenbergera

Celkově však vyznívá jako hravý portrét člověka, který se celý život dokázal obrazně dívat na druhou stranu, mimo danou realitu.

Mezi Bondem a Gottwaldem

Ani nový snímek Toman se moc nepouští do osobnější filmařské výpovědi o komunismu.

Příběh, co si vysníš

Díky dokumentu Nic jako dřív nemusíte mezi dospívající, abyste vstoupili do jejich reality.

Palach posmrtné masky zbavený

Robert Sedláček několikrát v rozhovorech zopakoval, že mu „Palach neustále unikal“

Cyklistický horor: Tělo směřující k dokonalosti se začíná rozkládat

Adam Sedlák patří k mladé generaci českých režisérů poučených světovou kinematografií a s ambicemi točit filmy jinak…

Skejtem proti Husákovi

Co je z nich cítit víc než cokoliv jiného, je prchavé a neopakovatelné mládí. Drzost i naivita, soudržnost i kamarádství.

Dobře to střihnout

Doménou Soukupové jsou rodinná dramata, napětí nad večeří, křivdy, zrady, bojůvky a přetahovaná o moc.

Dokument o Mečiarovi je dobrým varováním pro Česko

Mečiar je ale i ve své rekapitulaci užitečný jako připomínka toho, jak vypadal středoevropský prostor v 90. letech a jak se dějiny mohou opakovat.

Máma měla pravdu

Filmové zkrotnutí Tondy Blaníka.

Švankmajerovi broučci

Je zřejmé, že se Jan Švankmajer při natáčení i vymýšlení svého proslovu (a filmu) dobře bavil. Co si má z výsledku odnést publikum,…

Zkazil jsem si pověst

S režisérem největšího hitu porevoluční kinematografie o politice, pohledu na minulost a zavřeném otci.

Pro rozhlas mluvili moji klučičí hrdinové moc sprostě

Není to právě příliš romantizující pohled na klučičí svět? Dokážu si představit dospělé, kteří by jednali podobně správně a odhodlaně.

Podruhé je jenom jednou

Druhé filmy debutantů, kteří k sobě svými prvotinami přitáhli všeobecnou pozornost, jsou považovány za jednu z největších výzev v režisérské kariéře.
JB portret_1

Filmová historička, redaktorka týdeníku Respekt a šéfredaktorka filmového časopisu Cinepur

Absolvovala Žurnalistiku a Mediální studia na Univerzitě Karlově. Doktorát získala na britské University of East Anglia a Univerzitě Karlově, kde v současnosti přednáší na Katedře filmových studií. V letech 2011 – 2013 působila jako filmová kritička a analytička Hospodářských novin. Přednášela na Manchester Metropolitan University, Masarykově Univerzitě v Brně či na NYU in Prague. Jako historička se věnuje vztahu mezi Hollywoodem a (východní) Evropou a filmovým festivalům. Spolupracuje s Českým rozhlasem a Českou televizí. Je členkou FIPRESCI a od roku 2014 členkou Výkonného výboru a předsedkyní Sdružení českých filmových kritiků.