Bláhová Jindřiška

LEPŠÍ NEŽ FBI?

Vtahující seriál vykresluje, jak se v Československu chytal sériový vrah.

LÁSKA JAKO SUPERSÍLA

Loutkový film Tonda, Slávka a kouzelné světlo drží krok se světovou animací.

DOKUMENT TÝDNE

Tvůrci ukazují aktuální důsledky války: vykořenění, beznaděj, nezdolnost. Zároveň uvažují nad válkou budoucí, nad tím, co po ní zůstane v duších.

MATKA PŘIŠLA V NOCI A ZMĚNILA SE V INVAZIVNÍ SYNOŽRAVOU ROSTLINU

Film je vzácným příkladem podařené spolupráce, kdy na sebe autoři mají blahodárný vliv.

BRATŘI ZKOUŠEJÍ DO KOLBIŠTĚ IDEOLOGIÍ VRÁTIT LIDSKÝ ROZMĚR

Snínek vypráví příběh mladých Mašínů bojujících na vlastní pěst proti komunismu jako rodinné drama i tělesný horor.

JE V POŘÁDKU TRUCHLIT NAD ZVÍŘECÍMI SOUPUTNÍKY, ŘÍKÁ FILM DENISKA UMŘELA

Deniska umřela i Přes střepy maximálně využívají výtvarné a vypravěčské možnosti plastického média animace.

PŘIŠLY V NOCI, ZE SAMOTY I SETKÁNÍ SE SMRTÍ. SILNÉ ŽENY OKOUZLILY I DEPTALY PUBLIKUM

Český film Přišla v noci zase přinesl hrdinku bravurně monstrózní a dal možná životní roli herečce Simoně Pekové.  

FILMOVÁ RETROSPEKTIVA TÝDNE

Typické pro Schormovo dílo jako celek je tázání se. Více otázek než snadných odpovědí.

ADAPTACE TOPOLOVA ROMÁNU JE KARNEVAL SELHÁVAJÍCÍCH OTCŮ, PUDŮ A NEDOSPĚLÉ SVOBODY

Debut Tomáše Kleina Citlivý člověk rozdělil karlovarské publikum.

BOD OBNOVY MOHL BÝT BUĎ TRAPNĚ PROVINČNÍ SCI-FI, NEBO ÚSPĚCH. JE TO DRUHÉ

Ambiciózní debut režiséra Roberta Hloze naplňuje představu povedené žánrové zábavy.

FILM TÝDNE

Komorní snímek vznikal v sevřeném štábu během dvoutýdenního výjezdu na Vysočině. Čerpá hlavně z energie trojice hereček.

VOZIT GOTŤÁKA, VOE

Seriál Volha provokuje amorálností života v nehybné normalizaci a pomáhá ladit obraz „nehezké doby“, kterou si spousta z nás ještě pamatuje.

FILM TÝDNE

Původní vědecké zkoumání životů jiných se nenápadně promění v nejisté badatelčino hledání vlastního místa ve světě.

KAMIOŇÁK MIKO UKAZUJE, CO ZMŮŽE JEDEN ČLOVĚK

More Miko má ambici vyprávět šířeji o české společnosti vystavené krizi. Pohromadě jej přitom drží Mikova osobnost.

Nastupuje Docent na vraždy, nebo na policejní akademii?

Nová serie České televize sází na českou libůstku: smát se intelektuálům.

Film týdne: á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN

Bušta nabízí formální experiment i myšlenkově stimulující konfrontaci, kde se zpochybňuje všechno.

KaprKód (ČR)

Hravý a divácky vtahující snímek je tak i úvahou nad možnostmi dokumentu a historickou pamětí.

KULTURA/MIX Běžná selhání

Autorky snímku – scenáristka Klára Vlasáková a režisérka Cristina Grosan – pracují se silnými detaily, jemnými nuancemi a metaforami plnými tajemství.

Jak dešifrovat Kapra? Nejlepším českým dokumentem je portrét svérázného skladatele

Precizně zkomponovaný, hravý i formálně sebereflexivní portrét uspěl mezi dvaadvaceti filmy vybranými do soutěžní sekce Česká radost.

Zženštilý Západ nám to zase kazí. Seriál Pozadí událostí fouká na českou bolístku

Už dlouho nebyly v tuzemské televizní produkci, která deklaruje vyšší ambice, vidět takhle špatně napsané ženské figury.

Stín naplněný hudbou

Empatie místo faktů. Film Il Boemo vypráví svěže o životě historické osobnosti.

Guláškovka a Hitler

Přesně umístěných detailů je v dokumentu plno. Precizně se skládají do promyšleného celku.

Smrt mu sluší

Vcelku nepřekvapivě Petr Jákl napřel vzhledem ke své hlavní profesi kaskadéra největší energii do naturalisticky brutálních bitev.

Místo mužů objímat stromy. Šimon Holý se znovu drží ženské perspektivy

Snímek má pevné centrum, ale rozostřené okraje, kde se všechno nepropojí a nedozní.

Promlčeno

Je to nedotažený film, ale vynikající podcast.

Nova ukazuje Ivetu Bartošovou jako důvěřivého andílka v lyrické mlze osmdesátek

Napříč minisérií přitom prosvítají momenty, že je tvrdohlavější a komplexnější postavou. Snad na ně dojde pokračování.

Žádný Anděl na horách. Poslední závod kličkuje mezi zlými Němci, zlými komunisty a thrillerem

I přes škobrtání mimo lyžařskou stopu se povedlo natočit napínavý sportovní film. A to není málo.

Tip týdne: Bratrství

Síla filmu spočívá v Montagnerově přístupu. Jeho oči i koncepci vede touha pochopit, co s trojicí udělá odchod autority.

Tip týdne: minisérie Podezření

Scenárista Štěpán Hulík nenapsal klasickou kriminálku s vyšetřováním, ale studii ohledávání unikavé pravdy i toho, komu jsme ochotní věřit, komu ne a proč.

Tip týdne: Zpráva o záchraně mrtvého

Film promyšlený obsahově i formálně, ale přesto intuitivní, protože niterně prožitý.

Seriál TBH má dobře nakoukané americké vzory i mladou českou generaci

V některých momentech TBH klouže okouzleně po povrchu dospívání i žánru víc, než by mohl. Podstatné však je, že svoje cílové publikum skutečně a empaticky vidí.

Příběh hrůzostrašné Eliz

Suverénní, vyzrálý tvar má všechny parametry profesionálního snímku – a ne náhodou, na jeho produkci se vedle FAMU podílela i společnost Moloko film.

Událost na zakázku

Havelka není břitký moralista kalibru Chytilové. Natočil v první řadě vztahovou a situační komedii srozumitelnou pro co nejširší diváckou skupinu.

Šerifové ve favoritech. Devadesátky neřeší dobu, ale porevoluční zločin

Pokud jsou Devadesátky předzvěstí, jak by mohla vypadat letošní seriálová sezona České televize, nemusela by být vůbec špatná.

Ochránce se hlásí

České televizi se podařilo na začátku školního roku poslat na obrazovky seriál, kterým naplňuje své poslání veřejné služby.

Zatoulaný Bohuslav Martinů. Portrét světoznámého skladatele je „nalejvárna“ správného typu

O Bohuslavu Martinů bude divák napříště vědět podstatně víc – a k tomu dostane chuť poslechnout si jeho hudbu.

Samotáři dohláškovali. Zrcadla ve tmě empaticky vypráví o těch, kteří řeší, jak se přestat řešit

Debut Šimona Holého je víc než generační výpověď současných mileniálů.

Texaský masakr v motorestu na D1 vtipně komentuje úskalí online světa

Snímek Shoky & Morthy přesvědčuje teenagery, že český film může být cool.

A pak po mně vystřelil ruský tank. Ale koho to dnes zajímá

Dokument ukazuje, proč by nás srpen 1968 měl stále zajímat. A dělá to přesvědčivě: přes příběhy těch, kdo události prožili.

Zátopek ukazuje legendu jako českého Forresta Gumpa

Samotný film spočívá hlavně na vrcholech s nepochybnou běžeckou legendou a míň v údolích, kde by bylo jasnější, kdo vlastně byl Emil Zátopek.

Boží mlýny chtějí rozšafně ulevit od privatizačních frustrací

Výsledný dojem záleží na tom, jak se povedlo u toho kterého dílu poskládat dohromady zábavné, fištrónské nebo dobrodružné příhody a výjevy. Někdy více, ale většinou spíš méně.

Michal David si žil a žije dobře. Ale jak jsme tu žili my

Davidův profil má zcela jiný zásadní problém, než je opulentní vila na Tenerife: ztrátu historické paměti a relativizaci normalizace.

Krimi seriál Hlava Medúzy podceňuje diváka a škodí nejen české detektivce

Hlava Medúzy v režii Filipa Renče spíš než jako detektivka působí jako zmateně toporná parodie tohoto žánru.

Láska v časech Boženy Němcové

S nejslavnější českou spisovatelkou se v minisérii znovu děje to, co už mnohokrát předtím. Je zdůrazňováno, co je pro danou dobu nejatraktivnější a nejsrozumitelnější.

Šarlatán je každý mocný muž, který se nedokáže vyrovnat se svým darem

Právě v průsvitech nedokonalosti, které nutí promýšlet si vlastního Mikoláška, je film inspirativní.

Skončili jsme, jasná zpráva. Styloví zrádci nejsou další tuctová krimi

V seriálu o česko-vietnamské mafii se střetává starý, pomalý svět s tím novým, nekonečně zrychleným.

Když StB rozdávala herecké role. Herec zkouší spojit stalinismus a špiony

Herec má ambice přiblížit se současným špionážním dramatům, ale v nakládání s historií zůstal mentálně v první polovině devadesátých let.

Film týdne: Můj otec Antonín Kratochvíl

Vztah mezi otcem a synem tvoří zajímavou rovinu jinak nekritického portrétu osobnosti, kterou autorka obdivuje.

Český film odpočívá ve Skleněném pokoji

Z modernistické předlohy Simona Mawera nezbylo ve snímku takřka nic.

To trápení lásky

Vražda Ing. Čerta (1970) patří na místo, kde se vyzdvihují výrazné nebo výjimečné filmy z dějin kinematografie.

Co říká Deník Jaroslava Kučery o jeho tvorbě a životě s Věrou Chytilovou

Filmová esej potvrzuje, jak výjimečný kameraman Kučera byl. Sděluje to ale hlavně těm, kteří už to věděli.

Seriál Bez vědomí zkouší hrát první temnou ligu s pádem komunismu

Bez vědomí skutečně pozoruhodné v mnoha ohledech je. Zároveň ale dokládá, že udržení divácké pozornosti není snadná disciplína.

Hledat svoji Severku

Národní třída nabízí až příliš snadný – a všeobecně sdílený – obraz porevolučního zla, jež zvítězilo nad pravdou a láskou.

Zažalovat pantátu Bushe. Co myslí Petr Zelenka v Modeláři vážně

Podivná odpověď na podivnou objednávku: Existuje i reálná šance, že nový film je podvratná akce.

Most jako stav mysli

Prušinovskému s Kolečkem se podařilo něco v české televizní tvorbě poměrně výjimečného – vytvořit komedii, která nedá smějícímu se divákovi nakonec nic zadarmo.

Největším překvapením festivalu je film natočený svépomocí

Karel, já a ty je jednoduše film, jehož autor hledal cesty, jak v minimalistickém (finančním i formálním modu) sdělit něco, co je svým způsobem monumentální.

Jak zabít komunistického prokurátora. Dva Staříci tankují spravedlnost

Staříci překvapiví jsou. Třeba v tom, jak spojují nečekaně hořkou komedii, citlivou studii existence a přátelství dvou starých svérázných mužů z jiného času s žánrem fantazie o pomstě.

Jak být sám se sebou a sobě navzdory, zkoumá nejlepší český dokument

Snímek Sólo, vítěz jihlavského festivalu, je křehkým portrétem duševní nemoci.

Česko na domovní schůzi

Jiří Havelka vrací svým debutem Vlastníci tuzemské kinematografii smysl pro humor

Poslední aristokratka fantazíruje, že na plebejské Čechy si nikdo nepřijde

Postavy naivních „českých Honzů“ s často americkými kořeny dědí majetky ve filmech Hotýlek v srdci Evropy, Dědictví…

Pražské orgie nabízejí jen výjevy normalizační ošoupanosti

Adaptace Rothovy novely je téměř doslovným překlopením slov do filmu

Stůj a zavři oči

Nabarvené ptáče se vymyká současné české produkci. Bojí se ale naplno vzlétnout.

Léto s gentlemanem: Jaromír Hanzlík zkouší porazit čas

Hercův scenáristický debut je trestná výprava na žánr romantického filmu.

Dukla 61: Ani svalnatí havíři a silné ženy ještě televizní revoluci nedělají

O Dukle 61 se mluví jako o zásadním českém zástupci trendu takzvané quality tv; jako o počinu, který je tak výjimečný, že patří do kin.

Tonda Blaník v pekle

Čertí brko navíc ukazuje čerta více jako Čecha a pohádkový svět jako českou společnost. Vše doplňuje zásadní dilema, jak vlastně dnes modernizovat pohádku.

Driblování mezi soudruhy

Zlatý podraz vypráví o hrdinství s přímočarostí sportovní žurnalistiky a je na něm znát spíš zápal scenáristů pro sport než pro promýšlení poválečných traumat.

Když Masaryk s Čapkem hovoří o ženách

Hovory s TGM jsou filmem scénáristickým: režisér slouží svému scénáristovi a těží z toho, co mu dají herci.

Účastníci surrealistického zájezdu vyrazili hledat Effenbergera

Celkově však vyznívá jako hravý portrét člověka, který se celý život dokázal obrazně dívat na druhou stranu, mimo danou realitu.

Mezi Bondem a Gottwaldem

Ani nový snímek Toman se moc nepouští do osobnější filmařské výpovědi o komunismu.

Příběh, co si vysníš

Díky dokumentu Nic jako dřív nemusíte mezi dospívající, abyste vstoupili do jejich reality.

Palach posmrtné masky zbavený

Robert Sedláček několikrát v rozhovorech zopakoval, že mu „Palach neustále unikal“

Cyklistický horor: Tělo směřující k dokonalosti se začíná rozkládat

Adam Sedlák patří k mladé generaci českých režisérů poučených světovou kinematografií a s ambicemi točit filmy jinak…

Skejtem proti Husákovi

Co je z nich cítit víc než cokoliv jiného, je prchavé a neopakovatelné mládí. Drzost i naivita, soudržnost i kamarádství.

Dobře to střihnout

Doménou Soukupové jsou rodinná dramata, napětí nad večeří, křivdy, zrady, bojůvky a přetahovaná o moc.

Dokument o Mečiarovi je dobrým varováním pro Česko

Mečiar je ale i ve své rekapitulaci užitečný jako připomínka toho, jak vypadal středoevropský prostor v 90. letech a jak se dějiny mohou opakovat.

Máma měla pravdu

Filmové zkrotnutí Tondy Blaníka.

Švankmajerovi broučci

Je zřejmé, že se Jan Švankmajer při natáčení i vymýšlení svého proslovu (a filmu) dobře bavil. Co si má z výsledku odnést publikum,…

LIDI SI V DIVADLE ODKLÁDAJÍ KABÁT, JÁ ODKLÁDÁM SIMONU

Rozhovor s herečkou Simonou Pekovou, zjevením ve filmu Přišla v noci.

S ŽÁDNÝM POLITIKEM JSEM NIKDY NEBYL NA KAFI

Filmový festival Febiofest, který v roce 1993 zakládal Fero Fenič, se topí v dluzích a je na něj vyhlášen konkurz. 

V ANIMACI SE ZAČÍNÁ ÚPLNĚ OD NIČEHO

S režisérem Filipem Pošivačem o jeho filmu Tonda, Slávka a kouzelné světlo.

NEPODRÁŽET LÁTCE NOHY

Damián Vondrášek si zkouší žánr na seriálu Král Šumavy a hledá, jak se neztratit na cestě k debutu.

DĚTI NEPOTŘEBUJÍ DOSLOVNOST 

S režisérem Filipem Pošivačem o vyrůstání v lese, krocení ega a silných ženách.

ANTONIE FORMANOVÁ: UČÍM SE NEMÍT STRACH Z PRÁZDNA V DIÁŘI

Se začínající herečkou o dvojsečné chuti stihnout toho co nejvíc, Dejvickém divadle a NHL.

Dějiny tvoří konkrétní lidé, říká Jindřiška Bláhová k předrevoluční historii karlovarského festivalu

„Předrevoluční Vary samozřejmě byly politické,“ říká filmová kritička a historička Jindřiška Bláhová.

VARY 2: CO JE MODERNÍ? V DOBOVÉ DETEKTIVCE ÚSVIT SE POTKÁVÁ BAŤA, INTERSEX A SLOVENSKÝ FOLKLOR

S režisérem Matějem Chlupáčkem o preferenci historických témat, přiznané inspiraci a zahraničních šancích české kinematografie.

PANDEMIE COVIDU BYLA V NĚČEM SNAD I NÁDHERNÁ

Dokument Velké nic Víta Klusáka a Mariky Pecháčkové zachycuje dva pandemické roky jako českou tragikomedii.

SERIÁLY TLAČÍ DIVÁKA DO KÓMATU, MY SÁZÍME NA SDÍLENÝ FILMOVÝ ZÁŽITEK

S Václavem Kadrnkou, členem skupiny filmařů, kteří budou provozovat pražské kino Atlas.

MEZI HUSITSTVÍM BEZ HUMORU A SMĚJÍCÍMI SE BESTIEMI EXISTUJE ZDRAVÁ CESTA

S režisérem dokumentu Good Old Czechs o československých válečných letcích.

Je mi jedno, jestli to, na čem se podílím, má čtyři procenta na ČSFD, nebo vyhraje Českého lva

S režisérem Adamem Sedlákem o snímku BANGER., filmové škole v Písku a měřítku úspěchu.

Česká komedie nám musí vždycky dát oduševnělou a krásnou radu, jak přežít

Rozhovor s Janem Prušinovským o jeho novém filmu Grand Prix, české komedii a lyrickém chlapáctví.

Chtěla jsem napsat dobrý příběh, říká scenáristka úspěšného webového seriálu Pět let

Se Sárou Zeithammerovou o držení diváka v napětí a pochybnostech o hroší kůži.

Původní očekávání televize byl hodně punkové, říká režisér seriálu o sexuálním násilí Pět let

S Damiánem Vondráškem o natáčení citlivého tématu sexuálního násilí a internetovém publiku.

Světlonoc není film, který a priori staví muže proti ženám. Jde mi spíš o střet pohledů

S režisérkou Terezou Nvotovou nejen o jejím mezinárodně úspěšném snímku, který právě vstoupil do českých kin.

Karel Čapek je „mega cool“

Rozhovor s režisérem Adamem Sedlákem o ambicích, generačním bingu a proč je špatně chtít všechno tady a teď.

S Vojtěchem Maškem na LFŠ: Jak točit o komunismu a nezjednodušovat?

Jak točit o minulém režimu a nesklouznout k banalitě nebo předpojatosti? Poslechněte si celý podcast.

V českém filmu panuje obrovský opatrnost a strach z vybočení, říká režisér Hranice lásky

S Tomaszem Wińským o tom, co se tady neříká nahlas, proč je jednodušší neporušovat pravidla a jeho manifestu Nová česká intimita.

Zajímá mě, proč se rasisté můžou stát i z jinak hodných lidí

S režisérem filmu Kdyby radši hořelo o dobrovolných hasičích, odkazech na novou vlnu a české komedii.

Režisér Okupace: Kvůli normalizaci jsem se do nikoho nenavážel

S debutujícím Michalem Nohejlem o barvách minulého režimu, zapeklitém hrdinství a řízcích Věry Chytilové.

Nechceme děti trápit, ale mají si uvědomit, že je něco smutné a můžou to jako smutné prožívat

Rozhovor s režiséry animovaného filmu Myši patří do nebe Denisou Grimmovou a Janem Bubeníčkem.

Za rozdělenou společnost může i vrstva lidí, kterým se daří

Snímek slovenského autora Mira Remo je intenzivním portrétem nebývalé vášně pro auta, touhy prát se se životem i obrovské frustrace, marnosti a mizérie skutečné i domnělé.

Místo hraní shyby. Základní otázka je, nakolik má rodič právo nalinkovat dítěti život

S režisérkou Erikou Hníkovou o filmu mapujícím svébytný způsob výchovy, který soutěžil jako první dokument v hlavní sekci ve Varech.

Podcast z Filmovky s Janem Prušinovským

Sestřih Q&A s Janem Prušinovským ze 47. Letní filmové školy v Uherském Hradišti.

České filmy nepatří na zahraničních festivalech do lepší party

Rozhovor s filmovým producentem Jiřím Konečným o Karlových Varech, zahraničních přehlídkách i dopadech pandemie.

Československý komunismus byl groteskně pokřivený a filmový realismus ho nezachytí

Rozhovor s Vojtěchem Maškem o jeho celovečerním debutu Arvéd.

Vyhraje ten nejlepší?

Diskuze ze série IDF Industry Sessions věnována letošním nominacím dokumentárních filmů na Českého lva a Ceny české filmové kritiky. Hosté: Jindřiška Bláhová a Jiří Konečný.

Kdybych Karla Vachka nepotkal, točil bych mnohem větší blbosti

Jak se proměnil český dokument za uplynulé čtvrtstoletí a jakou roli v tom sehrál pedagog a filmař Vachek?

Bojím se, že z práce mizí lidskost, říká režisér vítězného jihlavského snímku Nová šichta

S Jindřichem Andršem o konci uhelné doby, Ostravě, rekvalifikacích a předsudcích.

Jsem tak trochu v pánském klubu

Zajímá mě narcisistický prvek, jak si muž neumí poradit se svým darem – ten paradox mezi talentem a pastí pýchy,“ říká režisérka Agnieszka Holland.

Postavit kostru a pak ji schovat

Scenárista Miro Šifra zkouší bez žárlivosti psát stylem, který není v Česku úplně běžný.

Dělal jsem film pro diváky, kteří i Havlovi nevědí vůbec nic

Rozhovor s režisérem Slávkem Horákem o filmu o prvním porevolučním prezidentovi.

Nejen o Havlovi: Historické filmy by se měly vyhnout černobílým schématům a ilustraci

Pavel Kosatík, Robert Sedláček, Veronika Pehe a Jaroslav Pinkas. S tvůrci a historiky o tom, jak točit o minulosti.

Ondřej Trojan: Mladí by měli být drzejší

S producentem a režisérem o tom, proč navzdory nejistotě neodložil premiéru svého filmu Bourák.

Lidstvo přijme virus do života

Rozhovor s režisérem Václavem Kadrnkou, který se vrací z karantény na plac.

Krteček byl můj ruský kamarád

„Po tom všem, co jsem viděla, jsem šťastná, že jsem v Evropě. Zdejší systém podporuje experiment,“ říká animátorka Daria Kashcheeva.

První děkanka FAMU: Ještě nevím, co zdědím

S Andreou Slovákovou o lovení talentu, sexismu a o tom, jestli jedna škola může změnit podobu českého filmu.

Pořád je tady potřeba mít na každého kompro

„Dodnes si vybavuji, že bylo hnusně, zima, sychravo. A to jsem tam chtěl dostat.“ Rozhovor s režisérem Ivanem Zachariášem.

Asi jsem byla i trochu drzá

S herečkou Ivou Janžurovou o vtipných ženách, pochybnostech, puse pro Dubčeka a pocitu ubývání.

Vzniká strašně moc filmů. A strašně moc špatných. Rozhovor s Michalem Hogenaurem

Sedm let trvalo Michalu Hogenauerovi, jednomu z výrazných absolventů režie FAMU, než natočil svůj celovečerní hraný debut. Proč nedebutoval dřív? A co podle něho chybí české tvorbě?

Nechci točit docu-porno, říká Martin Mareček

Dálava je tak minimalistickou verzí podstatně košatějšího lidského příběhu, který zůstává aktuálně ve verzi docu-románu.

Zkazil jsem si pověst

S režisérem největšího hitu porevoluční kinematografie o politice, pohledu na minulost a zavřeném otci.

Pro rozhlas mluvili moji klučičí hrdinové moc sprostě

Není to právě příliš romantizující pohled na klučičí svět? Dokážu si představit dospělé, kteří by jednali podobně správně a odhodlaně.

ČESKÝ LEV MÁ RADŠI SÁM SEBE NEŽ ČESKÝ FILM

Důvodem přerušení režisérky Kashcheevy nebyl čas, ale málo „zábavnosti“.

VLASTENECTVÍ 90210. SERIÁL POJME PŘÍBĚH ZDEŇKY HAVLÍČKOVÉ JAKO KOMEDII ZE STŘEDNÍ

Dcera národa je první lokální projekt CANAL+. Po komunismu objevují tvůrci národovecké vlastenectví jako atraktivní éru.

STARDANCE JE TROCHU SOKOL, HODNĚ BIEDERMEIER PLUS ŠPETKA NÁRODNÍHO OBROZENÍ

Veřejnoprávní taneční show je v principu konzervativní, nicméně nabízí i skuliny pro progresivní momenty.

PŘIŠLI – A ZŮSTALI

Seriál Návštěvníci slaví čtyřicet let od své premiéry. Proč se z něj vlastně stal kult?

ANTONIE FORMANOVÁ HLEDÁ CESTY, JAK NEBÝT „JEN“ VNUČKOU SLAVNÉHO REŽISÉRA

Absolventka Katedry alternativního a loutkového divadla FAMU se přes Duklu 61, Okupaci a loutkovou pohádku dostala do angažmá v Dejvicích.

UŽ SE VÍ, KDO ZA CO MŮŽE

Kam posunul za dvanáct let Českou televizi odcházející ředitel Petr Dvořák?

NEBEZPEČNÉ PELÍŠKY

Komediální horor Přišla v noci je příkladem, jak za minimum natočit nejlepší film roku.

DIVOKÉ DEVADESÁTKY. CO VŠECHNO BYLO TEHDY MOŽNÉ A CO Z NICH DODNES PŘEŽÍVÁ?

Debata na LFŠ: s historičkou Lenkou Krátkou, novináři Jindřichem Šídlem a Jaroslavem Spurným o porevoluční transformaci Česka.

Karlovarský festival za totality: buřty, slivovice a nábor diváků

Publikace několika autorů Proplétání světů podle editorky knihy Jindřišky Bláhové „reviduje představu periferní, politicky zkorumpované akce“.

ČESKÝ FILM MÁ ŠANCI NA DALŠÍHO STUDENTSKÉHO OSCARA

Snímek Přes střepy Natálie Durchánkové je mezi sedmi finalisty v kategorii dokument.

Spletitá historie festivalu ve Varech: v 60. letech Claudia Cardinale, za normalizace politicky prověření tvůrci

Historii karlovarského filmového festivalu v jeho předlistopadové éře důkladně rozebírá publikace Proplétání světů.

VÁVRA SI USMYSLEL, ŽE JEDEN REŽISÉRSKÝ ROČNÍK ZNIČÍ

Jak na pražské FAMU nastupovala normalizace.

Proplétání světů v Karlových Varech

Poměrně významný kus území nyní podrobněji zmapovala mohutná kolektivní monografie Proplétání světů: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary v období studené války.

VESNIČKO MÁ ZRESTAUROVANÁ

Hit Jiřího Menzela z půle osmdesátých let se vrací do kin. Co z něj zůstalo téměř čtyři dekády po premiéře?

ČESKÉ FILMY VE VARECH: ADAPTACE TOPOLA, NESNESITELNÉ VEDRO, ZÁLOHOVÁNÍ ŽIVOTA

Ruští filmaři zmizeli ze scény, Čína svůj film stáhla těsně před oznámením soutěže.

BARBIE S ELEKTŘINÝM KOMPLEXEM A ÚTĚK ZE SEKTY. DVA STUDENTSKÉ FILMY ZAUJALY CANNES

Prestižní festival vybral do soutěže La Cinef snímky Darii Kashcheevy a Petra Pylypčuka.

SERIÁL VOLHA: JE DOBRÉ UKÁZAT, ŽE V NORMALIZACI SE NEŽIL JEN ZÁPAS DOBRA SE ZLEM

Anketa: Víme si rady s normalizací? A jak by ji měly zobrazovat filmy a seriály?

ZAHODIT EGO

Producentka Martina Netíková chce křeslo v pánském klubu kinematografie.

PROČ JE DOBŘE, ŽE VYHRÁL SNÍMEK IL BOEMO

Snímek Petra Václava by mohl část publika přesvědčit, aby dávali českému filmu šanci i nad rámec lifestylových nebo hrubozrnných komedií.

MÁ DÁTI – NEDAL

Jak škrty v České televizi ovlivní, co uvidíme v kině.

PODEZŘENÍ NA TALENT

Cesta slovenského režiséra Michala Blaška od Komisaře Rexe k festivalu v Benátkách.

Měli to v hlavě srovnané

Jak se dělá v České televizi dobrý webový seriál.

Beneš zrádný, Beneš nahatý

Kdyby se sestavovala hitparáda zachycení prezidentů v tuzemském filmu a televizi, na jejím vrcholu by byl jednoznačně Klement Gottwald.

DISKUZE: JAKÝ BYL FILMOVÝ ROK 2022? MIMO JINÉ: NETFLIX ZTRÁCÍ KREDIT KVALITY

Co ze svého pohledu považují Pavel Sladký a Jindřiška Bláhová pro rok 2022 za důležité ve filmové a televizní tvorbě?

Zítra budeme vtipnější

Spolehlivý žánr české filmové komedie je po hubených letech znovu odvážnější .

A tohle taky neuvidíte!

Festival v Jihlavě ukazuje, že se v Česku daří radikálním dokumentům.

Být zvědavý a žárlit

Cesta dvou režisérek z východní Evropy přes Česko za jejich úspěšným druhým filmem.

Švankmajerovy papuče

Švankmajer už na filmové festivaly moc nejezdí. V principu ale Kallista zastupuje jejich tvorbu stejně, jako by byl přítomný „jeho režisér“.

Devadesátky očima prvního soukromého producenta: možnosti, úvěry, naivita

Producent Jiří Ježek patřil k těm lidem zevnitř zestátněného filmu, kteří nechtěli čekat, až monopol skončí.

Láska došla

České „romantické komedie“ vyprávějí nikoli o citech, ale o hormonech. Proč se z nich nedozvídáme, po čem kdo touží?

Vary 8: Podle očekávání i nečekaně. Na festivalu uspěly české filmy Zkouška umění a Slovo

O komediálně-existenciálním dokumentu Zkouška umění se mluvilo v superlativech od první projekce.

Pochybnosti spořádaného elegána

Zemřel Josef Abrhám. Jeho umění dokázali svým způsobem nejlépe vytěžit Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák.

S CZECHFLIXEM JSEM PŘIŠEL PŘÍLIŠ BRZY

Rozhovor s ředitelem ČT Petrem Dvořákem o smyslu internetové videotéky a budoucnosti streamování.

Josef Abrhám: Slušný muž v nesnázích

Proč patřil Josef Abrhám k nejoblíbenějším hercům své generace?

Rušno na české televizní scéně

Stanice investují stále více peněz do on-line obsahu.

Duše národa na vysoké

V dějinách pražské FAMU se budovala národní kultura i boural komunistický režim.

Vyřádit se na hrdinkách. Vlasta Pospíšilová byla víc než „první dáma“ animace

Vlasta Pospíšilová, první žena, které se podařilo výrazněji proniknout do pánského klubu české loutkové celovečerní animace, zemřela ve věku 87 let.

Naši Němci, naše sebevědomí

Poslední závod i přes dobrý záměr film opakuje mýty, které reflexi česko-německých vztahů nepomáhají.

Český lev musel mít politický podtext, kvůli Ukrajině se tomu letos nedalo vyhnout, říká filmová publicistka

Filmy nevznikají ve vakuu. A předávání cen je platformou pro sdělování názorů. I o tom mluvili filmové publicistky Jindřiška Bláhová a Kristina Roháčková.

Jistota velkého bijáku. Český lev letos patřil Zátopkovi a Ukrajině

Výsledky 29. Českých lvů potvrdily, že pro českou kinematografii má smysl existence rozdílných filmových cen.

Má to cenu?

Jak se v Česku mění pohled na oceňování filmařů, hudebníků, literátů či výtvarných umělců?

Mají filmové ceny smysl? Pomůžou tvůrcům i divákům, ale neříkejme vítězům nejlepší

Anketa mezi tvůrci: Jsou filmové ceny důležité pro váš obor a vnímáte v nich nějaký posun?

Nejlepším českým filmem je podle kritiky Okupace

Profesní ceny vytáhly na světlo černohumorné drama, které loni neprávem zapadlo.

Tramvaj do stanice Snění

Před devadesáti lety vznikla na Barrandově filmová továrna, kterou prošly celé československé dějiny.

Nejlepším českým dokumentem je zvláštní pohádka o třech muslimských bratrech

Snímek v Česku usazeného italského režiséra Francesca Montagnera získal hlavní cenu na festivalu v Jihlavě.

Filmem to nekončí, ale začíná

Letošní jihlavský festival dokumentů je i testem, k čemu v budoucnu mohou být přehlídky.

Lázně po covidu. Letošní ročník napověděl, jak bude vypadat digitalizovaná kultura

Letošní Karlovy Vary potvrdily, že festivaly, stejně jako celá audiovize, zažívají mezidobí vyčkávání, nakolik se věci změní a nakolik zůstanou stejné.

Co si vzít a co opustit

Vietnamsko-česká režisérka Diana Cam Van Nguyen napsala filmový dopis svému otci a patří ke generaci, která chce být vidět.

Jak silné jsou Vary

Film se díky největšímu festivalu probouzí ze spánku.

Víra debut přenáší

Co říkají první filmy o současné kondici českého filmu?

Prostě si počkám

Jak pandemie (ne)změnila českého diváka, o kterého se vede nový boj.

Hvězda v ofsajdu

Čím uhranula Jiřina Bohdalová tolik českých generací.

Ďábel ve Kbelích

Ceněný autor komiksů Vojtěch Mašek natáčí svůj první film, který slibuje rozšířit řady výrazných tuzemských debutů.

Za všechno může Karel

Ať už byl pohled na Karla Vachka jakýkoli, vždy platilo, že uvnitř dokumentaristické komunity v podstatě nebylo člověka, který by jím nebyl tak či onak ovlivněn.

Normální divný rok

Jak vlastně rok 2020 poznamenal českou kinematografii. Dostala nějaké fatální zásahy?

Značka ideál. Co Čeští Lvi (zase) neřekli o českém filmu

V novém promo pojetí cen je zdejší kinematografie vždycky v dobré kondici.

Ve věku 96 let zemřel propagátor české nové vlny A. J. Liehm

Byla to nejlepší doba mého života, říkal známý novinář a filmový kritik o 60. letech.

Hledání trojjediného boha

Za průměrnou úroveň českého filmového příběhu rozhodně nemohou jen scenáristé.

Zrušit filmové ceny kvůli vykloubenému roku? Není důvod

Ceny letos ukazují, že i „divný rok“ se zavřenými kiny a prořídlou nabídkou vydal filmy a seriály, které stojí za pozornost. A zaslouží si všechnu podporu, jakou mohou dostat.

Covid a kultura: Zatím si dělejte do šuplíku

V kultuře uvržené do karantény panují zmatky. Týkají se i toho, jakým způsobem hodlá stát podporovat lidi, jejichž kulturní činnost aktuálně možná není.

Kultura, kterou jsme neviděli

Koronakrize odhaluje, jak málo toho Češi vědí o těch, kteří zde dělají divadlo, hudbu nebo film.

Jeho filmy formovaly to, jak rozumíme sami sobě. Zemřel režisér Jiří Menzel

Držitele Oscara proslavily hrabalovské adaptace a svěrákovské komedie.

Jak natočit Havla

Co filmaři a historici čekají od filmů o moderních dějinách?

Ateistická mše

Kouř či Dědictví aneb Kurvahošigutntág. Jak se rodí kultovní film.

Rozestavěný člověk v rozestavěném městě

Pro Věru Chytilovou byla Praha živým organismem, který zrcadlil svět jejích hrdinů i stav obyvatel tehdejšího Československa.

Fake news, Youtuberství a nahrané sebevraždy: FAMUfest přinesl dobré zprávy

Na pražské filmové škole vznikly kromě oscarové Dcery i další zajímavé snímky.

Anketa: Kino už nikdy nebude jediným místem

Ještě neotevřeme vs. Cokoliv je lepší než nehrát – co říkají kinaři před otevřením.

Anděl, Homolka a sex

Je možné inteligentně zmodernizovat oblíbenou disciplínu jménem „socialistický horský film“?

Když Kolja opět vítězí

Dojímavý midcult Jana a Zdeňka Svěrákových, který slovy Jiřího Cieslara „sytí naše sebeklamy“, se ocitl na špici ankety kritiků o deset nejlepších porevolučních filmů.

Ironičtí romantici

Česká kinematografie se do listopadu 1989 zatím příliš nehrne.

Barvoslepý lev

Vítězství Nabarveného ptáčete je skvělá zpráva pro Václava Marhoula, méně už pro český film.

Podruhé je jenom jednou

Druhé filmy debutantů, kteří k sobě svými prvotinami přitáhli všeobecnou pozornost, jsou považovány za jednu z největších výzev v režisérské kariéře.
201866159_124138303131325_4438146083103328091_n

Filmová historička, redaktorka týdeníku Respekt a šéfredaktorka filmového časopisu Cinepur

Absolvovala Žurnalistiku a Mediální studia na Univerzitě Karlově. Doktorát získala na britské University of East Anglia a Univerzitě Karlově, kde v současnosti přednáší na Katedře filmových studií. V letech 2011 – 2013 působila jako filmová kritička a analytička Hospodářských novin. Přednášela na Manchester Metropolitan University, Masarykově Univerzitě v Brně či na NYU in Prague. Jako historička se věnuje vztahu mezi Hollywoodem a (východní) Evropou a filmovým festivalům. Spolupracuje s Českým rozhlasem a Českou televizí. Je členkou FIPRESCI a od roku 2014 členkou Výkonného výboru a předsedkyní Sdružení českých filmových kritiků.