Palák Viktor

Noční klid

Cením snahu o asketickou kinematografii. Naléhavost filmu je pro mě proměnlivá.

Lesní vrah

Se zpožděním asi dvaceti let přichází do českého filmu koncept vyprázdněné narace. Procedurální chlad mi přišel solidní.

Prázdniny s Broučkem

Je to takový ten uhlazený film s historkou na dvacet minut, roztaženou do čtyřnásobku.

Hranice Evropy

Síla snímku je v individuálních příbězích. Filmařsky vynalézavý ale není.

Sucho

Celý film je postavený na opozicích. Ale je to intelektuálně dehydrované od první minuty.

Adikts

Adikts se daří převést nepředvídatelnost drog, ale ta ústí i v totální scenáristický chaos.

Karlos

Je to špatně napsaný heslo Wikipedie.

Přišla v noci

Je tam cítit neujasněnost v tom, jak film pojmout. Pro mě to zůstává na úrovni důstojné snahy, která se nikdy nenaplní.

Světloplachost

Humanistický vibe filmu si dává načas, není to dojení emocí. Jsou tam nahozená nějaká témata, která se lehce vytratí.

Její tělo

Je to trochu ten film, kde vám stačí znát synopsi, protože mnoho dalšího nenabídne.

Tonda, Slávka a kouzelné světlo

Je to velmi inteligentní a filmařsky sebevědomé. Barevný, imaginativní a nepředvádivý film.

Citlivý člověk

Film, který si dobrovolně přivázal k noze kámen, a my dvě hodiny sledujeme, jak s tím zápasí, většinou někde u dna.

Úsvit

Je to nejcelistvější, nejkompetentnější a nejzajímavější film, který Matěj Chlupáček udělal.

Hadí plyn

Celé to je rádoby hypnotické, ale zároveň usedlé. Provázel mě silný pocit lhostejnosti.

Bod obnovy

Je to solidní atmosférický sci-fi, které se bohužel potkalo se zápletkou z Kriminálky Anděl.

Brutální vedro

S tím minimem, které tvůrci měli, dokázali postavit velmi koherentní svět.

#annaismissing

Jako detektivka to na mě působilo malinko nuceně, ale cením přirozenost, s jakou to vystihuje tematikou současného života na sítích.

Bod obnovy

Je to velmi slušný film a funkční i v mezinárodním kontextu. 

Je nalezena tím, koho hledá

Je to velmi komorní, citlivý portrét Anny Kareninové. Po filmu jsem měl pocit, že jsem se o ní hodně dozvěděl.

O malých věcech

Je to extrémně nevýrazné celé. Povídky mají proměnlivou kvalitu, jsou to spíš herecká cvičení.

Muž, který stál v cestě

Je to ušlechtilý pomník od řadového kameníka. Bylo to tak nevýrazné, že mě to jako diváka frustrovalo.

Velké nic

Jako dokument doby to svou sílu rozhodně má.

More Miko

Film má obrovskou devizu v protagonistovi. To je postava, kterou je radost sledovat.

Il Boemo

Oceňuju, jak Petr Václav dokáže akcentovat různá témata. Některé scény jsou ale velmi repetetivní.

Král Šumavy

Je to celé strašně pohodlné. Je to takový ten typ dramatu, kde se může stát kdykoliv cokoliv.

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN

Bude vás to bolet, ale to je v tomto případě dobře. Jan Bušta se na událost dívá originálním způsobem.

Běžná selhání

Tíživá nálada se vyplatí, je to kompetentně zrežírované, nepřetížené dialogy.

KaprKód

Film velmi sugestivně ukazuje nejednoznačnost Kaprova osudu a jak fascinující tvůrčí osobnost to byla.

Hranice lásky

Celý film jako by spoléhal, že intimita vznikne tím, že hrdinům vlezeme do koupelny.

démon ztracený ve skříni

Arvéd se nakonec ukázal postavou tak éterickou, až se ji nepodařilo polapit ani Vojtěchu Maškovi.

Michael Kocáb – rocker versus politik

Další dokument ze sériové výroby Olgy Sommerové, která má tendenci své protagonisty adorovat.

Srdce na dlani

Byť jen špetku uvěřitelnosti tu nemůže zachránit páreček basetů ani psí oči Vladimíra Polívky.

A pak přišla láska…

Já na tom filmu cením kompaktnost a jak spolu postavy interagují, Šimon Holý jako režisér navíc dokáže dobře pracovat se zámlkami.

Hranice lásky

Zázemí postav je nedostatečné, jejich hovory ale autenticitu nepostrádají.

Zkouška umění

Je to decentně zábavné, observace je velmi citlivá. Dohromady to dává pestrou směsku pozic, postřehů.

Semeniště pověrčivých hadů

Po sto minutách usilovného hromobití se spíše dostavuje únava než očistná katarze.

Marťanské lodě

Foukal jako by se nemohl rozhodnout mezi hřejivostí a odtažitostí, podobně jako je prakticky nemožné napojit se na emocionální vazbu obou hrdinů.

Atlas ptáků

Zcizující sekvence s ptáky, kteří štěbetají fatalistické glosy, samy o sobě kvituju. Jenomže filmu, který je ujetý jen tak nějak napůl, nakonec tolik nepomáhají.

Nová šichta

Andrš citlivě vystihuje exhorníkovo snažení, od nesmělých začátků přes propady mysli po narůstající sebevědomí. A mezi řádky upozorňuje taky na nedůvěru lidí k médiím i odborářům.

Svině na vsi

Krajina ve stínu by ráda působila jako vrstevnaté dílo, v jehož šerosvitu se pozvolna odhalují nuance složitých vztahů. Namísto toho je ale hlasitá jako pranice puberťáků o velké přestávce.

Bourák

Postavy jsou navlečené do vykřičených kostýmů, celá stylizace je ale neústrojná a nahodilá a výsledek představuje nesourodé a neujasněné fiasko.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Tiché doteky jsou ve zdejším kontextu rozhodně neobvyklé důsledností, s jakou budují svou přísnou stylizaci.

Staříci na cestě

Dohromady nemají Staříci dostatečně nosný scénář a ani dostatečně výlučnou metodu, kterou netradiční příběh pojmout.

Národní třída: Druhý film Štěpána Altrichtera se nemůže rozhodnout, jak moc je křupanství cool

Přijetí filmu nahrává i stále rezonující úspěch seriálu Most, jehož kulisy film do jisté míry připomíná.

Nabarvené ptáče je filmový waterboarding režnou: drsný, ale i monotónní

Nabarvené ptáče se tak stává povážlivě monotónním skanzenem obludností a hlavní hrdina pouhým pasivním figurantem.

Tiché doteky

Hogenauer se ve svém debutu ukazuje jako tvůrce dobře informovaný o dění na současných filmových festivalech.

Sněží!

Podobně jako před více než deseti lety Pusinky, vystupuje film Sněží! z řady i tím, jak soustředěně a uvěřitelně pracuje s žennským hlediskem.

Úhoři mají nabito

Chování hrdinů zde obnáší cokoliv, co lze vměstnat do škatulky „hmm, proč tohle dělá? – to se už úplně zbláznili!“

Na střeše

I s vědomím těchto nedostatků je ale Na střeše zručnou miniaturou s pozitivním náhledem na svět.

Vila Tugendhat je ve filmu Skleněný pokoj Julia Ševčíka němým svědkem úpadku kdysi výrazného tvůrce

Namísto provokativní romance však vzniklo jen zmatečné a emocionálně strádající melodrama.

O hydrataci a ovulaci

Je zdravější nejíst ve jménu sportovní diety, anebo setrvale žít v podvyživeném vztahu?

Hmyz

Květy předposranosti jsou stále obludné a možnosti dialogu nadále v prdeli.

Prezident Blaník

Ve filmu ale nakonec ze všeho nejvíce vyniknou slabiny, které se ukazovaly s každou další sérií Kanceláře Blaník.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu Tomáš Vobořil.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

 Které krátkometrážní filmy mají v oblibě?

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Kam chodí, když chtějí vidět kraťasy, co pro ně tenhle formát znamená? Odpovídají režisérky Greta Stocklassa a Marie-Magdalena Kochová.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z filmů z Národní soutěže Pragueshorts, abychom zjistili, kam chodí, když chtějí vidět kraťasy.

Rozhovor: Filip Pošivač

Rozhovor s režisérem animáku Tonda, Slávka a kouzelné světlo.

Nominace na Cenu innogy pro objev roku – Šimon Holý

Proč by měl Šimon Holý za svůj film Zrcadla ve tmě dostat Cenu innogy pro objev roku, vysvětluje filmový kritik Viktor Palák.

Kompromis, když není kde brát? České premiéry ve Varech zase ukázaly strop ambicí domácích filmařů

Co vypovídají o stavu domácí kinematografie nové české filmy uvedené v Karlových Varech?
Palák

Editor a recenzent měsíčníku Full Moon, filmový a hudební publicista, dramaturg

Absolvent Ústavu filmu a audiovizuální kultury na Masarykově univerzitě v Brně. Publikoval či publikuje v Literárních novinách, časopisech Film a doba, Cinepur či A2, v letech 2012–2015 byl dramaturgem MFF Karlovy Vary. Coby člen FIPRESCI zasedl v porotách festivalů v Tallinnu či Benátkách. Vedle filmu se aktivně věnuje i hudební publicistice, přispěl do publikací Kmeny, Kmeny 0 a Křičím: „To jsem já“. Podílí se na organizaci hudebních cen Vinyla, vede hudební fanzin Aardvark, spolupracuje s Radiem Wave a jako dramaturg s Letní filmovou školou. Aktuálně působí jako editor měsíčníku Full Moon, pro který taky píše filmové recenze.