Stejskal Tomáš

Hřebejkův seriál Rédl je drtivým obrazem 90. let, kdy se rozpadal stát i hodnoty

S razancí a setrvačností rozjeté vlakové soupravy se seriál noří do světa svítivých šusťákových bund a starých škodovek s ambicí větší, než je vyřešení případu.

Český film Teambuilding je komedie nemravů. Pohoršuje víc, než když Ježíš znásilňuje muslimku

Nový český film Teambuilding ukazuje svět, v němž je normální se vysmívat jiným lidem. Ukazuje ubližování druhým jako něco nejen normálního, ale též domněle legračního.

Film Toman má fascinující námět, připomíná však listování učebnicí dějepisu

Nový český film Toman se snaží vyobrazit velké dějiny.

Povedený film Hovory s TGM při procházce parkem obnažuje Masaryka i Čapka

Nový český hraný film Hovory s TGM podle scénáře Pavla Kosatíka ukazuje Tomáše Garriguea Masaryka ne jako vlídného tatíčka, nýbrž pragmatického a ostrého politika.

Nový film Zlatý podraz se řadí mezi nejlepší česká sportovní dramata

Vypráví o úspěchu podceňovaného týmu a natočený je se zručností hollywoodských titulů.

Nenechat se obalamutit povrchností, nabádá hravý film o surrealistovi Effenbergerovi

Divák si leckdy není jistý, co je vymyšlené a co spontánní. Co je hrané, co dokumentární.

Slovensko-český film Backstage je nomen omen. Sedí v zákulisí, show nikdy nezačne

Na novém filmu režisérky Andrey Sedláčkové pracovaly přední taneční skupiny, měl potenciál zapůsobit na náctileté publikum. To si však možná raději pustí klip na YouTube.

Sedláčkův film o Palachovi ukazuje národ, který nemá plno hrdinů, přesto nebyl zbabělý

Samotářského mladíka vykresluje ve vkusně natočeném, decentním a místy opravdu silném filmu. Jen symbolika ne vždy funguje.

Nový sci-fi film s Vojtěchem Dykem je vážně vystavěný, jen zbytečně překombinovaný

Vlastně celý snímek stojí na podobných scénách, či spíše scénkách, které si vypůjčuje ze všemožných sci-fi klasik od knih Isaaca Asimova po snímek 2001:Vesmírná odysea.

Po čem touží muži? Hlavně dělat si se ženami ze života peklo

Ale tato groteska je obalená tak nesmyslným a nereálným světem, že film jako celek nelze brát ani jako pohádku pro dospělé.

Nic jako dřív má moc zbourat hranici mezi dokumentem a fikcí. Český film je tu opět světový

Mezi řádky vyvstává též portrét celého vykořeněného kraje bez perspektivy.

Sednout za volant má smysl jen ve čtrnácti letech, naznačuje s vtipem nová česká road movie

Mára a Heduš jsou možná až příliš idealisticky napsaní dětští hrdinové. Ale jako zrcadlo tomu zdánlivě rozumnému světu dospělých fungují na jedničku.

Miss Hanoi stojí na střetu českého „hovada“ se sympatickou Vietnamkou, bohužel to neustojí

Nový český film Miss Hanoi si zaslouží uznání za to, že se pokouší vykreslit vietnamskou společnost bez bulvární či hospodské zkratky.

Český film Do větru poslal hrdiny na moře. Divák v něm však může mít rád leda tak delfíny

Do větru je jen další zapomenutelný pokus o vyobrazení mladé generace, v němž autorka žádá po divácích, aby se stali telepaty.

Český film Na krátko je křehký a „ze života“. Hlubší dojem ale nezanechá

Ale ne každý příběh „ze života“ obsahuje dost silné téma, aby se stal námětem pro umělecké ztvárnění.

Pat a Mat už v novém filmu nemají co kutit, jen se nudí na zahradě

Nový český film o kutilech Patu a Matovi nabízí pouze pohled na dva neinvenční chlapíky, kteří nemají do čeho píchnout.

Volhou vstříc slunci: Ve Vejdělkově road movie se Balzerová a Vilhelmová vydávají za rodinným tajemstvím

V nové road movie režiséra Jiřího Vejdělka se dvě ženy vydávají za rodinným tajemstvím. Vyjma zlatých klasů podél cest však mnoho nenajdou.

Prezident Blaník umí být vtipný jako nikdo druhý. Ve filmu ale řeší příliš mnoho problémů

Od chvíle, kdy se hlavní postava musí vzdát své prezidentské kandidatury, se snímek pohybuje na neujasněné dramaturgické sinusoidě.

Předsmrtná křeč Švankmajerova Hmyzu. S velkým českým filmovým alchymistou má smysl trpět

A ve Švankmajerově posledním opusu divák v posledku nenalezne nic než trmácení, pachtění a pinožení, jako by sledoval tvorečky kdesi uprostřed hlíny.

Být vždy napřed: Producent Jiří Konečný stojí za mnoha úspěchy českých filmařů. Aktuální snímek Všechno bude uvede festival v Torontu

„Za svůj největší úspěch považuji, že už jsem se dostal do vnitřních kruhů těch opravdu velkých festivalů,“ poznamenává Konečný.

Skateboarding byl svoboda, kutilství i závan Ameriky, říká divadelník Petr Forman

„Amerika byla symbol, to je jasné, všichni chtěli džíny a dlouhé vlasy. Ale skate, i kdyby přišel odkudkoli, by fungoval stejně,“ říká divadelník Petr Forman.

Režisér Bohdan Sláma: FAMU je v dobré kondici, ale na nejlepší pedagogy nejsou peníze

Co by mělo být největší předností pedagoga na katedře režie, měl by být uměleckou či morální autoritou?

Hledal jsem typicky český fenomén, našel jsem chatu, říká o svém novém filmu režisér Tomáš Pavlíček

Zatímco v předešlých dílech si pohrával s formou a stylizací, teď se pokusil natočit normální film.
_MG_1236

Filmový redaktor Hospodářských novin a Aktuálně.cz

Pravidelně píše také do kulturního čtrnáctideníku A2 a filmového dvouměsíčníku Cinepur. V minulosti vedl oddělení mediální komunikace Mezinárodního filmového festivalu Ji.hlava, podílel se také na programu filmového festivalu Fresh Film Fest, přispíval do časopisu Houser a na web věnující se asijské kinematografii rejze.cz. Spolupracoval s pořady stanice Vltava Slovo o filmu a Filmový týdeník. Je hostem filmového magazínu Čelisti na Radiu Wave. Ve volném čase se věnuje degustaci neobvyklých pivních stylů a pěstování chilli paprik.