Fila Kamil

Zápisník alkoholičky: Takto pijí bohaté ženy

Pokud jste dostatečně komerčně duchovní, můžete si dovolit léčbu závislostí v centru, kterému Dan Svátek natočil 90minutový reklamní spot.

Temný Mádl povstal: Srpen 1968 je ve Vlnách hollywoodským akčňákem

Je to špičkové řemeslo, u nějž se dá téměř zapomenout, že se jedná o tuzemskou produkci.

Princezna na hrášku: Nejlepší český film roku 2024

Lucie Vondráčková doslova září v nové pohádce Martiny Adamcové aka Tiny Adams.

Svatá Bohdalová: Novinářský gulag s umělou inteligencí

Novinářská práce je ve filmech zobrazována zkresleně. Buď se jedná o přikrášlené příběhy z minulosti nebo jako ve snímku Svatá o vyloženou lež.

Hranice Evropy: Jestli nezemřela, pracuje tam dodnes

Bude pro vás dokument srozumitelný, pokud jste knihu Hrdinové kapitalistické práce v Evropě nečetli?

Prázdniny s Broučkem: Bára tropí úzkosti

Profesionálně dělaný a milý snímek je dokonale o ničem. 

Lesní vrah: Poušť marnosti

Jak dopadla kombinace true-crime a „pouštního filmu“?

Sladký život: Queer čtení toxické písmenkové Polívky

Další romantická komedie, tentokrát ale od samých mužů. Pojednávající o mužnosti, její ztrátě a znovuobjevení. 

Gumpzilla: Pes, kterého chtějí lidi vojet

Snímek sice nemá žádný děj, zato je plný fleků, filtrů, slunečních odrazů a moudrých věcí.

Manželé Stodolovi: Bodycount smutného incela

Kamil s Julií přešlapují nad přešlapujícím filmem o nejslavnějších sériových vrazích České republiky.

Sucho, Sláma, limonáda a české chcípáctví

Vyschla Bohdanu Slámovi umělecká míza nebo je Sucho překonáním českého chcípáctví?

Slunce, seno a Franta Mimozemšťan

Vstoupil do Rudolfa Havlíka duch Zdeňka Trošky a Šišounů v New Yorku?

Matka v trapu: Nepříjemné feministické postoje

Český film Matka v trapu se tváří jako další romantická komedie s Petrou Hřebíčkovou. V tomto díle odhalíme, že je to ještě něco jiného.

Film Bratři je jen o Mašínech a jejich bublině, doba v něm není zachycená

Jedná se o nekomplikovaný akční dobrodružný snímek, který neklade otázky a nezabývá se důsledky.

Matky jsou nejpříšernější stvoření na světě. Hlavně když to myslí dobře. Česká komedie roku

Přišla v noci není jen o generačním konfliktu mezi rodiči a dětmi či o dynamice vztahu uvnitř mladého páru. 

Dokument ukazuje Karlose Vémolu jako Rittigova psa a dravého kapitalistu

Film Karlos ukazuje dobře, že Vémola není jednoduše „prosťáček s vymlácenou hlavou“.

Lidi jako rozbité panenky. FAMU Four ukazuje kvalitu české filmové školy

Překvapivě se ukazuje, že jedny z nejlepších českých filmů jsou právě ty školní, kde ještě panuje absolutní tvůrčí svoboda.

Lidi jako rozbité panenky. FAMU Four ukazuje kvalitu české filmové školy

Překvapivě se ukazuje, že jedny z nejlepších českých filmů jsou právě ty školní, kde ještě panuje absolutní tvůrčí svoboda.

Lidi jako rozbité panenky. FAMU Four ukazuje kvalitu české filmové školy

Překvapivě se ukazuje, že jedny z nejlepších českých filmů jsou právě ty školní, kde ještě panuje absolutní tvůrčí svoboda.

Je třeba zabít Sekala je nejpřeceňovanější český film všech dob. Odstup času mu nepomáhá

Film, jenž se pokouší být tak vážný a závažný, až se stává skoro vlastní parodií.

Nová Perinbaba je absolutní šílenost, ale vlastně i v dobrém smyslu

Je to natolik zhuštěný katalog jakubiskovštiny, že dospěli se u něj můžou rozloučit s velkým tvůrcem, jenž nevěděl, kdy přestat.

Na to, že Lítá v tom je remake maďarské komedie, se jedná o příjemné překvapení

Ve strašidelně úmorném českém kontextu jde o vyšší standard a o posun v tom, jak by mohla vypadat mainstreamová zábava.

Karel Roden už je zase nelidský. Dementní matka ho však donutí se polepšit

A tak tu naštěstí nemáme další poloamatérské Spolu, ale spíše něco, co se svou kvalitou blíží oscarovému snímku Otec.

Její tělo o skokance přeměněné v pornohvězdu dopadl „asexuálně“

Tak dlouho filmařky přemýšlely, co všechno do svého díla nedat, až je výsledek poněkud rozpačitý.

Tajemství a smysl života je film, jaký tady ještě nebyl. Ale je to vůbec film?

Je to nekončící příval slov, ezoterická přednáška a new age kázání.

Z Mašínů je hollywoodská střílečka. Dilemata prostě neřeší

Nabízelo se množství možností, jak jedno z největších historických dilemat Československa uchopit. A přišlo se s tou nejjednodušší cestou.

Hrdinka dokumentu Moje nová tvář se vypořádává s následky útoku kyselinou

Snímek je velmi empatický (a asi ani jiný být nemůže), hodně sebezpytný, procedurální.

Úsvit intersexuality jsme měli poslat na Oscary! Koho zajímají Mašínové?

Úsvit je mnohem lepším kandidátem do oscarového klání. Nejenom pro téma samotné, ale i díky suverénnímu stylu.

Václav Klaus nenávidí knihu Citlivý člověk. Nyní můžete nenávidět i film

 Jedná se o „punkový“ projekt, v němž se viditelně mísí několik záměrů, které nicméně ve výsledku nevytváří lepší, koukatelnější nebo komplexnější dílo.

Návštěvníci jsou největší komunistická propaganda, ale nikomu to nevadí

Nápad ukázat fiktivní komunistickou společnost v budoucnosti umožnil zobrazit nedokonalou tehdejší současnost reálného socialismu.

Bod obnovy zlehka obnovuje víru v českou sci-fi. Šedesát let po Ikarii XB-1

Režisér Robert Hloz se uvedl jako schopný řemeslník.

Tvůrci thrilleru Němá tajemství by asi chtěli, abyste zůstali víc beze slov

Němá tajemství se tváří velmi závažně a chtěla by po nás asi silnější reakci.

Lidi jako rozbité panenky. FAMU Four ukazuje kvalitu české filmové školy

Překvapivě se ukazuje, že jedny z nejlepších českých filmů jsou právě ty školní, kde ještě panuje absolutní tvůrčí svoboda.

ONEMANSHOW si hraje na charitu, zpověď, komedii i thriller. Nevychází nic

Je to spíše imitace filmu než plnohodnotný film. A rozhodně nic s přesahem, jak slibuje.

Co všechno je špatně na Kazmově filmu? Nesmysly v ději i podezřelost soutěže

S filmem však rozhodně nepanuje všeobecná spokojenost a dalo by se říct, že jde především o velký marketingový podvod.

#Annaismissing aneb Kdo se špulí před webkamerou, koleduje si o problémy

Mladé začínající herečky, velmi autentické ve svých rolích, vévodí tomuto filmu, který chce být prudce aktuální.

#Annaismissing vstupuje do virtuálního světa teenagerů, ale varuje spíš rodiče

Dost nesourodý divácký zážitek, který takříkajíc klestí cestičku.

Videorecenze: Dvě slova jako klíč vyhrává mistrovství světa v předstírání hlubokomyslnosti

Je to pokus o to říct něco velkého. Ale spíš jde o neschopnost vyprávět, vystavět postavy a konflikty, vytvořit napětí.

Dvě slova jako klíč, nebo spíš kýč? Autoři českého filmu si vybrali druhou možnost

Doslovný, kýčovitý a mělký počin, který je prakticky antitezí umění, jež by nás mohlo obohatit něčím nevídaným.

KVIFF: Bod obnovy prolamuje prokletí české sci-fi. Může být vážná a nebýt trapná

Česká sci-fi detektivka, která obstojí i v mezinárodní konkurenci a dává naději, že tento žánr má šanci rozvíjet se rovněž v tuzemské produkci.

KVIFF: Citlivý člověk podle Topola je nesoudný experiment, který by se neměl opakovat

Celou dobu to vypadá, že by se z toho mohla vyklubat akční bojovka, ale to by bylo zjevně málo artové.

Kinolog: Ivetu zabíjejí podruhé příšernou telenovelou. Anebo je to pohádkový horor?

Sázka na vypjaté emoce působí, jako by šlo o druh soap opery nebo telenovely, ale jde o krystalické melodrama. 

Bastardi: Reparát

Vtipné to není, je to jako dva slepené díly dlouhého špatného seriálu.

Muž, kterému scénář vykuchal život. František Kriegel obětí filmového atentátu

Muž, který stál v cestě není plnohodnotný film, ale pouhé torzo. Může sloužit k doplnění výuky ve školách.

„Zítra se bude souložit všude.“ Je seriál Volha tak vulgární, že nepatří na ČT?

Adaptace románu je až šokující tím, že do centra dění staví konformistického práskače a vyprávění prakticky neopouští jeho perspektivu.

Komerční rasista Tomáš Magnusek natočil další hnusek a nepoživatelný filmový separát

Bastardi mají především katastrofální uměleckou kvalitu a nejvíc problematické je to, že ukazují spoustu nesmyslů, které se nemohou stát.

Covid byl srandokalypsa, říká film Velké nic, který vás naštve, jak už to Klusák umí

Film vynechává kontext vysoké politiky, neprovádí žádnou investigativu. I tak je ale pestrou mozaikou osudů a názorů.

Kinolog: Langmajer poprcává na Ostrově déle než Šest dní a sedm nocí

Česká romantická komedie Ostrov plní své poslání díky tomu, že je dokonale odříznutá od současné české reality. 

Kinolog: Šílený sektář zabil 900 lidí, Čech o tom natočil film. Lepší než udělá DiCaprio

Film Jana Bušty se snaží o to potrestat nás za tyto choutky a experimentální formou si hraje s našimi očekáváními.

Kinolog: Nový král Šumavy neumí chodit. Mladý esenbák se chce odlišit od verze z 50. let

Nová, třídílná verze Davida Ondříčka pro televizi Voyo je otevřeně antikomunistická.

Série Pozadí událostí je takové antiintelektuální ublinknutí tvůrců

Pozadí událostí sklízí v médiích kritiku kvůli zpracování tématu sexuálních vztahů mezi pedagogy a studentkami.

Kinolog: Jak moc musel Adam Mišík fetovat, aby mohl hrát dealera?

BANGER. má autentickou atmosféru i „jazyk ulice“, navíc je točený na mobil a prokládaný internetovými memy.

Božský Vojta Dyk bez klobouku, bos, upadnul mu nos. Dostane za to Oscara?

Po dlouhé době vzniknul v Česku tak ambiciózní historický životopisný film. Největší pastí by bylo hledat v něm nového Amadea.

Pozadí událostí na ČT je anální sondou do myšlení mužů nad padesát

Sice se tu také stane zločin, ale ten není tak důležitý. Především sledujeme příběh mužské krize středního věku v éře po MeToo.

Nehoří, má panenko, ale padají chemtrails

Za vidění to stojí a má smysl tohoto režiséra sledovat dál.

Ani jedna kladná recenze. Nový Kozubův film stejně míří k úspěchu

Není to film, je to soubor skečů, které nedrží pohromadě.

„Monstrum“ Sepeši. Série o Bartošové vrcholí známou tragédií. Stačí to?

Jde o melodrama o velmi naivní ženě, které se samo snaží nebýt naivní.

Na českých lidových komediích o mužích a ženách nevadí lechtivost. Vadí, že nás poučují o nesmyslech

Těžko říct, co autoři scénáře Rudolf Havlík a Filip Oberfalcer zamýšleli, ale nedomyšleností a nezamýšlených důsledků má film mnoho.

Nejpodivnější a nejzmatenější film Svěrákových. Dejte mu ale šanci

Od Akumulátoru 1 nebyli Svěrákové nikdy hravější a určitým způsobem sebereflexivnější. Velmi ale záleží na divácích, jestli jim na tuto hru přistoupí.

Betlémské světlo není tak hrozné. Dostat drátem do oka bolí víc

Betlémské světlo v sobě nese znaky vyčerpanosti a zároveň se z nejistoty, co dělat dál, vytváří hybný princip.

Zpráva o záchraně mrtvého je tak umělecký film, že na něj nemá většina diváků uměleckých filmů

Zpráva o záchraně mrtvého je nezvládnutý experiment v labyrintu slepých a zarostlých cestiček, které působily rušivě i v pozdních filmech Roberta Bressona.

Zkreslený obraz doby. Devadesátky jsou „jen“ špičková kriminálka

Seriál už se stal součástí retrománie. Tu dobu si každý z nás pamatuje jinak, ambice postihnout obraz společnosti ale v Devadesátkách nikdy nebyla.

Seriálu Devadesátky jde spíš o zachycení doby než o řešení kriminálních případů

Nejsou to žádné strhující Narcos z Netflixu, ale v rámci české tvorby jde o velice slibný seriál, který působí o něco přesvědčivěji než zmiňovaný Roubal.

Bude z toho zase megahit? Srdce na dlani jako pohoda, která vás udusí

Česká romantická komedie Srdce na dlani je film, který se snaží nikoho nenaštvat. Pokaždé, když si tvůrci neví rady, nabídnou divákům basety, aby je rozněžnili.

Zrcadla ve tmě

Film má koncept, je vidět, jak režisér používá motiv zrcadel. Ale je to spíš pokus o velký festivalový film.

Gump je mentální film o nementálním psovi. Zrekapitulujme si nejkýčovitější film loňského roku

Film vypadá, jako by ho natočil Jan Svěrák, jemuž prudce kleslo IQ, a ustavičně zpomalované záběry jako by symbolizovaly retardovanost děje.

Temná dohra kauzy nejhoršího vraha. Série o Roubalovi ukazuje prohnilou justici

Případ Roubal vám neodhalí duši sériového vraha, spíš zajímavě ukáže, jak v devadesátých letech fungovala justice.

Co se s Donutilem stalo? Atlas ptáků z něho stvořil zcela jiného herce

Celou dobu Atlas ptáků nevypadá jako český film, ale když se podíváte na jiné zahraniční snímky, je jasné, že se podobná díla točí už jinak.

Hartlova komedie má jeden zásadní problém

Snímek řemeslnými kvalitami dohání Západ. Gagy v něm fungují, jakmile ale přepne do polohy dramatu, ukáže se jeho prázdnota.

Zrcadla ve tmě

Je tam nějaký koncept, ale spíš to je pokus o velký festivalový film.

Vánoční film s Krajčem? Čistá komerce a „kopírka“, kladem je bláznivý Dušek

Celé to vypadá jako natočené v nějakém chudším Londýně. Snímek se tím stává jakýmsi globalizovaným produktem, o který ale kromě Česka nikde jinde zájem nebude.

Zrodila se hvězda? „Fotrovská“ komedie vypadá jako od Spielberga

Film je nabitý režijními nápady, s dobrým načasováním gagů.

Nadržený pohled Elišky Křenkové mate. V nové romanci jde o něco jiného

Jde o intimní, křehký typ filmu o dvou lidech, kteří se potkají, chvíli jsou spolu a pak se něco stane.

Suchánkův smrtící Večírek. Co chtěl režisér říct podivnou hláškou po premiéře?

Převod divadla na plátno má úplně jiné zákonitosti, snímek chtěl něco sdělit, ale asi ani sám autor neví co.

Kde jsou chyby v Chybách?

Dilema postav v Chybách je příliš extrémní a nadosobní, aby se z toho dala udělat osobní romance.

Bartoška jako Zeman na rekondičním pobytu. Kolečkův nový film zbožňovaný nebude

Snímek působí, jako by měl ztrátu řeči po mozkové mrtvici. Chybí tam slova na doplnění, vykreslení celého světa. A není se tam vlastně čemu smát.

Zátopek

David Ondříček našel model pro… neříkám lidovej, ale spíš masovej film k potěšení davů.

Moderní fotr je hravý, byť poněkud outdated

Deníček moderního fotra má tu výhodu, že prapůvodně vychází z reálných zkušeností otce na rodičovské dovolené.

Smetana jako mrcha funguje skvěle. Český film má komediální trefu

Nejde o lidovou řachandu, je to elegantněji natočené, má to v sobě i mírnou sofistikovanost.

Film Matky je o českých ženách, které mají vztek

Matky jsou česká, možná romantická, možná komedie a matky stávající, nastávající i potenciální jsou její hlavní diváckou skupinou.

Matky

V humoru jsou stereotypní, ale jakmile si Matky začnou stěžovat, v tu chvíli jde o dobře zahrané drama. Ale je to rozkolísaný film.

Komedie Matky je extrémně depresivní. V českém filmu může znamenat zlom

Debut režiséra Vojtěcha Moravce boduje ve vážných polohách. Dokáže zvednout i témata jako chudoba nebo sociální sítě. Problém je, že nemá příliš vtipných momentů.

Brutální tvář Číny. Reportér Etzler odkrývá, co se tu děje s postiženými

Jde vlastně o Etzlerův deník, jak se vyvíjel jeho vztah k Číně od prvotního nadšení po silné rozčarování nad tím, jak je země krutá.

Podivnost roku? Žáby bez jazyka odrazují, z jednoho důvodu ale za vidění stojí

V průběhu filmu by mělo divákům dojít, že jde vlastně o příběh domácího tyrana, který si vytváří alternativní reality a není schopen přiznat vlastní vinu.

Žáby bez kauzality

Chce se po nás zároveň pochopit hloubku a tragičnost psychologického bludu agresorů, mít soucit s oběťmi, a přitom to je vše jen filmová hříčka.

Hloupé finty Božích mlýnů. Seriál Janka Kroupy působí nevěrohodně

Seriál s dobrým hereckým obsazením může chvilkami bavit toho, kdo ho chápe jako podvratný počin.

Šíp už nemůže hrát hlupáka. Minišou je utrpení pro hosta i diváky

Pořad dlouhý 50 minut, kdy si dva lidé u stolu povídají bez diváků, nepřipomíná show, ale spíš slow TV.

Televizní odpad historických rozměrů. Je Like House záškodnickou akcí tvůrce?

Domnívám se, že jde o diverzní akci, kdy se záškodník pokouší ukázat prázdnotu života těchto mladých influencerů.

Výměna manželek zůstává nebezpečnou show. I po „ideálním“ díle se Stropnickým

Výměna manželek bude dál škodit lidem, kteří nejsou na takové úrovni ohledně inteligence a emocí, jako byli představitelé dílu, ve kterém vystupoval Stropnický.

Hlava Medúzy

V době, kdy se krimi snaží být buď kvazi-vědecké, nebo sociálně citlivé, dostáváme dílko, v němž nedávají smysl žádné policejní postupy a všichni se chovají jako trotlové.

Králové videa

Mě to hrozně bavilo. Je to neuvěřitelně zajímavý téma – jak jsme audiovizuální kulturu chápali úplně jinak.

Jak bizarně se dabovaly filmy? Troška a spol. udělají Čechům radost

Jde o obrovskou nostalgii. Ti, kteří to zažili, budou vzpomínat s radostí. Ti, kteří to nezažili, budou nevěřícně zírat, jak to tehdy mohlo fungovat.

Bábovky se tváří jako oddechová komedie. Omyl, varuje filmový kritik Fila

Snímek není o vztazích, nýbrž o práci, únavě z ní, o výmluvách na ni. Tím se stává ubíjející a úmorný.

Sláma v nové roli. Nic lepšího než Krajina ve stínu u nás letos nevzniklo

Jde možná o první snímek, který se zabývá národnostními otázkami.

Mladý Trojan si prošel peklem. V Šarlatánovi má emočně těžší roli než otec

Ve filmu Šarlatán funguje úplně všechno, je to velmi dobrý emoční zážitek, který nedělá ostudu. Polská režisérka Agnieszka Hollandová je zárukou úspěchu.

Pátrání po ztraceném intelektu. Vytrousil ho Havel, nebo jen tvůrci jeho životopisného filmu?

Je to točený lidma, který nemaj intelektuální kapacitu pochopit Havla, takže z něho udělali pohádkovou postavu.

Havel se žlázami a bez mozku

Co stojí za celkovým nezdarem díla, jež má být výrazem vděku generace dnešních čtyřicátníků a které ani nechtělo vzbudit kontroverze?

Havel jako ňouma. Film o něm na nejdůležitější otázku neodpovídá

Životopisné drama Havel má ambice sbírat ceny. Jde o snímek hollywoodského střihu, ale v něčem typicky český, malý.

Meky

Žbirka je unikátní… Jenže pak si uvědomíte, že se nechce otevřít, nic nechce říct, chce bejt úplně nekonfliktní.

3Bobule

Je to sága, která nemá důvod pokračovat. Její svět není zajímavý, postavy nejsou komplexní, chybí zápletky.

Bourák jede v protisměru

Film Bourák se měl stát prvním lákadlem k tomu dostat více lidí do českých kin. Místo toho se stane mementem, jak filmy pro masy nedělat.

Bratři Trojanové ošklivě narazili. Bourák je největší omyl českého filmu

Nic zmatenějšího jsem za osmnáct let praxe filmového kritika neviděl.

Duchové a nadrženost. Český film s Podzimkovou sází na šokující pointu

Svou nedotažeností Poslouchej působí jako žánrové cvičení.

Poprask na projekci Nabarveného ptáčete

Marhoul v tom filmu vytesal určitou kultivovanost, která v knize není.

Nejlepší české filmy s bytovou tematikou

Bavíme se o nejlepší české komedii roku 2019. Bavíte se celou dobu, má to nějakou vazbu na současnost a realitu, nenudí to.

První akční hrdina bez pořádné akce

Jaký smysl má dělat v době multiplexů a VOD půlhodinový film a co vlastně toto dílo znamená v dějinách české kinematografie?

Hříšné Čelisti: Pražské orgie

Jsou to klasická klišé o normalizačních represích. V tomto tempu ten film pokračuje i dále.

V síti chycení internetoví predátoři se nechtějí vzrušovat, chtějí manipulovat

Dokument je po sociálním dramatu nejméně přitažlivý žánr, nicméně režisér Vít Klusák je mistr v upoutávání pozornosti a rozviřování emocí i diskusí.

Teorie terorismu s Janžurkou

Teroristka je jakýsi téměř nepopsatelný patvar, který šalamounsky nabízí lidovou či spíše populistickou verzi spravedlnosti a pouze naprázdno se ohání komediálním laděním.

Langmajer nestíhá uspokojit ženy. Chlap na střídačku jde proti trendu komedií

Česká komedie Chlap na střídačku je dokonale odtržená od reality. V tom také spočívá její síla.

Terorismus, drony, sbírka za zabití Zemana. Zelenkův Modelář záměrně rozčiluje

Nový snímek scenáristy a režiséra Petra Zelenky nazvaný Modelář je jedním z jeho nejpodivnějších filmů.

Český film Daria o zlých farmaceutických společnostech je nádherný guláš

Snímek nekompromisně útočí na divákovy smysly a určitý typ diváka se navíc bude bavit i jeho nedostatky.

Most is the most! Fenomenální seriál porušuje pravidla žánru – což mu možná dodává na přitažlivosti

Opravdu Most! přemosťuje různé břehy a je tak „pro všechny“? V čem spočívá jeho nekorektnost a co je na něm zvláštního z hlediska zábavy?

Případ mrtvého nebožtíka poráží Trošku. Odfláknutý film zachraňují herci

V Případu mrtvého nebožtíka účinkují dobří herci, jinak je ale řemeslně laciný.

Staříci přesvědčují autenticitou a syrovostí

Dušek s Provazníkem tu najednou odvážně tematizují hned dvě v současnosti nepopulární věci – vykonstruované soudní procesy v 50. letech a dožívání starých lidí.

Když hodně slov nevadí

Karel, já a ty se stopáží 111 minut patří k nejdelším a nejsuverénnějším celovečerním debutům za velmi dlouhou dobu, možná za posledních dvacet třicet let.

Normalizace očima milfky

Pavlásková hraje typově stejnou hru jako sám Roth – láká na rajcovní titul, přičemž ve filmu jde o něco úplně jiného.

Vlastníci jsou strhující komedie. Herecký koncert připomíná Kulový blesk

Je to překvapivě svižný film, ve kterém mají herci možnost se předvést.

Román pro pokročilé s Vašutem je podnikatelský podvod. Vznikl jen kvůli reklamě

Film je jako celek nevkusný a nevtipný. Největší problém představuje ale to, že film vznikl jen kvůli tzv. product placement (umístění produktu, forma skryté reklamy).

Pomsta, které fandíte. Staříci jsou příklad, jak v Česku točit skvělé filmy

Pomalá road-movie Staříci vychází ze skutečné události, kdy se bývalý politický vězeň chystal zabít bývalého komunistického prokurátora.

Přes prsty

Za vším vtipem je ve skutečnosti oslava mužské nadřazenosti.

Národní třída účtuje se současným režimem. Zpočátku nadějně

Filmová adaptace románu Jaroslava Rudiše Národní třída ukazuje naštvanost lidí, pro které nebyl polistopadový režim přínosem.

Brutalitu Nabarveného ptáčete halí poetika. Marhoul se neměl tolik bát

Na povedenou adaptaci knižního bestselleru je podle Fily možná potřeba velký režisérský talent a vizionářství.

Och, Kolečko? Míň!

Je Petr Kolečko hitmaker za každou cenu a chce nám svou komedií něco sdělit?

Češky natočily výjimečný film Sněží! Hodí vás do ledové vody a možná očistí

Převážně ženy se podílely na natáčení snímku Sněží! Film cílí především na ty, které procházejí krizí.

LOVEní komediální poetiky

Česká romantická komedie LOVEní měla předpoklady zpracovat zábavně fenomén seznamování se po internetu.

Ester Geislerovou lituju, ve filmu Lovení balí jen zamrzlé puberťáky

Ocitáme se ve velmi zvláštním vesmíru, ve kterém se postavy chovají ujetě.

Skleněný pokoj je poloviční film. Chybí mu základní děj i emoce

Není tam akce, není extra erotický, je hrozně jemný a na základě jemnosti vás má přitáhnout k něčemu většímu, jako jsou dějiny nebo historie postav.

Léto s gentlemanem je nejcudnější český film. Je zábavný, ale nemůže se nikomu líbit

Je to velká zábava, na kterou bych pozval skoro každého, ale myslím si, že se to reálně nemůže nikomu líbit.

Na střeše cucám si z prstu scénáře

Přestože by si to mnozí přáli, nezrodil se nový zářivý talent ani noví Páni kluci.

Ženy v běhu pod čepec

S Ženami v běhu není na první pohled nic špatně. Neříkají se tu hrubé sexistické vtipy, nepronášejí se žádné pitomé teorie o vztazích a touhách,…

Příběh osamělého profesora a Vietnamce Na střeše je mimo realitu

Vypráví o starším profesorovi, který ubytuje mladého Vietnamce, kterého najde ukrytého na střeše svého domu.

Film Narušitel natočili mladí nadšenci. O minulém režimu se měli poradit

Urputný antikomunismus filmu nesvědčí, o době nic nevypovídá. Mladí tvůrci při ztvárnění nedávné historie legračně plavou.

Z filmu Dukla 61 je znát záliba v chlapáctví. Pamětníkům se tenhle film bude líbit

Česká televize se po vzoru ze zahraničí pokouší vyrábět tzv. quality TV. Film Davida Ondříčka Dukla 61 je skvěle řemeslně zpracovaný, ale velmi konzervativně natočený.

Český film Cena za štěstí je vražedný svou dobrotou

Psychologické drama s komediálními prvky Cena za štěstí neumí komplikovaně vyprávět o rodinných osudech.

Bez muže jsi nula. Poselství nového českého filmu Ženy v běhu je laciné

Je to přízemní, středostavovský film, který obsahuje hrozivou ideologii. Ženské postavy nemají žádné jádro a žádnou hodnotu, dokud nenajdou muže.

Doktor Martin je první porevoluční film, který obhajuje příslušníka StB

Miroslav Donutil ve filmu Doktor Martin: Záhada v Beskydech působí jako svoje gumová maska.

Hovory s TGM ukazují, jak se historie píše a přepisuje. Jsou jedním z nejsilnějších filmů roku

Karel Čapek se vztahuje k TGM, který ho odmítá, Kosatík se tak vztahuje k Čapkovi jako nejpilnějšímu českému novináři a spisovateli, Červenka ke Kosatíkovi.

Crossover Čapek vs. TGM

Nápad zfilmovat Čapkovu knihu Hovory s TGM jako dialog o lásce je asi jako udělat z Dopisů Olze romantickou komedii,…

Zlatý podraz je elegantní film plný mladých zajíčků. Je ale rozklížený

Zlatý podraz je multižánrové dílo a nejdražší český film letošního roku.

Neumělá scenáristická demence

Když chce autor nezávazných teenagerských blbin Snowboarďáci, Rafťáci a Ro(c)k podvraťáků předvést, jak filmařsky a mentálně dospěl, mohl by nejprve začít nějakým lehčím žánrem…

Nejhorší český film? Jak se moří revizoři je filmová hrůza století

Mizí i nejzákladnější profesní vrstva a film vypadá jako nehotový.

Všichni jsou tu na sebe zlí. Komedie Chata na prodej se Homolkovým nevyrovná

Komedie Chata na prodej se pokouší navázat na poetiku filmů, jako jsou například Homolkovi.

Češi na dovolené na Marsu? Tato komedie zřejmě cílí na opilé publikum

Klidnou idylku rudé planety naruší česká posádka se svými komickými životními osudy.

Všechno bude. I cena z Varů?

A tak bych touto cestou rád poprosil filmaře, aby nedávali svým dílům názvy jako Nikdy nejsme sami, Nic jako dřív nebo Všechno bude,…

Mimořádná zpráva ukazuje, že média nemají na piklení proti Zemanovi čas

Dokumentární film Tomáše Bojara Mimořádná zpráva vznikal v den, kdy měl Miloš Zeman oznámit, zda bude obhajovat prezidentský post.

Jízda do neznáma. Všechno bude je jeden z nejodvážnějších českých filmů

Snímkem Všechno bude navazuje režisér Olmo Omerzu na tradici dětských filmů točených v Československu v 70. a 80. letech.

Je to blábol. Scenáristé filmu Důvěrný nepřítel museli dostat snowboardem přes hlavu

Pokud vás zajímá, jak vypadá herečka Gabriela Marcinková nahá, tak je to film pro vás.

Poprvé mezi Vietnamci v Česku. Kriminálka Miss Hanoi je nezesměšňuje

Vietnamci jsou ve snímku Miss Hanoi autentičtější než bílí herci a sociální drama převyšuje samotnou detektivku.

Film Jan Palach vás nechá zažít tu bolest a uvědomit si, jaké je opravdové utrpení

Většina lidí podle něj zná jeho jméno a ten čin, ale neví nic moc o jeho životě, o jeho motivacích, které ho vedly k upálení.

Hastrmana ocení ženy. Herci v hlavních rolích mají výjimečné charisma

Hastrman Ondřeje Havelky se pokouší o hororový žánr vycházející z české tradice.

Vejdělkova volha jede na diváckou jistotu

Pětačtyřicetiletý režisér a scenárista Jiří Vejdělek se u publika zapsal jako tvůrce divácky „všeobjímajících“ snímků,…

Pepa velebí podprůměrného člověka. Takhle nadrzo to ještě v českém filmu nikdo neřekl

Nikdo do této doby nadrzo ještě v českém filmu neřekl, že je dobré být podprůměrným.

Lituji Kláru Issovou. Musela být v Renčově novém filmu přepjatá

Film Filipa Renče Zoufalé ženy dělají zoufalé věci se tváří jako bláznivá komedie.

Troškovy Čertoviny už nestojí ani za rozčilování

Nová pohádka Zdeňka Trošky nenabízí kromě malebnosti nic jiného

Typy trapna a zoufalství

Holky z kanclů na tyto filmy chodí v domnění, že se ohromně zasmějí a uvolní.

U filmu Prezident Blaník diváci padají smíchy, jsou to takové Babovřesky pro intelektuály

Tonda Blaník má větší zázemí, trošičku větší psychologii, ale postava staršně kolísá podle toho, jak to má být v ten moment vtipný.

Změněné stavy vědomí si navodím i sám. Petr Vachler v nejotevřenějším rozhovoru

Snímek Tajemství a smysl života si vyloženě říká o dialogický rozbor a fact checking.

„Zdařilé filmy o středověku jsou třeba Jméno růže a Hodina prasete. Jan Žižka nedodržuje ani základní reálie,“ říká vojenský historik

S historikem Janem Biedermanem jsme rozebrali některé typické lapsy, které se týkají filmového ztvárňování středověku.

Nejtěžší je unést vlastní hlavu

„Z filmu se stal záznam zápasu o přežití a pomalého hledání životní rovnováhy,“ říká Kamil Fila, protagonista dokumentu Síla.

Stalking byl přes čáru, filmem za ním dělám tečku

S režisérem Martinem Marečkem a filmovým kritikem Kamilem Filou o jejich dokumentu nazvaném Síla, o slabosti veřejných intelektuálů, výkonné maskulinitě i očistci podle Danteho.

Českému filmu chybí odvaha a skutečná konfrontace

Sandra Procházková si v rámci pořadu Vědárna povídala s Kamilem Filou o filmu i o jeho vlivu na společnost.

Mám dobrou paměť, film si v hlavě dokážu přehrát i po třech dnech, říká filmový kritik Kamil Fila

Nedostatky tuzemských filmů, česká romantická komedie a také nové autorské projekty – to jsou témata, o kterých s Kamilem Filou ve Vizitce diskutoval Ondřej Cihlář.

Rozhovor pro Osobnosti Plus

Rozhovor Barbory Tachecí s Kamilem Filou pro pořad ČRo Plus Osobnosti Plus o Českých lvech, feminismu, filmové kritice a dalším.

Karlovy Vary Festival: Za pět minut u Puppu

Čím je jedinečné české publikum i celá karlovarská přehlídka? Nesmíme vynechat ani veselé špeky z minulosti – můžete se ještě válet ve Varech v parku zhulení?

Brejchová ukázala v Každý den odvahu víc než odvahu. Stal se z ní sexidol

Snímek, který revidoval křivdy a bezpráví, jež se děly v 50. letech minulého století, se setkal s odporem vládnoucí garnitury.

Komedie je nejhorší žánr!

Proč je komedie nejhorší žánr na světě?

Český lev 2024: Dlouhé vykuřování oceňované režisérky

Hlavním tématem je přerušení projevu režisérky Darii Kashcheevy. Co ji nenechali doříct a proč je to důležité?

KOMENTÁŘ: PROJEV NA ČESKÝCH LVECH ANEB CO TY FILMAŘKY PO NÁS VŮBEC CHTĚJÍ?

Bylo to nejlepší nedorozumění v dějinách Českého lva. A ukázkový příklad dvojího metru na oceňované.

Komik má jediný úkol: rozesmát lidi. Ale dobrý vtip často uráží, říká komik Staněk. Můžete říct cokoliv, záleží na prostředí, upozorňuje kritik Fila

Humor, který nikomu neubližuje? Je to ideál, o který bychom se měli snažit, nebo jen chiméra? Poslechněte si Pro a proti.

V českých pohádkách zuří třídní boj proti aristokracii. V 80. letech se však náboj změnil

Ve skutečnosti jsou pohádky ovlivněné historicky a je v nich přesně to, co do nich tvůrci vložili v určité době.

Nejlepší české filmy roku: festivalový kraťas, okouzlující animák, děsivá matka a černobílý dokument

Tradičně spousta dobrých dokumentů, dva animované filmy světové úrovně, výtečná černá komedie, dvě solidní psychologická dramata, výjimečné retro či vážná solidní sci-fi.

Fenomén: česká fascinace filmovou pohádkou nejen v čase Vánoc

Jan Škoda a Kamil Fila o českém zalíbení v pohádkách.

Bastardi čtyřka odkazují na Kajínkovský mýtus. Magnuskovo ždímání antiromských nálad neustává ani po deseti letech

Ztenčený režisér a ňoumovitý rasista Tomáš Magnusek je tu se čtvrtým dílem snímku Bastardi s podtitulem Reparát.

Kinolog: Nejlepší české filmy roku 2022 podle šéfredaktora Kinoboxu

Loni vzniklo 76 českých filmů – dokumentárních, hraných i animovaných. Vybrat ty nejlepší z nich bylo těžké.

Filmový Jan Žižka je jako Zelenskyj

Jedná se nikoli o historický film, ale o fantasy. A recenze této fantazijnosti vychází vstříc.

Jan Žižka v novém filmu není Čech a vlastenec. Jak to stráví zdejší publikum?

Možná je tím hlavním hybným principem jistá bezideovost a cílená apolitičnost příběhu, který má být jenom univerzální, srozumitelný všude a všem.

Nejen Trhák, Sanitka a Šmoulové. Hlas Hany Zagorové zněl v desítkách filmů, seriálů a pořadů. Mnohé asi neznáte

Několika málo rolemi a písněmi, jež doprovázely i české filmy, se Hana Zagorová zapsala i do dějin naší kinematografie.

Marek Eben přirovnává dnešek k totalitě. Je to jen nepovedený Žert?

Při uvedení restaurované verze Žertu Marek Eben zkusil zavtipkovat, že děj snímku je stále aktuální, protože nám tu „povstali noví svazáci“, co zakazují humor.

Josef Abrhám byl hercem do horších časů. Ale díky němu se dalo snít, že budou lepší

Zkusme se podívat, na co se u Josefa Abrháma takřka zapomnělo, a potom na to, jaký typ člověka pro nás ztělesňoval.

Český film Promlčeno se tváří jako thriller, ale propagují ho jako komedii. Nemaťte publikum!

Nový film Roberta Sedláčka se profiluje jako superseriózní drama a thriller, jenomže propagační tým na sociálních sítích tuto snahu lehce sabotuje.

Sexistické anekdoty, v nichž Češi vidí sami sebe. Co lidi táhne na romantické komedie

Proč je mají Češi rádi tuzemské filmové komedie, jsou pro tvůrce vždy zárukou výdělku a neblíží se náhodou jejich konec?

„Tereza Ramba se jako devatenáctiletá lékárnice v novém Svěrákově filmu svléká!“ Prosím, přestaňte nám posílat takové tiskové zprávy

Propagace české kinematografie začíná být čím dál zoufalejší. S filmem Betlémské světlo dosáhla prozatímního vrcholu. Těžko na to reagovat jinak než otevřeným dopisem všem „piáristům“.

Proč princům z pohádky odpouštíme i znásilnění?

Kauza herce Pavla Trávníčka se sexuálními útoky a obtěžováním trvá už několik týdnů. Jak vlastně funguje naše důvěra k lidem, které známe z filmů?

Režisér Dušan Klein nebyl básník, ale malý velký muž šedé zóny

Génius, nebo fachman? Nad odkazem jednoho z nejznámějších filmových režisérů se zamýšlí kritik Kamil Fila.

„Peklíčko“ na place Slavností sněženek. Při nesmrtelné scéně štábu do smíchu nebylo

Filmový kritik Kamil Fila v retrodíle svého pořadu vysvětluje, proč jsou Slavnosti sněženek jednou z nejvěrnějších adaptací knih Bohumila Hrabala.

Byla snad oblíbenější než Svěrák s Ebenem. Šafránková nás vracela do dětství

Libuše Šafránková divákům dávala naději, že éru reálného socialismu lze přežít s čistým štítem a nenechat se zválcovat, nestat se služebníkem ani sekýrující fúrií.

Zemřel kamarád Jan Foll

Měl jeden z nejzvučnějších hlasů, co jsem kdy slyšel, málokterý školený herec by ho dokázal přehlušit.

Vzpomínka na Jiřího Menzela

ČT24 připomíná život a dílo výjimečného umělce, který se svou tvorbou zapsal do povědomí nejen českých diváků a divaček.

Vesničko má potěmkinovská. Kamil Fila nad tvorbou Jiřího Menzela

Jiří Menzel bude navždy nepominutelnou osobností českých filmových dějin. Nedá se z nich odmyslet a těžko ho přecenit co do významu, jaký měl u nás i v zahraničí.

Hlavní informace Šlauškem přes zadničku, analýzou přes Menzela

Kamil Fila se zapojuje do debaty o předposlední scéně z Postřižin, kdy správce pivovaru sešlehá gumovým šlauchem svou manželku.

Výbuch Aporveru. Režisér je podvodník, nebo naiva, následky budou bolet

Začal soud s tvůrci nejdražšího českého filmu Poslední z Aporveru, který nikdy nevznikl.

Kouřové signály konce režimu. Po 30 letech se vrací jediný porevoluční kultovní film

Podivný muzikál Tomáše Vorla Kouř vznikl přesně na rozhraní dvou režimů a drží si pověst díla, které hodně zbožňuje relativně malá skupina diváků.

FAMUfest – vítězné snímky

Jako jeden ze čtyř členů poroty bych chtěl jen krátce okomentovat, proč jsme v šesti kategoriích ocenili námi vybrané filmy.

Ve stínu apokalypsy. Kamil Fila o katastrofě ve filmech a seriálech normalizačního Československa

Aktuální „environmentální žal“ související s klimatickou krizí měl již před zhruba čtyřiceti lety svého předchůdce.

Zemřel Artemio Benki

Artemio Benki měl rozpracovaných několik projektů. Jeden z nich, černá komedie o zákeřných zlých cyklistech, kteří schválně ubližují chodcům, by se měla dostat do realizace.

Bez vědomí zcela vědomě ukazuje agenty tajné policie jako lidi z masa a kostí

Jedná se o další výrazný posun v tom, jak jsou zobrazováni disidenti a estébáci v české audiovizuální tvorbě.

S Nabarveným ptáčetem na Českých lvech vyhrál pustý akademismus

Film Nabarvené ptáče na Českých lvech vyhrál ze setrvačnosti a za zásluhy, nikoli za uměleckou hodnotu.

Nestárnoucí národní midcult Kolja

Filmová kritika nás má učit objevovat nové věci, poutat nás k něčemu, co jiné a co se liší od mainstreamu. Kolja představuje pravý opak tohoto.

Dobro, zlo a apatie

Nabarvené ptáče je z hlediska svého vzniku nejspíš nejnáročnější počin v dějinách polistopadové české kinematografie. Jak chápat poselství snímku?

Povedl se Listopad ve filmu?

Jak si vysvětlit, že 17. listopad 1989 nikdy nestál žádnému filmaři nebo filmařce za to, aby z něj udělali celovečerní podívanou?

Kdo je tady gentleman?

Tvůrci totálně zaspali dobu a nepochopili, že i nostalgická ohlédnutí a filmy, co „mají pohladit po duši“, se dnes točí úplně jinak.

Anketa: V Cenách české filmové kritiky chybí dokument Nic jako dřív

Líbí se mi ta pestrost, téměř v každé kategorii byl oceněný jiný film.
6e9d2d482464300d823b5003b0dec856_resize=542,360_crop=attention_

Ještě větší kritik, než jsme doufali, filmový publicista, pedagog a držitel novinářské ceny Křepelka za rok 2013

Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury na MU v Brně. Působil v několika internetových periodikách (Inzine, Renaultrevue, Filmpub, Filmweb, Moviezone) a přispíval do alternativních kulturních časopisů (Živel, Tamto, Film a doba). Od roku 2003 byl externistou filmového měsíčníku Cinema. Coby kmenový autor prošel redakcemi dvouměsíčníků Cinepur (2010–2015), online deníku Aktuálně.cz (2008–2012) a týdeníku Respekt (2012–2016). V současné chvíli se věnuje projektu Ještě větší kritik, než jsme doufali.