Míšková Věra

Film Ženská pomsta je především pomstou na divácích

Vezmi tři dobře situované manželské páry, vraz do toho mužskou nevěru, přidej trochu lascivnosti, hodně hlouposti a snahy napodobit stokrát obehrané.

Šarlatán. O síle přírody a strachu z bezmoci

Vedení herců a obrazová stránka vyprávění jsou na snímku tím nejvýraznějším pozitivem.

Třetí film Evy Toulové není ani romantický, ani komedie

Casting na lásku je další ukázkou toho, že v Česku může točit filmy opravdu každý bez ohledu na talent a tvůrčí schopnosti, protože podstatné jsou

Dokument Meky bez patosu, s nadhledem i humorem

Se stejným talentem a citem stříhá režisér na obraz hudbu, takže v důsledku podává nejen obraz Žbirkova života a tvorby, ale i celkové atmosféry doby.

3Bobule? Spíše než výběr z hroznů jen pozdní sběr

Tím hlavním ve filmu jsou prosluněné vinice v krásné krajině jižní Moravy, oslava vína a vinařství. Na nic jiného si film nehraje, nic jiného nepředstírá.

Můj otec Antonín Kratochvíl. Dokument, který působí trochu zmateně

Mnohé významné chvíle jeho života působí trochu chaoticky. Divák se může ztratit v tom, na kterém místě jeho života se právě nachází.

Tiché doteky. O manipulaci a odvaze se jí (ne)vzepřít

K tomu, aby film více působil, by musel mít lépe vystavěný příběh. Tento nemá pointu vyprávěnou, natočenou a zahranou, ale jen sdělenou v závěrečném titulku.

Stáří, které už se nebojí, bojuje po svém

I když jim sílu dává jasná touha po pomstě, důraz je kladen na vskutku důkladnou, promyšlenou a skvěle zahranou studii stáří.

Můj příběh. Červená knihovna na greenu

Znovu se ukazuje, že nedostatek profesionálních schopností na postu scenáristy a režiséra je u začínajících tvůrců hlavním problémem.

Poslouchej. Zmatení žánrů dovedlo autentický film k nesmyslu

I herci narážejí na to, že se z módně autentického filmu stal pokus o snímek žánrový, jemuž však chybí vnitřní logika.

Modelář

Snímek je jako jeden z mála současných českých filmů opravdu zasazen do této doby.

Dno, na němž leží Chlap na střídačku, už nemá kam klesat

K čemu dospěje celá ta nejapnost v závěru, to příčetný divák nejspíš nikdy nechtěl vidět.

Modelář. Jak prožít svůj život, to je, oč tu běží

Po dlouhé době přichází do kin český film, který je pevně zakotven v realitě současnosti a nerozmnožuje jen donekonečna omílané varianty osobních vztahů lidí odnikud.

Případ mrtvého nebožtíka. Z dobrého nápadu je chabý film

Případ mrtvého nebožtíka je postaven na anekdotě jediné, do nekonečna omílané: „všichni jsou blbí a policajti zvlášť“.

Zakleté pírko. Další kopírování dávno natočeného

Nové pohádkové příběhy se už opravdu až příliš podobají jeden druhému.

Poslední Aristokratka. Milá rodinná pohádka spíše než komedie

Jiří Vejdělek natočil lehkonohý rodinný film, který může bavit všechny generace.

Ženská na vrcholu českou romantiku ze dna nevytáhne

Ale protože na hlouposti, nelogičnosti a trapnosti je vytrvalý divák špatných českých filmů zvyklý, jen trpně přihlíží.

Abstinent. Může se to stát i vašim dětem

Jenže Abstinent – a to je jeho největší přednost – ukazuje, že alkoholismus ve své ničivé podobě se týká už i docela mladých lidí, středoškoláků.

Román pro pokročilé. Zábava pro extrémně nenáročné diváky

Román pro pokročilé scenáristky a režisérky Zity Marinovové, který dnes vstupuje do kin, nemá s Románem pro ženy společného nic kromě Marka Vašuta v hlavní roli.

Ve filmu Teroristka s černým humorem o vážných věcech

Radek Bajgar ví, co chce říci, ví, jak to udělat, ale přece jen se mu v komediální rovině daří o něco lépe než v dramatické.

Velké dobrodružství Čtyřlístku je jen pro malé děti

Budiž řečeno, že nový film může jen s velmi odřenýma ušima a s velkou rodičovskou trpělivostí unést označení rodinný.

V komedii LOVEní není pranic původního

…skoro každý vtip se rozmělní, takže i když v prvním okamžiku pobaví, vzápětí už si člověk přeje, ať skončí a jde se dál.

Skleněný pokoj. Chladnější než sklo a ocel vily Tugendhat

Z filmu čiší chlad, divák je jen nezúčastněným pozorovatelem a vila ho nakonec zajímá mnohem víc než živí lidé.

Konečně česká komedie, která má humor

Není v posledních letech mnoho smutnějšího v kinech než české vztahové komedie. Výjimky Teorie tygra, Tátova volha nebo Chata na prodej jen potvrzují pravidlo.

Cena za štěstí. Dobrý námět zkolaboval už ve scénáři

Cena za štěstí připomíná množstvím postav a vztahů dílem Cimrmanovu parodickou operetu Proso, dílem je to kýč.

Komedie, nebo detektivka? Ani jedno

Film by měl počítat i s diváky, kteří přijdou do kina bez znalosti seriálového zázemí. Ti nepochopí lékařovu letoru ani spoustu dalších věcí.

Chvilky. Pěkná studie jedné neměnné postavy

Pro budoucnost Beaty Parkanové je schopnost takové studie nadějná, pro celovečerní psychologický film je to málo.

Ten, kdo tě miloval. Duchařská komedie i detektivka

Film má chvílemi příjemně vánoční atmosféru zasněžených Karlových Varů, chvílemi se zase posouvá ke crazy komedii…

Zlatý podraz. Mládí a chuť do života v obklíčení dějin

A poznámka na závěr: lze se dohadovat, nakolik je závěrečné provedení státní hymny zajímavé, nevšední, originální.

Mars. Experiment pro milovníky absurdit

Odehrává se v budoucnosti, v době, kdy lety na Mars dávno vyšly z módy.

Toman. Příliš mnoho slov a málo dramatu

Co bylo na tomto muži tak pozoruhodného, že se máme o jeho osud právě nyní, sedmdesát let od tehdejších událostí a v době stého výročí státu, zajímat?

Až přijde válka. Z filmu o slovenské domobraně mrazí

Na první pohled to může vypadat jako nevinná hra na vojáky.

Po čem muži touží. Polívková hraje chlapa v ženském těle

Kolik je v tom humoru a jak se budou diváci bavit, pak záleží na tom, jak moc koho rozesměje ono škobrtání na podpatcích,…

Chata na prodej. Rodina, kterou skoro každý pozná

Po prvotině Parádně pokecal udělal třicetiletý absolvent pražské FAMU znatelný krok kupředu.

Úsměvy smutných mužů. Velké sólo pro Davida Švehlíka

Svátek vsadil jednak na co největší autenticitu příběhů jednotlivých postav, jednak na herecký výkon Davida Švehlíka.

Backstage. Pořádný videoklip by bohatě stačil

Jednoduchý příběh docela stačí, ale neměl by být úplně pitomý. Což se v případě Backstage bohužel stalo.

Teambuilding. Film, jemuž je lepší se obloukem vyhnout

Při sledování takřka každého českého filmu posledních let, který se honosí názvem komedie, se zdá, že nic horšího už diváky potkat nemůže.

Hastrman. Pohádkový příběh ve folklórním obalu

Většina scén je režírována spíše divadelně než filmově

Dvě nevěsty a jedna svatba. Ani romantická, ani komedie

…ale o jakémkoli kvalitativním poskoku v rámci českých komedií nemůže být řeč.

Pepa v podání Michala Suchánka: Moc řečí o jednom smolaři

Celkově Pepa působí jako docela poctivá snaha.

Když je k dospělosti až moc blízko. Dokument Nic jako dřív má cenu festivalu Jeden svět

Je neobyčejným pohledem na velmi obyčejný život teenagerů v českém pohraničním městě Varnsdorf.

Filmové řemeslo má děravé dno. Pohádkový příběh Dukátová skála měl dobrý jen námět

Výprava nemá s pohádkou nic společného, film je napohled chudý a velmi neobratně natočený,…

Zoufalé věci se dějí hlavně ve filmu. Režisér Filip Renč točil podle Haliny Pawlowské

Nejhorší ale je, že všechny ty převážně trapné situace měly být vtipné, ale nejsou,…

Jak čerti škodili, až pomohli. Český filmový rok odstartovaly Troškovy Čertoviny

Jen těch 101 minut je pro ně trochu delších, než by bylo záhodno.

Scenárista a režisér Slávek Horák: Fakta nesmějí stát v cestě dobrému příběhu

Film inspirovaný disidentskými léty Václava Havla připravoval Slávek Horák se spoluautorem scénáře Rudolfem Suchánkem tři roky.

Režisér Šimon Šafránek: Má smysl pro humor a nejraději skládá písničky

Ve filmu Meky Šafránek přináší osobitý pohled na Miroslava Žbirku, jednu z nejvýznamnějších osobností slovenské i české hudební scény uplynulých čtyřiceti let.

Režisér David Ondříček o restaurovaných Samotářích: Je to spíš happening pro fanoušky

Letos uplynulo dvacet let od chvíle, kdy kina dobyl film Davida Ondříčka Samotáři. Stal se oblíbeným a postupem času takřka kultovním filmem generace tehdejších třicátníků.

Režisérka Dagmar Smržová: Na pohled slabí lidé bývají nejsilnější

„Nechtěla jsem nikdy točit vyloženě sociální dokumenty o hendikepovaných, ale zjistila jsem, že mě láká postavení člověka slabšího, než jsou ostatní, ve společnosti,“ říká režisérka.

Režisér Ondřej Trojan: Plátno bude Bourákovi slušet

„Měli jsme štěstí, protože nás koronavirová opatření zasáhla v době postprodukce, kterou jsme zastavit nemuseli,“ říká Ondřej Trojan.

Režisérka Agnieszka Hollandová: Šarlatán je portrét silného muže

„Je velmi narcisistický, egoistický, není schopen akceptovat věci, které se mu do jeho obrazu o něm samotném nevejdou,“ říká o hrdinovi svého filmu Šarlatán režisérka.

Režisér Marek Najbrt: U nás může být čert i sympatická postava

„Peklo v našem příběhu není jen jedno. Je to úřad, který spravuje mnoho okrsků a má proto spoustu poboček – tzv. podpekel,“ tvrdí Marek Najjbrt.

Huba a Budař jako TGM a Čapek

Ten nápad se zrodil z myšlenky strávit hodinu a půl s Karlem Čapkem a Tomášem G. Masarykem, zažít jejich setkání 26. září 1928 v topolčianském zámeckém parku.

Má mě rád(a) nebo ne aneb Jak partnerské vztahy ovládly český film

Láska, milování, rozchody a nevěry ve všech podobách se už před dávnými lety staly doménou nejprve zahraničních, posléze i domácích nekonečných seriálů.
foto VM nová

Filmová redaktorka deníku Právo

Vystudovala Fakultu žurnalistiky Univerzity Karlovy, většinu profesního života pracuje jako redaktorka deníku Právo se specializací na kinematografii.
V redakční práci se věnuje všemu, co spadá do oboru filmové publicistiky v celostátním deníku, to znamená recenze na veškerou domácí a výběrově zahraniční filmovou tvorbu, rozhovory s filmovými tvůrci, běžné zpravodajství týkající se kinematografie i zpravodajství a rozhovory z mezinárodních filmových festivalů v Berlíně, Cannes, Karlových Varech i v Torontu.
Řadu let působila jako externí pedagog na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku, kde vyučovala předmět Mediální prostředí a podpůrné fondy a vedla řadu bakalářských a magisterských prací posluchačů.